Hop til indhold

Hunden ville bide katten.


Gæst Kato
 Share

Recommended Posts

Vi har en stor rottweiler på lidt over et år. Han går til hundetræning og er på alle måder en god og velopdragen familiehund.

Han kommer overens med vores anden hanhund, der er retriever, det er den eneste anden hanhund han kan rigtig godt med.

 

Og så har vi en kat. Forholdet mellem dem har indtil i dag været rimeligt, han er meget nysgerrig efter hende, og vil gerne i kontakt, men her til aften tog han altså kampen op med katten. Først knurrede han, derefter sprang han ind over et sofabord, der væltede og snappede ud efter katten.

 

Min mand reagerede omgående ved at kaste ham voldsomt ned på ryggen og forlange total underkastelse. Han lå i den stilling et godt stykke tid. Efter ca. ti minutter tog min mand kontakt til ham igen. Kontakten var herefter som den plejer at være.

 

Vi er tre i familien, og min mand er ikke hundens primære fører, det er min voksne datter.

 

Vi vil meget gerne vide, om nogen med rottweilere har oplevet noget tilsvarende, og hvordan de håndterede det.

 

Vi er selvfølgelig bekymrede for, at det skal ske igen.

 

Er det jalousi?

Er det fordi katten er et svagt led i "flokken"?

 

Hilsen

 

Lotte :-)

Redigeret af mulline
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min mand reagerede omgående ved at kaste ham voldsomt ned på ryggen og forlange total underkastelse. Han lå i den stilling et godt stykke tid. Efter ca. ti minutter tog min mand kontakt til ham igen. Kontakten var herefter som den plejer at være.

Hvorfor dælen kaster i med jeres hund !! :shock:

 

Lidt nyttig info

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/05/090521112711.htm

 

A new study shows how the behaviour of dogs has been misunderstood for generations: in fact using misplaced ideas about dog behaviour and training is likely to cause rather than cure unwanted behaviour. The findings challenge many of the dominance related interpretations of behaviour and training techniques suggested by current TV dog trainers.

Redigeret af guanomo
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stiller mig også meget uforstående overfor den meget voldsomme behandling af jeres hund....

 

Men for at komme tilbage til selve problemet, hvad var så årsagen til at jeres hund reagerede? Var katten i nærheden af dens mad eller noget af dens legetøj, eller var det noget helt andet der fik jeres hund til at reagere?

 

Husk at når I behandler jeres hund så voldsomt i nærheden af katten, så overfører den dette ubehag til det at være i nærheden af katten, katten får så at sige skylden for at den blev kastet rundt. Så ved den hårde medfart i gav jeres hund, så har I nu højst sandsynlig forværret problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Vi har 5 katte og 2 rottweilere, og vi har ikke oplevet nogle problemer af den art:-)

Dog kan hundene godt knurre lidt hvis de ligger med et kødben og kattene bliver for nysgerrige, men det er blot en lille advarsel:-)

 

Hvad skulle det lære hunden, at lægge den ned og forlange total underkastelse ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Først knurrede han, derefter sprang han ind over et sofabord, der væltede og snappede ud efter katten.

 

Hilsen

 

Lotte :-)

 

Jeg tror i har et dominansproblem med det sofa bord. når det snapper ud efter katten på den måde.

Se at få en kvælerkæde på det bord og så skal i ignorere det når i kommer hjem. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Jeg stiller mig også meget uforstående overfor den meget voldsomme behandling af jeres hund....

:5up:

 

 

Husk at når I behandler jeres hund så voldsomt i nærheden af katten, så overfører den dette ubehag til det at være i nærheden af katten, katten får så at sige skylden for at den blev kastet rundt.

 

Ajjj, ikke helt enig.

Den kunne jo også forbinde det med sofabordet eller manden og ikke nøvendigvis lige med katten. Tror ikke du kan tolke det som du skriver, at den forbinder ubehaget med katten.

 

Så ved den hårde medfart i gav jeres hund, så har I nu højst sandsynlig forværret problemet.

 

Det er jeg så til gængæld enig i.

Alle de Rottweilers jeg har og kender, er meget bløde hunde som ikke fortjener en så hård medfart.

Link til indlæg
Del på andre sites

[quote name=Priceman;224500Ajjj' date=' ikke helt enig.

Den kunne jo også forbinde det med sofabordet eller manden og ikke nøvendigvis lige med katten. Tror ikke du kan tolke det som du skriver, at den forbinder ubehaget med katten.

[/quote]

 

Du har helt ret, hunden kunne have fundet på at forbinde det med noget andet. Men hvis vi forudsætter at de har timet deres straf korrekt, så burde den forbinde det med katten, ellers var straffen jo endnu mere omsonst...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Du har helt ret, hunden kunne have fundet på at forbinde det med noget andet. Men hvis vi forudsætter at de har timet deres straf korrekt, så burde den forbinde det med katten, ellers var straffen jo endnu mere omsonst...

 

Kan straffen blive mere omsonst end den allerede er? Den gav ingen mening, hverken for hund eller ejer, og var ekstremt langvarig, efter som kræet lå i stillingen i 10 minutter....

 

Jeg er klar over, at det ikke er trådens emne, men det er klart, at det er det første der bliver slået ned på... Jeg håber som Zaz-zaz, at der er tale om en forsøg på at lave ballade, men jeg tvivler desværre på det... et hurtigt kig på hunde-galleriets forum-del vil vise, at "underkastelses"-teorien stadig florerer blandt masser af danske hundeejere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Du har helt ret, hunden kunne have fundet på at forbinde det med noget andet. Men hvis vi forudsætter at de har timet deres straf korrekt, så burde den forbinde det med katten, ellers var straffen jo endnu mere omsonst...

 

Og når de overhovedet vælger at straffe på den måde så TROR jeg ikke at de ved særligt meget om timing og om straf overfor hunde.

Er straf i bund og grund ikke omsonst ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Kan straffen blive mere omsonst end den allerede er? Den gav ingen mening, hverken for hund eller ejer, og var ekstremt langvarig, efter som kræet lå i stillingen i 10 minutter....

 

Jeg er klar over, at det ikke er trådens emne, men det er klart, at det er det første der bliver slået ned på... Jeg håber som Zaz-zaz, at der er tale om en forsøg på at lave ballade, men jeg tvivler desværre på det... et hurtigt kig på hunde-galleriets forum-del vil vise, at "underkastelses"-teorien stadig florerer blandt masser af danske hundeejere...

 

Jeg mener at hunde har brug for en stærk forældre rolle. Men ikke en leder der udøver straf.

 

Og ja det er underligt at det stadig sidder så godt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Og når de overhovedet vælger at straffe på den måde så TROR jeg ikke at de ved særligt meget om timing og om straf overfor hunde.

Er straf i bund og grund ikke omsonst ?

 

En rottweiler på et år, er stadig kun et barn, og legesyg, jeg tror mere det har handlet om leg og derfor er straf i den situation dobbelt omsonst:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Vi har en stor rottweiler på lidt over et år. Han går til hundetræning og er på alle måder en god og velopdragen familiehund.

Han kommer overens med vores anden hanhund, der er retriever, det er den eneste anden hanhund han kan rigtig godt med.

 

De fleste hunde der lever sammen med andre hunde bliver stærke i deres flokfølelser. og kan ad den vej føle sig mere "hjemme" med dem end med andre.

 

Og så har vi en kat. Forholdet mellem dem har indtil i dag været rimeligt, han er meget nysgerrig efter hende, og vil gerne i kontakt, men her til aften tog han altså kampen op med katten. Først knurrede han, derefter sprang han ind over et sofabord, der væltede og snappede ud efter katten.

 

Lå han med kødben?

Lå han med "legetøj" ?

Havde han lige fået mad .?

Der kan være mange årsager til at han knurrede ad katten.

 

 

Hvilken årsag var det???

 

 

Min mand reagerede omgående ved at kaste ham voldsomt ned på ryggen og forlange total underkastelse. Han lå i den stilling et godt stykke tid. Efter ca. ti minutter tog min mand kontakt til ham igen. Kontakten var herefter som den plejer at være

 

Det bør han ikke gøre. Det er ikke en måde at arbejde med hunden på.

 

 

Vi er tre i familien, og min mand er ikke hundens primære fører, det er min voksne datter.

 

Og ??

 

Vi vil meget gerne vide, om nogen med rottweilere har oplevet noget tilsvarende, og hvordan de håndterede det.

 

Jeg har oplvet at hundene kan finde på at løbe efter kattene, men kun "for sjov" Selv kattene løber ikke rigtigt. De lunter bare.

 

Vi er selvfølgelig bekymrede for, at det skal ske igen.

 

Find ud af hvad der gjorde at han måtte sige "noget" til katten.

 

Er det jalousi?

 

Over hvad.??

 

 

Er det fordi katten er et svagt led i "flokken"?

 

Hvad er "et svagt led" som du ser det.? Bare så vi snakker om det samme

Link til indlæg
Del på andre sites

Mulline: Hvad har du redigeret i Startindlægget?

 

Jeg har selv haft hund og kat sammen, og der har også været sammenstød.

Jeg forsøgte altid at holde dem væk fra hinandens mad feks og andre situationer hvor jeg med tiden erfarede at hunden syntes katten var i vejen.

 

det sidste års tid jeg havde hunden var den begyndt at knurre af katten når den nærmede sig sofaen (som hunden var begyndt at komme meget mere i end før).

Link til indlæg
Del på andre sites

Så HF'ere den stikker sgu lidt af for jer.

 

Det er trådstarters første indlæg så gem sarkasmen til en anden gang :mrgreen::-D

 

Trådstarter, jeg kan ikke hjælpe dig men når du er kommet dig over sarkasmen i nogle af indlæggene så er her faktisk rigtige gode råd at hente :5up:

 

Og velkommen til selvfølgelig :vinken:

 

Der var skam ingen sarkasme i nogen af mine indlæg, de var alle helt alvorligt ment!

 

Jeg mener at den håndtering der har fundet sted var helt forkert, og har højst sandsynlig gjort mere skade end gavn!

 

Men man har lov at blive klogere :-) Og derfor har jeg også spurgt indtil hvordan situationen var forud for hændelsen, da det nok er her vi skal finde årsagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen.

Starter lige ud med at fortælle at, jeg er den heldige ejer af kato, vufferen hele indlægget handler om.

Det er min mor som har lagt indlægget ind, nu hvor jeg har læst jeres svar, så er mit spørgsmål:

Hvem af jer har en HAN-Rottweiler, jeg så en som havde 2 tæver.

Men en Rottweiler tæve er vand i forhold til en han!

 

Jeg tænker bare, det er jo komplet åndsvagt at sidde og belære hende om at det hun-vi gør er forkert. hun spurgte om der var nogle der havde oplevet noget lignende som kunne hjælpe, intet andet!

så jeg forstår ikke at folk de blander sig når de ikke kan komme med en løsning.

 

Derefter kan jeg fortælle at Kato træner hos politiet og de siger vi gør præcis det rigtige, ALLE dem jeg har snakket med som har HAN-rotweilere, gør præcis det samme med deres for det er nødvendigt, Specielt når man tænker på at Kato er 1 år og 3 måneder, er i perfekt form (ifølge dyrelægen) men vejer omkring de 70 kilo. for 35 kilo af ham er fedt, og de andre 35 er muskler. Kato er den store rottweiler race der er, og det betyder imens han er teenager skal han ned og ligge fra tid til anden.

Hvis det er forkert, så træner politiet også deres hunde forkert!

 

Men hvis der nogen der kender nogle der har Han rottweilere som er ældre end kato og ikke har været det her igennem, så vil jeg gerne have deres nummer for så står vi en del politifolk der gerne vil vide hvordan de har båret sig ad med det, for så er de ikke mindre end et guds mirakel.

 

Med Venlig Hilsen

Emma og Kato

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen.

Starter lige ud med at fortælle at, jeg er den heldige ejer af kato, vufferen hele indlægget handler om.

Det er min mor som har lagt indlægget ind, nu hvor jeg har læst jeres svar, så er mit spørgsmål:

Hvem af jer har en HAN-Rottweiler, jeg så en som havde 2 tæver.

Men en Rottweiler tæve er vand i forhold til en han!

 

Jeg tænker bare, det er jo komplet åndsvagt at sidde og belære hende om at det hun-vi gør er forkert. hun spurgte om der var nogle der havde oplevet noget lignende som kunne hjælpe, intet andet!

så jeg forstår ikke at folk de blander sig når de ikke kan komme med en løsning.

 

Derefter kan jeg fortælle at Kato træner hos politiet og de siger vi gør præcis det rigtige, ALLE dem jeg har snakket med som har HAN-rotweilere, gør præcis det samme med deres for det er nødvendigt, Specielt når man tænker på at Kato er 1 år og 3 måneder, er i perfekt form (ifølge dyrelægen) men vejer omkring de 70 kilo. for 35 kilo af ham er fedt, og de andre 35 er muskler. Kato er den store rottweiler race der er, og det betyder imens han er teenager skal han ned og ligge fra tid til anden.

Hvis det er forkert, så træner politiet også deres hunde forkert!

 

Men hvis der nogen der kender nogle der har Han rottweilere som er ældre end kato og ikke har været det her igennem, så vil jeg gerne have deres nummer for så står vi en del politifolk der gerne vil vide hvordan de har båret sig ad med det, for så er de ikke mindre end et guds mirakel.

 

Med Venlig Hilsen

Emma og Kato

fordi man træner hos politiet gør det ikke træning "rigtig" af den grund, mange har desværre stadigvæk den gammeldags opfattelse af hvordan man træner hund, nedbrød den og byg den op igen.

 

Så får man en hund der "lystrer" af frygt og ikke af glæde ved at "lystre" sine ejer.

 

Uanset race og køn på en hund er der ingen grund til at kaste med sin hund ! han vil ikke overtage verdens herredømmet eller noget som helst.

 

Ja vi er lidt hårde i vores udtalelser, men man kan altså komme meget længere med en hund man leder gennem positiv forstærkning eller ved negativ straf.

 

Håber ikke du blev kastet rundt som barn da du blev "opdraget"...

 

for man kan sagtens sammenligne "opdragelsen" af hund og børn.

 

Faktisk første gang jeg hører om en rotte han der har egetkøns agression, vores hanhund har en han rotte og lege med og da er det altså nemmere at få ham til at lave ting ved positiv forstærkning end negativ straf.

 

Jeg synes i skulle læse hvad vi skriver engang til, har selv lagt en artikel til en undersøgelse omkring dominans og det måde det er blevet misbrugt på.

 

Vi tænker på jeres hunds bedste, derfor tonen kan blive hård.

 

I søger en løsning, og det har i fået, drop med at kaste med hunden og straf den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Allesammen.

Starter lige ud med at fortælle at, jeg er den heldige ejer af kato, vufferen hele indlægget handler om.

Det er min mor som har lagt indlægget ind, nu hvor jeg har læst jeres svar, så er mit spørgsmål:

Hvem af jer har en HAN-Rottweiler, jeg så en som havde 2 tæver.

Men en Rottweiler tæve er vand i forhold til en han!

 

Jeg tænker bare, det er jo komplet åndsvagt at sidde og belære hende om at det hun-vi gør er forkert. hun spurgte om der var nogle der havde oplevet noget lignende som kunne hjælpe, intet andet!

så jeg forstår ikke at folk de blander sig når de ikke kan komme med en løsning.

 

Derefter kan jeg fortælle at Kato træner hos politiet og de siger vi gør præcis det rigtige, ALLE dem jeg har snakket med som har HAN-rotweilere, gør præcis det samme med deres for det er nødvendigt, Specielt når man tænker på at Kato er 1 år og 3 måneder, er i perfekt form (ifølge dyrelægen) men vejer omkring de 70 kilo. for 35 kilo af ham er fedt, og de andre 35 er muskler. Kato er den store rottweiler race der er, og det betyder imens han er teenager skal han ned og ligge fra tid til anden.

Hvis det er forkert, så træner politiet også deres hunde forkert!

 

Men hvis der nogen der kender nogle der har Han rottweilere som er ældre end kato og ikke har været det her igennem, så vil jeg gerne have deres nummer for så står vi en del politifolk der gerne vil vide hvordan de har båret sig ad med det, for så er de ikke mindre end et guds mirakel.

 

Med Venlig Hilsen

Emma og Kato

 

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvordan de gør i din politiforening, og det eneste jeg kan konkludere ud af det du skriver er, at de vist ikke har opdateret deres viden om hundetræning i de sidste 10-15 år!

 

Men for at vende tilbage til dit problem, så er vi rent faktisk flere der har stillet relevante spørgsmål, og så længe du ikke svarer på dem, så kan vi ikke rigtig hjælpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Hej Allesammen.

Starter lige ud med at fortælle at, jeg er den heldige ejer af kato, vufferen hele indlægget handler om.

Det er min mor som har lagt indlægget ind, nu hvor jeg har læst jeres svar, så er mit spørgsmål:

Hvem af jer har en HAN-Rottweiler, jeg så en som havde 2 tæver.

Men en Rottweiler tæve er vand i forhold til en han!

 

Jeg tænker bare, det er jo komplet åndsvagt at sidde og belære hende om at det hun-vi gør er forkert. hun spurgte om der var nogle der havde oplevet noget lignende som kunne hjælpe, intet andet!

så jeg forstår ikke at folk de blander sig når de ikke kan komme med en løsning.

 

Derefter kan jeg fortælle at Kato træner hos politiet og de siger vi gør præcis det rigtige, ALLE dem jeg har snakket med som har HAN-rotweilere, gør præcis det samme med deres for det er nødvendigt, Specielt når man tænker på at Kato er 1 år og 3 måneder, er i perfekt form (ifølge dyrelægen) men vejer omkring de 70 kilo. for 35 kilo af ham er fedt, og de andre 35 er muskler. Kato er den store rottweiler race der er, og det betyder imens han er teenager skal han ned og ligge fra tid til anden.

Hvis det er forkert, så træner politiet også deres hunde forkert!

 

Men hvis der nogen der kender nogle der har Han rottweilere som er ældre end kato og ikke har været det her igennem, så vil jeg gerne have deres nummer for så står vi en del politifolk der gerne vil vide hvordan de har båret sig ad med det, for så er de ikke mindre end et guds mirakel.

 

Med Venlig Hilsen

Emma og Kato

 

Jeg fik min 60 kilo´s HAN rottweiler aflivet pga sygdom, for ikke så længe siden, men han blev altså 2 år, og vi har aldrig haft de problemer med ham:-)

 

De andre HAN rottweilere jeg kender lider heller ikke af den slags problemer, så måske man skulle tage sin hundeopdragelse op til overvejelse:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke farligt at kaste rundt med 70 kg? Både for mand og hund, jeg ville nødigt kaste rundt med den vægt, tænk på ryggen :(

 

Håber i finder en løsning, har kendskab til gudsbenåede han-rottweilere som træner her i nærheden, vi står tit og glor på dem, de benytter bløde metoder og ser rimeligt velopdragne ud, også når Petrine råber efter dem ;-) så jeg tror nu godt det kan lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi man træner hos politiet gør det ikke træning "rigtig" af den grund, mange har desværre stadigvæk den gammeldags opfattelse af hvordan man træner hund, nedbrød den og byg den op igen.

 

Jeg ved ikke om det er hvad man gør i den pågældende politiforening, men det er efter mine oplysninger IKKE den gængse metode at træne hunde på hos politiet - ikke længere!

Gudske lov for det! :???:

 

Mht. alfa-rulning teknikken, så kan jeg kun sige at jeg glæder mig til at høre fra dig Emma, når din 70 kg tunge Rotweiler han opdager at han er langt stærkere og vejer langt mere end du :blink: Så kan du nemlig stoppe din alfa rulning et sted hen hvor solen ikke skinner, og du vil ikke kunne gøre en døjt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...