Hop til indhold

Er det bare mig...


Tonks
 Share

Er tatoveringer på dyr okay??  

30 stemmer

  1. 1. Er tatoveringer på dyr okay??

    • Nej, fy for 'anden det er dyreplageri og burde forbydes!!!
    • Ved det ikke...måske hvis de er bedøvet...!?!
      0
    • Ja da, det er da totalt sejt!
      0


Recommended Posts

Gæst The dogfather

Jeg synes det er at gå en tand for vidt...det var fair nok at man øretatoverede før man havde chip

 

men der er nu langt fra det, og så til ligefrem at udsmykke hunden med det...jeg er selv tatoveret 6 steder, og synes ikke det gør decideret ondt, men jeg synes det er moralsk forkasteligt at tatovere en der ikke har noget valg, menneske eller dyr...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg må indrømme at jeg ikke har stemt, da jeg faktisk lidt er itvivl om hvad jeg vil stemme...

 

Hvad der er billede af tager jeg VIRKELIG aftand fra, og der burde virkelig være forbudt!... Synes at det er dyreplageri og hunden har jo ikke selv valgt at få en tatoo..:cry:

 

Men dernæst så skal man jo ikke glemme at før man chipmærkede hvalpe så brugte man ørertatoveringer, hvor man også bedøvede... Og nogle ørertatoverer stadigvæk....så tatooes på hunde har jo været brugt længe... dog ikke i det skrækkelige og klamme omfang som du har fundet en artikkel af... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi valgte bevidst at chippe Mio (det var lidt dyrere), da jeg ikke synes jeg havde lyst til, at byde en hvalp velkommen ved at skamfere den..

 

Ved ikke om der er tilfælde hvor øre-tatto er at foretrække, men hvis ikke, så synes jeg virkelig ikke det er nødvendigt! Mio mærkede slet ikke da han fik chippen i, han hverken pev, trak sig eller noget.. men han havde også travlt med de kiks dyrlægen havde givet ham! :mums:

 

Men fra registrering, og så ligefrem til at gøre det for syns skyld (linket), det er bare for langt ude! Så skal hårløse hunde og klippede pudler måske også til, at have tattoveret kroppen?! :megaked:

 

Er også helt enig med Dogfather, man skal være i stand til selv, at træffe et sådan valg!

 

Og til sidst.. Tattoverede grise?!!? Er der tale om øre-mærkning, eller er der noget jeg ikke har hørt? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg måtte lige læse lidt nedad før jeg kunne stemme, så jeg vidste om du snakkede øretatoverings ID eller hvad, eftersom jeg ikke er imod øretatoveringer som ID nummer. Mine hvalpe har med få undtagelser knapt reageret på at få deres "klip" i øret og det var overstået på under 1 sekund, måske jeg dog har haft en god øretatovør, han var super synes jeg selv.

 

At ligefrem tatovere diverse design på dyr på samme måde som vi gør på os selv synes jeg er lidt for langt ude, selvom vi jo også brændemærker vores kvæg/heste mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg måtte lige læse lidt nedad før jeg kunne stemme, så jeg vidste om du snakkede øretatoverings ID eller hvad, eftersom jeg ikke er imod øretatoveringer som ID nummer. Mine hvalpe har med få undtagelser knapt reageret på at få deres "klip" i øret og det var overstået på under 1 sekund, måske jeg dog har haft en god øretatovør, han var super synes jeg selv.

 

At ligefrem tatovere diverse design på dyr på samme måde som vi gør på os selv synes jeg er lidt for langt ude, selvom vi jo også brændemærker vores kvæg/heste mm.

 

Det er ikke bare et klip når vi får det :neutral: Og det svier dagene efter, kan ikke se at det er fair at udsætte sit dyr for sådan noget :cry:

 

Brændemærkning er på vej ud, der har været tale om at det skal gøres ulovligt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

J

Så se lige det her, også vanvittigt, tåbeligt og unødvendigt efter min mening: [media]http://www.sondagsavisen.dk/multimedie/119638.jpg[/media]Hvad siger I?

 

Måske vanvittigt, tåbeligt of unødvendigt, men da heldigvis ikke noget der skader hundene eller påfører dem smerte. (Mon ikke der er frugtfarve der er brugt eller lign?)

Jeg husker stadig billeder af Kate Winther (KW Shampoo) med lilla/lyserøde storpudler på Billund Travbane, det gav hende et navn som ingen nogensinde glemmer og det uden at hundene led mere overlast end hvad de ellers ville gøre ved at stå på et trimmebord og blive vaskede, klippede osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske vanvittigt, tåbeligt of unødvendigt, men da heldigvis ikke noget der skader hundene eller påfører dem smerte. (Mon ikke der er frugtfarve der er brugt eller lign?)

Jeg husker stadig billeder af Kate Winther (KW Shampoo) med lilla/lyserøde storpudler på Billund Travbane, det gav hende et navn som ingen nogensinde glemmer og det uden at hundene led mere overlast end hvad de ellers ville gøre ved at stå på et trimmebord og blive vaskede, klippede osv.

Det er godt de ikke har smerter af det, men alligevel synes jeg det er vanvittigt, tåbeligt og unødvendigt, som du også skrev ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke bare et klip når vi får det :neutral: Og det svier dagene efter, kan ikke se at det er fair at udsætte sit dyr for sådan noget :cry:

Kommer vist an på hvem man er.

Personligt har jeg ikke kunnet mærke hverken huller eller tatto. Sidsnævnte jo... men kun indtil han var igang med nålene.

 

 

Brændemærkning er på vej ud, der har været tale om at det skal gøres ulovligt
Tjaa.... Så frysemærker vi jo bare istedet. Det er blevet gjort i årevis.

 

En anden ting er så, hvordan i alverden man skal mærke dyrene, hvis ikke man må id-mærke dem ved tatto, brændemærker eller frysemærker?

Hvis man svarer "chip" til dén, så er næste spørgsmål: hvem skal betale alle de chip-scannere som samtlige dommere, politifolk og alle mulige andre mennesker så skal have? Sådan én er ikke just billig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er at gå en tand for vidt...det var fair nok at man øretatoverede før man havde chip

 

Det er såmænd også fair nok idag...

 

Tager jeg jagthunden til Sverige og jeg bliver stoppet (det er sket en del gange ved grænsen.. Jæger, i jagtbil, med hund. "Han har nok også et våben", og så fremdeles) så skal hunden jo kontrolleres. Sagen er jo så dén at policen ikke har chip-scannere, hvilket igen betyder enorm lang ventetid på dyrlægen, såvel som en ekstraregning, før jeg kan komme videre.

 

Tatto er simpelt: Vend øret, og læs nummeret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det der er direkte tåbeligt og synd for det skakkels kræ:megaked:

 

Men jeg har intet imod at tatovere hunde/kaniner/grise/heste med henblik på id mærkning. Når dyrene skal mærkes når de er voksne så skal der bedøvelse til, eller chip. Grise tatoverer man så slagteriet kan holde styr på dem i slagtegangen, hvor de komemr fra. Man tatoverer fuldblodsheste i de arabiske lande og US, på indersiden af mulen:shock: Kaniner hodler som regel deres kæft, men man kan være sikker på at hvis en skriger så skriger resten:rolleyes:

 

Jeg skal ikke kunne sige noget om tattos for har ikke nogle, men har nogle pæne ar efter div. halebrændere og det gør satme nas, især på maven:megaked: Hullerne i ørene er selvgjordte:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Ifølge dyreværnsloven har man pligt til (og nu citerer jeg lige lidt løst fra hukommelsen) "at beskytte (sine) dyr bedst muligt mod unødvendig svie, smerte og ulempe"

 

Mærkning (chip eller tato) er lovbefalet og kan have afgørende betydning for om en hund/kat kan genforenes med sin ejer i tilfælde af bortkomst, så denne (mærkning) kan ikke kaldes unødvendig.

 

Så er der spørgsmålet, gør det ondt (svie, smerte, ulempe)? Er hunden bedøvet, kan den naturligvis ikke mærke selve tatoveringen, men hvad med bagefter? Jeg er ikke selv tatoveret og har derfor ingen personlige erfaringer, men det lyder på andre, som om det er ret forskelligt. Det er vel det samme med hunde? Det vil sige, at der i det mindste er risiko for svie/smerte/ulempe.

 

Hvilket leder mig frem til konklusionen: at det for mig IKKE er i orden!

 

Endelig bryder jeg mig ikke om selve tanken, at modificere sit dyr som var det en pyntegenstand, der skal bruges til at sende signaler. Vil man sende signaler kan man gøre det selv, men blande dyrene udenom.

 

Jeg har ikke svaret i afstemningen, da ingen af svarmulighederne helt passer til min svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge dyreværnsloven har man pligt til (og nu citerer jeg lige lidt løst fra hukommelsen) "at beskytte (sine) dyr bedst muligt mod unødvendig svie, smerte og ulempe"

 

Mærkning (chip eller tato) er lovbefalet og kan have afgørende betydning for om en hund/kat kan genforenes med sin ejer i tilfælde af bortkomst, så denne (mærkning) kan ikke kaldes unødvendig.

 

Så er der spørgsmålet, gør det ondt (svie, smerte, ulempe)? Er hunden bedøvet, kan den naturligvis ikke mærke selve tatoveringen, men hvad med bagefter? Jeg er ikke selv tatoveret og har derfor ingen personlige erfaringer, men det lyder på andre, som om det er ret forskelligt. Det er vel det samme med hunde? Det vil sige, at der i det mindste er risiko for svie/smerte/ulempe.

 

Hvilket leder mig frem til konklusionen: at det for mig IKKE er i orden!

 

Endelig bryder jeg mig ikke om selve tanken, at modificere sit dyr som var det en pyntegenstand, der skal bruges til at sende signaler. Vil man sende signaler kan man gøre det selv, men blande dyrene udenom.

 

Jeg har ikke svaret i afstemningen, da ingen af svarmulighederne helt passer til min svar.

 

Takker:-D Så er det unødvendigt at skrive det igen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...