Hop til indhold

Er min træner god eller..

Petrine
 Share

Recommended Posts

Så har Petrine været til første træning, og jeg er lidt nysgerrig efter jeres mening om følgende:

Livlig labrador på 10 måneder kommer med almindeligt halsbånd (som vi har fået besked på) men bliver efter en halv time af træneren (uden at ejer bliver spurgt) udstyret med et metal-kvæler-halsbånd.

Bliver spurgt om jeg har gået til hvalpemotivation og får så læst og påskrevet at det er en STOR fejl at jeg ikke har det + da jeg beder træner træde lidt væk, fordi Petrine ikke bryder sig om mennesker er svaret 'nå, det bliver hun nødt til at vænne sig til' - burde en træner ikke have en smule interesse i baggrunden hos de forskellige elever?

Skal tjekke indkald, træner skal holde Petrine, jeg skal gå væk, da jeg spørger, hvordan jeg skal reagere, hvis Petrine skriger er beskeden 'bare fortsæt med at gå væk' (er det sådan helt rigtigt?)

Skal træne gå på plads, hvis hund ikke følger ejer skal man da bare fortsætte med at gå og så trækker hund hen over græsset (Petrine er dygtig, men lille kogevasket kamphund satte alle 4 bremser i og blev halvt kvalt)

Måske er jeg blevet tæppe-tisser-sart, men noget var ikke helt rigtigt her - vi fortsætter indtil vi bliver smidt af holdet :cool: jeg er dog lidt skuffet / forvirret, for havde jo set at der er kommet nye acceptable metoder i træningen.

Håber egentligt lidt nogen siger, det bare er mig der er sart og skal tage mig sammen :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 178
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, du får så ikke mig til at sige, at du er sart og skal tage dig sammen - jeg var skredet med det samme! Hun lyder som en rigtig dårlig træner. :???:

Jeg må give sonja ret, jeg havde ikke gennemført sådan en gang "misforstået" træning. Sæt mig bare i samme bås og kald mig tæppe-tisse-sart og bund hysterisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal bede træneren svar på nedenstående:

HVAD skal du lære du kan bruge nu ved at få at vide du har fejlet ved ikke at deltage i hvalpetræning?

HVAD skal Petrine lære af at have kædehalsbånd på? At træning er ubehageligt?

HVAD skal Petine lære af at træneren måske står for tæt på? At træneren overskrider hendes grænser?

HVAD skal hun lære af at blive holdt mens hun skriger? At træneren er en rar person?

HVAD skal hun lære af at blive trukket hen over græsset? At det er fedt at følges med mor?

Hvad blev I rost for at gøre?

Hvad kom du hjem med at bygge videre på?

Glæder du dig til næste lørdag?

Måske har du svaret dér?

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine blev ikke udsat for noget, jeg er ret god til at sige nej (erfaring ;-)) - ville bare sikre mig at jeg ikke var helt galt på den. Jeg har ikke trænet siden 90'erne og havde nok for høje forventninger.

Glæder mig lidt til næste gang, kører nemlig mit helt eget løb :cool: jeg har brug for at lære reglerne (og det går træneren rigtigt meget op i, totalt konkurrence-fikseret) og Petrine har godt af at træne i nærheden af andre hunde. Så vi fortsætter indtil vi bliver smidt ud. Petrine nød det, lærte noget og var dejligt flad bagefter og det er succes for mig.

Da jeg trænede for 15-20 år siden var jeg totalt til grin pga min blødsødenhed, så det klarer jeg fint at være igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig der var træner, havde jeg nok sagt, at med din indstilling, så synes jeg du skulle finde et andet sted, at træne.

Fnis, jeg kom nu ellers med et åbent sind, det var kvælerhalsbåndet der fik mig til at gå lidt kold - jeg tåler sagtens skidebalder og at være til grin ;-)

Og nej, træneren slipper nu ikke af med mig, jeg vil gerne lære, og ødelægger ikke for de andre, jeg siger bare nej når jeg ikke vil være med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var mig der var træner, havde jeg nok sagt, at med din indstilling, så synes jeg du skulle finde et andet sted, at træne.
Det kan jeg så slet ikke forstå. Jeg ville ikke synes om at min hunds grænser blev overtrådt eller skal den skulle trækkes hen af jorden. Og så synes jeg da det er fuldstændig langt ude at træneren sætter et kvælerhalsbånd på en hund uden ejerens samtykke.
Link til indlæg
Del på andre sites

Ejeren protesterede så heller ikke, men var sådan lidt 'nå, ok, vil det virke..' - jeg derimod siger nej FØR Petrine sætter i et hyl.

Jeg vil prøve at skrive og høre om det er alle foreningens steder de bruger samme metoder og hentyde at jeg måske havde nogle andre forventninger - må nok give hundeforum lidt af skylden for at jeg troede kvælerhalsbåndet var afskaffet etc :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ejeren protesterede så heller ikke, men var sådan lidt 'nå, ok, vil det virke..' - jeg derimod siger nej FØR Petrine sætter i et hyl.

Jeg vil prøve at skrive og høre om det er alle foreningens steder de bruger samme metoder og hentyde at jeg måske havde nogle andre forventninger - må nok give hundeforum lidt af skylden for at jeg troede kvælerhalsbåndet var afskaffet etc :-D

Ejeren er selvfølgelig selv ansvarlig for at protestere, men jeg synes stadig det er flabet at sætte det på hunden uden at spørge om lov først :-) Ikke bare fordi det er et kvælerhalsbånd, det kunne for min skyld være enhver anden ting, men mere fordi jeg ikke mener man bare skal tage det som en selvfølge at ejeren synes det er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt enig - men synes du overhovedet kvælerhalsbånd er ok? Og så på første træning? Jeg synes det er lidt at give fortabt ret hurtigt.
Nej. Det synes jeg bestemt ikke. Jeg hentydede bare til at træneren havde gjort det uden at spørge ejeren om det var i orden, og at jeg, uanset om det er sele, almindeligt halsbånd eller kvælerhalsbånd, ikke mener at man bare sætter det på hunden uden ejerens samtykke.

Og ja, det er ret hurtigt at bruge kvælerhalsbånd - I skal da lige have en chance for at lære det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes overhovedet ikke at du er sart!

Jeg var enten skredet på stedet, eller også var jeg (som jeg fornemmer du også gør) blevet bare for at bevise at man kunne få de samme resultater på en hel anden måde.

Problemet ved at blive er så, at man ikke får gjort opmærksom på (hverken til ledelse eller træner) hvor utilfreds man egentlig er med måden hvorpå der trænes. Men på den anden side, som den person jeg har lært dig at kende som herinde, så skulle der vist være en stor sandsynlighed for at du alligevel får gjort opmærksom på din utilfredshed :blink:

Bare pas på at du ikke bliver lokket til at overskride dine og Petrines grænser

Ps. Kvælerhalsbånd er noget fanden har skabt, og skal efter min mening IKKE bruges, hverken i en træningsession eller i den virkelige verden!

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Puha... Du er da ikke det mindste tæppetisser sart!!

Og godt du ikke er så letpåvirkelig!

Det er da et oldtidsfund af en træner, der træner ud fra principper, jeg slet ikke kan forholde mig til!

Personligt ville jeg ikke lytte til et ord der kom ud af munden på din træner, når han/hun ikke engang gider sætte sig ind i hvad det er for en hund man står med!

Morten Egtved og Cecilie Køste, har skrevet en god artikel om emnet, som Canis udbyder gratis lige nu, det beskriver meget godt hvad man får ud af den type træning, din træner praktisere.....

Håber linket virker: http://www.canis.dk/bibliotek/artikler.php?id=3

Men tænker, om der ikke er andre steder i nærheden, hvor der bliver brugt andre metoder, hvor du kan træne i stedet?

Så i får noget ordentligt ud af træningen, og lære en masse nye ting i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hvor hyggeligt:rolleyes:

Jeg syntes bastemt ikke at du er sart (på nær en enkelt lille ting), men det er op til ejeren selv hvad der bliver sat på hunden, og hvis hunden har en stor afstandscirkel som Petrine har, så skal der tages højde for dette, så hunden ikke bygger en større cirkel (sig til hvis det er sort snak:mrgreen:). Og hvad faen hjælper det at slæbe hunden efter sig:shock: Hvad lærer den dog af det:hmm:

Kvæler er et godt redskab når man ved hvordan den skal håndteres og bruges, ellers er det til ingen nytte for hverken ejer eller hund. Kan sgu ikke se det forfærdelige i det når det bruges korrekt...

Men brystsele bruges KUN til slædedyr og tæppetissere, ellers ber man selv om det når køteren render afsted med en fordi den har sådan en ting på:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan sgu ikke se det forfærdelige i det når det bruges korrekt...

foragter ikke folk der bruger kvæler, synes bare det er 'farligt' at udlevere uopfordret, på første dag, til en nybegynder (og synes bestemt at det blev sat forkert på) - men især komisk når jeg så til aften tjekker mandens notater fra teoriaftenen...vi bruger IKKE kvælerhalsbånd blev der sagt :lol:

Det var meningen at manden skulle træne, men han er lidt nemmere at lokke på afveje, så han er taget fra og så snupper jeg kurset istedet.

Synes det er lidt svært at finde nogen der er blødsøden men ikke alt for alternativ og samtidigt i overskuelig afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Nej hvor hyggeligt:rolleyes:

Kvæler er et godt redskab når man ved hvordan den skal håndteres og bruges, ellers er det til ingen nytte for hverken ejer eller hund. Kan sgu ikke se det forfærdelige i det når det bruges korrekt...

Men brystsele bruges KUN til slædedyr og tæppetissere, ellers ber man selv om det når køteren render afsted med en fordi den har sådan en ting på:rolleyes:

Bare lige af nysgerrighed, og fordi jeg ikke er helt med...

Men hvordan bruger man en kvæler korrekt, og hvorfor er det som redskab at foretrække fremfor andre muligheder og i hvilke situationer?

Er heller ikke lige helt med på det med brystselen...

Er det en bestemt type sele, eller seler generelt du mener?

Link til indlæg
Del på andre sites