Hop til indhold

Hoftedysplasi


Gæst Beso
 Share

Recommended Posts

Hej alle Lab-ejere.

Så er Beso blevet knap 5 måneder.

Vi vil gerne have et godt råd mht trapper og i den forbindelse risici for hoftedysplasi. :cry:

 

Vi bor på 3. sal og er begyndt at lide lidt under at han bestemt ikke længere er en lille tot hår der nærmest kunne bæres i 1 arm. Nu vejer han efterhånden lidt til. :blink:

Så nogle gange når vi kommer hjem fra gåtur lader vi ham gå op ad nogle af de første trapper fx til 1. eller 2. etage. Han virker selv helt vildt glad for at prøve denne nye udfordring. Men vi er samtidig lidt uenige i familien og hvorvidt det er for tidligt at lade ham gå på trapper selv. Indtil videre har han kun gået op - aldrig ned.

Vi tænker her selvfølgelig overvejende på om det i 5 måneders alderen stadig kan give risiko for hoftedysplasi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut er der stadig risiko for både hofteledsdysplasi og albueledsdysplasi.

 

Jeg begyndte allerede at lade Møffe gå op ad trapperne omkring 3 måneders alderen. Der var han ved at være rimelig høj - reglen er, at de ikke skal hoppe/op af noget, der er højere end dem selv. Men vi begrænser hans gang op af trappen til helst højst tre gange dagligt. Der er 5 trin. Jeg bærer ham stadig ned og vil blive ved så længe som muligt - han vejer 22,5kg nu, så er begyndt at kunne mærke, at han vejer noget :blink:

 

Jeg sørger dog for, at han er ROLIG, når han går op. Og når jeg skal til at lade ham gå ned bliver det i sele og snor, så jeg kan holde lidt af hans vægt og forhindre ham i at springe ned :-)

 

Min opdrætter har selv en trappe og tror at der er ved 6 månedersalderen at kræene blev for tunge for hende.. Og der går de så selv både op og ned - én gang hver dag, henholdsvis op og ned. Og det er en høj trappe. Det indebærer en risiko, men hvis man begrænser kræet, burde det med rimelig sandsynlig gå godt, de fleste af hendes hunde er heldigvis endt ud med frie hofter og albuer.

 

Alt med måde.. Og begræns det så vidt muligt, en lille smule tager han næppe skade af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt klart lære ham selv at gå op og ned af trappen nu. Men netop lære ham at al gang på trapper foregår i roligt tempo og at trapper ikke er noget man springer op og ned af.

 

Hvis man spørger f.eks. Dorte Hald som er den der sidder og bedømmer HD-billeder for Dansk Kennel Klub, så mener hun ikke at trapper (og glat gulv, som der også er noget der mener er farligt for store hvalpe) er noget problem ifbm. HD og AA.

 

Det der for alvor betyder noget er det avlsmæssige (og det skulle der jo gerne være tænkt over inden man vælger sin hvalp) og så mest af alt fodringsmæssigt. Overvægt og overfodring af hvalpe af store racer er forskningsmæssigt vist at give en meget, meget stor risiko for ledproblemer.

 

Så jeg ville ikke være så bekymret for trapperne, men jeg ville selvfølgelig sørge for at det foregår i roligt tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Blackie

jeg har fået afvide at hvis en labrador ligger som en frø med bag benene bagud så skulle den ikke have hofte problemer, nogen der kan sige om der er noget i det ??

 

jeg synes nemlig aldrig min næsten 1 år gamle labrador ligger på den måde, hun ligger mest med bagbenene til den ene side eller hel på siden...

 

er det overhovedet noget der har noget at sige ??

 

vil ha hende undersøgt for det nu her når hun bliver et år, er nemlig temlig nervøs for om hun skulle ha det, da min søsters labrador havde det i voldsom grad og dyrlægen anbefalede aflivning....

 

hvad mener i ?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har fået afvide at hvis en labrador ligger som en frø med bag benene bagud så skulle den ikke have hofte problemer, nogen der kan sige om der er noget i det ??

 

jeg synes nemlig aldrig min næsten 1 år gamle labrador ligger på den måde, hun ligger mest med bagbenene til den ene side eller hel på siden...

 

er det overhovedet noget der har noget at sige ??

 

vil ha hende undersøgt for det nu her når hun bliver et år, er nemlig temlig nervøs for om hun skulle ha det, da min søsters labrador havde det i voldsom grad og dyrlægen anbefalede aflivning....

 

hvad mener i ?

 

Det er en skrøne og passer ikke.

 

Men få I bare bestilt tid til røngten. Hvis hun har stamtavle hos DKK, skal I gå gennem dem, så kan det også blive registreret i hundedatabasen og indgå i statistikken:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har fået afvide at hvis en labrador ligger som en frø med bag benene bagud så skulle den ikke have hofte problemer, nogen der kan sige om der er noget i det ??

 

jeg synes nemlig aldrig min næsten 1 år gamle labrador ligger på den måde, hun ligger mest med bagbenene til den ene side eller hel på siden...

 

er det overhovedet noget der har noget at sige ??

 

vil ha hende undersøgt for det nu her når hun bliver et år, er nemlig temlig nervøs for om hun skulle ha det, da min søsters labrador havde det i voldsom grad og dyrlægen anbefalede aflivning....

 

hvad mener i ?

 

Jeg mener ikke det har noget på sig. Oskar har lige fra han var lille, ofte ligget med benene bagud og han har C hofter. Victor har aldrig ligget på den måde og han har A hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Blackie
Jeg mener ikke det har noget på sig. Oskar har lige fra han var lille, ofte ligget med benene bagud og han har C hofter. Victor har aldrig ligget på den måde og han har A hofter.

 

 

okay det er da rart at vide...

 

nu skriver du A og C hofter, hvordan er det nu med de katagorier hvor slemt det er ? er A gode og C værst ??

 

kan det blive så slemt for hunden at, det er nødvendigt at aflive den ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige at når en hund er blevet 2 år (? ældre?) så er al risiko for at udvikle dysplasi udelukket?

 

A - er det bedste og så bliver det værre og værre med C og D ;-)

 

Og E som det værste ;-)

 

Det med frøstillingen er en skrøne, og rent logisk set, ville det faktisk give mere mening, hvis man sagde det omvendte -altså at hunde der ligger meget i frøstilling med større sandsynlighed har HD, end hunde der ikke gør, da det alt andet lige, må kræve en hvis "løshed" i hofterne, at kunne ligge sådan....Men det er jo så bare min mening :blink:

 

Anyway, så er mine egne to hanner, fint "bevis" på at det er en skrøne, med hensynb til frøstilling og bedre hofter end hunde der ikke ligger i frøstilling...

Min ene aussiehan, ligger, meget, meget ofte i frøstilling og har B hofter (udmærkede hofter).

Min anden aussie han, har jeg aldrig nogensinde set, ligge i frøstilling og han har sørme også B hofter :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det sige at når en hund er blevet 2 år (? ældre?) så er al risiko for at udvikle dysplasi udelukket?

 

A - er det bedste og så bliver det værre og værre med C og D ;-)

 

Altså, jeg ved, at nogle opdrættere i Amerika røntgenfotograferer deres hunde flere gange gennem hundens liv og jeg har observeret, at hunde har fået værre status med årene. Men jeg tror ikke at risikoen er så stor? Jeg ved det ærlig talt ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først bliver jeg helt nysgerrig på, om man herinde er enige om hvad frøstilling er? For i det indlæg hvor det nævnes første gang, nævnes at det er med benene liggende bagud? Selv ville jeg jo mene frøstilling er når hunden ligger fladt på maven og med bagbenene i en ret vinkel ud fra hoften og så bøjer i en ret vinkel i knæet også, sådan at poterne ligger lige bagud i forhold til hunden.

 

Om det så har noget på sig, at gode hofter fordrer denne stilling skal jeg ikke kunne sige, men det har holdt fint på min gamle. Hun lå tit sådan som mindre, og har A hofter. Den lille husker jeg faktisk ikke har ligget så meget sådan, og hendes status finder jeg forhåbentlig ud af om små to ugers tid (tager turen til dyrlægen i næste uge:x:).

 

Men jeg vil nu mene, at det kræver rigtig gode hofter at ligge i frøstilling. For så sidder tingene jo rigtigt i kugleleddet og kan bevæge sig i fri rotation. Mens en hund med dårlige hofter vil have smerter når lårbenskuglen skrider i en mangelfuld hofteskål.

 

Altså, jeg ved, at nogle opdrættere i Amerika røntgenfotograferer deres hunde flere gange gennem hundens liv og jeg har observeret, at hunde har fået værre status med årene. Men jeg tror ikke at risikoen er så stor? Jeg ved det ærlig talt ikke.

 

En hunds status vil blive dårligere over årene, da den jo slider de skeletale dele ved brug. Derfor anbefaler man også generelt, at man ikke fotograferer hunden senere end ved en alder af to år. Tidligere medlem af DKK's HD panel har udtalt, at mest optimale tidspunkt er i en alder af 18 måneder. Gør man det så snart man kan (12 måneder), har hunden endnu ikke styrke nok i muskulaturen til at det påvirker placeringen af leddet bedst muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg ved, at nogle opdrættere i Amerika røntgenfotograferer deres hunde flere gange gennem hundens liv og jeg har observeret, at hunde har fået værre status med årene. Men jeg tror ikke at risikoen er så stor? Jeg ved det ærlig talt ikke.

Som mk101 også skriver, så er det jo meget naturlig i og med at der forekommer slid :-)

En hund der har hd C i en alder af 8-9 år har fået dette pga. naturlig slid, hvorimod en hund på 18 måneder med C hofter (for det meste) er et udtryk for enten noget genetisk skidt eller overbelastning og/eller fejlernæring i en tidlig alder!

 

At man får en unghund fotograferet til hd A ved 18 mnds alderen er jo ingen garanti for at den ikke udvikler det senere via slid, det er blot en indikation af at den genetisk set ikke har fået noget skidt med fra forældredyrene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Først bliver jeg helt nysgerrig på, om man herinde er enige om hvad frøstilling er? For i det indlæg hvor det nævnes første gang, nævnes at det er med benene liggende bagud? Selv ville jeg jo mene frøstilling er når hunden ligger fladt på maven og med bagbenene i en ret vinkel ud fra hoften og så bøjer i en ret vinkel i knæet også, sådan at poterne ligger lige bagud i forhold til hunden.

 

Om det så har noget på sig, at gode hofter fordrer denne stilling skal jeg ikke kunne sige, men det har holdt fint på min gamle. Hun lå tit sådan som mindre, og har A hofter. Den lille husker jeg faktisk ikke har ligget så meget sådan, og hendes status finder jeg forhåbentlig ud af om små to ugers tid (tager turen til dyrlægen i næste uge:x:).

 

Men jeg vil nu mene, at det kræver rigtig gode hofter at ligge i frøstilling. For så sidder tingene jo rigtigt i kugleleddet og kan bevæge sig i fri rotation. Mens en hund med dårlige hofter vil have smerter når lårbenskuglen skrider i en mangelfuld hofteskål.

 

Jo, vi er enige om hvad frøstilling betyder. Men jeg mener bare stadigt at det ville virke mere logisk hvis frøstilling var tegn på dårligere hofter, da det da må kræve en vis løshed i hofterne at kunne ligge sådan, også ofte og i længere tid, for en voksen hund.

 

Min egen han der fylder 4 år her om en måndes tid, ligger stadig meget i frøstilling, faktisk hver gang han ligger sig på maven -faktisk har han præsteret at skubbe bagbenene ud i "frø" midt under en fællesafdækning til en lydighedsprøve :lol:

Han har om sagt B hofter og jeg har selv set billederne hos dyrlægen, hvor selv jeg kunne konstatere at lårbenskuglen ligger perfekt i hofteskålen, MEN, samtidig ved jeg også at han er meget fleksibel i hofterne -hvikelt jeg også advarede dyrlægen om da de skulle fotografere ham, at de skulle passe på ikke bare at "trække til" i hans ben, fordi de kan strækkes meget langt ud og dyrlægen måtte erkende at jeg havde ret, det var ikke uden besvær for dem at få ham fotograferet, det krævede temmelig mange forsøg og sved på panden, inden det lykkedes dem at få taget et billede som de mente at DKK ville godkende kvalitet osv. af -og så var de endda stadig i tvivl med det billede de valgte, om det ville være godt nok til DKK, det var det så heldigvis og han fik så som sagt status B, på begge hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min egen han der fylder 4 år her om en måndes tid, ligger stadig meget i frøstilling, faktisk hver gang han ligger sig på maven -faktisk har han præsteret at skubbe bagbenene ud i "frø" midt under en fællesafdækning til en lydighedsprøve :lol:

 

Gav det ikke ekstra point for kunstnerisk udførelse?!?

 

Det krævede temmelig mange forsøg og sved på panden, inden det lykkedes dem at få taget et billede som de mente at DKK ville godkende kvalitet osv. af -og så var de endda stadig i tvivl med det billede de valgte, om det ville være godt nok til DKK, det var det så heldigvis og han fik så som sagt status B, på begge hofter.

 

Ja, man skal vælge billede med omhu, hvis det skal inden om DKK og vurderes. Husker at have hørt rygter om at billederne på min gamle i sin tid netop var genstand for lidt diskussion, eftersom de ikke var særlig gode.

 

Nu tager jeg miniputten med til Værløse i næste uge, da jeg har ladet mig fortælle mange gange, at her er der ekspertise og håndelag når det gælder HD fotos.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gav det ikke ekstra point for kunstnerisk udførelse?!?

 

Nej, desværre ingen ekstra point for udførslen, selvom jeg da syntes der skulle have været det :mrgreen:

 

Ja, man skal vælge billede med omhu, hvis det skal inden om DKK og vurderes. Husker at have hørt rygter om at billederne på min gamle i sin tid netop var genstand for lidt diskussion, eftersom de ikke var særlig gode.

 

Nu tager jeg miniputten med til Værløse i næste uge, da jeg har ladet mig fortælle mange gange, at her er der ekspertise og håndelag når det gælder HD fotos.

 

Ja, de er vist lidt kræsne derinde.

 

Nu har jeg selv kun prøvet at få HD fotograferet én gang ind til videre. Men jeg var udmærkede tilfreds, med min egen dyrlæge. De brugte den tid og det antal billeder der skulle, til for at få taget et billede der var godt nok -og jeg betalte jo ikke ekstra for alle de kasserede billeder.

Hvad ry, de så måtte have vedr. HD fotografering, det ved jeg ikke, men det bliver i hvert fald også dem næste gang det bliver aktuelt og så håber jeg da at det går ligeså godt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke tænkt over hvem der egentlig tager røntgen billederne, hvad med Kbh Dyrehospital?

Der fik vi jo taget billeder af Buddha, og de tog rigtig mange. Er det et ok sted at få det gjort?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke tænkt over hvem der egentlig tager røntgen billederne, hvad med Kbh Dyrehospital?

Der fik vi jo taget billeder af Buddha, og de tog rigtig mange. Er det et ok sted at få det gjort?

 

Må være dig svar skyldig. Tror det kommer an på, hvem derude der gør det. Personligt har jeg det jo sådan, at jeg vil have bedst mulige status på hende, da det tæller i statistikken og fordi det er nogle små detaljer, der kan afgøre om det bliver A eller B. Begge ef fine, men A er nu engang bedre end B.

 

I princippet kan selv halvgode billeder vise, om hunden har fine hofter, eller om det står rigtig slemt til. Flere benytter sig også af chancen for at tage et prøvebillede af deres hunde når de er ca. et halvt år, for at se om det tegner godt eller skidt. Men når de skal indenom DKK, kan det være meget afgørende, at hunden ligger HELT lige og lårbenene er strukket helt korrekt.

 

Eftersom prisen er stort set den samme rundt omkring, smutter jeg til Ib Engelhardt i Værløse, fordi han har siddet i deres panel tidligere, og derfor ved hvordan et godt billede skal se ud. Så håber jeg på, at han kan sende mig af sted med det mest optimale billede, så chancen for at få A er så stor som mulig. Hans klinik er i øvrigt ganske tæt ved S-tog stationen, hvis man skulle overveje en tur derud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må være dig svar skyldig. Tror det kommer an på, hvem derude der gør det. Personligt har jeg det jo sådan, at jeg vil have bedst mulige status på hende, da det tæller i statistikken og fordi det er nogle små detaljer, der kan afgøre om det bliver A eller B. Begge ef fine, men A er nu engang bedre end B.

 

I princippet kan selv halvgode billeder vise, om hunden har fine hofter, eller om det står rigtig slemt til. Flere benytter sig også af chancen for at tage et prøvebillede af deres hunde når de er ca. et halvt år, for at se om det tegner godt eller skidt. Men når de skal indenom DKK, kan det være meget afgørende, at hunden ligger HELT lige og lårbenene er strukket helt korrekt.

 

Eftersom prisen er stort set den samme rundt omkring, smutter jeg til Ib Engelhardt i Værløse, fordi han har siddet i deres panel tidligere, og derfor ved hvordan et godt billede skal se ud. Så håber jeg på, at han kan sende mig af sted med det mest optimale billede, så chancen for at få A er så stor som mulig. Hans klinik er i øvrigt ganske tæt ved S-tog stationen, hvis man skulle overveje en tur derud.

 

Ok, jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener...

 

Mener du, at vedkommende skal være bedst til at få det rigtige resultat - eller bedst til, at tage et billede, som vil blive bedømt så godt som muligt - altså, så hunden bliver bedømt til A, selvom den egentlig har B-hofter?

Link til indlæg
Del på andre sites

Må være dig svar skyldig. Tror det kommer an på, hvem derude der gør det. Personligt har jeg det jo sådan, at jeg vil have bedst mulige status på hende, da det tæller i statistikken og fordi det er nogle små detaljer, der kan afgøre om det bliver A eller B. Begge ef fine, men A er nu engang bedre end B.

 

I princippet kan selv halvgode billeder vise, om hunden har fine hofter, eller om det står rigtig slemt til. Flere benytter sig også af chancen for at tage et prøvebillede af deres hunde når de er ca. et halvt år, for at se om det tegner godt eller skidt. Men når de skal indenom DKK, kan det være meget afgørende, at hunden ligger HELT lige og lårbenene er strukket helt korrekt.

 

Eftersom prisen er stort set den samme rundt omkring, smutter jeg til Ib Engelhardt i Værløse, fordi han har siddet i deres panel tidligere, og derfor ved hvordan et godt billede skal se ud. Så håber jeg på, at han kan sende mig af sted med det mest optimale billede, så chancen for at få A er så stor som mulig. Hans klinik er i øvrigt ganske tæt ved S-tog stationen, hvis man skulle overveje en tur derud.

 

Ok. Vi fik jo, selvfølgelig, fat i en knogle ekspert, da vi var derude med Buddha, vi ville have svar som ikke var til at tvivle på :cry:

 

Ikke unormalt med 6-måneders tjek? Ej, det skal jeg nævne for Anders.. :engel: Jeg har været brast sammen en enkelt gang, i ren panik over hvad nu hvis... men må så sige, at Motors ben bevæger sig ualmindelig flot, lige og elegant. Så er ikke helt så bange mere :hjerte:

 

Luna's blev bare taget hos hendes almindelige dyrlæge.

 

Ok, mener bare ikke vores har en sådan :hmm:

 

Ok, jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener...

 

Mener du, at vedkommende skal være bedst til at få det rigtige resultat - eller bedst til, at tage et billede, som vil blive bedømt så godt som muligt - altså, så hunden bliver bedømt til A, selvom den egentlig har B-hofter?

 

Jeg tror hun mener, at hunden skal ligge helt præcist, tænker at billedet vel nemmere kan "snyde" et A til at ligne et B, hvis det er taget skævt? Jeg ved det ikke, det er bare min logik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mente at man ikke rigtigt kan snyde noget bedre end det er, men det er lidt for let at få det til at se dårligere ud. Så I har fat i det rigtige. Prøver med bogstaverne og ser om jeg giver mere mening. En A kan let komme til at ligne en B, hvis hunden ligger lidt forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, mente at man ikke rigtigt kan snyde noget bedre end det er, men det er lidt for let at få det til at se dårligere ud. Så I har fat i det rigtige. Prøver med bogstaverne og ser om jeg giver mere mening. En A kan let komme til at ligne en B, hvis hunden ligger lidt forkert.

 

Ok, super, var lige ved at blive "bange" - det ville jo ikke være smart for statistikken, hvis man gjorde det omvendt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Beklager hvis det allerede er nævnt i tråden.. :vedikke:

 

Hvis billederne tages af hundens hofte under fuld narkose er det ufattelig let for en dyrlæge at trække for meget i hundens lemmer så dens knogler ikke længere ligger naturligt og dermed kan man få indtrykket af at en HD er af en værre grad end den i virkeligheden er. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...