Hop til indhold

Angebshund


Gæst Any
 Share

Recommended Posts

Havde så en rigtig ubehagelig oplevelse i går aftes. Min 5-årige og jeg skulle ind på tankstationen. Udenfor står en ung rottweiler. Jeg går forbi den og lige bag mig går min søn. Jeg kigger lige bagud for at tjekke at han ikke går hen til hunden (min dreng er meget glad for hunde, men må ikke gå hen til fremmede hunde). Han går pænt udenom.

 

Men idet han går forbi farer rottweileren frem med en snerren jeg aldrig har hørt fra en hund før = fuldstændigt raseri.

Hunden kaster sig fremad så langt linen rækker og smækker kæberne sammen adskillige gange lige ud for min søns ansigt. Heldigvis reagerer min dreng hurtigt og springer til siden, ellers tror jeg faktisk at hunden kunne have nået ham.

 

Sikke et chok. Og efterfølgende har jeg tænkt alt muligt - Tænk hvis linen knækkede, tænk hvis hunden var stukket af hjemmefra, tænk hvis det havde været et mindre barn der ikke havde været så hurtig til at springe til side osv.

 

Jeg kender godt hunden og har ofte set den lige siden den var lille hvalp. Hundens mor er ekstremt aggressiv overfor andre hunde. Heldigvis har begge ejere altid deres hunde i snor, men tænk hvis de en dag slap fri. Ejerne er nogle helt unge mænd, som virker meget glade for deres hunde.

 

Jeg er virkelig blevet utryg og tænker på, hvordan jeg bør handle næste gang jeg møder ejer af den unge hund, som formentlig ikke er mere end 9-10 måneder nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Puha - Det var da frygteligt!

 

Men hvis du har mulighed for det, og ejerne virker fornuftige, ville jeg simpelthen tage en stille og rolig snak med dem.

 

Fortæl hvor utryg du er, og at du for din sjælefreds skyld, bare lige vil være sikker på deres have er hegnet ordentligt ind osv. da du er bange for at møde den løs en dag, fordi den har bidt ud efter din søn.

 

Det kan jo så være at i kan få en fornuftig snak, om hvad der skal til for at alle parter kan færdes trygt - Vel om mærket, hvis det er nogle fornuftige mænd der har den.

 

Og så måske foreslå, at den ikke står bundet alene - De kan jo ikke vide om der kommer andre hunde og børn forbi, når den står bundet foran en tank - Det kan jo være de slet ikke ved, at den kan finde på at bide ud efter børn!!?

Kunne da i hvertfald ikke drømme om at binde min egen hund, som er egetkønsaggressiv, og bange for folk med større ting i hænderne, alene udenfor, mens jeg handler - Det er i mine øjne dybt uansvarligt, når man har en hund der ikke er 110% tilregnelig!

 

Tror så også jeg ville gå i en stoooor bue udenom dem - Bare for at være på den sikre side!

Meget andet kan man desværre ikke gøre, så tror helt sikkert at en god dialog med ejerne er den bedste løsning, så de virkelig tager alle forholdsregler, hvilket man bliver nød til, når man ejer en sådan hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske var den "bare" bange for børn? ikke at det er acceptabel opførsel, hvis ens hund kan finde på at reagere så stærkt, så bør man ikke afbinde den offentlige steder....

 

Jeg er klar over, at du blev forskrækket, men prøv at tænke det igennem igen... var det aggressivitet, eller var det pusten sig op, som i "kom mig ikke nær, du er vildt skræmmende - men se hvor stor og farlig jeg er..."

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er langt fra sikkert, at hunden ville handle på samme måde, hvis den var løs!

 

Forstår slet ikke, hvorfor hunde skal bindes sådan at de skal passeres, men nok om det - nu ved jeg ikke, hvor hunden sad, men enten havde det vel være muligt at passere den uden for snorens rækkevidde - normalt er hunde jo max. bundet i ca. 1 meter line og det er altså mindre end "kropszonen" for de rottweilere jeg kender. Ellers er ejeren et fjols og burde binde sin hund et andet sted!

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Måske var den "bare" bange for børn? ikke at det er acceptabel opførsel, hvis ens hund kan finde på at reagere så stærkt, så bør man ikke afbinde den offentlige steder....

 

Jeg er klar over, at du blev forskrækket, men prøv at tænke det igennem igen... var det aggressivitet, eller var det pusten sig op, som i "kom mig ikke nær, du er vildt skræmmende - men se hvor stor og farlig jeg er..."

 

Jeg kan ikke helt se, hvad forskel det skulle gøre, om det var den ene eller den anden adfærd?

 

Problemet med sådanne hunde (jeg har selv en) er jo, at de er utilregnelige når de er bange.

Selvom det "bare" er for at skræmme, så kan en sådan hund sagtens finde på at bide, hvis et barn/anden hund ikke lige kommer hurtigt nok væk.

 

Det kan være ekstremt svært at se forskel på, om hunden "bare" prøver at skræmme en trussel væk, eller er direkte aggressiv.

- Egentlig har det heller ikke betydning for andre end ejerne, når de skal arbejde med problemet.

For udfaldet kan jo være det samme, hvis man ikke kommer væk hurtigt nok, uanset om den er aggressiv eller skræmt.

 

Undskyld jeg maler et skræmme billede, for jeg mener jo heller ikke at der er nogen grund til at gå rundt og være nervøs for den, hele tiden - Der kan være uendelig mange grunde til at det kunne være en engangs episode.

 

Men man bliver bare nød til at være OBS på, at det kan være en potentielt farlig hund, og så holde sig fra den.

 

Når det så er sagt, så kan jeg da heller ikke lade være at tænke på, hvad den stakkels hund dog har været udsat for, siden den føler den behøver at reagere sådan - Sådan en adfærd kommer jo ikke af sig selv (mm. den har nogle voldsomme hormonelle forstyrrelser selvfølgelig - Den er jo trods alt i teenage alderen nu) :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt se, hvad forskel det skulle gøre, om det var den ene eller den anden adfærd?

 

 

næh måske ikke.... men for mig gør det en stor forskel. Jeg er foreksempel ret bange for rottweilere (og egentlig også andre store hunde der knurrer), men efter jeg har lært en masse om hundesprog er jeg knap så bange mere.... fordi jeg kan se helheden i kropssproget, så jeg har en større forståelse for hvad der ligger bag...

 

Ikke at jeg ville gå hen til en hund der snerrede og viste mig gebisset under alle omstændigheder

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde så en rigtig ubehagelig oplevelse i går aftes. Min 5-årige og jeg skulle ind på tankstationen. Udenfor står en ung rottweiler. Jeg går forbi den og lige bag mig går min søn. Jeg kigger lige bagud for at tjekke at han ikke går hen til hunden (min dreng er meget glad for hunde, men må ikke gå hen til fremmede hunde). Han går pænt udenom.

 

Men idet han går forbi farer rottweileren frem med en snerren jeg aldrig har hørt fra en hund før = fuldstændigt raseri.

Hunden kaster sig fremad så langt linen rækker og smækker kæberne sammen adskillige gange lige ud for min søns ansigt. Heldigvis reagerer min dreng hurtigt og springer til siden, ellers tror jeg faktisk at hunden kunne have nået ham.

 

Sikke et chok. Og efterfølgende har jeg tænkt alt muligt - Tænk hvis linen knækkede, tænk hvis hunden var stukket af hjemmefra, tænk hvis det havde været et mindre barn der ikke havde været så hurtig til at springe til side osv.

 

Jeg kender godt hunden og har ofte set den lige siden den var lille hvalp. Hundens mor er ekstremt aggressiv overfor andre hunde. Heldigvis har begge ejere altid deres hunde i snor, men tænk hvis de en dag slap fri. Ejerne er nogle helt unge mænd, som virker meget glade for deres hunde.

 

Jeg er virkelig blevet utryg og tænker på, hvordan jeg bør handle næste gang jeg møder ejer af den unge hund, som formentlig ikke er mere end 9-10 måneder nu.

 

Jeg ville altså øjeblikkelig være styrtet ind på tankstationen og have hevet ejeren af hunden ud og forklaret, hvad der var sket. OGSÅ fordi det jo ikke er helt sikkert, at det er den hund, du mener det er.. På en tankstation kan hunde jo i teorien komme langvejsfra... Og rottweilere ligner jo hinanden.

 

Selv om ejeren er klar over, at hans hund er lidt voldsom, så kan han ikke vide hvordan den opfører sig når den står bundet udenfor.

 

Jeg har selv haft en schæferhund, som vi ikke kunne lade stå udenfor en butik. Det vidste VI ikke før en bestyrtet far kom ind i Irma og råbte chokeret om hvordan vores hund havde været nær ved at bide hans 2-årige datter, der var kommet for tæt på vores hund...

 

---Selvfølgelig kom han ikke med på indkøb mere...:shock:

 

Men hvordan kan du vide med 100% sikkerhed, at det VAR den unge hund, som du kender? Og ikke en fremmed ung hund? SÅ du ejeren på tankstationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er enig med de andre, og du skriver jo også i første indlæg at ejerne virker glade for hundene. Hvis de er det, er de vel også interesseret i at undgå ulykker (= aflivning)... Med de nye hunde love bliver det nok også sådan at man kan få aflivet en hund som er proteintelt farlige.. Hvilket en hund vel er hvis den reagere sådan..

Om ikke andet, så burde de blive glade for at du siger det til dem. Og hvis de ikke er taknemlige for at du kontakter dem på en ordentlig måde, så er det dem der er noget galt med, og så må du jo overveje om du vil melde dem hvis der sker nogen lignende igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske var den "bare" bange for børn? ikke at det er acceptabel opførsel, hvis ens hund kan finde på at reagere så stærkt, så bør man ikke afbinde den offentlige steder....

 

Jeg er klar over, at du blev forskrækket, men prøv at tænke det igennem igen... var det aggressivitet, eller var det pusten sig op, som i "kom mig ikke nær, du er vildt skræmmende - men se hvor stor og farlig jeg er..."

 

Hej Amocca

 

Tror du burde kende mig godt nok til at du ved at der skal pænt meget til før jeg maler fanden på væggen. Når jeg siger at hunden var ekstremt aggressiv snakker vi ikke om knurren eller visen tænder. Vi snakker om en hunde der kaster sig fremad for at bide og eneste grund til at den ikke rammer er at snoren forhindrer den i det da den kaster sig frem. Vi snakker om at den smækker tænderne sammen adskillige gange lige foran min søns ansigt. Der er ingen advarsel og ingen knurren inden vi kommer så tæt på.

 

Hvis denne hund var kommet fri havde den dræbt mit barn på få minutter. Hvis en hund reagerer sådan på angst for børn så må den mindst være blevet banket hver dag af små børn med baseballbat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er langt fra sikkert, at hunden ville handle på samme måde, hvis den var løs!

 

Forstår slet ikke, hvorfor hunde skal bindes sådan at de skal passeres, men nok om det - nu ved jeg ikke, hvor hunden sad, men enten havde det vel være muligt at passere den uden for snorens rækkevidde - normalt er hunde jo max. bundet i ca. 1 meter line og det er altså mindre end "kropszonen" for de rottweilere jeg kender. Ellers er ejeren et fjols og burde binde sin hund et andet sted!

 

-Trine

 

Der var desværre kun et meget lille fortov at passere hunden på. Og faktisk gik vi i vejkanten for ikke at gå for tæt på hunden. Vi var i hvert fald 1½ meter væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger at snakke med ejer næste gang jeg møder ham, hvis det er muligt for Jodie og jeg at stå tæt nok på så længe at vi kan snakke. Ejer er en ung fyr af netop den type der forventes at have kamphunde, hvilket alle flere af venner da også har, men jeg tror nu han er sød nok at tale med og at han vil tage sine forholdsregler.

Jeg kan bare godt være i tvivl om hvorvidt der er nogle forholdsregler man kan tage når hunden er SÅ aggressiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var desværre kun et meget lille fortov at passere hunden på. Og faktisk gik vi i vejkanten for ikke at gå for tæt på hunden. Vi var i hvert fald 1½ meter væk.

 

Dumt, dumt sted at binde en hund! Synes du skal gøre manden opmærksom på problemet - gerne inde i butikken, så de også er opmærksomme på det fremover!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forsøger at snakke med ejer næste gang jeg møder ham, hvis det er muligt for Jodie og jeg at stå tæt nok på så længe at vi kan snakke. Ejer er en ung fyr af netop den type der forventes at have kamphunde, hvilket alle flere af venner da også har, men jeg tror nu han er sød nok at tale med og at han vil tage sine forholdsregler.

Jeg kan bare godt være i tvivl om hvorvidt der er nogle forholdsregler man kan tage når hunden er SÅ aggressiv.

 

Hvordan kan du/ejeren være sikker på, at det var lige netop DEN hund du mener?? Rottweilere ligner altså hinanden... Måske er det en helt fremmed hund? DET er i hvert fald noget, enhver hundeejer helst vil tro:shock:.

Ejeren skal nærmest tages "på fersk gerning" for at tro på at hans "lille vovse" også kan være et frådende rovdyr...

 

Det er en rigtig dårlig ide at tale med ejeren når I tilfældigt render ind i hinanden. Hvis du ikke ved, hvor han bor, så kunne du bare lige sige, at du godt vi snakke med ham ved lejlighed og så kunne I udveksle telefonnumre.

Hvis hunden ER på vej til at blive alvorligt aggressiv men ikke har bidt nogen, så har du i hvert fald ikke brug for at blive en personlig fjende af hunden. Der må IKKE være risiko for splid mellem dig og ejeren når hunden er til stede. --Ellers kan du få æren af at blive hundens første --og måske sidste?- offer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dumt, dumt sted at binde en hund! Synes du skal gøre manden opmærksom på problemet - gerne inde i butikken, så de også er opmærksomme på det fremover!

 

Ja, jeg synes osse, at det helt rigtige sted at snakke med ejeren er inde i butikken, så man er sikker på, at man har fat i den rigtige hund og ejer, --og så butikspersonalet også bliver klar over at der er et problem.

 

Nogle gange er det de tåbeligste steder, der er sat hundekroge op:roll:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt se, hvad forskel det skulle gøre, om det var den ene eller den anden adfærd?

 

 

Folk bør sgu tænke over hvad de udsætter deres hunde for, jeg siger ikke det er ok at hunde gør udfald på den måde men vi menesker burde istedet tænke over at hunde rent faktisk kan lære selv hvad enten det er god eller dårlig adfærd.

At efterlade sin hund og gå ud af synsfeltet er efter min mening det dummeste man kan gøre med sin hund du har ingen kontrol over hvad hunden evt vil lære, risikoen for at man udsætter sin hund for at gå i forsvar er alt for stor efter min mening og hunden vil hvis den går i forsvar belønne sig selv.

 

Sailor

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du/ejeren være sikker på, at det var lige netop DEN hund du mener?? Rottweilere ligner altså hinanden... Måske er det en helt fremmed hund? DET er i hvert fald noget, enhver hundeejer helst vil tro:shock:.

Ejeren skal nærmest tages "på fersk gerning" for at tro på at hans "lille vovse" også kan være et frådende rovdyr...

 

Det er en rigtig dårlig ide at tale med ejeren når I tilfældigt render ind i hinanden. Hvis du ikke ved, hvor han bor, så kunne du bare lige sige, at du godt vi snakke med ham ved lejlighed og så kunne I udveksle telefonnumre.

Hvis hunden ER på vej til at blive alvorligt aggressiv men ikke har bidt nogen, så har du i hvert fald ikke brug for at blive en personlig fjende af hunden. Der må IKKE være risiko for splid mellem dig og ejeren når hunden er til stede. --Ellers kan du få æren af at blive hundens første --og måske sidste?- offer.

 

Jeg så ejeren inde i butikken, men var for chokeret til at tale med ham på det tidspunkt, så jeg ved at det ikke er en anden rottweiler.

Du har ret i at jeg skal passe på med at snakke med ejer, når han har hunden med. Det med telefonnumrene er en god ide. Takker

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...