Hop til indhold

Godbidskvalitet til daglig og til træning

Gæst Ninjamor
 Share

Hvilke godbidder bruger du i hverdagen?  

44 stemmer

1. 1. Hvilke godbidder bruger du i hverdagen?

• Jeg bruger lækre godbidder i indlæring uanset hvor jeg er
      20
    • Jeg bruger kun de lækre når vi er til træning
      8
    • Tredje mulighed
      16

Recommended Posts

Gæst Ninjamor

Er der forskel på kvaliteten af de godbidder du giver din hund på træningspladsen og hjemme?

Jeg kan stadig blive forbavset når vi til træning har haft talt godbidskvalitet, løn, det skal kunne betale sig, vil du selv helst have en 20'er en 100 kr eller en 1000 kr seddel? Osv osv og nogle hundeejere så 5. gangen fortæller, at de kun bruger de lækre godbidder når de skal til træning???

I hverdagen, dér hvor der virkelig skal øves får hunden kun sit foder...

Hvad gør du?

1. Bruger altid lækre godbidder under indlæring

2. Bruger kun de lækre den ene gang om ugen

3. Tredje mulighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er længe siden vi har gået til træning :oops: i mangel af trænings sted.

de lækreste bruges til træning her. Og mest fugtige. Hjemmelavet eller frisk kød af en eller anden art.

Også når vi laver lidt øvelser herhjemme i haven.(det er vel også træning)

De "mellem lækreste" til ros i løbet af daglig dagen eller "lokkemiddel" :oops: frolic/hjemmelavet kiks.

Tørkosten bruger vi ikke til godbider (mere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skifter meget, bruger altid noget ekstra godt under indlæring men også til vedligehold i perioder, jeg opfatter det som bonus:)

I dag skal jeg til hvalpetræning med 2 hvalpe fra vores kuld, de skal have kogt kylling og kødpølse :-D

Kleo skal jeg træne lidt med herhjemme, hun får lov at lave et frit søg som belønning :mrgreen:

Pittit vil kun have kødboller, der er ingen slinger i valsen, kødboller eller du kan selv lave øvelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt "tredje" mulighed. Dette skyldes at min godbidspose altid er fyldt med en blanding af alverdens forskelligt.

Tørfoder, frolic i småstykker, pølse, kylling, ostetern, hjemmelavede fiskegodbidder, frikadeller, skinke, steg el. lign. Godbidsposen er med alle steder, til hjemmetræning, på gåtur, til træning osv.

Dvs. at hun kan også sagtens "risikere" at få et stykke tørfoder som belønning på træningspladsen - ligesåvel som herhjemme. Det ser ikke ud til at "genere" hende, hun arbejder lige fint efter min mening...

På almindelig gåtur - vedligehold af indkald - kan hun dog godt finde på at spytte tørkosten ud :lol: hvis hun modtager den der - det afholder hende dog ikke fra at komme næste gang der bliver kaldt - så det ændrer ikke på sammensætningen af posen...

Jeg tror faktisk ikke hun tænker så meget over hvad det er hun spiser / sluger, når vi først er igang med at arbejde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tage næsten altid bare hvad der er i køleskabet der kan bruges; Ost, pølse, kyllingetern, frikadelle osv. osv. og så har jeg hidtil haft frolic-ligende produkter i reserve i tilfælde af at der ikke skulle være noget i køleskabet der kan bruges -denne reserve er dog nu skiftet ud med Ziwipeak godbidder, men de bliver stadig kun brugt hvis der ikke er noget brugbart i køleskabet. Så det er næææsten altid noget forskelligt fra gang til gang :-D

Ovenstående gælder uanset om det er træning herhjemme, på træningsplads eller til konkurrence.

- Og jeg bruger never ever tørfoder til noget som helst andet end at fodre med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg er en af dem der kun bruger de aller lækreste til vi er afsted til hvalpetræning.

Bruger dog aldrig tørfoder som godbid.

Da Bambi er lidt usikker når vi er på "udebane" er det vigtigt jeg har noget ekstra lækkert i disse sitioationer, og derfor bruger jeg det ikke i den daglige træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger stort set kun "lækre" godbidder, når vi er til træning. Her blander jeg en pose med lækkert og tørfoder.

Det kan så være frolic, der er det lækre, eller kylling. Jeg synes ikke det virker som om Møffe arbejder bedre for noget der er lækkert, er han på er han på.

Hjemme bruger jeg kun tørfoder og damn han er sq på for sådan noget kedeligt, stinkende stads :shock: Lige meget hvad han laver! Så finder ingen grund til, at jeg skulle begynde at dele frolic'er i stykker eller skære kyllingestykker ud :mrgreen: Det er også bare hans tørfoder jeg bruger, når vi er ude og gå tur primært. Dog overvejer jeg at prøve at hæve godbidskvaliteten og se om det hjælper på indkaldet, når der er andre hund. De andre gange jeg har haft ekstra lækre godbidder med har det dog ikke tydet på det, men vil forsøge alligevel.. Jeg vil dog gerne holde mig på så lang afstand fra andet end foder som muligt her i hvalpetiden, så prøver også at udnytte hans madglæde på mest beskidte vis :oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem, der troligt har brugt de ekstra gode guffer hjemme, på tur og til træning.

Hjemme og på tur har jeg også brugt andet mundgodt, fx. tørfoder og training bites - men de ekstra gode har altid været brugt også, f.eks. i forbindelse med indkald, sætte sig ved kantsten, gå pænt over vej, indlæring af nye tricks o.lign.

Til træning har jeg et arsenal af ekstra gode guffer med, fx. kødboller, pølser og skinke - således at tøsen aldrig ved, hvad der kommer næste gang, men alle typer er værd at arbejde for.

I dag bruger jeg primært bold, men derfor er gufferne alligevel med i lommen altid, også de ekstra gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger hvad køleskabet byder på, hvis det er til træning, hvor der ikke lige just er til de vilde udskejelser (Kørekort Til Hund f.eks.), men der er da ingen tvivl om, at rebet og bolden "smager" bedst.

Der er ingen forskel på ude og hjemme ellers. Det er bare ikke altid muligt at lege med rebet eller bolden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

jeg valgte "Jeg bruger lækre godbidder i indlæring uanset hvor jeg er "

men ved nærmere eftertanke skulle jeg nok have valgt mulighed tre...hehe...vi bruger jo ikke godbidder til Weightpull...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt på en 3. mulighed. Min hund er så madglad at jeg faktisk kan komme i situationer hvor godbidderne kan blive for lækre, så han ikke helt kan styre sin entusiasme. Derfor har jeg blandede godbidder når vi træner derhjemme (i øjeblikket er det tegnsprog, så vi går ikke til træning mere). "Svarer" han meget hurtigt og rigtigt får han en lækker godbid, er det lidt mere la-la-la, får han en kedelig.

Er der forresten nogen der kender et sted hvor man træner med døve hunde, er jeg da interesseret i at høre nærmere. Men kun på Sjælland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

jeg bruger meget blandede godbidder

jeg har til hverdag altid feks tørrede oksestruber,godbidder fra fich for dogs også tørret fisk og bagt lever

til træning er det som regel noget lidt mere fedtet som kogt lever,hjerte, eller lign :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg indrømmer det gerne, jeg bruger kun de lækre godbidder til træning :-)

Herhjemme arbejder han for tørkost og når vi er til træning arbejder han for kylling.

Jeg har ikke så store valgmuligheder når han nu kun må får en hvis mængde kylling og ikke rigtig andre ting.

Men hovedårsagen er egentlig at i det daglige hører han fint efter. når vi så er ude så er der meget til at distrahere ham så der skal det være lidt ekstra lækkert.

Og så træner vi nok ikke ret meget herhjemm, når det kommer til stykket :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til hverdag bruger vi training bites, som begge hunde elsker..

Skal jeg virkelig ha opmærksomhed, så det pølser eller deller..

Vi har især et hit i vores apporterings-pølse-rør.

Det blir pænt og meget hurtigt afleveret til hånden..

Hvordan ser sådan et ud? Lyder spændende og kunne måske hjælpe Liva til lige at få afleveringen af apporten helt på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er min nysgerrighed vækket, og ikke mindst min uvidenhed :oops:

hvordan bruger i bold som belønning? min lille hjerne kan ikke regne det ud :oops:

Kunne forestille mig (nu ved jeg jo ikke hvordan du belønner) men der hvor du giver en godbid giver/dropper jeg bolden til hunden.

Jeg kombinere med trainings bites hvis/når jeg træner lydighed - men det er hovedsageligt i de sikre øvelser og for ikke at have de længere afbrydelser en bold giver. Er vi igang med en øvelse der ikke sidder "100%" fast, bliver hunden stadig belønnet med bolden.

I C-arbejdet er ærmet belønning nok i sig selv.

Håber det hjalp lidt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne forestille mig (nu ved jeg jo ikke hvordan du belønner) men der hvor du giver en godbid giver/dropper jeg bolden til hunden.

Jeg kombinere med trainings bites hvis/når jeg træner lydighed - men det er hovedsageligt i de sikre øvelser og for ikke at have de længere afbrydelser en bold giver. Er vi igang med en øvelse der ikke sidder "100%" fast, bliver hunden stadig belønnet med bolden.

Samme her :blink: :5up:

Men det afhænger også meget af hvad hunden ser som den ultimative bold-belønning. For Caisar var det enten en bold med reb i, eller et stykke skind. Det var bare det allerbedste, så det brugte jeg når han virkelig BARE skulle belønnes. Og ellers så var det en bold uden reb i, eller en jute-dummy.

Ninja er mest til bolde uden reb i, og helst halvbløde bolde. Caisar skulle have massive hårde bolde (ellers så smadrede han dem).

Så der er også belønningskvalitet og værdi indenfor belønning med leg m. bold/skind/etc. Og om hunden helst vil have at bolden bliver kastet, droppet, leget trækkeleg med, you name it :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jo jo, men hvad så? den kan jo ikke rende rundt med bolden hele tiden :hmm: man skal vel have den igen? fååk jeg føler mig dum..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jo jo, men hvad så? den kan jo ikke rende rundt med bolden hele tiden :hmm: man skal vel have den igen? fååk jeg føler mig dum..

Bolden skal først og fremmest betinges som forstærker før den er god nok.

Det kræver et pænt stykke koncentreret arbejde af hundeejeren, men når det bliver gjort korrekt vil de fleste boldmotiverede hunde arbejde langt længere tid og mere intenst for bold end for godbid.

Man kan simpelthen bare afslutte med "tak", "slip", "slut" eller andet verbalt signal og tage bolden fra hunden gerne efter en lille "kamp" om bolden.

Det er denne "kamp" hunden vil have og derfor kommer den selv og tilbyder bolden til din hånd.

Du behøver ikke føle dig fårk dum fordi du ikke kender til boldmotivation :-D

Link til indlæg
Del på andre sites