Hop til indhold

Falsk drægtighed


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere fået forklaret, at falsk drægtighed fra naturens side skyldes, at Beta tæverne ikke fik hvalpe, men at de i stedet blev falsk drægtige så de kunne hjælpe alpha tæven med at opforstre afkommet.

 

Men ifølge denne nyere artikel fra David Mech, så findes der ikke noget der hedder Beta, og Alpha betyder stort set bare "far og mor". Desuden vil alle ulve der overlever til de når den fødedygtige alder, forlade flokken og gå ud og finde en partner som de kan få afkom med.

 

http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/resources/mech_pdfs/267alphastatus_english.pdf

 

Bliver ulve så overhovedet falsk drægtige, eller er det kun noget der sker hos vores hunde, og hvad er så grunden til at hunden bliver falsk drægtig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tidligere fået forklaret, at falsk drægtighed fra naturens side skyldes, at Beta tæverne ikke fik hvalpe, men at de i stedet blev falsk drægtige så de kunne hjælpe alpha tæven med at opforstre afkommet.

 

Men ifølge denne nyere artikel fra David Mech, så findes der ikke noget der hedder Beta, og Alpha betyder stort set bare "far og mor". Desuden vil alle ulve der overlever til de når den fødedygtige alder, forlade flokken og gå ud og finde en partner som de kan få afkom med.

 

http://www.wolf.org/wolves/learn/basic/resources/mech_pdfs/267alphastatus_english.pdf

 

Bliver ulve så overhovedet falsk drægtige, eller er det kun noget der sker hos vores hunde, og hvad er så grunden til at hunden bliver falsk drægtig?

 

Vel stadig samme årsag?

 

Hundens hormoner fortæller at den er gravid og skal producere mælk. Det er muligt det tidligere har været nødvendigt i en flok med mange ulve, hvor mor kan være væk på jagt i flere dage. Men hvis det ikke findes hos ulve, så kan det jo været noget der er opstået samtidig med løbetid flere gange om året og andre træk vores tamhunde har fået med under domisticeringsprocessen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vel stadig samme årsag?

 

Hundens hormoner fortæller at den er gravid og skal producere mælk. Det er muligt det tidligere har været nødvendigt i en flok med mange ulve, hvor mor kan være væk på jagt i flere dage. Men hvis det ikke findes hos ulve, så kan det jo været noget der er opstået samtidig med løbetid flere gange om året og andre træk vores tamhunde har fået med under domisticeringsprocessen?

 

Jeg tror så også mere at det er noget der er sket samtidig med at hunden er blevet domesticeret, så vidt jeg husker kommer hunhunden også i flere løbetider end ulven gør, og i denne forbindelse er der måske sket en fejl der gør at tæven også kan risikere at få falsk drægtighed, måske fordi at hormon niveauet bliver for højt for at opnå disse flere antal løbetider?

 

Jeg læste rent faktisk også på et tidspunkt, at hanhunden fra starten af også kun kom i løb én eller 2 gange om året, men det var jo ikke til (for mennesket) at avle målrettet, når man skulle have han- og hunhunds løbetider til at passe så perfekt sammen. Så derfor begyndte man at avle efter hanhunde der altid var i løbetid

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror så også mere at det er noget der er sket samtidig med at hunden er blevet domesticeret, så vidt jeg husker kommer hunhunden også i flere løbetider end ulven gør, og i denne forbindelse er der måske sket en fejl der gør at tæven også kan risikere at få falsk drægtighed, måske fordi at hormon niveauet bliver for højt for at opnå disse flere antal løbetider?

 

Jeg læste rent faktisk også på et tidspunkt, at hanhunden fra starten af også kun kom i løb én eller 2 gange om året, men det var jo ikke til (for mennesket) at avle målrettet, når man skulle have han- og hunhunds løbetider til at passe så perfekt sammen. Så derfor begyndte man at avle efter hanhunde der altid var i løbetid

 

Ja, ulvehanner er kun befrugtningsdygtige et par mdr om året. dvs en gang om året. Det sparer på kræfterne;-)

 

Men om ulvehunner bliver falsk drægtige må dyreparkerne da vide? Der lever jo flere voksne tæver sammen og kun et par får hvalpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, ulvehanner er kun befrugtningsdygtige et par mdr om året. dvs en gang om året. Det sparer på kræfterne;-)

 

Men om ulvehunner bliver falsk drægtige må dyreparkerne da vide? Der lever jo flere voksne tæver sammen og kun et par får hvalpe?

 

Nu taler jeg om vilde ulve, da det er dem undersøgelse er baseret på, og ikke på flokke der er tvunget til at være sammen i mod deres vilje, idet at artiklen er bygget på vilde ulve.

Men om det kan gøre en forskel i forhold til at blive falsk drægtig, det ved jeg selvfølgelig ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo refereret at vildhundetæver med hvalpe kan finde på at bide andre tævers små hvalpe ihjel. Netop for at deres egne får en chance for opvækst ved fødemangler.

Så det kunne tænkes, at evt falsk drægtighed ville gøre visse tæver mere bløde og moderlige, så de ikke udlevede dette instinkt, men tværtimod blev moderlige og omsorgsfulde.

Men i kenneldrift ved man jo, at det sker at fertile tæver , der ved en fejltagelse kommer til andres nyfødte, slagter hele kuldet. Men det er nok aldrig undersøgt hvor disse "slagterer" er i deres hormoncyklus.

Mht ulve , altså fritlevende flokke , tror jeg at der findes for mange modstidende observertioner mht flokstruktur. Førhen blev det beskrevet at nye kønsmodne ulve kunne søge sammen med forældredyrene i vintertider og igen ud fra flokken i yngletiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo refereret at vildhundetæver med hvalpe kan finde på at bide andre tævers små hvalpe ihjel. Netop for at deres egne får en chance for opvækst ved fødemangler.

Så det kunne tænkes, at evt falsk drægtighed ville gøre visse tæver mere bløde og moderlige, så de ikke udlevede dette instinkt, men tværtimod blev moderlige og omsorgsfulde.

Men i kenneldrift ved man jo, at det sker at fertile tæver , der ved en fejltagelse kommer til andres nyfødte, slagter hele kuldet. Men det er nok aldrig undersøgt hvor disse "slagterer" er i deres hormoncyklus.

Mht ulve , altså fritlevende flokke , tror jeg at der findes for mange modstidende observertioner mht flokstruktur. Førhen blev det beskrevet at nye kønsmodne ulve kunne søge sammen med forældredyrene i vintertider og igen ud fra flokken i yngletiden.

 

Spændende vinkel :5up:

 

Men det vil jo kræve at de lever i en flok hvor mere end et par i flokken reproducerer sig selv, da der ellers ikke ville være nogen grund til at slå de andres afkom ihjel, i og med der ikke er nogen konkurrence så?

 

Jeg har aldrig hørt om vildthundetæver der bed andres hvalpe ihjel før, jeg har hørt det om andre dyr der lever i flokke, f.eks. løver.

Men de fleste undersøgelser jeg har læst om vedr. vilde hunde beskriver, at disse ikke lever i flokke, men at de ofte slutter sig sammen 2-3 stykker for et par dage, og så opløses denne miniflok igen, for på et senere tidspunkt at blive erstattet af andre medlemmer. Så det jeg har læst fortæller at flokkene ikke er stabile og på max 2-3 medlemmer.

 

Men nu har jeg jo ikke læst alle undersøgelser, højst en 2-3 stykker :-D

 

Så hvis du vil fortælle hvor du har læst det, så vil jeg blive meget glad :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

Jeg kan ærligt ikke huske det, for jeg har gennem 50 år læst alt de havde på biblo vedr ulve , hunde , og diverse vildhund, sjakaler.

Disse bøger er nok udgået fra biblo. Evt kunne det også være Eberhart Trumler, men hans observationer er jo fra indespærrede dyr. Dingo,sjakal, ulve,og hunde af spidshundetypen,og diverse mix mellem disse. Spidshundene regnes vel stadig for den oprindelige mest oprindelige. Dingoen er vel det nærmeste, vi kommer vore hushunde.

Men mine kontakter i Grækenland finder indimellem hanhunde, der passer et kuld, hvor moderen er væk, nok død, påkørt eller forgiftet.Måske faderen eller bare en hund, der har omsorg for de små.

Men tæver der lige har født tager jo ofte glædeligt mod fremmede hvalpe. I foråret fik min ene tæve kun en levende hvalp. Denne nyfødte kunne ikke få amning igang, da yveret var for spændt til at få uddrivningsreflesen til at fungerer.Der skulle flere hvalpe til. Min kun 6 dages hvalp kom til en anden tæve med kun 2 hvalpe og det gik så fint. Samme dag modtog jeg 4 stk. 8 dages gamle hvalpe hvor moderen var død på 4 dagen.

Min tæve passede dem nidkært, ikke helt som sine egne, men det kom nok af at de blev flasket en del , da det var en stor race og hun kun er en cocker. Men jeg er næsten overbevist om, at hvis denne tæve ikke var isoleret, havde hendes alphamoder på næsten 9 år enten overtaget hvalpene eller aflivet dem. Hun har netop dette med, at KUN hun skal parres.Min forige hanhund , der blev brugt til avl, skulle lige kigge for glad mod en anden tæve, så kom Molly imellem og sagde NIX. Du er min. Min nye hanhund, der er en græsk gadehund, nu 1 1/2 år og kastreret, kan parre Molly , men må ikke med de andre.

Så hundenes forplantning har de en voldsom mening om mht adfærd.Måske ville Molly lade sig parre, bare for at være ranghøj blandt tæverne . En drægtig tævehund er mere alpha her, end en hanhund.

Men mine 5 er jo også en kunstig sammensat flok.

Jeg kender et nyere exempel på , at en søstertæve fik åbnet 2 døre og bed et kuld ihjel hos en opdrætter. Denne tæve var ikke parret.

Og selv hos en cavalieropdrætter skete dette for år tilbage, og disse er da ikke så markant fremadbrusende, men denne tæve tolerede hellerikke den andens moderrang. Så hormoner betyder en del i hundeflokke.

Hej fra Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg godt. Jeg har også en del tvivl i mit sind, for i en fritlevende ulveflok er da svær at konstaterer falsk drægtighed hos de tæver , der evt er kønsmodne, men ikke er parret. For mig at se har hundens cyklus ændret sig en del, da ulvehannerne jo ikke kan parre pga hormondannelsen en stor del af året, men vore hanhunde går jo i en evig duft af løbske tæver, hvis vi bor tæt og de kommer ud af haven. Og jeg har haft flere tæver med løbetid op til 3 gange /år. Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med dingoen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...