Hop til indhold

Hundeinstruktør Marianne Bløndal : En hund er en hund


Gæst bibi
 Share

Recommended Posts

Så tror jeg nok du er forkælet og det er da dejligt.

 

Hvis vi skal køre den helt ud bare for diskussionens skyld, så vil der være perioder hvor personer ikke kan køre bil/ikke har bil og ikke kan gå disse 3 km til sådan et område.

 

Men det er da forhåbentlig i sjældne tilfælde, da det da vil være synd for både hund og ejer.

 

Jeg har altid gået mellem 4 og 10 km med mine hunde et par gange om ugen, så jeg kan slet ikke forestille mig hvor ked af det jeg ville være hvis jeg ikke kunne det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 504
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår ikke helt den uvilje til at lade sin hund være hund. Jeg kommer tit i hunde skoven med min hund, den er helt vild efter at komme derind. Der er da nogen der lige skal markere hvem der bestemmer og det koster da en skramme, men jeg tænker da bare, hvis nu jeg var hund, ville det så være sjovt hvis der stod en og hev i snoren, næ fy ham må du ikke lege med. Livet er sgu da ikke ufarligt, jeg vil helst tage en chance engang imellem og så håbe på min hund nyder det. Det ser i hvert fald sådan ud

Link til indlæg
Del på andre sites

Man lader ikke hund være hund, når man går i hundeskov.

 

Går man i hundeskov (og andre indelukker) påtvinger man hunden omgang med andre hunde,

de hunde (og ejere) der tilfældigvis er der. Istedet for at udvælge ens omgangskreds.

 

Kommer man igennem med et linepåbud, så vil man blot se en stigning i antallet af besøgende i hundeskovene. Man "glemmer" så bare, at problemet flytter med. (Forslaget der debatteres pålægger også linepåbud i hundeskove, så reelt kan man jo ikke engang gribe til hundeskove alligevel)

 

Og så forstår JEG ganske enkelt ikke den uvilje mod at tage beslutninger, at bygge love og regulationer, eller at undlade det samme, med baggrund i fornuft, viden og indsigt, istedet for massehysteri, medieluderi, ignorans og formynderi.

Dansk nævenyttighed når det er bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt den uvilje til at lade sin hund være hund. Jeg kommer tit i hunde skoven med min hund, den er helt vild efter at komme derind. Der er da nogen der lige skal markere hvem der bestemmer og det koster da en skramme, men jeg tænker da bare, hvis nu jeg var hund, ville det så være sjovt hvis der stod en og hev i snoren, næ fy ham må du ikke lege med. Livet er sgu da ikke ufarligt, jeg vil helst tage en chance engang imellem og så håbe på min hund nyder det. Det ser i hvert fald sådan ud

 

Tænker du har en stor hund. Når man har en lille hund er hundeskove absolut ikke det bedste sted at kommer. Min hund er flere gange blevet "kørt ned" af store hunde imens ejerne råber: min hund gør ikke noget:roll:

Når man er en lille hund på 5 kg. så er det en voldsom oplevelse at blive "kørt ned" af hunde på 30 kg. Jeg vælger steder hvor jeg kan se andre på lang afstand.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er da forhåbentlig i sjældne tilfælde, da det da vil være synd for både hund og ejer.

 

 

Her hvor jeg bor er her masser af grønne områder og der bliver hundene luftet. Så det er godt nok.

 

Linepåbud ville forhindre mange hunde i at kunne løbe frit af de årsager jeg har nævnt.

 

Tog og bus her kører en gang i timen, i weekenderne en gang hver 2. time, så hvis man ikke har bil og skal finde et indhegnet/sikret område hvor hunden kan boltre sig frit, skal man godt nok bruge lang tid på det dagligt.

Dette vil betyde at rigtigt mange flere mennesker enten ikke kunne have hund eller at hundene levede deres liv i line.

Løbesko eller ej :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor er her masser af grønne områder og der bliver hundene luftet. Så det er godt nok.

 

Linepåbud ville forhindre mange hunde i at kunne løbe frit af de årsager jeg har nævnt.

 

Tog og bus her kører en gang i timen, i weekenderne en gang hver 2. time, så hvis man ikke har bil og skal finde et indhegnet/sikret område hvor hunden kan boltre sig frit, skal man godt nok bruge lang tid på det dagligt.

Dette vil betyde at rigtigt mange flere mennesker enten ikke kunne have hund eller at hundene levede deres liv i line.

Løbesko eller ej :-D

 

Her hvor jeg bor må hundene ikke være løse ret mange steder pga. af vildt, så jeg har dem bare i en 20 meter line, og det har aldrig voldt problemer, og de ser nu heller ikke ud til at lide nød :-D

 

Så mine hunde lever deres liv i en line, og de ser ikke som sagt ikke ud til at lide nød. Men det kræver selvfølgelig at man så går nogle ekstra lange ture med dem, og løber eller cykler med dem, så de stadig kan få deres motion.

 

Jeg har nok lidt svært ved at forstå dine argumenter, da alle mine hunde altid har gået i snor, og de ser såmænd ikke ud til at have taget skade af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor må hundene ikke være løse ret mange steder pga. af vildt, så jeg har dem bare i en 20 meter line, og det har aldrig voldt problemer, og de ser nu heller ikke ud til at lide nød :-D

 

Så mine hunde lever deres liv i en line, og de ser ikke som sagt ikke ud til at lide nød. Men det kræver selvfølgelig at man så går nogle ekstra lange ture med dem, og løber eller cykler med dem, så de stadig kan få deres motion.

 

Jeg har nok lidt svært ved at forstå dine argumenter, da alle mine hunde altid har gået i snor, og de ser såmænd ikke ud til at have taget skade af det.

 

OK så...

 

Du bor i lejlighed byen og vil gerne have hund.

Du har ikke bil eller måske er helbredet ikke til at du kan traske 10 km med hunden dagligt for at motionere den.

Bus tog kører som jeg beskrev tidligere.

 

Her mener jeg ikke at en 20m line er nok. Hunden kan ikke lege med andre i 20m line eller få rørt sig i fuld fart.

Har man have kan hunden drøne rundt dér evt med legekammerater og så er det fint.

 

Men langt fra alle hundeejere har have

 

Det jeg egentlig bare vil påpege, og det er ikke specielt overfor dig, men i forhold til "løbesko og line", er at der vil være en hel del personer der ikke vil kunne få glæde af en hund i deres liv, hvis et totalt linepåbud bliver gennemført.

 

Og det synes jeg er synd.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK så...

 

Du bor i lejlighed byen og vil gerne have hund.

Du har ikke bil eller måske er helbredet ikke til at du kan traske 10 km med hunden dagligt for at motionere den.

Bus tog kører som jeg beskrev tidligere.

 

Her mener jeg ikke at en 20m line er nok. Hunden kan ikke lege med andre i 20m line eller få rørt sig i fuld fart.

Har man have kan hunden drøne rundt dér evt med legekammerater og så er det fint.

 

Men langt fra alle hundeejere har have

 

Det jeg egentlig bare vil påpege, og det er ikke specielt overfor dig, men i forhold til "løbesko og line", er at der vil være en hel del personer der ikke vil kunne få glæde af en hund i deres liv, hvis et totalt linepåbud bliver gennemført.

 

Og det synes jeg er synd.

 

Kunne man så ikke købe en mindre hund, som ikke kræver at man går 10 km med den om dagen, eller en hund hvis aktivitetsbehov ikke er så stort, de findes jo også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man så ikke købe en mindre hund, som ikke kræver at man går 10 km med den om dagen, eller en hund hvis aktivitetsbehov ikke er så stort, de findes jo også?

 

Jo, det optimale er jo at man vælger hund efter de forhold man kan tilbyde den :-)

 

Men uanset aktivitetsbehov mener jeg stadig at hunde har behov for og krav på at kunne bevæge sig frit, at kunne mødes med andre hunde uden line og så er vi jo tilbage ved det linepåbud jeg opponerer mod :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det optimale er jo at man vælger hund efter de forhold man kan tilbyde den :-)

 

Men uanset aktivitetsbehov mener jeg stadig at hunde har behov for og krav på at kunne bevæge sig frit, at kunne mødes med andre hunde uden line og så er vi jo tilbage ved det linepåbud jeg opponerer mod :-D

 

Jeg tror bare at vi skal blive enige om, at vi ikke bliver enige om dette emne, tror du ikke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her hvor jeg bor må hundene ikke være løse ret mange steder pga. af vildt, så jeg har dem bare i en 20 meter line, og det har aldrig voldt problemer, og de ser nu heller ikke ud til at lide nød :-D

 

Så mine hunde lever deres liv i en line, og de ser ikke som sagt ikke ud til at lide nød. Men det kræver selvfølgelig at man så går nogle ekstra lange ture med dem, og løber eller cykler med dem, så de stadig kan få deres motion.

 

Jeg har nok lidt svært ved at forstå dine argumenter, da alle mine hunde altid har gået i snor, og de ser såmænd ikke ud til at have taget skade af det.

 

Dine hunde lider ingen nød, nej. Men prøv lige at forhold dig til at det alternativ der bliver diskuteret ikke engang vil tillade at man går med en 3 m. flexline. Den 20 m snor du taler om er altså ikke en del af pakken, så dèt er der jo ikke nogen idè i at reklamere for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine hunde lider ingen nød, nej. Men prøv lige at forhold dig til at det alternativ der bliver diskuteret ikke engang vil tillade at man går med en 3 m. flexline. Den 20 m snor du taler om er altså ikke en del af pakken, så dèt er der jo ikke nogen idè i at reklamere for.

 

Ok, så går jeg ikke ind for at man ikke må bruge fleksline i f.eks. en skov eller på en mark. Men i byen kan jeg absolut ikke se nødvendigheden af den, tværtimod!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bare at vi skal blive enige om, at vi ikke bliver enige om dette emne, tror du ikke :blink:

 

Det er ikke nødvendigvis enighed jeg er ude efter, men at komme hele vejen rundt om en tænkt situation - her linepåbud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det optimale er jo at man vælger hund efter de forhold man kan tilbyde den :-)

 

Men uanset aktivitetsbehov mener jeg stadig at hunde har behov for og krav på at kunne bevæge sig frit, at kunne mødes med andre hunde uden line og så er vi jo tilbage ved det linepåbud jeg opponerer mod :-D

 

Det er muligt at møde andre hunde på et privat område?

Så er det ligesom ligemeget med lovgivningen.

Og så kan man jo nemmere vælge hvem man vil møde og hvilke hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigvis enighed jeg er ude efter, men at komme hele vejen rundt om en tænkt situation - her linepåbud.

 

Jamen, er vi ikke kommet så vidt omkring som vi nu engang kan komme?

 

Jeg mener at man skal købe en hund som passer til ens aktivitetsniveau, så hvis man ikke kan gå 3 km, så må man købe en hund der ikke kræver at blive luftet disse 3 km.

Hvad angår at mødes med andre hunde, så må man arrangere disse møder, så de ikke foregår på offentlig grund uden snor.

 

Jeg kan simpelthen ikke se problemet i at have snor på :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er vi tilbage til hvad hundeejere der bor i byzonen skal gøre. :lol:

 

Kunne man drage en parrallel til den øvrige trafik. Og sige at i byerne kører man langsomt i sin bil da der er en stor koncentration af andre trafikanter. Og på landet kan man køre lidt hurtigere da koncentrationen af trafikanter er mindre.

 

Så i byerne tager man ekstra hensyn og har hunden i snor fordi der er en stor kancentrtation af hunde og mennesker hvorimod på landet er koncentrationene mindre og line påbud er mindre nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, med by mente jeg stærkt befærdet område. Som byejer finder du en park hvor der er godt overblik, så du kan korte flexlinen ind hvis der kommer andre.

 

Men ifølge loven vil en park jo også være indenfor byzonen. Det er jo ikke op til folk selv at afgøre om der er bebygget område eller ej.

 

Og så kom vi væk fra din egen situation. Du kan tage lang line på lovligt, det kan man ikke inde i byerne hvis loven bliver vedtaget, så hedder det altså tæt op ad føreren, hvis man ikke skal bryde loven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ifølge loven vil en park jo også være indenfor byzonen. Det er jo ikke op til folk selv at afgøre om der er bebygget område eller ej.

 

Og så kom vi væk fra din egen situation. Du kan tage lang line på lovligt, det kan man ikke inde i byerne hvis loven bliver vedtaget, så hedder det altså tæt op ad føreren, hvis man ikke skal bryde loven.

 

Nu talte jeg ikke om præcis det foreslag til en lov som du taler om, men bare om at have sin hund i snor generelt. Dette er nok årsagen til at der er lidt misforståelser imellem os.

 

Men man kan jo sætte et skilt op i de parker hvor det er tilladt at have flexline på, så skal folk ikke selv afgøre det.

 

Lige et lille sidespørgsmål: Jeg forstår simpelthen ikke at det er komplet umuligt at finde en skov eller et grønt område i byerne, er det fordi at vi taler om midt københavn eller hvad?

De steder jeg har boet, har jeg sagtens kunne finde grønne områder, hvor jeg kunne gå med min hund i lang line uden at genere nogen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, er vi ikke kommet så vidt omkring som vi nu engang kan komme?

 

Det ved jeg ikke, der er garanteret andre der kan komme i tanke på andre vinkler

 

Jeg mener at man skal købe en hund som passer til ens aktivitetsniveau, så hvis man ikke kan gå 3 km, så må man købe en hund der ikke kræver at blive luftet disse 3 km.

 

Lige NU er min situation at jeg har en tre årig frisk hanhund og jeg kan pt ikke gå tre km. Eller to for den sags skyld.

Det kommer da igen, men hvad gør man så i mellemtiden? Hunden skal jo ud og røre sig.

 

Hvad angår at mødes med andre hunde, så må man arrangere disse møder, så de ikke foregår på offentlig grund uden snor.

 

Enkel løsning som dog ikke er for alle.

 

Situationen med lejlighed, ingen have, ingen bil og dårlig bus/togforbindelse jeg beskrev tidligere var fra mit eget liv for 12 år siden.

Jeg klarede mig, men da kun fordi jeg lod Rasmus og Trille være løse på de grønne områder og stranden her i byen.

Et linepåbud dengang havde gjort livet surt for mine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt at møde andre hunde på et privat område?

Så er det ligesom ligemeget med lovgivningen.

Og så kan man jo nemmere vælge hvem man vil møde og hvilke hunde.

 

Det kræver så at man kender nogle godt nok til at arrangere at komme hjem i deres have.

 

Det er ikke kun hundemøderne, men også det at lade hunden føle sig fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne man drage en parrallel til den øvrige trafik. Og sige at i byerne kører man langsomt i sin bil da der er en stor koncentration af andre trafikanter. Og på landet kan man køre lidt hurtigere da koncentrationen af trafikanter er mindre.

 

Så i byerne tager man ekstra hensyn og har hunden i snor fordi der er en stor kancentrtation af hunde og mennesker hvorimod på landet er koncentrationene mindre og line påbud er mindre nødvendigt.

 

Det rammer så stadig en masse hunde/mennesker uden bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...