Gæst aka-fo Skrevet August 31, 2009 Rapporter Share Skrevet August 31, 2009 Undskyld min uhøflighed, at jeg begynder min eksistens her på forum'et med at stille et spørgsmål, og ikke bruger tid på at præsentere mig. Jeg lover at komme med en mer detaljeret præsentation, når vi er kommet lidt videre i processen med at blive lykkelige hundeejere. Sagen er at vi har bestemt os til at skaffe os en labrador retriever. Jeg har før prøvet kræfter med en labradorhvalp, da jeg var omkr. 18 år, og mine forældre anskaffede en labrador - og det var en han. Vores beslutning kommer efter lange overvejelser, frem og tilbage, og kommunikation med opdrætter osv. Så dette er ikke en spontan beslutning. Hele familien er spændt på dette, men det er især mig, der brænder for at blive hundeejer. Nu hvor hvalpene lige er kommet til verden, står vi med et "akut problem". Vi har mulighed for at vælge mellem han eller tæve. Og jeg har googlet og læst, og læst og googlet... og får næsten lige så mange meninger som der er folk, der udtaler sig. Her på forum'et er der vist også et par tråde omkring emnet, men synes debatten hurtigt kører ud på sidespor pga. andre emner, der bliver draget ind i skriveriet... Vi er to voksne og 3 børn i alderen 7 - 3 og 1 år. Vi har gode "hundeomgivelser" med stort hus og have, og naturen lige udenfor døren, og bor tæt ved havet. Jeg er meget indstillet på at yde den indsats der skal til, for at få en god, afbalanceret og veltrænet hund - og har gjort den første indsats ved at satse på en god og seriøs opdrætter, som jeg kontaktede kort efter at tæven var blevet drægtig. Kan godt forholde mig til de forskellige fordele og ulemper der er ved de to køn, men har lidt svært ved at bestemme mig til, hvad jeg skal lægge mest vægt på... Er der nogle af jer, der kan komme med gode råd, indput og tanker? Og spørg gerne, hvis I har brug for mer info... Selvfølgelig kommer jeg til at vende dette med opdrætteren også, men hun har lige kastet bolden til mig, mens hun hviler ud ovenpå fødselsen. Og jeg lover at der kommer detaljeret præsentation senere! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tonks Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Altså jeg er jo en tøse-tøs så en tæve var da en selvfølge :blink: For så har man en undskyldning for at købe en masse pink og glittter Også har jeg et problem med hanhunde pga. "dimsen" på maven jeg synes den er ulækker når den lyserøde del lige "titter" frem + jeg er en mavekysser og der mangler mave hos hanhunde pga. "dimsen" :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst aka-fo Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Altså jeg er jo en tøse-tøs så en tæve var da en selvfølge :blink: For så har man en undskyldning for at købe en masse pink og glittter Hehe det ville min datter være helt med på men jeg synes det lyder Faglitteraturen anbefaler nok en tæve til sådanne nogle som os med små børn, og førstegangs hundeejere, hvor jeg selv har 100% ansvar. Jeg synes nu det ville være sjovt med lidt mere testosteron i huset Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Julius' mor Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Jeg er så lige modsat Der er vel fordele og ulemper ved begge dele, men for mig er valget faldet på en hanhund begge gange. Min barndoms hund var en hanhund, også storpudel, og jeg kan ikke forestille mig en bedre og mere hengiven ven for et barn, end han var for mig. Jeg har selv børn og har ikke haft problemer med Julius på nogen måde. Jeg tror der findes mange myter om, at der er forskel på hvilket køn der knytter sig mest til sine mennesker og hvem, der er sværest at opdrage. En del af dem er der nok noget rigtigt i, men jeg er af den overbevisning, at hundens opførsel afhænger af, hvordan ejeren griber opdragelsen an, uanset køn. Jeg synes ikke jeg orker løbetid flere gange om året (og jeg ville nok også blive alt for fristet til at få hvalpe:oops:) Konklusion: jeg foretrækker hanhunde, men uanset hvad I vælger bliver det den bedste hund i verden. For jer.... Og så: Velkommen Glæder mig til præsentationen.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 :hmm: Vi startede med en han-hund, og jeg ville ønske vi havde taget en tæve! Havde vi startet med en tæve, ville jeg sikkert have ønsket vi havde taget en han-hund Jeg har hørt at hun-hunde skulle være mere.........lydige og fornuftige - men mon ikke det er et spørgsmål om korrekt træning og opdragelse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Endnu en stemme for hanhund. Ingen blodpletter på gulv og møbler, ingen humørsvingninger, og så er de mere kærlige og mindre selvstændige - men det er selvfølgelig ikke alle, der ser det som en fordel... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ari Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Endnu en stemme for hanhund. Ingen blodpletter på gulv og møbler, ingen humørsvingninger, og så er de mere kærlige og mindre selvstændige - men det er selvfølgelig ikke alle, der ser det som en fordel... Enig...stod selv overfor valget for små 15-16 uger siden...og nu har jeg en dejlig han-lab Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amanda1996 Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Jeg er mest til hanhunde, da de ikke drypper blod på gulvet Men til gengæld strinter de ret meget nogen gange, men det er der jo ikke noget at gøre ved... Der er vel fordele og ulemper ved begge dele (hvis man synes)... Der er ikke forskel på temperamentet, så det er op til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mariel-j Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Jeg har valgt en han, men derfor er det jo stadig op til jer... Men jeg kan godt forstå dig, når du skriver, at det kunne være sjovt med lidt testosteron i huset. Det foretrækker jeg nu også. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Endnu en stemme for hanhund. Ingen blodpletter på gulv og møbler, ingen humørsvingninger, og så er de mere kærlige og mindre selvstændige - men det er selvfølgelig ikke alle, der ser det som en fordel... Jeg kan kun sige at jeg er helt enig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 (rettet) Vi har valgt en hanhund, både fordi jeg har boet med både han- og hunhunde derhjemme, og synes faktisk at hanhunde har et væsentligt roligere temperament (ikke at vores hunhunde har været særlig vilde, men man er vel præ engang imellem ), og så fordi vi ikke har lyst til at have en tæve i snor 2 gange om året, eller være tvunget til at holde hende hjemme fra butikken.. Om han så skal kastreres må vi se på når han bliver stor Hvad siger din mavefornemmelse dig?! Redigeret August 31, 2009 af Buddha det der med at trykke send for hurtigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst aka-fo Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Hvad siger din mavefornemmelse dig?! Helt klart at det skal være en han... men jeg prøver at lytte til/læse argumenterne, og om jeg skal lade fornuften råde. Især det med at en tæve skulle være bedre egnet til mindre børn... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ari Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Helt klart at det skal være en han... men jeg prøver at lytte til/læse argumenterne, og om jeg skal lade fornuften råde. Især det med at en tæve skulle være bedre egnet til mindre børn... Det med børn ved jeg ikke helt. Min han er helt vild med min guddatter og andre børn, men nu er han også vokset op med børn omkring sig hele hans korte liv. Sålænge han vokser op med børn så tror jeg altså ikke det er et problem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Vores han er også rigtig god til det med børn. Han er så sød og tålmodig overfor dem. Kan han mærke, at de ikke er så tryg ved ham, så sætter han sig stille og roligt tæt på dem og venter på at de tør snakke med ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Jeg tror klart at det er en mavefølelse og man skal gøre hvad man føler for... Jeg har en tæve og har aldrig fortrudt det.. hun eeeeeeelsker at nusse, men kan også godt lide at være sig selv engang imellem. Løbetid synes jeg nu ikke er det helt store problem, hun er VILDT god til at gøre sig selv ren, og hvis jeg ikke var opmærksom, ja så ville man faktisk ikke ane at hun vari løbetid... der er ALDRIG pletter på gulvet... Men når det så er sagt så er det jo desværre ikke alle tæver der er lige gode til at gør sig selv rene.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Da min søn blev født, havde jeg to hanhunde, og der var bestemt ingen problemer med at de ikke ville acceptere ungen Men jeg gjorde også alt for at forkæle dem, så de fik det indtryk at det udelukkende var for deres skyld, der var kommet sådan en lille "hvalp" i huset. Det var først senere, da sønnen blev en lille bisse overfor min gamle hund (som var 2 - 3 år dengang), at han begyndte at sige fra. Men det var udelukkende min skyld, fordi jeg ikke lige havde tænkt på at børn har godt af at lære at respektere dyr Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Jeg er mest til hanhunde, da de ikke drypper blod på gulvet Men til gengæld strinter de ret meget nogen gange, men det er der jo ikke noget at gøre ved... Der er vel fordele og ulemper ved begge dele (hvis man synes)... Der er ikke forskel på temperamentet, så det er op til dig mine tre tæver er steriliserede, så ingen dryppen blod her... dog er den ene lige så slem til at lette ben som den bedste hanhund. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
FrkSmilla Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Troede et godt argument for at vælge en tæve var at en tæve er i løbetid 2 gange om året, en hanhund hele året. Ved dog ikke om det er sandt. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst aka-fo Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Troede et godt argument for at vælge en tæve var at en tæve er i løbetid 2 gange om året, en hanhund hele året. Ved dog ikke om det er sandt. :blink: Hehe den var go' Diskuterede det med min far; de har haft en lab-han, der døde nu i januar lige før dens 12 års fødselsdag. Jeg flyttede hjemmefra et godt år efter den kom i huset, så jeg oplevede hvalpetiden og en del træning sammen med den, men så ikke så meget mere i det daglige... Han fortalte at foruden at strejfe en del, så havde hunden det for at hyle næsten som en ulv, når der var god duft i luften og han var helt ustyrlig. Han synes det ville være interessant at prøve en tæve, men det er nu ikke dem der kommer til at gå op og ned af hunden til dagligt... sjåee Ellers er der flere hunde her i nabolagt, de fleste dog af små størrelse. Har ikke helt styr på hvilket køn de her forskellige nabohunde er. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret August 31, 2009 Rapporter Share Besvaret August 31, 2009 Hehe den var go' Diskuterede det med min far; de har haft en lab-han, der døde nu i januar lige før dens 12 års fødselsdag. Jeg flyttede hjemmefra et godt år efter den kom i huset, så jeg oplevede hvalpetiden og en del træning sammen med den, men så ikke så meget mere i det daglige... Han fortalte at foruden at strejfe en del, så havde hunden det for at hyle næsten som en ulv, når der var god duft i luften og han var helt ustyrlig. Han synes det ville være interessant at prøve en tæve, men det er nu ikke dem der kommer til at gå op og ned af hunden til dagligt... sjåee Ellers er der flere hunde her i nabolagt, de fleste dog af små størrelse. Har ikke helt styr på hvilket køn de her forskellige nabohunde er. Det ville være en rigtig god idé at undersøge synes jeg... ikke fordi at det skal styre jeres valg helt, men det kan da give et lille fingerpeg... Vi undersøgte det ikke inden og vi fandt ud af bagefter at der ud af 10 hunde bor 2 tæver hvor vores er den ene og den anden er steriliseret... næsten alle hanhundene er blevet kastereret efter at Freya kom i hendes første løbetid..:oops: Men hun er altså også en lækker steg.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 1, 2009 Rapporter Share Besvaret September 1, 2009 Det ville være en rigtig god idé at undersøge synes jeg... ikke fordi at det skal styre jeres valg helt, men det kan da give et lille fingerpeg... Vi undersøgte det ikke inden og vi fandt ud af bagefter at der ud af 10 hunde bor 2 tæver hvor vores er den ene og den anden er steriliseret... næsten alle hanhundene er blevet kastereret efter at Freya kom i hendes første løbetid..:oops: Men hun er altså også en lækker steg.. Nååårh hvor sødt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret September 1, 2009 Rapporter Share Besvaret September 1, 2009 Jeg tror at det har meget med racen at gøre. Jeg kender ikke så mange labrador hunde, men den ene er en han og han er lidt en bølle hehe. Han render rundt og lokker de andre artige hunde til at lave lidt ballade :blink: Men han er sød, også ved børn, og elsker alle som giver en godbid... De fleste samojeder er jo fx helt vilde med børn, og Buddha har fra starten været SÅ sød når han mødte børn (undtagen lige den første, der kunne han ikke helt forstå hvordan man gjorde, så han prøvede at tygge i hende når hun skreg.... ups). Han sætter sig for det meste foran dem med ørene helt nede og tungen helt ude Så ved den race tror jeg at det er hip som hap hvilket køn det er, som Freya skriver kan de jo være vildt renlige i løbetid, og vi kan også sagtens risikere at vores han bliver en strejfer. Men så må vi jo håbe på at kastration kan hjælpe, hvis det bliver et problem (:blink:). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
chr68866 Besvaret September 1, 2009 Rapporter Share Besvaret September 1, 2009 Hvis ikek det vr fordi jeg var interesseret i avl, så havde jeg KUN hanner. Indtil for ganske nylig har jeg altid udelukkende haft tæver, men har nu lidt uforudset fået en han i huset. Tæverne er nogle humørsyge gimper der kan være hysteriske 1-2 mdr. før løbetid gog helt krop umulige under. Jeg vil til enhver tid foretrække en hanhund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst freya3010 Besvaret September 1, 2009 Rapporter Share Besvaret September 1, 2009 Jeg tror at det har meget med racen at gøre. Jeg kender ikke så mange labrador hunde, men den ene er en han og han er lidt en bølle hehe. Han render rundt og lokker de andre artige hunde til at lave lidt ballade :blink: Men han er sød, også ved børn, og elsker alle som giver en godbid... De fleste samojeder er jo fx helt vilde med børn, og Buddha har fra starten været SÅ sød når han mødte børn (undtagen lige den første, der kunne han ikke helt forstå hvordan man gjorde, så han prøvede at tygge i hende når hun skreg.... ups). Han sætter sig for det meste foran dem med ørene helt nede og tungen helt ude Så ved den race tror jeg at det er hip som hap hvilket køn det er, som Freya skriver kan de jo være vildt renlige i løbetid, og vi kan også sagtens risikere at vores han bliver en strejfer. Men så må vi jo håbe på at kastration kan hjælpe, hvis det bliver et problem (:blink:). Jeg kan næsten med 99,9% sikkerhed sige at Buddha vil blive en strejfer.. han er jo en samojed (spidshund) = mega frihedstrang... Vores have er indhegnet som Fort Knox... Hun kommer ikke ud og andre kommer ikke ind... men før da, ja så tog Freya ofte en lille strejfer rundt i kvarteret... ikke særlig smart:oops::oops: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Frigg120209 Besvaret September 1, 2009 Rapporter Share Besvaret September 1, 2009 Vi har altid sværvet til tæver hjemme i min familie. Selvfølgelig er der løbetid, men det er altså ikke altid noget problem. I mit barndomshjem har alle tæver altid "ryddet op" efter sig selv - og altså har der yderst sjældent blevet blødt på gulvet. Hvorimod han hunden har gået og strintet noget rundt omkring, specielt hvis den har lugtet en anden han hund Så jeg helt klart på damerne. Skal siges mine forældre faktisk er skiftet over til han hunde, og er også glade for det valg. De ville dog vælge at have tæver, hvis de har 2 sammen, men kunne godt finde på at tage en han hvalp, hvis de blot vil have 1 (hvilket det bliver for fremtiden). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts