Hop til indhold

Han er på tværs med sit foder.


Gæst Natascha21
 Share

Recommended Posts

Det GØR du også.... men ikke desto mindre har MK101 ret i alt :mrgreen: Sådan er brillerne "man" læser med så forskellige :blink:

 

DKW - det er fordi JEG er kongen (se selv min status på h-f hvilket jeg må benytte mig af at leve højt på så længe jeg kan).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener absolut ikke det dræber initiativet at bruge foder som belønning under træning. Tværtimod. Vi skal altså huske på, at det er vigtigt vi ikke tager alt arbejde for vores domisticerede hunde. Det er ganske unaturligt at de får deres mad serveret i en skål - og har det til rådighed hele dagen. Så hellere gøre det til en fest og belønne for godt udført arbejde. Bonus ved det: hunden vil føle en "eksistensberettigelse".

 

Selvfølgelig får din hund - også når den er 7 måneder - den næring den skal have. Også uden du blander dåsefoder i. Jeg skal ikke blande mig, og der er fri råderet over hvordan man vil lade sin hund vokse op - min mening er dog at man skyder sig selv i benet.

 

Faktisk er det min generelle opfattelse - og nu er det her mest af alt møntet på det jeg har set på egen hånd (familierelationen) - at hvad der burde være naturlig omgang med en hund bliver ophøjet til noget mytisk. Selvfølgelig skal vi bruge den viden omkring indlæringspsykologi der eksisterer og træne via lyst og motivation. Men det betyder IKKE at man ikke må sætte krav og være konsekvent i sin opdragelse. Og det er hvad jeg ofte oplever der sker; det er gået med hundeopdragelse som det har været med børneopdragelse alt for mange år. Nej og skal er ikke eksisterende ord og resultatet ses som adfærdsproblemer hos hundene der i misforstået kærlighed og forsøg på at gøre det bedste, ikke har fået sat grænser og forstår hvordan de skal navigere i deres hverdag.

 

Jeg elsker mine hunde og tilegner mig gerne ny viden om den bedste måde at træne og opdrage på med mere. Men når det kommer til stykket er det en hund, der skal lære impulskontrol, regler og rammer - og som ikke skal have serveret deres mad mens vi synger hymner og pynter med persilleblade.

 

En hund der ikke spiser vil ikke dø af sult når maden dagligt tilbydes. Den vil ikke blive fejlernæret. Den vil ikke blive blind, den vil ikke få knogleskørhed, senere udviklet eller få et hadfuldt kærlighedsforhold til deres ejer. At snakke om dårlig samvittighed syntes jeg er en misforståelse, og bunder i at man tillægger hunden menneskelige egenskaber den ikke kan honorere.

 

 

Nu tror jeg ikke det hele var møntet på mig, men lige som svar til det øverste (som jeg ikke rigtigt ved onm jeg har misforstået). :hmm:

 

Når jeg skal 'lave lektier'/ når jeg klikkertræner med min hund kunne jeg da ikke drømme om at bruge belønning/ motivere den i form at foder som den ikke vil æde. :confused:Der skal der nogle gode guffere til/ eller det bedste legetøj den har.

 

Jeg synes det er fint at bruge foder til fodersøg, i kong, foderflaske, spil osv. Jeg er også selv imod madskåle. Jeg oplever også min hund (indimellem) synes det er sjovere at lege sig til maden.

 

Jeg tror heller ikke min hund går sulten i seng (men jeg er bekymret for om hun får den næring hun skal have, når/ hvis hun lever af godbidder). Så vil jeg hellere blande foderet op med noget vådfoder (hvis det hjælper, har ikke prøvet det endnu). Og har forstået godbidderne skal være mindre, så der også er plads til foderet. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En hund der ikke spiser vil ikke dø af sult når maden dagligt tilbydes.

 

 

 

Det kommer så an på hvem du spørger og hvilken hund du har med at gører.

 

Nogle hunde der ikke har apetit kan glemme at de er sultne, det var ihvertilfalde forklaringen efter 5 dage hvor aslan ikke havde spist.

 

 

Men det er jo alt efter hvem man er og hvad man lytter til :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved godt hvad der er galt. Stop med hvad?

 

Ja, men hvad hjælper det at lade ham arbejde for føden når han ikke gider spise det.

 

Han skal nok spise, når han bliver sulten og det er ikke fordi vi er sejere end dig med vores Basse. Han kører rundt i manegen med os, når det kommer til mad. Enten kan du sig 1) Ok, jeg er en idiot og lader dyret spille fandango eller 2) Hunden får mad og det skal nok til slut og sidst spise det, når den bliver sulten nok.

 

Og det skal nok hjælpe at lade ham arbejde for maden. Så er det jo ham selv, der har gjort noget. Det kan jo dels gøre foderet interessant og dyret mere sulten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne jeg godt forestille mig. Og fik fornemmelsen af at lægge mig tilrette i et hvepsebo i det øjeblik jeg trykkede "send svar".

 

 

manner... du får tak i massevis for at skrive at man ikke skal synge hymner og pynte med persilleblade... det øjeblik jeg skriver noget lignende i en anden tråd (ikke foderrelateret), så bliver jeg stenet...

 

Der er sandelig forskel på folk :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

manner... du får tak i massevis for at skrive at man ikke skal synge hymner og pynte med persilleblade... det øjeblik jeg skriver noget lignende i en anden tråd (ikke foderrelateret), så bliver jeg stenet...

 

Der er sandelig forskel på folk :pift:

 

Så vidt jeg husker ville du strø med rosenblade og læse lyrik :blink:

 

Din lille stakkel :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Nura mistede appetitten omkring 10 månedersalderen - og gik fra at være super madglad til sagtens at kunne lade maden stå.

 

Jeg begyndte så at fjerne maden hvis hun ikke ville spise med det samme, og så først tilbydde den igen 12 timer senere... Det viste sig bare at hun åbenbart var færdig med at vokse og skulle have skåret mængden af foderet drastisk ned. Idag får hun ofte kun mad en gang om dagen, og vi er nede på under halvdelen af det der var en normal "hvalpeportion".

 

Væk med opblanding og lækre alternativer. Jeg tror såmænd bare din hund er ved at være voksen og ikke har brug for så meget mad. Hunden skal nok spise når den bliver sulten ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

For nogle mdr siden der spiste han simpelthen ALT hvad han kunne komme i nærheden af.

Har du en fornemmelse af at der kan være løbetidstæver i nabolaget?. Hvis ikke, ville jeg lige tage ham en smut forbi Dr. Dyr.

 

Mange tolker, at en hund går fra foderet som værende trods og et resultat af forkælelse, men der kan faktisk være andre årsager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...