Hop til indhold

Hundeinstruktør Marianne Bløndal : En hund er en hund


Gæst bibi
 Share

Recommended Posts

Der er ca. 20.000 kamphunde i Danmark. For ikke at begrænse de 20.000 ejere i deres valg af race, vil man indføre en regel, der gør det meget vanskeligt for ikke at sige umuligt for de over en million danskere, der bor i storbyen, at holde hund. Det kommer jeg aldrig til at se logikken i :hmm:

 

Problemet er desværre langt større end de 20.000 hunde. Skal man følge f.eks. Ascha ´s definition på kamphund og lægge den sammen med diverse lister der efterhånden er poppet op. Så tvivler jeg på vi kan nøjes med "kun" 20.000.

Jeg tør ikke gætte på et tal. Men uden klarhed omkring hvilke hunde det er så er da selv jeg nervøs for om mine hunde kommer på listen over stærke bredhovedet ,bredmundede hunde. Og mundkurv får de godt nok ikke på.

 

Og hvem sagde det særligt skulle gælde hunde i byerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 504
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst ThomasTBO

Hmmm... har nu i et stykke tid tavst betragtet denne tråd 'på afstand'. Man må jo sige den er blevet godt og grundigt mudret til, men sådan som jeg ser det - trådt et par skridt tilbage og betragtende på afstand, så ser det ud som om der stille og roligt er ved at blive taget afsked med enhver form for hundehold i Danmark: nogle hunde må ikke være her, andre kan ikke trives med diverse forbud og påbud og nogle vil ikke have hund under de betingelser der lægges op til. Alle kommer med deres 'hug' til træet (påbud, krav, forbud) fra forskellige sider, hvert 'hug' rammer nogle og til sidst er der ikke flere tilbage der kan, vil, eller må have hund.

 

Jeg kommer nu til at savne hunde... menneskets engang bedste ven. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke en million mennesker, der bor i storbyer, der HAR hund......

 

Ca. 450.000 familier i hele landet har hund(-e) Ca. 580.000 (i 2000)

Så lad os opjustere og sige 500.000 familier, og 680.000 hunde. Give or take.

 

Og hvorfor er det kun dem der bor i storbyerne der får problemer med et linepåbud?

 

Udover dét er jeg ret enig.

 

Jeg ved godt, at der ikke er en million mennesker i byerne, der har hund, men de har muligheden. Og den vil forsvinde med linepåbudet.

Nej, det er heller ikke kun byboer, der bliver ramt - jeg kan godt se, at det også er problematisk i forhold til det, du skriver. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at der ikke er en million mennesker i byerne, der har hund, men de har muligheden. Og den vil forsvinde med linepåbudet.

Det tror jeg desværre ikke at folk vil tænke. De vil stadigvæk anskaffe sig hunde fordi deres afkom da selvfølgelig skal have lov til at vokse op med en hund. Som du kan læse herinde kan selv erfarne hundeejere ikke se hvorfor det er vigtigt at en hund får lov til at have lidt frihed. Jeg synes faneme det er sørgeligt. Mor er ikke sur, mor er skuffet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så bør man måske ikke have hund i byen, hvis det er så svært at have hund uden at man kommer til at genere folk som ikke bryder sig om løse hunde?

 

Sig mig, har du drukket af natpotten?. :evil:

 

Har du det godt med at få drejet denne debat over i at nogle føler sig generet af løse hunde?, eller hvorfor begynder du nu at tale om det?.

 

Kan vi ikke være enige om at grunden til at politikkerne taler om at stramme lovgivningen, er at folk og dyr er blevet overfaldet af store muskuløse hunde.... og da slet ikke kun i byerne.

 

Det er den type hund du har, der er årsagen til at der er blevet taget fat i hundeloven og nu mener du, at alle andre der ikke lige tilfældigvis bor hvor du bor, skal afholde sig fra at opleve glæden ved at have en hund.

 

Jeg er måløs over den egoisme du ligger for dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er desværre langt større end de 20.000 hunde. Skal man følge f.eks. Ascha ´s definition på kamphund og lægge den sammen med diverse lister der efterhånden er poppet op. Så tvivler jeg på vi kan nøjes med "kun" 20.000.

Jeg tør ikke gætte på et tal. Men uden klarhed omkring hvilke hunde det er så er da selv jeg nervøs for om mine hunde kommer på listen over stærke bredhovedet ,bredmundede hunde. Og mundkurv får de godt nok ikke på.

 

Og hvem sagde det særligt skulle gælde hunde i byerne?

Mon ikke det netop er derfor du synes et linepåbud er så fantastisk et forslag?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her går jeg så lidt i sort for den parallel plejer at komme fra Zarina. Hun sammenligner altid Muskelhunde med lastbiler.

Er sådan set ligeglad hvad Zarina bruger af sammenligning, jeg synes det dækker fint.

Udover et særligt kørekort for at kende til den specielle teknik ved at føre eks. en lastbil, hvori består så forskellen?

Er det kun mig der har hørt at man vil have lastbilerne ud af de store byer fordi de slår for mange cyklister ihjel i højresvingsulykker?. De skal have ekstra spejle på, skal holde sig til lavere hastigheder, er forbudt på visse veje og.... skal jeg blive ved?.

Og hvad er din hund så ? En knallert 45 ?? :mrgreen: :blink: hehe

Nok nærmere en cykel med hjælpemotor. :gab:

 

Aj pjat. jeg brugte sammenligningen for at pointere at hvis mange er samlet ét sted så må reglerne og hensynet være anderledes end hvis der ikke er så mange på ét sted.

Sådan er det jo allerede, så hvad er problemet?. At læse ud fra hvad der bliver skrevet herinde, så er det vist mest dem der bor lidt længere ude der rent faktisk har de største problemer med andres løse hunde. Måske fordi vi har vejene til skræk og advarsel. :blink: Man skal godt nok være ligeglad med sin hund, hvis man lader den strejfe alene rundt heromkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ikke klar over at der fandtes jagthundetrænere eller hvad det nu er du snakker om hele tiden.

Træner jægerne ikke deres hunde selv?

 

Du læser godt nok skidt for tiden Priceman :rolleyes:

 

Jeg snakker om os der har hund, for at bruge denne hund på jagter.

Enten som drivende/stødende hund, som apportør, som vildtfinder, elelr som en blanding af alle tre.

 

Der findes ganske vidst folk der træner hunde til forskellige former for jagt, og sælger dem som trænede hunde i en alder af 1½-2 år, som trænede hunde med én sæson på bagen i en alder af 2-2½, og som fuldtrænede og rutinerede hunde som 3-4-5 års hunde.

 

Men hvad har dé nu med noget at gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig mig, har du drukket af natpotten?. :evil:

 

Har du det godt med at få drejet denne debat over i at nogle føler sig generet af løse hunde?, eller hvorfor begynder du nu at tale om det?.

 

Kan vi ikke være enige om at grunden til at politikkerne taler om at stramme lovgivningen, er at folk og dyr er blevet overfaldet af store muskuløse hunde.... og da slet ikke kun i byerne.

 

Det er den type hund du har, der er årsagen til at der er blevet taget fat i hundeloven og nu mener du, at alle andre der ikke lige tilfældigvis bor hvor du bor, skal afholde sig fra at opleve glæden ved at have en hund.

 

Jeg er måløs over den egoisme du ligger for dagen.

 

Tag det roligt, og læs det jeg skrev til Ninjamor!

 

Det er ikke min holdning at der ikke må være hunde i byerne, mit udsagn var bare en konsekvens af at tingene hele tiden blev sat på spidsen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stiller lige mit spørgsmål igen.

 

--Hvis man er MEGET firkantet bør vi egentligt ikke nøjes med at holde de dyr som den enkelte har plads til?

 

Herunder også den plads dyret som minimum "kræver"?

 

 

Jo, men behøver man at være meget firkantet, kan man ikke være lidt blød og rund i kanterne? :-D

 

Det er sådan mere Feng Shui :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter ovenstående indlæg må jeg hellere trække mig af denne debat :blink:

 

Problemet er lidt at jeg har diskuteret på falsk grundlag, som jeg også nævnte for Ascha på et tidspunkt. Jeg diskuterer egentlig ikke det lovforslag om linepåbud som blev fremlagt af Marianne, jeg diskuterer bare det at have line på i det hele taget.

Jeg blev lidt irriteret og provokeret af hvorledes nogen folk fik det til at lyde som om de stakkels hunde fik en forfærdelig tilværelse hvis de altid var i snor, og da mine hunde altid er i snor, blev jeg nok lidt personligt stødt, og gik derfor ind i debatten :blink:

 

Min personlige holdning til diverse lovforslag er, som den altid har været, at den hundelov vi allerede har er glimrende, hvis den altså bare blev brugt... Så hvis jeg skal foreslå noget, så er det flere midler til politiet og en oppriotering af håndhævelsen af den allerede eksisterende hundelov.

 

Jeg beklager, at jeg blev så grebet af at lege djævlens advokat, at jeg nærmest kom til at fremstå med en holdning jeg egentlig ikke har. Dog skal det siges, at jeg stadig har den holdning at hunde der ikke er under kontrol skal holdes i snor, og at jeg hader flexliner, når folk ikke kan finde ud af hale deres hund til sig når de møder andre!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er desværre langt større end de 20.000 hunde. Skal man følge f.eks. Ascha ´s definition på kamphund og lægge den sammen med diverse lister der efterhånden er poppet op. Så tvivler jeg på vi kan nøjes med "kun" 20.000.

Jeg tør ikke gætte på et tal. Men uden klarhed omkring hvilke hunde det er så er da selv jeg nervøs for om mine hunde kommer på listen over stærke bredhovedet ,bredmundede hunde. Og mundkurv får de godt nok ikke på.

 

Og hvem sagde det særligt skulle gælde hunde i byerne?

 

Du må lære de bredmundede at sige "syltetøj" i stedet for "marmelade", det bliver munden mere spids af :-D

 

Pelle ville også skulle have mundkurv på hvis det var hovedstørrelse og mundtøjet alene der afgjorde det. Det får han ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... har nu i et stykke tid tavst betragtet denne tråd 'på afstand'. Man må jo sige den er blevet godt og grundigt mudret til, men sådan som jeg ser det - trådt et par skridt tilbage og betragtende på afstand, så ser det ud som om der stille og roligt er ved at blive taget afsked med enhver form for hundehold i Danmark: nogle hunde må ikke være her, andre kan ikke trives med diverse forbud og påbud og nogle vil ikke have hund under de betingelser der lægges op til. Alle kommer med deres 'hug' til træet (påbud, krav, forbud) fra forskellige sider, hvert 'hug' rammer nogle og til sidst er der ikke flere tilbage der kan, vil, eller må have hund.

 

Jeg kommer nu til at savne hunde... menneskets engang bedste ven. :megaked:

 

Men problemet blev løst :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og der er stadig ikke én eneste der vil forklare mig hvordan i alverden danmarks jagthundeførere skal kunne træne deres hunde, hvis et sådant linepåbud nogensinde kommer istand.

(Ikke at jeg har tænkt mig at overholde den, men alligevel)

 

Vil man have en jagthund der er andet end bare acceptabel, så er enhver håndtering af hunden en anledning til at føre træning ind "ad bagvejen", helt fra hvalp af.

Det inkluderer gåture, lufteture og alt andet.

 

Ved et linepåbud som flere har i tråden agiterer for, vil der kun komme ét resultat ud af det: Dårligt trænede jagthunde, med deraf følgende dårlig vildtbehandling, dårlig stoplydighed (= selvstændig jagt, stooort nogo) og meget mere.

Ikke mindst så vil træningstilstanden af jagthunden få sig et gevaldigt dyk. Det fører til at hunden ikke længere kan arbejde en fuld dag, det vil føre til markant højere antal hunde med skader, og det vil også føre til dårlig vildtbehandling, stress og meget mere der normalvis tilskrives træningen..

Træningen kan være nok så god, hvis ikke hunden har et fysisk overskud, så kører den træt mentalt, og gør den dét, så går træningen ad hekkenfeldt til..

(det samme gør sig iøvrigt gældende for mennesker i al almindelighed, særligt synligt ved soldater)

 

Så igen: Hvis et linepåbud som MB foreslår det, bliver aktuelt, hvordan havde i tænkt jer at os med arbejdende hunde, på nogen måde skulle kunne få noget fornuftigt og holdbart ud af vores hunde?

 

Hvorfor er "i" så forhippet på at lægge forhindringer (og tåbelige nytteløse kriminaliserende forhindringer endda) i vejen for os der aldrig har, og aldrig vil, udgøre et problem i første omgang?

 

Du er ikke den eneste der mangler svar;-)

Jeg har heller ikke fået svar på om det kan være meningen vi skal have jagttegn for at få lov til at træne sweiss med Groa i en jagtforening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke den eneste der mangler svar;-)

Jeg har heller ikke fået svar på om det kan være meningen vi skal have jagttegn for at få lov til at træne sweiss med Groa i en jagtforening.

 

Hvem er dit spørgsmål til ? :-D

 

 

En sweiss-hund er en hund, som er godkendt til at eftersøge skadet vildt, for eksempel anskudt eller påkørt vildt. De følger blodsporet og finder ad den vej frem til det sårede dyr, som enten indleveres hos dyrlægen eller på en vildtplejestation, eller aflives af jægeren på stedet - sweiss-hundeførere skal have jagttegn.

 

Kilde:http://www.pet-food.dk/kennel_hojvang-ruhaaret-gravhund.htm

Redigeret af mulline
Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det netop er derfor du synes et linepåbud er så fantastisk et forslag?.

 

 

Er det nu også forkert at se tingene fra ens egen side.

 

Jeg har aldrig sagt at jeg finder linepåbud fantastisk.

Men finder det så bare ikke så dybt åndsvagt som flere herinde gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det nu også forkert at se tingene fra ens egen side.

 

Jeg har aldrig sagt at jeg finder linepåbud fantastisk.

Men finder det så bare ikke så dybt åndsvagt som flere herinde gør.

 

Et linepåbud må da være at foretrække frem for et race forbud:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du læser godt nok skidt for tiden Priceman :rolleyes:

 

Jeg snakker om os der har hund, for at bruge denne hund på jagter.

Enten som drivende/stødende hund, som apportør, som vildtfinder, elelr som en blanding af alle tre.

 

Rolig nu.

Jeg vidste ikke at der var nogen der havde hund med på jagt uden at være jæger.

Meget undskyld.

Jeg anede det bare ikke. Og jeg kan ikke se der fremgår nogen steder i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men behøver man at være meget firkantet, kan man ikke være lidt blød og rund i kanterne? :-D

 

Det er sådan mere Feng Shui :engel:

 

 

Dejligt at du spørger ind til hvad jeg mener i mit oprindelige spørgsmål.

 

Men, du svarer bare ikke efterfølgende. :confused:.

 

Men så skal må jeg måske nøjes med det du skrev i #161 :blink:

 

 

det optimale er jo at man vælger hund efter de forhold man kan tilbyde den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg nu i indtil flere indlæg har beklaget og undskyldt for min formulering i et indlæg overfor Ascha, og hun fortsætter med at påpege fejlen hopper jeg bare ud af denne tråd, da det ikke længere er argumenter for eller imod line og mundkurv der debateres.

 

Er det nu også forkert at se tingene fra ens egen side.

 

Jeg har aldrig sagt at jeg finder linepåbud fantastisk.

Men finder det så bare ikke så dybt åndsvagt som flere herinde gør.

 

Du ehhh,... var du ikke blevet træt af at diskutere med mig?. :blink:

 

Ej, undskyld. Jeg kunne selv have gjort det samme. :mrgreen:

 

Og selvfølgelig tager vi alle udgangspunkt i vores eget liv og situation, men dette emne diskuteres vel for at undgå overfald og jeg synes bare at man bør skyde (om det så er gråspurve med kanoner) på den gruppe der er skyld i hele debatten herhjemme. Og det er altså mig bekendt ikke almindelige hunde der går løse i byerne (om de generer eller ej).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Der er jo allerede et linepåbud, så måske er der noget jeg ikke helt fanger...går ud fra at man både kan træne og leve med sin hund, uden at den behøver være løs på fodboldbaner og andre fællesarealer?

 

De fleste love osv. er indrette med en § et eller andet, efterfulgt af stk.1, 2 etc...

 

Så mon ikke folk der træner deres hund og dem der går på jagt tilgodeses?:-D...og at hundeskovene får lov at blive?

 

Synes det er for nemt at sige det kun er kamphundeejere der udgør problemet med løse hunde, når bl.a. min egen flere gange er blevet overfaldet af "almindelige" hunde...

 

 

Kan også være det ikke er det i diskuterer og jeg egentlig bare lige har blandet mig og sagt noget ligegyldigt...men jeg prøver...hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du ehhh,... var du ikke blevet træt af at diskutere med mig?. :blink:

 

Jo men jeg er så tolerant. :mrgreen: Og tilgivende. :blink:

 

Ej, undskyld. Jeg kunne selv have gjort det samme. :mrgreen:

:blink:

 

Og selvfølgelig tager vi alle udgangspunkt i vores eget liv og situation, men dette emne diskuteres vel for at undgå overfald og jeg synes bare at man bør skyde (om det så er gråspurve med kanoner) på den gruppe der er skyld i hele debatten herhjemme. Og det er altså mig bekendt ikke almindelige hunde der går løse i byerne (om de generer eller ej).

 

Nu snakker jeg så kun om et evt. linepåbud. Ikke om MB´s forslag.

 

Selv politiet siger at det ikke er kamphundene der bider mere end andre hunderacer. Så problemet ved mundkurv og raceforbud at det vil ikke dæmme op for antallet af hundebid generelt. Og heller ikke alvoren i bidskaderne.

Det er en presse opblæst situation som er fuldstændigt ude af proportioner. Et linepåbud er blot en stramning af den eksisterende lov.

 

§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem

 

Fjerner man det røde så er vi langt syntes jeg. Det er nemlig til at håndtere for politiet. Og da gader og stræder jo i forvejen ikke er fritløbsområder så vil det ikke være til gene for de hundeejerne der bor der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at du spørger ind til hvad jeg mener i mit oprindelige spørgsmål.

 

Men, du svarer bare ikke efterfølgende. :confused:.

 

Men så skal må jeg måske nøjes med det du skrev i #161 :blink:

 

Kan du opfriske min hukommelse? Jeg er ikke med på hvad det er du mangler svar på

Link til indlæg
Del på andre sites

Et linepåbud må da være at foretrække frem for et race forbud:-D

 

Ja, for det fåtal, der vil blive ramt af raceforbuddet. For det store flertal, der vil blive ramt af linepåbuddet er det bestemt ikke at foretrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, for det fåtal, der vil blive ramt af raceforbuddet. For det store flertal, der vil blive ramt af linepåbuddet er det bestemt ikke at foretrække.

 

Påbegynder man et raceforbud følger flere racer nok efter, efterhånden som "folk" skifter race, og hvor er vi så henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...