Hop til indhold

Alle de gøende hunde - også min!


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver at læse alle de forskellige tråde om gøende hunde, og svarene selvfølgelig, men må indrømme at det efterhånden er svært at huske dem alle.

Ligeledes er det overhovedet ikke alle (sikkert mig selv inklusiv) som skriver efter et stykke tid, om hvorvidt de forskellige råd har virket.

SÅ - for min og alle jeres skyld - vil nogen så være med til at lave én lang tråd om at gø?

 

Meget gerne udspecificeret, hvornår gør hunden, hvad gør i i den ene situation, hvad gør i i den anden?

Og vigtigst af alt - virker det?!

 

 

 

Buddhas gøen er taget voldsomt til de sidste par uger, og nogen får altså lidt ondt i hovedet af det :rolleyes:(neej da, ikke mig :mrgreen:)

 

Når han gør af os, siger vi nej med pegefingeren fremme - up ours, det er han da ligeglad med :blink: Samtidigt prøver vi selvfølgelig at finde noget han kan underholde sig med, men han får ikke legetøjet i samme sekund, for så bliver det jo bare belønning for at larme.

Når han så får noget at tygge i eller lege med, gør han meget gerne af det, for har han jo lige gøet sig varm.

Og det er ikke bare et par bjæf - det kan fortsætte i lang tid - og det holder hverken vi eller naboerne til!

Nå, men så skifter vi jo legetøjet ud med noget andet som måske ikke ligefrem opfordrer til at gø..... troede vi :mrgreen: Og sådan kan det fortsætte.

 

Tyggeben og sådan, hvis det er helt nyt, kan det godt stoppe det.

Men det kan virkelig ikke passe at han konstant skal have noget nyt og spændende, jeg er af den overbevisning, at han godt lige må få gjort nogle af de ting færdige, som han ér gået i gang med (læs: Buddha har nok 7 halve tygge halløjer liggende i legetøjs kassen).

 

Han er ikke understimuleret. Og hans gøen tog til for et par uger siden, hvor jeg bestemt ikke mener at han har været overstimuleret - den sidste uge har der været meget nyt, men gøen er hverken taget til eller fra..

 

Nå, men håber nogle vil skrive om deres søde gøende hunde, og hvordan i stopper det, der er jo ikke bare ét gyldent råd til enhver gøende hund :engel:

 

Kh og VOV VOV VOVVOV VOV VOV! Wruff.. mmmrhhff... dyyygtig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo da :mrgreen: desværre :rolleyes:

 

Izzie gør ved "havelågen" og altid når der kommer fremmede, nogle gange hvis hun kender folk og bare gerne vil snakke.

 

Når hun gør siger jeg "IND", det virker nogengange :engel: men af og til er det altså bare FOR spændende...meen så må moar ud og være streng :blink:

 

Det virker, bortset fra om aftenen når hun er indenfor og høre lyde udenfor. Så kan hun slet ikke stoppes :roll:

 

Men det genere jo også "kun" mig :lol:

 

Men altså Izzie gør = moar siger "IND"

 

Hører Izzie ikke = Izzie kommer ind

 

Går hun ud og fortsætter =døren blir lukket og det er slut med at lege ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ohh.. måske er der ikke flere hunde som gør :shock:

 

Næææe det tyder det ikke meget på..... men jeg vil nu alligevel være med på en lure for nogen gange har jeg også problemer med den ene af mine tæver. Dog plejer et "NEJ" med dyb stemme at være nok, men jeg vil godt tro at gøen kan være et stort problem, særligt for dem som bor i byen og tæt op af deres naboer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes samojedtæve gør hele tiden. Og jeg mener HELE tiden, kun afbrudt hvis hun får en gulerod at tygge i.... Kan godt blive lidt belastende at fører en samtale, når Nala ikke vil holde mund i 2 sek.

 

Jeg tror deres problem er at hun overhovedet ikke får motion nok.. Hun bliver bare lukket i haven og så kan hun passe sig selv. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo gør, når . . . . . .

 

. . . . .der kommer en hund ude langs hegnet DET ER DOG BLEVET MEGET BEDRE, EFTERSOM HUN KOMMER IND HVER GANG HUN GØR OG ROS, NÅR HUN IKKE GØR :5up: STADIG LIDT VEJ IGEN, MEN IKKE MEGET

. . . . . vi møder en hund eller ser en hund på den anden side af vejen, som hun ikke kan hilse på. ER OGSÅ I BEDRING. HVERGANG HUN BEGYNDER AT PUSTE SIG OP, VENDER VI OM - VI KOMMER TÆTTERE OG TÆTTERE PÅ:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyyh troede jeg var alene tilbage på gø-øen :blink:

 

Ok, IND skriver flere af jer, det gør vi også med Buddha når han gør vildt i leg med den anden hund, når de er her indenfor. Eller, vi afbryder legen, og hvis det fortsætter stopper den helt, lidt det samme princip.

 

Gør jeres vovser aldrig sådan af ingenting? Eller af legetøj, opmærksomhed, luften, stilhed, katten..?

 

Næææe det tyder det ikke meget på..... men jeg vil nu alligevel være med på en lure for nogen gange har jeg også problemer med den ene af mine tæver. Dog plejer et "NEJ" med dyb stemme at være nok, men jeg vil godt tro at gøen kan være et stort problem, særligt for dem som bor i byen og tæt op af deres naboer.

 

Gid Buddha fattede pointen i nej :rolleyes: Han forstår det bedre og bedre med så mange andre ting, men det har meget sløv virkning når han sidder med den der skingre bjæffen :mrgreen:. Men kan jo være det lige pludselig kommer.... :x::x::x:

 

Min venindes samojedtæve gør hele tiden. Og jeg mener HELE tiden, kun afbrudt hvis hun får en gulerod at tygge i.... Kan godt blive lidt belastende at fører en samtale, når Nala ikke vil holde mund i 2 sek.

 

Jeg tror deres problem er at hun overhovedet ikke får motion nok.. Hun bliver bare lukket i haven og så kan hun passe sig selv. :evil:

 

Vores er også en samojede, og de skulle efter sigende være meget verbale, jeg VED at min hund får nok motion og sjov.. Men kunne godt forestille mig at det i hvert fald ikke blev bedre hvis hunden keder sig! Oh god... :lol:

Det lidt synd for hende, hva. Hunden altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen problemer her..... :blink:

Nu er goldens jo nok heller ikke de mest gøende hunde i verden.....

Men mine bernere har heller ikke gøet uden grund, og heller ikke mine første hunde, der var blandinger.

 

Jeg tror nok, at jeg først og fremmest prøver at finde ud af hvorfor min hund gøer. --En hvalp/unghund, der farer rundt og gøer af MIG, er jo bare ude på at lege og lidt oppe og køre.

Så ville jeg nok lave noget med kræet. Ikke noget vildt, men noget med at lære den et eller andet. Det kunne være en søgeleg eller henteleg. Det skal være spændende nok til at der ikke er tid til at gø.

 

Hvis min hund, -også Silke-- gøer af fremmede eller af noget ukendt, -altså i haven eller når vi går tur, så TAKKER jeg hende allerførst. Hun gøer jo for at fortælle mig, at hun har set noget, der virker farligt eller underligt. Og så kalder jeg hende på plads. Også herhjemme. Og så går JEG ud og undersøger hvad hun gøer ad. Enten alene, eller sammen med hende. Hvis jeg går alene, så kommer hun så snart hun ser, at jeg har "ordnet problemet". Så snakker vi lidt om hvad det var, og så er der ikke mere at gø ad.

Det sker efterhånden rigtig sjældent at hun gøer af nogetsomhelst. Hun ved jo efterhånden alting. Erfaringen giver tryghed og ro.

 

Men hvis der kommer en kat ind i haven, så FLIPPER!!! hun altså ud. Uanset hvad klokken er. Jeg er blevet vækket af et BRØØØL kl. 2.30 om natten og så måtte jeg stå op og lukke hende ud i haven, ---og selv gå med ud og jage katten væk:roll::evil:... -Og så kunne vi gå i seng igen..:shock:

Det betyder altså osse, at det ikke er SÅ tit, at en kat vover sig ind i vores have:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor havde det meget i en periode med at gø når der kom nogen forbi/når han hørte lyde, man er jo papillon, og ikke kun et kun et kort gø, næh hele koncerten.

 

Jeg gjorde det at jeg kom ham i forkøbet inden han gøede, og stak godbidder i munden på ham og så roste. Det er fremgangsmåden. Altså beløn med dygtig og så "stille". Så kan man bruge "stille" senere som stop-kommando.

 

Nogle gange har jeg også brugt at aflede med en kommando hvis jeg ikke lige har haft en godbid ved hånden - Victor skal til at gø -"sit", og så glemmer han at gø :blink:

 

Så er der de uforudsigelige uvante lyde eller sjældne lyde, som f.eks fejemaskinen/saltsprederen når den begynder at køre om vinteren for første gang, og han har glemt hvordan den lyder, så skal han nok have en reminder. Eller når naboen har fået et nyt powertool til haven.

 

Men nu giver han kun lige et bjæf, sådan uf uf. Mm. vi leger vildt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores er også en samojede, og de skulle efter sigende være meget verbale, jeg VED at min hund får nok motion og sjov.. Men kunne godt forestille mig at det i hvert fald ikke blev bedre hvis hunden keder sig! Oh god... :lol:

Det lidt synd for hende, hva. Hunden altså.

 

Meget. Nala er meget verbal, også når hun har fået motion, men det bliver bestemt ikke bedre af de ikke går ture med hende særlig tit. Har kendt min veninde i 3 år og har gået tur med Nala to gange, tror jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg er jo noget heldigere stillet end mange af jer andre, for springere er ikke ligefrem en gøende hund.

 

Den gamle gør kun når hun bliver overstadig og vil lege, hvilket ikke er så ofte, for legetid er blevet udkonkurreret af hviletid de seneste år. Den lille har til gengæld været lidt mere larmende.

 

Vi bor i lejlighed i en opgang hvor der er relativt lydt, så vi prøver at minimere hundelarmen, så ingen bliver trætte af os og stemningen for hund bliver vendt til en mod.

 

For den mindstes vedkommende handlede meget af det naturligvis om leg. Men har ikke haft problemer med hende, hvor hun gør vedvarende hvis hun ikke får opmærksomhed. Og måske har det i virkeligheden lugtet mere af en knurren end en gøen.

 

Til gengæld lyder hun som havnens farligste bæst, når hun møder noget hun er usikker på. Her vil hun hellere virke som en helvedes karl og stå og gø af tingene, end hun vil vise at hun er utryg i situationen. Løsningen har været at tilvænne de farlige ting: barnevogne, børn i alderen 2-7 og motorcykler. For at nævne nogle få.

 

Vi har brugt den metode, hvor man nærmer sig det frygtede - frem til det punkt hvor hun reagerede på det. Men ikke så tæt på, at man ikke kunne få kontakt. Her har vi så øvet nogle få enkle øvelser; sit eller kontakt eksempelvis. Og for hver gang har vi kunne komme tættere og tættere på.

 

Barnevogne er nu ligegyldige, det samme er motorcykler. Børn er også accepteret. ISÆR hvis hunden selv får lov at bestemme tempoet. Er de i den nedre del af den frygtede aldersgruppe er de ofte for stive i kropssproget, og har store glugger der stirrer intenst. Og så er hun stadig ikke sikker på hun vil hilse. Men gø gør hun ikke længere.

 

Nøj, en luksus at have sådan en stille race (i hvert fald når det gælder vokalen).

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyyh troede jeg var alene tilbage på gø-øen :blink:

 

Ok, IND skriver flere af jer, det gør vi også med Buddha når han gør vildt i leg med den anden hund, når de er her indenfor. Eller, vi afbryder legen, og hvis det fortsætter stopper den helt, lidt det samme princip.

 

Gør jeres vovser aldrig sådan af ingenting? Eller af legetøj, opmærksomhed, luften, stilhed, katten..?

 

 

 

Gid Buddha fattede pointen i nej :rolleyes: Han forstår det bedre og bedre med så mange andre ting, men det har meget sløv virkning når han sidder med den der skingre bjæffen :mrgreen:. Men kan jo være det lige pludselig kommer.... :x::x::x:

 

 

 

Vores er også en samojede, og de skulle efter sigende være meget verbale, jeg VED at min hund får nok motion og sjov.. Men kunne godt forestille mig at det i hvert fald ikke blev bedre hvis hunden keder sig! Oh god... :lol:

Det lidt synd for hende, hva. Hunden altså.

 

Næ ikke hér:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nok, at jeg først og fremmest prøver at finde ud af hvorfor min hund gøer. --En hvalp/unghund, der farer rundt og gøer af MIG, er jo bare ude på at lege og lidt oppe og køre.

Så ville jeg nok lave noget med kræet. Ikke noget vildt, men noget med at lære den et eller andet. Det kunne være en søgeleg eller henteleg. Det skal være spændende nok til at der ikke er tid til at gø.

 

Jo.... mén :blink: Vi er selvfølgelig helt indstillede på, at Buddha nu engang snakker meget, og vi skal finde en gylden mellemvej. Indenfor er det bare ikke et hit at alt legetøj er gø-fremkaldende..

Nu er han også begyndt på at starte en meget insisterende gøen når vi gør klar til at gå ud - ja, han vil gerne ud, men jeg skal altså liiige nå at have underhakkere på (eller? :mrgreen:). Dér kunne det være fedt hvis nej virkede, det handler ikke om lang tid, men kl 7 om morgenen er det meget at forlange at naboerne ikke skal blive irriterede... ville jeg vel også selv blive :rolleyes:

Lige før spiste min mand en mad - Buddha begyndte at gø. Selvfølgelig fordi han da også ville have den mad, men faktisk er han god til ikke at tigge, så hvorfor ligefrem gø af det? Anders gav ham vist et tyggeben, og så var der så også fred igen. Men det er ikke altid at det vi giver virker.

 

Vi prøver også meget at aflede, bytte legetøj fx, lave nogle øvelser - men bør vi gøre det hver gang? Altså meget mere?

Skal jeg hellere bruge lidt tid på at øve end at komme hurtigt ud af døren, på tissetur? Han er jo ret god til at holde sig efterhånden.

 

Jeg ved ikke om jeg tror "for meget" om ham for hurtigt, at det er for tidligt at tænke at han skal forstå at nej betyder lad vær med at gø? (Han er jo kun 16 uger... :engel:)

 

Hvis min hund, -også Silke-- gøer af fremmede eller af noget ukendt, -altså i haven eller når vi går tur, så TAKKER jeg hende allerførst. Hun gøer jo for at fortælle mig, at hun har set noget, der virker farligt eller underligt. Og så kalder jeg hende på plads. Også herhjemme. Og så går JEG ud og undersøger hvad hun gøer ad. Enten alene, eller sammen med hende. Hvis jeg går alene, så kommer hun så snart hun ser, at jeg har "ordnet problemet". Så snakker vi lidt om hvad det var, og så er der ikke mere at gø ad.

Det sker efterhånden rigtig sjældent at hun gøer af nogetsomhelst. Hun ved jo efterhånden alting. Erfaringen giver tryghed og ro.

 

Heldigvis har Buddha ikke gøet af ting endnu, vi har også gjort rigtig meget ud af at holde øje med ham på ture osv, og spottet når han har reageret på noget, scootere, lastbiler, andre larmende ting og har haft god reaktion på at tale glad med ham om det. "Kom der en scooter? :-D Ja, sikke den larmer.." - vi har prøvet at være med på at han reagerede, men talt almindeligt med glad stemme, og sat ord på tingen som larmede. Lod mærke til at ordet scooter hurtigt kunne bruges, når sådan en ting kom, og reaktionen fra hunden er ganske lille nu. Selvfølgelig kigger han, men det gør vi jo også.

 

Jeg gjorde det at jeg kom ham i forkøbet inden han gøede, og stak godbidder i munden på ham og så roste. Det er fremgangsmåden. Altså beløn med dygtig og så "stille". Så kan man bruge "stille" senere som stop-kommando.

 

Nogle gange har jeg også brugt at aflede med en kommando hvis jeg ikke lige har haft en godbid ved hånden - Victor skal til at gø -"sit", og så glemmer han at gø :blink:

 

Men nu giver han kun lige et bjæf, sådan uf uf. Mm. vi leger vildt :engel:

 

Tak for tippet! Det vil vi helt klart prøve, det med stille. Fra i morgen tidlig allerede :-D

Vi roser også når Buddha siger mrrfhh eller andet som er en lyd, men ikke skinger gøen, for kunne jo være ret fedt hvis han kunne få bare noget af sin kommunikation ud på den måde..

 

Vi gør også det med øvelser, men nogen gange er det altså bare ikke lige til, fx hvis vi ikke er i rum med ham, er på vej ud af døren, taler i telefon... men kan rigtigt godt lide den måde, især fordi det er ren hygge for både os og hunden.

 

For den mindstes vedkommende handlede meget af det naturligvis om leg. Men har ikke haft problemer med hende, hvor hun gør vedvarende hvis hun ikke får opmærksomhed. Og måske har det i virkeligheden lugtet mere af en knurren end en gøen.

 

Seriøst, nogle gange begynder Buddha at gø i SEKUNDET den anden hund lige vil noget andet end at lege :shock: Kigge på sin ejer eller snuse til et blad. Var det denne tråd hvor vi skrev om at være verdens navle? :blink:

Hvis vi kan se at den anden hund gerne lige vil have pause, eller Buddha alligevel bliver ved, stopper vi legen og har ham ved os, så han ikke kan se den anden hund. Det hjælper - hvis vi er kontinuerlige. Han får selvfølgelig lov at lege videre kort tid efter, når han lige er faldet til ro igen.

 

Til gengæld lyder hun som havnens farligste bæst, når hun møder noget hun er usikker på. Her vil hun hellere virke som en helvedes karl og stå og gø af tingene, end hun vil vise at hun er utryg i situationen. Løsningen har været at tilvænne de farlige ting: barnevogne, børn i alderen 2-7 og motorcykler. For at nævne nogle få.

 

Måske kommer det også her en dag - han er nu stadig stille når han sådan møder nye ting, som jeg også skrev ovenover.. ja, endnu :mrgreen:

 

Nøj, en luksus at have sådan en stille race (i hvert fald når det gælder vokalen).

 

Jaaa det tror jeg gerne, haha :blink: Men vi vil nok helst ikke bytte, hvis det endelig kom til stykket :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson elsker at gø og er meget vagtsom. Hans tidligere familie boede i hus, men hos mig kom han jo til at bo i lejlighed. Og i starten gøede han meget af alle lyde i opgangen, smækken med døre osv. Jeg har så gjort det, at når han siger det første "vov", siger jeg nej eller stop (begge ord er selvfølgelig indlært). Hvis han så alligevel gør igen, sætter jeg ham ud i køkkenet til time-out. Ikke lang tid, måske 10 sekunder. Det har virket upåklageligt, efter at jeg begyndte at træne det konsekvent. Nu gør han næsten aldrig, og hvis han alligevel gør, er det 99 pct. af tiden nok med et "stop".

 

Han gør dog stadig, når posten kommer. ;-)

 

Jeg har brugt nogenlunde samme metode på arbejde (jeg har ham for det meste med), der får han bare time-out i sit transportbur, som står under mit skrivebord. I starten var han ulidelig med konstant gøen, men nu er han en lille englehund. Hvis han alligevel kommer til at sige et enkelt vov, behøver jeg bare at rømme mig, så går han af sig selv ind i buret. :mrgreen:

 

Faktisk gør han ikke engang af posten længere, når vi er på arbejde. Jeg ved ikke, hvorfor han ikke gør det på arbejde, men gør det derhjemme. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tyson elsker at gø og er meget vagtsom. Hans tidligere familie boede i hus, men hos mig kom han jo til at bo i lejlighed. Og i starten gøede han meget af alle lyde i opgangen, smækken med døre osv. Jeg har så gjort det, at når han siger det første "vov", siger jeg nej eller stop (begge ord er selvfølgelig indlært). Hvis han så alligevel gør igen, sætter jeg ham ud i køkkenet til time-out. Ikke lang tid, måske 10 sekunder. Det har virket upåklageligt, efter at jeg begyndte at træne det konsekvent. Nu gør han næsten aldrig, og hvis han alligevel gør, er det 99 pct. af tiden nok med et "stop".

 

Tak for dit svar også!

Vi har også øvet meget nej (med godbidden som han først må få når han kigger væk), men som sagt virker det ikke som om han har forbundet det ord med "må ikke gø" endnu :rolleyes: Det virker væsentligt bedre i andre situationer.. så noget ér der da røget ind på lystavlen.

Stop har vi ikke øvet, og jeg tør virkelig ikke begynde at lære ham at gø på kommando, ikke før vi har bedre styr på at han IKKE skal gø :shock:

 

Time-out kan desværre ikke lade sig gøre for os pt, for det eneste rum vi har som er aflukket, står kattebakken i - hehe, tror du lige han ville synes det var bonus at få time-out der? :lol:

Der er fx ikke en dør til køkkenet osv... Kun en dør til en fælles gang, og der render den anden hund gerne rundt.

Tror du det ville virke hvis VI gik ud på gangen? Så han blev ladt alene i vores stue, 10-15 sekunder?

 

Vi er gået i gang med at øve stille, men indtil videre i dag har vi kun nået at sige det efter et vov, har lige ventet et par sekunder og så sagt stille, dyygtig, godbid.. Jeg må få opereret et øje i nakken :blink:

 

Faktisk gør han ikke engang af posten længere, når vi er på arbejde. Jeg ved ikke, hvorfor han ikke gør det på arbejde, men gør det derhjemme. :hmm:

 

Tror du ikke det er fordi han passer på dig i jeres hjem? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du det ville virke hvis VI gik ud på gangen? Så han blev ladt alene i vores stue, 10-15 sekunder?

 

Sådan gjorde jeg også på et tidspunkt, altså at jeg gik ud af det rum, hvor vi begge to var, og lukkede døren efter mig, så han var alene derinde i 10-15 sekunder. Det havde nogen virkning, men det var først efter, at jeg begyndte at sætte ham i køkkenet, at det virkelig rykkede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at hunden giver sig til at gø, jeg går stadig og venter på den skal begynde.

Nu er den 8 Måneder, og har sagt vuf et par gange.

Rottweileren jeg havde før var ca. 4 år før den begyndte.

Hvad gør jeg fejl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at hunden giver sig til at gø, jeg går stadig og venter på den skal begynde.

Nu er den 8 Måneder, og har sagt vuf et par gange.

Rottweileren jeg havde før var ca. 4 år før den begyndte.

Hvad gør jeg fejl?

 

Hehe, altså du vil gerne have at den gør?

 

Det er noget med at holde hundens legetøj så den ikke kan nå det, og pirre og drille den (på en sjov måde selvfølgelig) indtil den giver lyd fra sig - så roser du helt vildt og giver godbidder. På et tidspunkt kan du sætte signal på, giv hals eller andet.. sådan husker jeg i hvert fald at det skulle kunne gøres.

 

Ellers så når den siger vuf af sig selv, så skynd dig at sige et signal og ros + godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

igår gøede Cleo slet ikke og jeg tror næppe på, at der ikke er kommet hunde fordi ved hegnet:klap2:

 

for lidt siden var der et mindre hundeslagsmål lige udenfor hegnet og gæt hvem der bare blev siddende på terrassen:5up:

 

:5up::-D:engel: Dygtig hund! Fedt at det virker!

 

Buddha gøede i non stop på en gåtur på 10-15 min.... vi fulgtes med 2 hunde som ikke gad lege med ham :lol: Fjollebob...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar også!

Vi har også øvet meget nej (med godbidden som han først må få når han kigger væk), men som sagt virker det ikke som om han har forbundet det ord med "må ikke gø" endnu :rolleyes: Det virker væsentligt bedre i andre situationer.. så noget ér der da røget ind på lystavlen.

Stop har vi ikke øvet, og jeg tør virkelig ikke begynde at lære ham at gø på kommando, ikke før vi har bedre styr på at han IKKE skal gø :shock:

 

Time-out kan desværre ikke lade sig gøre for os pt, for det eneste rum vi har som er aflukket, står kattebakken i - hehe, tror du lige han ville synes det var bonus at få time-out der? :lol:

Der er fx ikke en dør til køkkenet osv... Kun en dør til en fælles gang, og der render den anden hund gerne rundt.

Tror du det ville virke hvis VI gik ud på gangen? Så han blev ladt alene i vores stue, 10-15 sekunder?

 

Vi er gået i gang med at øve stille, men indtil videre i dag har vi kun nået at sige det efter et vov, har lige ventet et par sekunder og så sagt stille, dyygtig, godbid.. Jeg må få opereret et øje i nakken :blink:

 

 

 

Tror du ikke det er fordi han passer på dig i jeres hjem? :engel:

 

Vi bruger heller ikke time-out, både fordi vi også har kattebakke, som dog altid er tømt, men først og fremmest fordi jeg ikke tror på det. Jeg synes det er en straf, og Victor er MEGET selskabshund, han ville slet ikke kunne forstå at blive lukket i et andet rum, tror jeg. Jeg kan også mærke på ham, at han reagerer knaldgodt på positiv forstærkning. Jeg har altid opfatter time-out som en uforståelig straf, i og med hunden jo har gøet. Jeg tror på at man skal komme hunden i forkøbet, og på den måde stoppe den dårlige vane (hvis man kan tillade sig at kalde gøen det) selvfølgelig skal hunde gø, men ikke sådan enerverende hele tiden. Med måde;-) Men hver sine metoder.

 

Så i og med jeg er hurtigere til at sige stille, når der er noget han reagerer på, det er så mit "gø", og jeg belønner med godbid og ros, når han er stille, så oplever jeg virkelig at han forstår. Jeg ser på ham, i det jeg hører lyden og siger stille, så han opfanger at jeg har hørt det ,og han ikke behøver gøre mig opmærksom på det.

 

F.eks den gang Victor gøede af folk der gik forbi vores have, sad vi med godbidder og roste, når han ignorerede folk,posten,skraldemanden osv. og ikke gøede. Det har gjort at han virkelig sjældent gøer i haven. Men det er vist også en "klassisk metode".

 

Victor har haft det meget med at passe på og hyrde vores katte, han er helt anderledes når vi er på besøg hos andre.

 

Håber du får held til at nedbringe gøen, når det kan lykkes med min lille råberøv, så kan det garanteret også med buddha:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up::-D:engel: Dygtig hund! Fedt at det virker!

 

Buddha gøede i non stop på en gåtur på 10-15 min.... vi fulgtes med 2 hunde som ikke gad lege med ham :lol: Fjollebob...

 

Det har Victor det også meget med at gøre, det bliver han frustreret eller sur eller hvad nu over, han råver i hvert fald højt, når nu andre hunde eller hunde ejere trækker afsted med deres hunde uden at hilse, så bliver man højrøstet. For Victor er meget lalleglad og vil snakke med alle:klovn:

 

Det fungerer for mig at stoppe det ved at sige "roooooooolig" på den allermest beroligende måde "tænk terapeut":mrgreen: og glem hvad folk tænker:blink: og så gå ind foran ham og spærre udsynet til de andre hunde (hvis de er foran/skifte retning et kort øjeblik, så han ikke bliver ved og fortsætter med at køre op, så snart gøen stopper, så roser jeg, og det har faktisk hjulpet, så han er begyndt ikke at gøre så stort et nummer ud af det. Jeg tror han tænker at når jeg går ind foran ham = godbid nu:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu har du jo selv hørt at Samson er aldeles fremragende til at gø når han er i vandet eller bare synes det bliver for kedeligt:blink:

 

Men indenfor siger han altså ikke en lyd (tro det eller lad være). Vi har bare praktiseret at alt leg stopper med det samme hvis han begynder at gø. Bare et enkelt vov og vi går vores vej og lader ham være tilbage (vi lukker ikke døren, vi går bare et andet sted hen). Og det har virket fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger heller ikke time-out, både fordi vi også har kattebakke, som dog altid er tømt, men først og fremmest fordi jeg ikke tror på det. Jeg synes det er en straf, og Victor er MEGET selskabshund, han ville slet ikke kunne forstå at blive lukket i et andet rum, tror jeg. Jeg kan også mærke på ham, at han reagerer knaldgodt på positiv forstærkning. Jeg har altid opfatter time-out som en uforståelig straf, i og med hunden jo har gøet. Jeg tror på at man skal komme hunden i forkøbet, og på den måde stoppe den dårlige vane (hvis man kan tillade sig at kalde gøen det) selvfølgelig skal hunde gø, men ikke sådan enerverende hele tiden. Med måde;-) Men hver sine metoder.

 

Så i og med jeg er hurtigere til at sige stille, når der er noget han reagerer på, det er så mit "gø", og jeg belønner med godbid og ros, når han er stille, så oplever jeg virkelig at han forstår. Jeg ser på ham, i det jeg hører lyden og siger stille, så han opfanger at jeg har hørt det ,og han ikke behøver gøre mig opmærksom på det.

 

F.eks den gang Victor gøede af folk der gik forbi vores have, sad vi med godbidder og roste, når han ignorerede folk,posten,skraldemanden osv. og ikke gøede. Det har gjort at han virkelig sjældent gøer i haven. Men det er vist også en "klassisk metode".

 

Victor har haft det meget med at passe på og hyrde vores katte, han er helt anderledes når vi er på besøg hos andre.

 

Håber du får held til at nedbringe gøen, når det kan lykkes med min lille råberøv, så kan det garanteret også med buddha:-)

 

Det prøvede jeg også i laaaang tid, men hun slog simpelthen hjernen fra, når der kom nogen og var FULDSTÆNDIG ligeglad med mig og godbidder:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...