Hop til indhold

Hjælp!!


Gæst EddieMcBacon
 Share

Recommended Posts

Gæst EddieMcBacon

Hej alle.....

Vi er to nye hvalpe ejere til en JRT, som mangler hjælp til ham.

Vi har haft ham i fire dage, og han vil kun spise 1/3 af hvad han bør spise. Vi har prøvet at give ham det i hånden, kaste nogle stykker enkelthvis foran ham, og skålen har han taget to bider af i alt.

Hvis man prøver at sætte maden hen imod ham, både med skål og i hånden, så flygter han nærmest. Og normalt vil han gerne være så tæt på os så muligt!

Har i nogle råd? er der nogen som har oplevet noget af det samme?

 

Mvh Mia og Kenneth

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hej alle.....

Vi er to nye hvalpe ejere til en JRT, som mangler hjælp til ham.

Vi har haft ham i fire dage, og han vil kun spise 1/3 af hvad han bør spise. Vi har prøvet at give ham det i hånden, kaste nogle stykker enkelthvis foran ham, og skålen har han taget to bider af i alt.

Hvis man prøver at sætte maden hen imod ham, både med skål og i hånden, så flygter han nærmest. Og normalt vil han gerne være så tæt på os så muligt!

Har i nogle råd? er der nogen som har oplevet noget af det samme?

 

Mvh Mia og Kenneth

 

Vores GD var på samme måde da vi fik ham hjem.

 

Vores var en anelse bange for spejlbilledet i madskålen. Han havde været vant til plastmadskåle.

 

Jeg gav det bare tid - og sad ved madskålen og roste når han vovede sig derhen. Der gik en uges tid så spiste han som normalt.

 

Prøv evt. at komme lidt A38 oveni. Det kan få de fleste hvalpe til at spise og det dækker for spejlbilledet hvis det er det han reagerer på. Vandet måtte vi komme i en plastskål indtil han havde vænnet sig til madskålen. Så skiftede vi uden problemer.

 

Det kan også være at han simpelthen er for utryg endnu til at spise. Det er jo et nyt sted mv. Prøv igen med A38 eller lidt rogn måske - det er mildt for maven. Se tiden an. Og hvis det bliver ved ville jeg nok lige forhøre mig med dyrlægen. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Måske kan han bare ikke lide det i gir ham :(

 

Har i prøvet noget andet?? Hvad fik han det sted han kom fra??

 

Vil han spise lækre ting, som frikadeller og bacon eller lignende??

 

For hvis han vil spise én ting er han jo nok bare kræsen og ikke syg :blink:

 

som en sagde herinde, der findes ingen kræsne hunde, der findes sultne hunde.. ;) og selv samme sagde at hun havde til dags dato aldrig hørt om hunde der sultede ihjel der havde foder til rådighed... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig lyder det lidt som stress.

Der skal ro på, når hvalpen ikke har naturlig appetit.

Og det er ikke sandt at nogle hunde ikke er gode spiserer, har da set en artikel vedr. dette i DKK bladet HUNDEN:Husker desvæære ikke hvilket nummer. Men dette er normalt udvoksede hunde.

Kog lidt kylling og mens kødet afkøler, så kog lidt ris i 20 min. i suppen fra kyllingen. Bland det med 1/3 kød og opblød så også lidt af dens almindelige hundemad , og øg hundefoderet over nogle dage.Giv A- 38 seperat, især på varme dage.

Og sørg for at sikre, at den ikke har ondt i maven pga spoleorm.

Sådan har jeg gjordt med plejehvalpe fra Grækenland, selv de lidt sarte elsker bare duften af kylling. Og selvfølgeligt er det unaturligt at en hvalp i voksealderen ikke spiser.

Jeg har haft mindst 40 hvalpe gennem huset her , alle med lyst til kylling, men jeres kan være forvirret fordi den er vandt til at spise med sine søskende og nu er ensom i spisesituationen.

Bare et råd der plejer at virke.

Link til indlæg
Del på andre sites

som en sagde herinde, der findes ingen kræsne hunde, der findes sultne hunde.. ;) og selv samme sagde at hun havde til dags dato aldrig hørt om hunde der sultede ihjel der havde foder til rådighed... :)

 

 

Det første er ikke sandt! Der findes kræsne hunde. Der findes også hunde der hellere sultestrejker i en uge end spise noget de ikke kan lide - jeg har en af dem!

 

Det sidste er dog helt og aldeles sandt. Hunden sulter sig ikke ihjel - med mindre de er syge.

 

4 dage er ikke ret længe, alt er stadig nyt for den lille, så det kan være det kommer - det kan dog også være det ikke gør! Nogle hunde er bare småtspisende. Den dag i dag spiser Karla max 1/3 af hvad hun "bør" - på trods af at hun får mestendels hjemmelavet mad - bestående af kød, ris og grønt - som andre hunde nærmest vil slå ihjel for :roll: Men ikke mit kræ.

 

Så længe hun dog ser pæn ud og ikke bliver mager, har jeg bestemt mig til ikke at bekymre mig om det. Men jeg brugte hele hendes hvalpetid på at bekymre mig og give mig selv grå hår over at hun ikke spiste nok...

 

Nu ved jeg ikke hvordan i fodrer? Men Karla NÆGTER! at spise noget på en tallerken / i en skål. Hun spiser KUN hvis hun skal arbejde for føden. Enten via flaske, foderbold, Kong, hult ben, fodersøg eller reel tricks / træning....

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Labradorhvalp (!) spiste i begyndelsen også kun 1/3 af, hvad opdrætter havde sagt. Og kastede sig slet ikke over maden, som vi havde forventet. Men hun voksede altså som hun skulle.

 

Så hæng jer ikke i mængderne men vej hvalpen f.eks. en gang om ugen for at være sikker på at den tager på som den skal.

 

Vi brugte iøvrigt samme mad som hun havde fået hos opdrætter. Og modstod fristelsen til at eksperimentere med andet foder (nu havde vi også lige købt 30 kg. foder, der skulle bruges:blink:).

 

Desuden gjorde vi det, at vi stoppede hånden ned i skålen og skubbede til hendes hoved - sådan at det føltes lidt ligesom da hun spiste i flok sammen med sine søskende. Det råd fra opdrætter tror jeg hjalp hende i begyndelsen til at "tage sig sammen" til at spise, trods de nye omgivelser m.v.

 

Held og lykke med det lille pus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...