Hop til indhold

Jack Russel terrier


Gæst cotonmor
 Share

Recommended Posts

Gæst cotonmor

på 20 uger, er begyndt at snappe efter børnene når de kommer hen og vil kæle med ham når han ligger i sofaen.

Hvordan pokker får man sådan en hund til at stoppe med det?

Han knurre af dem men hapser så bagefter.....

 

Håber nogen kan hjælpe da det er anstrengende at have sådan en hund i huset somman skal holde øje med hele tiden.

Vores egen coton de tulear er børnene vant til de bare kan tage og ae når de vil ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

på 20 uger, er begyndt at snappe efter børnene når de kommer hen og vil kæle med ham når han ligger i sofaen.

Hvordan pokker får man sådan en hund til at stoppe med det?

Han knurre af dem men hapser så bagefter.....

 

Håber nogen kan hjælpe da det er anstrengende at have sådan en hund i huset somman skal holde øje med hele tiden.

Vores egen coton de tulear er børnene vant til de bare kan tage og ae når de vil ;)

 

Lige for at være sikker på, at jeg har forstået det helt rigtigt: Bliver børnene ved med at ae, når han har knurret, og så hapser han? Eller knurrer han, og så holder de op, og så hapser han alligevel?

 

Under alle omstændigheder er hans knurren et signal om, at han ikke vil kæles med nu, og det bør respekteres. Mange hunde bryder sig ikke om at blive kælet med, når de hviler sig eller spiser, så det er faktisk ikke så tosset at lære børnene, at de skal lade sovende eller spisende hunde være i fred. :-) I hvert fald er det godt for hunden at have et "helle" (f.eks. sin kurv eller hvor den ellers ligger og sover), hvor den ikke må forstyrres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke noget at sige til at hunden bliver irriteret over små pilfingre, hvis den gerne vil sove. Derfor er det bedst hvis alle lærer at hunden har sin egen zone (soveplads) hvor den kan være uforstyrret. Sofaen er måske ikke det bedste.

 

Hvis den knurrer skal i tage det som et (sundt) tegn på at dens grænse er blevet overtrådt. Det bedste er at respektere hundens 'jeg gider ikke' (= knurren). På den måde går den ikke videre til næste skridt (bide).

 

Hvor gamle er børnene? Her er en god side med forskellige hverdags- situationer (barn/hund imellem) som du kan gennemgå med børnene. :-)

 

http://www.hej-hund.dk/hejhund/Sider/Samtalemedditbarn.aspx

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at være sikker på, at jeg har forstået det helt rigtigt: Bliver børnene ved med at ae, når han har knurret, og så hapser han? Eller knurrer han, og så holder de op, og så hapser han alligevel?

 

Under alle omstændigheder er hans knurren et signal om, at han ikke vil kæles med nu, og det bør respekteres. Mange hunde bryder sig ikke om at blive kælet med, når de hviler sig eller spiser, så det er faktisk ikke så tosset at lære børnene, at de skal lade sovende eller spisende hunde være i fred. :-) I hvert fald er det godt for hunden at have et "helle" (f.eks. sin kurv eller hvor den ellers ligger og sover), hvor den ikke må forstyrres.

 

Når han knurre så stopper de med at ae ham men derfor kan han godt hapse alligevel.

Han kan også godt knurre og hapse af dem hvis de synes han er for nærgående og vil skubbe ham væk...så viser han hele tandsættet og knurre og nogle gange haps!

 

Vi har sagt til børnene at når hundene spiser og sover så skal de have fred, men det ved alle jo nok som har børn, det kan væres svært at huske når man er 2 og 4 år, men så gentager vi jo bare det hele engang til.

De skal jo lærer det de kære børn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når han knurre så stopper de med at ae ham men derfor kan han godt hapse alligevel.

Han kan også godt knurre og hapse af dem hvis de synes han er for nærgående og vil skubbe ham væk...så viser han hele tandsættet og knurre og nogle gange haps!

 

Vi har sagt til børnene at når hundene spiser og sover så skal de have fred, men det ved alle jo nok som har børn, det kan væres svært at huske når man er 2 og 4 år, men så gentager vi jo bare det hele engang til.

De skal jo lærer det de kære børn!

de skal i hvert fald stoppe med at skubbe til hunden :confused: i må blande jer og aflede hunden ect.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Når han knurre så stopper de med at ae ham men derfor kan han godt hapse alligevel.

Han kan også godt knurre og hapse af dem hvis de synes han er for nærgående og vil skubbe ham væk...så viser han hele tandsættet og knurre og nogle gange haps!

Hvis han knurre og så hapser efter dem, er det for at understrege "I er gået langt over stregen her".

Som forældre er det jeres ansvar at holde øje med om børnene overskrider hundens grænser, børn under alderen 10-12 år kan ikke forventes at kunne reagere "passende" overfor hunde og bør derfor aldrig overlades alene sammen med en hund; uanset hvor kort tid eller hvilken race der er tale om.

 

Det er vigtgt at I træder ind nu og genopretter tilliden mellem hund og børn, således at I ikke tilsidst opelver at Jeres hund er på vej ind i en "ond cirkel", dvs. at børnenes grænseoverskridning langsomt vil påvirke en gradvis forøgning af hundens mistillid til børnene.

 

Sørg for at børnene tilbringer tid sammen med hunden - sammen med Jer eller under Jeres nærværende årvågenhed og det absolut ikke tilladeligt at børnene skubber til hunden, her må I gå ind og lede hunden væk vha. godbidder mv.

 

Vi har sagt til børnene at når hundene spiser og sover så skal de have fred, men det ved alle jo nok som har børn, det kan væres svært at huske når man er 2 og 4 år, men så gentager vi jo bare det hele engang til.

De skal jo lærer det de kære børn!

Det kan være svært at huske for børn, men hver gang de gør det, kan I risikere at hunden mister tillid til dem/blive irriteret på dem og en irriteret hund har lettere ved at hapse - ligesom vi har lettere ved at komme til at svine folk til når vi er irriteret.

Måske I skulle overveje at købe et stort bur til hunden? Her kan den få fred, mens børnene leger mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han knurre og så hapser efter dem, er det for at understrege "I er gået langt over stregen her".

Som forældre er det jeres ansvar at holde øje med om børnene overskrider hundens grænser, børn under alderen 10-12 år kan ikke forventes at kunne reagere "passende" overfor hunde og bør derfor aldrig overlades alene sammen med en hund; uanset hvor kort tid eller hvilken race der er tale om.

 

Det er vigtgt at I træder ind nu og genopretter tilliden mellem hund og børn, således at I ikke tilsidst opelver at Jeres hund er på vej ind i en "ond cirkel", dvs. at børnenes grænseoverskridning langsomt vil påvirke en gradvis forøgning af hundens mistillid til børnene.

 

Sørg for at børnene tilbringer tid sammen med hunden - sammen med Jer eller under Jeres nærværende årvågenhed og det absolut ikke tilladeligt at børnene skubber til hunden, her må I gå ind og lede hunden væk vha. godbidder mv.

 

 

Det kan være svært at huske for børn, men hver gang de gør det, kan I risikere at hunden mister tillid til dem/blive irriteret på dem og en irriteret hund har lettere ved at hapse - ligesom vi har lettere ved at komme til at svine folk til når vi er irriteret.

Måske I skulle overveje at købe et stort bur til hunden? Her kan den få fred, mens børnene leger mv.

man kunne også putte børnene i buret :hmm: :mrgreen:

 

ellers er jeg helt enig med dig, vi har selv en knægt på knap 4 jo, og er de tætte på hinanden, ham og cujo, er vi også opmærksomme, til dels pga. alt det du nævner, men også at vi har en hund der ikke viser tegn på at hans grænse er overskredet andet end ved at gå/flygte eller ørestilling og så fatter vores knægt det altså ikke :mrgreen: så må vi jo forældre og hundejer gå ind og trække grænsen og blande os, tror det er kommet af hvor han var før med børn, jeg fik det indtryk af ejerne at hundene skulle acceptere at børnene stort set måtte gøre hvad de ville.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
man kunne også putte børnene i buret :hmm: :mrgreen:

For grineren. Har en veninde som har taget billeder af sin søn, som - frivilligt - er blevet puttet i bur. Tænkt hvad der kunne ske hvis disse billeder faldt i forkerte hænder :shock:

 

"børnemishandling: nu er det ikke kun hunde som hundefolk mishandler og udsætter for frihedsberøvelse. De berygtede burer bruges nu også til afstraffelse og mishandling af børn, når forældre ønske lidt tid til sig selv" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Børn og hunde skal aldrig efterlades alene! adskild dem evnt. med et børnegitter.Her er det som du forklarer det børnene som skal have lært at holde fingrene væk fra en sovende hund!

Der er intet galt med hunden!

At sætte hunden i bur er efter min mening ikke nogen god ide, det betyder så at hunden ingen mulighed har for at søge væk, den vil med meget stor sansynlighed føle sig presset og kan let komme til at reagere meget udfarende.

(gø og bide mod gitter)

Men igen, det er børnene som skal lære at holde sig fra hunden, ikke hunden der skal lære at opføre sig anderledes.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Først og fremmest - få hunden ned af sofaen og ned i sin egen kurv, hvor den kan være i fred for små fingre.

 

Derefter accepter aldrig at hunden snerrer af dine børn. Lær den basal

lydighed og væn den af med dominans problemerne. Den skal lære af den er nederst i herakiet i jeres hjem.

 

Bedst er at gå på hundeskole og lær af andre som har haft samme problemer !

 

mvh

 

klogeaage

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest - få hunden ned af sofaen og ned i sin egen kurv, hvor den kan være i fred for små fingre.

 

Derefter accepter aldrig at hunden snerrer af dine børn. Lær den basal

lydighed og væn den af med dominans problemerne. Den skal lære af den er nederst i herakiet i jeres hjem.

 

Bedst er at gå på hundeskole og lær af andre som har haft samme problemer !

 

mvh

 

klogeaage

Det handler hverken om basal lydighed eller dominans. Det handler om at der bliver sagt "lad være" fra hundens side - en ganske naturlig reaktion, som respekteres fint hund og hund imellem. Hunden har ikke andre måder at sige fra på, det er vores opgave at lære hundens sprog at kende. Vi kan ikke forvente at det går den anden vej.

Derfor må det forventes at hundens knurren respekteres som et afstandssøgende signal. Alt andet ville skabe mistillid og mistrivsel hos hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest - få hunden ned af sofaen og ned i sin egen kurv, hvor den kan være i fred for små fingre.

 

Derefter accepter aldrig at hunden snerrer af dine børn. Lær den basal

lydighed og væn den af med dominans problemerne. Den skal lære af den er nederst i herakiet i jeres hjem.

 

Bedst er at gå på hundeskole og lær af andre som har haft samme problemer !

 

mvh

 

klogeaage

 

 

At hunden ligger i en kurv gør den ikke mindre tilgængelig for børnene.

 

At knurre eller ikke kommer ikke ind under lydighed.

 

En hund må have lov at vise at dens grænser blev invaderet.

Risikoen ved at stoppe hundens knurren ved at skælde ud eller andet er, at hunden derved nemmere kommer til bid, idet den da springer et led i advarslen over, nemlig at knurre.

Link til indlæg
Del på andre sites

At acceptere at en 20 uger hvalp knurrer af børnene og henskrive dette til at hunden skal have råderum og lov til at sige fra, er i mine øjne - himmelråbende forkert.

 

Lydighed eller opdragelse - kald det hvad du vil - er det eneste rigtige i alle tilfælde. Hvis vi forstillede os at vi istedet for en jack russel terrier havde talt om en schæferhund, der flød i sofaen og knurrede af børnene, er jeg sikker på at jeres definition på at hunden skulle have lov til at sige fra, ville halte gevaldigt

 

Alt for mange tror at en lille hund ikke skal opdrages - men intet kan være mere forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

At acceptere at en 20 uger hvalp knurrer af børnene og henskrive dette til at hunden skal have råderum og lov til at sige fra, er i mine øjne - himmelråbende forkert.
Hvorfor er det forkert? Og hvad har alderen med det at gøre?

 

Lydighed eller opdragelse - kald det hvad du vil - er det eneste rigtige i alle tilfælde. Hvis vi forstillede os at vi istedet for en jack russel terrier havde talt om en schæferhund, der flød i sofaen og knurrede af børnene, er jeg sikker på at jeres definition på at hunden skulle have lov til at sige fra, ville halte gevaldigt

Der tager du så helt fejl :-D Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men jeg er tilhænger af at alle hunde får lov til at bruge deres sprog, uanset størrelse, alder osv. Og det tror jeg egentlig de fleste herinde er.

 

Alt for mange tror at en lille hund ikke skal opdrages - men intet kan være mere forkert.

Selvfølgelig skal de det. Men det handler det i mine øjne heller ikke om. Det handler om at hunden skal have lov til at sige fra på den eneste måde den kan.

 

Forestil dig at du var flyttet til Kina. Du kan ikke kommunikere med nogen, fordi I ikke forstår hinandens sprog. Der er en person, der træder ind over din personlige grænse og du beder ham træde lidt tilbage. Manden bliver tydeligvis meget vred og begynder at skælde dig ud. Du forstår ingenting, for du bad ham som sagt bare om at respektere din personlige grænse. Du forstår ikke hvad han siger, så du forstår heller ikke grunden til hans vrede.

Du bliver naturligvis meget forvirret over hans opførsel.

Når dette er sket et par gange, reagerer du enten ved at respektere at han overskrider din grænse og ikke trives med hans samvær fordi du er tvunget til at have ham tættere på end du ønsker , eller du reagerer på samme måde som ham.

Meget naturlig menneskelig reaktion.

 

Sæt dig så i hundens sted. Princippet er det samme. Hunden forstår ikke vores sprog og den forstår ikke hvorfor den får skide balle for at sige fra, når dens grænse er overskredet. Og det kan give de samme konsekvenser.

 

Mener du stadig det er forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest - få hunden ned af sofaen og ned i sin egen kurv, hvor den kan være i fred for små fingre.

 

Derefter accepter aldrig at hunden snerrer af dine børn. Lær den basal

lydighed og væn den af med dominans problemerne. Den skal lære af den er nederst i herakiet i jeres hjem.

 

Bedst er at gå på hundeskole og lær af andre som har haft samme problemer !

 

mvh

 

klogeaage

en hvalp på 20 uger eller for såvel voksen vil ikke og har ALDRIG prøvet at overtage verdens herredømmet. Den har næppe dominans problemer.

Folk der påstår det er folk med hang til at skulle dominere alt og alle og tror at ens hund frygter en er lige med den er nederst i "rangsystemet"

I stedet kunne man få en hund der "adlyder" af lyst fordi ejer bliver glad og der altid sker noget spændende når vaps gør det godt.

 

Herakie? vrøvl.

 

Der findes undersøgelse at alt den dominans snak er noget pjat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et par kommentarer - hvis I accepterer at hunden siger fra ( med knurren og snapperi efter børnene ) , hvor går jeres grænse så, hvis hunden står ved madskål eller ligger med at ben ?

 

Accepterer I at hunden knurrer og afviser jeres forsøg på evt at tage foderet/benet fra den ?

 

Dominans / Hieraki - har I aldrig oplevet hunde, der har taget magten i hjemmet grundet ejere der har stået til og ikke opdraget hunden ?

 

Guanomo - Hieraki er intet med at hunden skal frygte dig. Hvis du har oplevet et hvalpekuld eller har mere end 1 hund, så vil du opleve at der eksisterer et hieraki på godt og ondt. Du er selv en del af dette hieraki, om du vil det eller ej !

Link til indlæg
Del på andre sites

Et par kommentarer - hvis I accepterer at hunden siger fra ( med knurren og snapperi efter børnene ) , hvor går jeres grænse så, hvis hunden står ved madskål eller ligger med at ben ?

Snapperiet sker oftest kun EFTER hunden har advaret med knurren - så kan man jo høre efter første gang.

Og min grænser ligger præcist samme sted uanset om der er mad, legetøj, hundekurve eller anden involveret.

 

Accepterer I at hunden knurrer og afviser jeres forsøg på evt at tage foderet/benet fra den ?

Ja da. Jeg tager ikke noget fra hunden uden at bytte med noget bedre. Jeg ville da selv brokke mig hvis folk tog min mad - ville du ikke det?

 

Dominans / Hieraki - har I aldrig oplevet hunde, der har taget magten i hjemmet grundet ejere der har stået til og ikke opdraget hunden ?

 

Guanomo - Hieraki er intet med at hunden skal frygte dig. Hvis du har oplevet et hvalpekuld eller har mere end 1 hund, så vil du opleve at der eksisterer et hieraki på godt og ondt. Du er selv en del af dette hieraki, om du vil det eller ej !

Nej jeg har aldrig oplevet en hund tage magten - hvad ligger du egentlig i den sætning?

 

Et hieraki? Hvad mener du, når du siger det? Hvad er din opfattelse af et hieraki?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et par kommentarer - hvis I accepterer at hunden siger fra ( med knurren og snapperi efter børnene ) , hvor går jeres grænse så, hvis hunden står ved madskål eller ligger med at ben ?

Jeg har ikke brug for at tage maden fra min hund.

Skulle jeg få brug for det så er det så sjældent at det gøres at min hund faktisk bare ville undre sig.

 

Accepterer I at hunden knurrer og afviser jeres forsøg på evt at tage foderet/benet fra den ?

 

Igen, jeg har ikke behov for at tage hundens mad, jeg har jo lige givet den det.

Og mine hunde knurrer ikke ad mig, da de er vant til at jeg ikike er en konkurrent, og ikke render rundt og tager deres mad.

 

Dominans / Hieraki - har I aldrig oplevet hunde, der har taget magten i hjemmet grundet ejere der har stået til og ikke opdraget hunden ?

Næ egentligt ikke.

 

Magt over hvad?

 

 

Prøv at læse lidt her.

Det lyder til at du er blevet fejlinformeret af nogen der ikke vidste bedre.

Uddrag af:

-Er det dig eller mig der bestemmer-

 

Af Hanne Hjelmer Jørgensen, biolog med speciale i ulve og grønlandskslædehunds adfærd

 

Ikke rangorden hos fritlevende ulveflokke

David Mech mener, at ulvens stærkt opreklamerede rigide, magtbaseret dominanshierarki ikke findes hos

vildtlevende ulveflokke. Dominansstridigheder mellem moren og faren og deres afkom er nemlig sjældne,

hvis de overhovedet eksisterer. I løbet af 13 somre så han ingen dominansstridigheder hos polarulvefamilien

på Ellesmere Island. Hos vildtlevende ulveflokke kommer dominansen ikke til udtryk i en rangorden. Og

reglerne for dominans ligner slet ikke den rangorden, hvor en gruppe af ens individer kæmper om rang. De

eneste rangdemonstrationer, der ses hos vildtlevende ulveflokke, er: 1) at de dominerende ulve står med

halen højt, og underordnede ulve gør sig mindre og kryber sammen, og 2) at kun alpha-ulvene markerer.

Dertil kommer ejerskab til mad og overdragelse af mad: enten gylper alpha-hannen føden op, eller han giver

det til alpha-hunnen eller tillader hende at stjæle det fra ham, eller han afleverer det selv direkte til hvalpene.

Ulve af hvilken som helst rang kan forsøge at stjæle mad fra en anden uanset dennes rang, men enhver

forsvarer sin mad. Disse regler for dominans er så automatiske, at der sjældent bliver rejst tvivl om dem. Det

sociale samspil er altså roligt og fredeligt. Tilsvarende bøjer hvalpene sig for de voksne og de ældre

søskende på samme automatiske, fredelige måde. De eneste privilegier, der er forbundet med rang, er :1) at

mor og far kan spise først, når byttedyret er lille, 2) at hvalpe får først mad, og 3) at mor og far fodrer

hvalpene i stedet for de ældre søskende, når føden er knap.

 

Dominanshierarki en fangenskabsadfærd

Et er, hvordan det forholder sig hos ulve. Noget andet er, hvordan det forholder sig hos hunde. Man kan

nemlig ikke kvit og frit overflytte det, der gælder for ulve, til også at gælde for hunde. Helt i

overensstemmelse med David Mech's nye syn på lederskab og rangorden sætter studier af frit omstrejfende

hunde, som lever i flok, spørgsmålstegn ved, hvor hierarkisk tamhunden i virkeligheden er. Den sjældne

forekomst af underkastelse- og dominansadfærd blandt hundene i disse flokke gør det nemlig vanskeligt

eller umuligt for etologerne at opstille en rangorden eller et dominanshierarki. Rigide, magtbaserede

dominanshierarkier er da også oftest fangenskabsadfærd. De fleste arter, som holdes i fangenskab, danner

dominanshierarkier med alpha, beta og omega dyr, hvor alphadyret står over alle de andre, beta-dyret står

over alle de andre, men ikke over alpha-dyret osv. Det gælder også for mennesker. Et stensikkert sted at

finde dominanshierarkier blandt mennesker er i fængsler, flygtningelejre og koncentrationslejre.

 

Det herskende syn på ulveflokken versus David Mech nye syn

Hvori består forskellen mellem det herskende syn på ulveflokken og David Mech´s nye syn? Er det bare ord,

eller har det også en praktisk hundepædagogisk betydning?

Det herskende syn på ulveflokken er, at den indeholder en gruppe af individer, som bestandig kappes om at

beholde eller øge deres status, men holdes i skak af alpha-parret. Overført på familiehunden betyder det, at

hunden tillægges hensigter om bestandigt at stræbe efter en højere rang. Og for at undgå, at hunden

bestemmer eller udfordrer ejerens eller andre familiemedlemmers position, skal man dominere den ved at gå

først ud af døren, spise først, ignorere den ved hjemkomst osv.

David Mech´s nye syn på ulveflokken er, at den er en familie med mor, far, yngre og ældre søskende, som

ikke etablerer rangorden. Derfor kappes familiemedlemmerne heller ikke bestandigt om at beholde eller øge

deres status. I stedet bøjer afkommet sig automatisk, roligt og fredeligt for forældrene. I ulveflokke med flere

voksne dyr kan det ganske vist forekomme, at enkeltindivider forsøger at komme højere op i rangordenen,

hvilket kan føre til rangordenkampe. Men, sådanne rangordensskift er forholdsvis sjældne og

situationsbestemte, så som når et højtrangerende dyr dør, forsvinder eller svækkes og derfor ikke kan

hævde sin position. De underordnede ulve går altså ikke konstant og pønser på at øge deres rang. Overført

på familiehunden betyder det, at hunden ikke bør tillægges hensigter om bestandigt at stræbe efter en

højere rang, men at den derimod automatisk roligt og fredeligt bøjer sig for ejeren og de andre

familiemedlemmer.

 

Hvis man endelig vil demonstrere sin rang over for familiehunden på ulvsk vis må man i følge David Mech´s

nye syn:

1) gå med halen højt,

2) markere

3) "lede og fordele" føden ved:

a) at spise først, når byttedyret er lille,

b) fodre hvalpene først

c) fodre hvalpene i stedet for de ældre søskende, når føden er knap

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal lige slåes fast, at Miky er Cotonmors forældres hund, som bor meget tæt ved og tit er hos dem både på besøg og til pasning:5up:

 

Cleo havde en idé om på et tidspunkt at knurre, bare børnene gik forbi sofaen, så derfor må hun ikke længere være oppe i sofaen, før ungerne er taget i skole eller om aftenen - det lærte hun lynhurtigt på ½ dag:5up:

 

Ellers er det 100 % vores børn, der har skulle ha indprintet "reglerne". Ingen "kasten sig" over hunden, uden at Cleo selv lægger op til leg selvfølgelig. De må ikke gå til hende, men kalde hende til sig, hvis de vil kæle hende og hun ligger ned.

Ingen kælen o.l, når hun sover, spiser eller bider gnaveben.

 

Mine forældres hund, som ikke er vant til børn, er lidt sky overfor børn og allerede på besøg 2 lærte de at "ignorere" hende.

 

Tror, det er vigtigt, at man er meget bestemt overfor en 2-3 årig, hvis hunden har det som Miky eller som fx. min Cleo havde/har, og så lærer de det hurtig, eller det gjorde mine i hvert fald :oops:

Herhjemme er der ingen knurren eller snappen, men hvis vi kommer ud og grænserne igen bliver overtrådt - ja så begynder hun altså:blink:

 

Miky er jo ikke vant til så meget liv hjemme hos sig selv, og derfor er han jo nok mere udfarende end jeres egen er.

Link til indlæg
Del på andre sites

At acceptere at en 20 uger hvalp knurrer af børnene og henskrive dette til at hunden skal have råderum og lov til at sige fra, er i mine øjne - himmelråbende forkert.

 

Hvorfor?

 

Hunde giver selv hvalpe råderum og respekterer deres sigen fra. hvalpe/hunde har ingen forudsætninger for at vide at sådan opfører mennesker sig ikke.

Hunde reagerer som de hunde de er.

 

Hvordan kan det være forkert i den situation?

 

Lydighed eller opdragelse - kald det hvad du vil - er det eneste rigtige i alle tilfælde.

 

Selvfølgelig skal hunde opdrages og naturligvis skal de være lydige.

Men lige så lidt godt der kommer ud af at sige til din datter at hun ikke må reagere, hvis der kravler et 8 benet behåret uhyre på hendes arm, lige så lidt godt kommer der ud af at nægte en hund at reagere mod sine følelser.

 

Hvis vi forstillede os at vi istedet for en jack russel terrier havde talt om en schæferhund, der flød i sofaen og knurrede af børnene, er jeg sikker på at jeres definition på at hunden skulle have lov til at sige fra, ville halte gevaldigt

 

Nix, du er helt forkert på den. Schäfer, rottweiler, boerboel, grand danois mv., de skal alle respekteres for deres sigen fra når deres grænser overskrides.

 

t for mange tror at en lille hund ikke skal opdrages - men intet kan være mere forkert.

 

Det har du ret i. Inde i enhver lille hund bor en meget større hund og den lille hund skal lære at kontrollere den store hund :-D

 

ALLE hunde skal opdrages og alle hunde skal respekteres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et par kommentarer - hvis I accepterer at hunden siger fra ( med knurren og snapperi efter børnene ) , hvor går jeres grænse så, hvis hunden står ved madskål eller ligger med at ben ?

 

Der hvor hundens grænse går.

 

Og så for at du ikke skal tro det er den lilla ble der vifter: Når hunden knurrer over sin mad, liggeplads eller andet er det i starten pga. frygt for at få frataget sin ressource og det bør man respektere.

Hunden kan så erfare at knurren er et rigtig godt virkemiddel og begynde at anvende det i flere andre situationer og DET må så adresseres, men ikke ved at spille macho...

 

Accepterer I at hunden knurrer og afviser jeres forsøg på evt at tage foderet/benet fra den ?

 

Ja.

 

Jeg har haft to hunde der som udgangspunkt knurrede over mad/ben.

Begge hunde vendte totalt om og kom selv i tillid og viste/lagde ben i hænderne på mig efter nogle måneder hvor jeg havde respekeret deres usikkerhed overfor mig i situationen og derfor fjernede mig ved deres knurren.

Jeg/vi kunne efterfølgende tage alt fra dem - i tillid til at det var godt nok og at der blev givet noget andet eller det samme blev returneret.

 

Dominans / Hieraki - har I aldrig oplevet hunde, der har taget magten i hjemmet grundet ejere der har stået til og ikke opdraget hunden ?

 

Jeg har oplevet enkelte hunde som har behersket bestemte situationer, men jeg har aldrig set en hund styre dagsordene i et hjem.

 

Guanomo - Hieraki er intet med at hunden skal frygte dig. Hvis du har oplevet et hvalpekuld eller har mere end 1 hund, så vil du opleve at der eksisterer et hieraki på godt og ondt. Du er selv en del af dette hieraki, om du vil det eller ej!

 

Tanken om et fast hieraki hos hunde (og ulve) er blevet tilbagevist gang på gang af forskere.

 

Jeg har gennem 35 år haft mange hunde og som regel 3 eller flere samtidig af begge køn. Jeg har aldrig kunnet sige af Sam eller Fie eller Mimi eller Lobo eller... havde en fast plads i et hieraki.

"Hierakiet" er dynamisk afhængig af situationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Priceman - udmærket artikel, som man kan være enig eller uenig i. Som det fremgår af mine indlæg, så er jeg fortaler for den "gamle" betragtning om dominans, som bliver beskrevet i midten af artiklen.

 

Og så til sidst - argumenter bliver ikke "bibel latin" fordi en biolog skriver en ny mening om ulve kobbels interne orden. Det kunne jo tænkes at hun/han tog fejl !

Link til indlæg
Del på andre sites

Priceman - udmærket artikel, som man kan være enig eller uenig i. Som det fremgår af mine indlæg, så er jeg fortaler for den "gamle" betragtning om dominans, som bliver beskrevet i midten af artiklen.

 

Og så til sidst - argumenter bliver ikke "bibel latin" fordi en biolog skriver en ny mening om ulve kobbels interne orden. Det kunne jo tænkes at hun/han tog fejl !

Det kunne også være du gjorde :blink: Og nu er det efterhånden ikke kun en enkelt biolog, adfærdsekspert, whatever, der skriver om det eller udtaler sig om det - det er faktisk en del!
Link til indlæg
Del på andre sites

Priceman - udmærket artikel, som man kan være enig eller uenig i. Som det fremgår af mine indlæg, så er jeg fortaler for den "gamle" betragtning om dominans, som bliver beskrevet i midten af artiklen.

 

Og så til sidst - argumenter bliver ikke "bibel latin" fordi en biolog skriver en ny mening om ulve kobbels interne orden. Det kunne jo tænkes at hun/han tog fejl !

Biologen har jo undersøgt, det er vist ikke bare en teori, men et studie..

 

mere her, fra anden kilde.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2009/05/090521112711.htm

 

http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878%2808%2900115-9

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...