Hop til indhold

Golden med eller uden stambog?


Gæst Soey
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

 

Tænkte lige på en samtale jeg min veninde og jeg havde...

Hun har en golden på 9 mdr med en fin stambog, og taler meget for stambøger af sygdoms og trænings grunde.

Min lille golden har ikke stambog (mor og far har og far er jagthund)

og jeg ville ikke elske hende mere hvis hun havde, men tænker nu alligvel at det er lidt øv hun ikke har, da jeg ikke er sikker på hd øjne osv.

 

Men hvad mener i andre kloge golden ejer:blink:

Er i for, imod eller ligeglade med stambøger, og hvorfor:?:

Og hvilken type har i valgt og hvorfor:?:

 

Min lille pige er en af de meget mørke:-D

Min venindes er lys/mørk, lidt af en mellem farve (hun ville gerne have en mørkere). Vi valgte de mørke da vi gerne ville have arbejds/træningshunde, Har læst at de er mere aktive og mindre en de helt lyse, passer det:?:

 

Glæder mig til at læse jeres kloge svar:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

 

Tænkte lige på en samtale jeg min veninde og jeg havde...

Hun har en golden på 9 mdr med en fin stambog, og taler meget for stambøger af sygdoms og trænings grunde.

Min lille golden har ikke stambog (mor og far har og far er jagthund)

og jeg ville ikke elske hende mere hvis hun havde, men tænker nu alligvel at det er lidt øv hun ikke har, da jeg ikke er sikker på hd øjne osv.

 

Men hvad mener i andre kloge golden ejer:blink:

Er i for, imod eller ligeglade med stambøger, og hvorfor:?:

Og hvilken type har i valgt og hvorfor:?:

 

Min lille pige er en af de meget mørke:-D

Min venindes er lys/mørk, lidt af en mellem farve (hun ville gerne have en mørkere). Vi valgte de mørke da vi gerne ville have arbejds/træningshunde, Har læst at de er mere aktive og mindre en de helt lyse, passer det:?:

 

Glæder mig til at læse jeres kloge svar:vinken:

Jeg er såmænd ligeglad med om der er stambog på en hund, for en hund uden stambog kan være ligeså sød som en med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig er en hund uden stamtavle lige så sød som en med.

 

Men i og med at du har en stamtavle (og du naturligvis har læst og undersøgt forfædre osv) så har du altså en større sikkerhed for at få en sund og rask hund

 

Jo, den kan også være rask og sund uden (vores første lab var uden tavle og boede i stalden i de første 8 uger af sit liv. Det var i 1986)

 

Man kan også få hvalpe med tavle, der får problemer, Det har jeg selv, men jeg havde heller ikke læst min lektie. Jeg tænkte dengang, at tavle var lig med sundhed.

 

Men jeg vil til hver en tid vælge hund med tavle

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer ikke at hunde med stambog er sundere end hunde uden stambog, så du kan være ganske rolig.

Der foregår meget uetisk avl indenfor udstilingslinier, som de helt lyse Golden Retrievere jo er, så der er bestemt ingen garanti for at hunden er sund, bare fordi den har tavle.

 

Jeg synes det er fornuftigt at vælge en hund efter brugslinier. Så ved man at dens forældre er hunde, der er velfungerende og i stand til at klare det job, de er skabt til. Spørg en hvilken som helst jæger om han ville tage en udstillings-Golden med på jagt, og jeg er sikker på at han ville sige pænt nej tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja om en hund har tavle eller ej gør den ikke mindre sød, et vi vist alle enige om:blink:

 

Man kan også få hvalpe med tavle, der får problemer, Det har jeg selv, men jeg havde heller ikke læst min lektie. Jeg tænkte dengang, at tavle var lig med sundhed.

 

Faktisk også en af grundene til mit spørgsmål, min mor har haft en gd og har nu en fransk bulldog begge med tavler og begge syge:???:

 

Det passer ikke at hunde med stambog er sundere end hunde uden stambog, så du kan være ganske rolig.

Der foregår meget uetisk avl indenfor udstilingslinier, som de helt lyse Golden Retrievere jo er, så der er bestemt ingen garanti for at hunden er sund, bare fordi den har tavle.

 

Jeg synes det er fornuftigt at vælge en hund efter brugslinier. Så ved man at dens forældre er hunde, der er velfungerende og i stand til at klare det job, de er skabt til. Spørg en hvilken som helst jæger om han ville tage en udstillings-Golden med på jagt, og jeg er sikker på at han ville sige pænt nej tak.

 

Var lidt det jeg tænkte da jeg købte min lille pige, hun er af brugs linjer (planen er at gå til jagt med hende) Så håber vi bliver gode:mrgreen:

Redigeret af Soey
Fatter ikke de der [QUOTE] ting
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle sammen.

 

Selv hej.

 

Tænkte lige på en samtale jeg min veninde og jeg havde...

Hun har en golden på 9 mdr med en fin stambog, og taler meget for stambøger af sygdoms og trænings grunde.

Min lille golden har ikke stambog (mor og far har og far er jagthund)

og jeg ville ikke elske hende mere hvis hun havde, men tænker nu alligvel at det er lidt øv hun ikke har, da jeg ikke er sikker på hd øjne osv.

 

Jeg har en golden med DKK stamtavle. Det har jeg valgt fordi, at selv om det ikke er nogen garanti, at jeg kan se sundheden tilbage i anerne. Nu kan jeg se, at både moderen og faderen til din hund, har stamtavle, derfor er det mulig for dig, at få stamtavle på din.

Træning. Jeg tror at din veninde mener, at når der ikke er tavle på, så er der nogle steder i retrieverklubben, hvor du ikke kan træne, når du ikke har stamtavle. Jeg ved at her i byen, kommer hunde uden stamtavle kun med hvis der er plads på holdene. Du kan hellere ikke stille op til prøver i retrieverklubben.

Selv om du ikke har tavle, kan du godt få din hund undersøgt for HD og Ad, samt øjenlyst.

 

 

Men hvad mener i andre kloge golden ejer:blink:

Er i for, imod eller ligeglade med stambøger, og hvorfor:?:

Og hvilken type har i valgt og hvorfor:?:

 

Kan se at jeg har svaret på noget af det i ovenstående.

Jeg har to af de lyse golden. Det har jeg fordi jeg syntes de er de smukkeste og fordi, jeg ikke vil have en af de mørke, som der er mere jagt i end de lyse. Men derfor syntes jeg alligevel, at det er sjovt at arbejde med mine hunde.

 

Min lille pige er en af de meget mørke:-D

Min venindes er lys/mørk, lidt af en mellem farve (hun ville gerne have en mørkere). Vi valgte de mørke da vi gerne ville have arbejds/træningshunde, Har læst at de er mere aktive og mindre en de helt lyse, passer det:?:

 

Ja det passer, at de små golden er mørkere end de lidt større lyse.

 

Glæder mig til at læse jeres kloge svar:vinken:

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En stamtavle i sig selv, er ingen garant for noget som helst.

 

 

ARbejdet man lægger i at BRUGE stamtavlen til at selektere hvalpe udfra er derimod en temmelig god retningsviser hvad angår sundhed, egenskaber og sind.

 

Bruger man ikke tavlen til det den er der for: som arbejdsredskab, så kunne man lige så godt have købt uden.

 

Årsagen til at der ikke statistisk er forskel i sundhed på tavledyr og blandinger, kan udelukkende skyldes at folk ikke bruger tavlerne som selektionsredskab. Gjorde de, ville opdrætterne af dårlige hunde ikke opdrætte ret længe, for ingen ville købe deres skodavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig er en hund uden stamtavle lige så sød som en med.

 

Men i og med at du har en stamtavle (og du naturligvis har læst og undersøgt forfædre osv) så har du altså en større sikkerhed for at få en sund og rask hund

 

Jo, den kan også være rask og sund uden (vores første lab var uden tavle og boede i stalden i de første 8 uger af sit liv. Det var i 1986)

 

Man kan også få hvalpe med tavle, der får problemer, Det har jeg selv, men jeg havde heller ikke læst min lektie. Jeg tænkte dengang, at tavle var lig med sundhed.

 

Men jeg vil til hver en tid vælge hund med tavle

Ja :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst StellaAurum

Det er VIGTIGT at huske, at der NÆSTEN ALTID er en grund til, at racehunde bliver solgt uden stambog! Det er jo ikke besværligt - og såmænd heller ikke særlig dyrt - at få stambog på hvalpene.

Men hvis en opdrætter ved, at vedkommende har lavet noget rigtig skidt - og ikke vil indrømme det - for eksempel parret en bror og søster, eller parret et par hunde, hvor den ene med sikkerhed bærer på en arvelig sygdom, så er der useriøse opdrættere, der forsøger at tjene nemme penge på uvidende hundekøbere ved at sælge uden stambog.

Derfor: Gør dit hjemmearbejde! Besøg kun opdrættere med DKK-stambogsførte hvalpe! Vær kritisk - stil spørgsmål! Og vælg ALDRIG hund på prisen!

Og - skulle din hund senere blive syg, trods stambogen og din opdrætters arbejde, så kan du med god samvittighed sige, at du har gjort dit bedste for at sikre dig en sund hvalp. Og så er det værd at huske, at købeloven gælder - også når man køber hund!

 

Skulle man være kommet til at købe en racehund uden stambog så elsk den og giv den et godt liv. Det er jo ikke hundens skyld, at den ikke har papirerne i orden. Men lad være med at parre på den!:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...
Gæst Martin Armand Nielsen

Lige til denne tråd har jeg et meget bevist indlæg..

 

Hunden er som psyke og hund ikke anderledes eller nemmere eller svære ved en stambog eller ej.

 

Der hvor problemet kommer er holdning til racen. Jeg har selv en Amerikansk Golden Retriever som jeg er super glad for også med stambog. Den er registreret i kennelklub i USA da deres krav og regler er meget strengere end i DKK f.eks. Her er det kun hunde der er 100 % iorden det vil sige ikke b hofter osv. Kommer der en hund i kuldet der har problemer er det slut med paring på den tråd. Simpelthen for at holde racen fri af sygdomme. Mener man skal købe med bog da man derved kan få fjernet alle de Golden Retrievere der er i DK som ikke er 100 % iorden.

 

Jeg har bevist valgt ikke at være i dansk kennelregister da jeg personligt ikke mener deres regler for hvad du må avle på og kontrollen med det ikke er hård nok. Ved Golden var et boom 20 år tilbage og man masseproducerede. Disse hunde der er fejl på skal der bare ikke avles på idag.

 

Dette kan give nogen problemer i fremtiden med træning da politiets hundeforening og DKK kun tager hunde ind der er i DKK. Men DCH tager dem og der er træningen mindst lige så god om ikke bedre (igen en smagssag) Har gået begge steder.

 

Så jeg mener bestemt man bør købe med bog og stramme op og støtte de rene og raske hunde....

 

Dette er ikke bittert ment på nogen måde ! Men det er jordens dejligste hunde race og den fortjener de bedste forhold til livet !

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst hundemakker
Lige til denne tråd har jeg et meget bevist indlæg..

 

Hunden er som psyke og hund ikke anderledes eller nemmere eller svære ved en stambog eller ej.

 

Der hvor problemet kommer er holdning til racen. Jeg har selv en Amerikansk Golden Retriever som jeg er super glad for også med stambog. Den er registreret i kennelklub i USA da deres krav og regler er meget strengere end i DKK f.eks. Her er det kun hunde der er 100 % iorden det vil sige ikke b hofter osv. Kommer der en hund i kuldet der har problemer er det slut med paring på den tråd. Simpelthen for at holde racen fri af sygdomme. Mener man skal købe med bog da man derved kan få fjernet alle de Golden Retrievere der er i DK som ikke er 100 % iorden.

 

Jeg har bevist valgt ikke at være i dansk kennelregister da jeg personligt ikke mener deres regler for hvad du må avle på og kontrollen med det ikke er hård nok. Ved Golden var et boom 20 år tilbage og man masseproducerede. Disse hunde der er fejl på skal der bare ikke avles på idag.

 

Dette kan give nogen problemer i fremtiden med træning da politiets hundeforening og DKK kun tager hunde ind der er i DKK. Men DCH tager dem og der er træningen mindst lige så god om ikke bedre (igen en smagssag) Har gået begge steder.

 

Så jeg mener bestemt man bør købe med bog og stramme op og støtte de rene og raske hunde....

 

Dette er ikke bittert ment på nogen måde ! Men det er jordens dejligste hunde race og den fortjener de bedste forhold til livet !

 

DKK tager også hunde til træning og konkurrencer som IKKE har tavle. Du kan bare ikke få stamtavle eller udstille den, hvilket jo giver sig selv.

Hvordan kan det være at du ikke skriver hvilken fin kennelklub det er du mener? :roll: Jeg kender en kennel i danmark som selv har lavet en forening i udlandet (de kalder deres amerikanske goldens) og der kan man for et hvis beløb få sendt en stamtavle. Og man bestemmer selv hvad der skal stå :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK tager også hunde til træning og konkurrencer som IKKE har tavle. Du kan bare ikke få stamtavle eller udstille den, hvilket jo giver sig selv.

Hvordan kan det være at du ikke skriver hvilken fin kennelklub det er du mener? :roll: Jeg kender en kennel i danmark som selv har lavet en forening i udlandet (de kalder deres amerikanske goldens) og der kan man for et hvis beløb få sendt en stamtavle. Og man bestemmer selv hvad der skal stå :stupid:

 

Pssst tråden er over et år gammel, så du skal nok ikke forvente at få et svar

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...