Hop til indhold
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Hunde-forum.dk

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

To jagthunde dræbt af skud

Featured Replies

Besvaret

Vejle-ægtepar chokerede over drab på deres to labradortæver

To jagthunde, der har været forsvundet siden 27. januar, er fundet dræbt af skud nær Egtved.

Hundene - to labradortæver - har fået fjernet halsbåndene og er smidt to forskellige steder - i en grøft og en skovkant. Det skriver Vejle Amts Folkeblad torsdag.

Hundenes ejere, Birgit Hougaard Nielsen og Niels Sevart Nielsen fra Egtved, er chokerede.

-Vi forstår ikke, hvorfor de er blevet skudt. Hvad har vi gjort forkert, siger Birgit Hougaard Nielsen. Søndag i sidste uge fik hun besked om, at den ældste af hundene, 14-årige Tessi, var fundet i en skovkant - skudt og uden halsbånd.

Tirsdag blev familien ringet op om, at nu var den anden hund, Laura på halvandet år, fundet af en løber. Hun lå dræbt af skud og uden halsbånd i en grøft.

Lokalbetjent Stig H. Svendsen har ikke fået henvendelser fra borgere, der var trætte af de to jagthunde.

- Hvis en borger er træt af et evigt rend af hunde, er der kun én korrekt måde at gøre det på, og det er via en avis at meddele, med henvisning til Mark og Vejfredsloven, at såfremt hundene igen ses på det område, hvor de ikke må være, så vil de blive skudt, siger lokalbetjenten.

Altså, hvad SKER der lige for folk ????

• Svar 52
  • Visninger 5,8k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Ej hvad er det for en udtaelse fra betjenten? Kan da godt være der er en lov der er sådan men han burde da ikke sige sådan?

Besvaret
  • Forfatter

Jeg synes nu det er OK, at betjenten fortæller hvordan man skal gøre, hvis man har et problem med nogle hunde.

Men der er fan*** ikke i orden at bare skyde en hund :evil:

Besvaret
Ej hvad er det for en udtaelse fra betjenten? Kan da godt være der er en lov der er sådan men han burde da ikke sige sådan?

Hvorfor :hmm: Løse hunde generer omkringboende og kan udrette betydelige skader på vildt og skovfred.

Loven er jo ikke opstået "for sjov" men fordi den slags faktisk kan forsage store problemer.

Det er synd at man har valgt at skyde dem, og endnu mere at man har valgt at tage halvbånd af. Det virker mystisk.

Men hvorfor var de i skoven til at starte på?

Redigeret af Lykkeliv

Besvaret
Hvorfor :hmm: Løse hunde generer omkringboende og kan udrette betydelige skader på vildt og skovfred.

Loven er jo opstået ikke "for sjov" men fordi den slags faktisk kan forsage store problemer.

Det er synd at man har valgt at skyde dem, og endnu mere at man har valgt at tage halvbånd af. Det virker mystisk.

Men hvorfor var de i skoven til at starte på?

Jeg bor også i et jagtområde, og jeg er slet ikke i tvivl om at hvis Luna begynder at strejfe, og især i jagtsæsonen, så vil hun blive skudt!

Og jeg tvivler på at det vil blive annonceret i avisen, jeg tror bare at det ville tælle som et vådeskud, hvilket det også sagtens kan være hvis hun løber efter et rådyr jægeren skyder efter...

Men da jeg jo udemærket ved dette, og desuden heller ikke vil være til gene for andre mennesker, så sørger jeg jo bare for at hun ikke strejfer. Dog kunne jeg så godt ønske at nogen måske ville sende en advarsel til lab'en længere oppe ad vejen, så de får hegnet deres have ind, men det kommer nok en dag, medmindre den selvfølgelig ender som de to lab'er i artiklen...

Besvaret

Det er da helt fair at betjenten fortæller den rette måde at gøre det på. Der er jo tydeligvis nogen der ikke kendes processen, eftersom hundene er blevet skudt uden videre...

Men lidt lusket at man har fjernet halsbåndene synes jeg... :hmm:

Besvaret

Han starter jo med at sige, at han IKKE har hørt noget, og nævner så hvad loven siger. Det er da ganske okay.

Men jeg gad godt vide alle detaljer om denne histoire. Meget underligt at halsbånd er fjernet.

Ved man om de i januar var rendt væk eller stjålet?

Besvaret
Jeg bor også i et jagtområde, og jeg er slet ikke i tvivl om at hvis Luna begynder at strejfe, og især i jagtsæsonen, så vil hun blive skudt!

Og jeg tvivler på at det vil blive annonceret i avisen, jeg tror bare at det ville tælle som et vådeskud, hvilket det også sagtens kan være hvis hun løber efter et rådyr jægeren skyder efter...

Men da jeg jo udemærket ved dette, og desuden heller ikke vil være til gene for andre mennesker, så sørger jeg jo bare for at hun ikke strejfer. Dog kunne jeg så godt ønske at nogen måske ville sende en advarsel til lab'en længere oppe ad vejen, så de får hegnet deres have ind, men det kommer nok en dag, medmindre den selvfølgelig ender som de to lab'er i artiklen...

Kan du ikke bare skrive en annonym advarsel til dem via lokal avisen :mrgreen:

De ved jo ikke du aldrig kunne finde på at skyde den, men måske det kunne give dem noget at tænke over + når nu i bor i sådan et område, ville det da være forfærdeligt, hvis den faktisk blev skudt, så det er da næsten at gøre dem en tjeneste...

Besvaret
Kan du ikke bare skrive en annonym advarsel til dem via lokal avisen :mrgreen:

De ved jo ikke du aldrig kunne finde på at skyde den, men måske det kunne give dem noget at tænke over + når nu i bor i sådan et område, ville det da være forfærdeligt, hvis den faktisk blev skudt, så det er da næsten at gøre dem en tjeneste...

Jeg tror ikke at man kan være anonym, men det var da egentlig værd at undersøge :blink:

Jeg har sagt til dem at de risikerer at den bliver skudt, men så siger de bare at de kender skovfogeden, så det bliver den ikke...

Men jeg er nu ikke sikker på at det er en garanti, plus at der jo stadig foreligger mulighede for et vådeskud.

Besvaret

Det måden de er smidt på uden halsbånd? men okay kan godt være det bare mig der føler med hundeejere synes han skulle sige vi efterforsker sagen eller hvad sådan nogle nu siger?

Men ved godt i har ret det lød bare meget sådan: når skudt - uden halsbånd når men her er så hvordan man gør det...

Besvaret
Jeg tror ikke at man kan være anonym, men det var da egentlig værd at undersøge :blink:

Jeg har sagt til dem at de risikerer at den bliver skudt, men så siger de bare at de kender skovfogeden, så det bliver den ikke...

Men jeg er nu ikke sikker på at det er en garanti, plus at der jo stadig foreligger mulighede for et vådeskud.

Ja, eller så meget andet da! Den kunne blive ramt af en bil og ligge for svag til at kravle hjem og bruge en lille uges tid på at dø af tørst i en grøft.. Eller angribe en anden hund i snor, et barn eller skambide husdyr eller vildt...

Ej, synes bare det er så uansvarligt! Hvordan kan man være så ligegyldig over for sin egen hund, det fatter jeg altså ikke...

Måske kan du snakke med skovfogeden om det? Er det ikke lidt interesse konflikt i forhold til hans job, hvis han siger til folk det er okay deres hunde strejfer rundt? Det er jo ulovligt?

Hvis han er ligeglad, skulle du måske klage over det, måske til skov og naturstyrelsen, det er vel hans arbejdsgiver?

Besvaret
Ja, eller så meget andet da! Den kunne blive ramt af en bil og ligge for svag til at kravle hjem og bruge en lille uges tid på at dø af tørst i en grøft.. Eller angribe en anden hund i snor, et barn eller skambide husdyr eller vildt...

Ej, synes bare det er så uansvarligt! Hvordan kan man være så ligegyldig over for sin egen hund, det fatter jeg altså ikke...

Måske kan du snakke med skovfogeden om det? Er det ikke lidt interesse konflikt i forhold til hans job, hvis han

siger til folk det er okay deres hunde strejfer rundt? Det er jo ulovligt?

Hvis han er ligeglad, skulle du måske klage over det, måske til skov og naturstyrelsen, det er vel hans arbejdsgiver?

Det kunne jeg selvfølgelig, for han var sgu hurtigt nok ude da mig og Baldur kom til at gå af en forkert sti, og denne sti ikke var en del af det stisystem man måtte gå på...

Ejerne af denne hund desværre ret ligeglade med deres hund, første gang jeg fandt den og bragte den hjem, der havde de ikke engang opdaget den var væk, og jeg havde immervæk brugt 45 minutter på at finde ud af hvor den hørte til...

Besvaret

Vi har lige haft en fremlysning i vores lokalavis..

Der er en gårdejer, der har observeret en hund der jagter råvildt på hans marker.

Den vil blive skudt efter loven, hvis den blir set på hans marker igen.. Kan ikke lige reglerne, men helt fair, syntes jeg..

Hvorfor skal hunde ha lov at rende og jagte vildt på fremmed grund?

For nogle år siden, var det vores skovridder der havde annonce i avisen. Der var to hunde der havde jagtet og bidt en dyr i statsskoven. Og de ville blive skudt på stedet, hvis han opdagede dem løse igen.

Men til sagen:

Er de her hunde strejfere, stjålet eller stukket af på en gåtur?

Syntes der mangler lidt flere detaljer i den her sag fra ejernes side..

Besvaret
Det kunne jeg selvfølgelig, for han var sgu hurtigt nok ude da mig og Baldur kom til at gå af en forkert sti, og denne sti ikke var en del af det stisystem man måtte gå på...

Ejerne af denne hund desværre ret ligeglade med deres hund, første gang jeg fandt den og bragte den hjem, der havde de ikke engang opdaget den var væk, og jeg havde immervæk brugt 45 minutter på at finde ud af hvor den hørte til...

Måske strejfer den altid rundt, og det er derfor de ikke havde opdaget det.. Kan lige forestille mig hvordan du må have haft det, hvordan du har fundet den og virkelig gjort en indsats for at få den hjem, og forventet at de måtte have været ude af sig selv og lykkelige for at få den tilbage.. og så har de ikke engang opdage den er væk:roll:

Her: http://www.newluck.dk/NEWLUCK2/Links_og_gi_pote_files/Lovgivning.pdf (side 9)

Står der at politiet henter hunde hvis den strejfer. Synes måske bare du skulle ringe til politiet hver gang du ser den:mrgreen:

Besvaret
Måske strejfer den altid rundt, og det er derfor de ikke havde opdaget det.. Kan lige forestille mig hvordan du må have haft det, hvordan du har fundet den og virkelig gjort en indsats for at få den hjem, og forventet at de måtte have været ude af sig selv og lykkelige for at få den tilbage.. og så har de ikke engang opdage den er væk:roll:

Her: http://www.newluck.dk/NEWLUCK2/Links_og_gi_pote_files/Lovgivning.pdf (side 9)

Står der at politiet henter hunde hvis den strejfer. Synes måske bare du skulle ringe til politiet hver gang du ser den:mrgreen:

Den har ikke halsbånd på, så jeg har besluttet at næste gang kører jeg den til dyrlægen og siger jeg ikke ved hvor den hører til...

Så må man så bare håbe at de i det mindste er så ansvarlige at de har chippet den...

Besvaret
Den har ikke halsbånd på, så jeg har besluttet at næste gang kører jeg den til dyrlægen og siger jeg ikke ved hvor den hører til...

Så må man så bare håbe at de i det mindste er så ansvarlige at de har chippet den...

Tja, eller måske er hunden så heldig at de ikke opdager den er væk før efter nogen uger og den bliver omplaceret til nogen som rent faktisk lægger mærke til dens eksistens..

Besvaret
jeg kan allerede gi politiets svar..

"Bare slip den løs. Den finder selv hjem" :damn:

Det er ikk' engang løgn.. Har kun een gang ringet til politiet, imens en psykopat stod og prøvede at sparke min dør ind. "slå koldt vand i blodet og ring igen, når han er kommet inden for" fik jeg af vide.. Så ville egentlig blive overrasket hvis de kørte ud for at hente en hund..

Besvaret
Tja, eller måske er hunden så heldig at de ikke opdager den er væk før efter nogen uger og den bliver omplaceret til nogen som rent faktisk lægger mærke til dens eksistens..

Ja, det kunne selvfølgelig være at det var det bedste for hunden...

Besvaret

HVOR ER DET FORFÆRDELIGT :megaked::megaked:

For helvede, hvad sker der for folk ?! :evil::evil:

De burde selv have samme omgang!!!!

Besvaret
HVOR ER DET FORFÆRDELIGT :megaked::megaked:

For helvede, hvad sker der for folk ?! :evil::evil:

De burde selv have samme omgang!!!!

Nu er der så love der giver folk lov til at skyde hunde på privat grund, hvis de er til farer for andre husdyr eller mennesker.

Hvis hundene gentagende gange har jagtet f.eks får på privat grund, så har du lov til at skyde dem. Hvis du altså er jæger

Besvaret
Men til sagen:

Jeg har tidligere været inde på en Facebook-gruppe, der er oprettet for at finde de to hunde og her har ejeren skrevet, at de gik løs udenfor, mens de var alene hjemme, da de bor på en gård, så de mener, at de måske har fået færten af et dyr.

Besvaret

hvis det er strejfere, hvad man jo må gå ud fra de har været, kan jeg sagtens forstå hvis der er én der har været godt og grundigt træt af de hunde.

Det eneste jeg ser et egentligt "problem" i, i dét her, er at hundene er blevet dumpet som de ér.

Havde de været skudt efter en fremlysning (dvs på lovlig vis), så havde vedkommende der har skudt dem, været forpligtiget til at forsøge at finde frem til ejeren af hundene, og aflevere dem, forudsat ejeren ønsker dem udleveret.

Vedkommende der har skudt dem, har i så fald ret til at forlange at få betalt de udgifter der har været, såvel som erstatning for eventuelle skader dyrene har forårsaget.

Besvaret
Vi har lige haft en fremlysning i vores lokalavis..

Der er en gårdejer, der har observeret en hund der jagter råvildt på hans marker.

Den vil blive skudt efter loven, hvis den blir set på hans marker igen.. Kan ikke lige reglerne, men helt fair, syntes jeg..

Hvorfor skal hunde ha lov at rende og jagte vildt på fremmed grund?

For nogle år siden, var det vores skovridder der havde annonce i avisen. Der var to hunde der havde jagtet og bidt en dyr i statsskoven. Og de ville blive skudt på stedet, hvis han opdagede dem løse igen.

Men til sagen:

Egentlig er jeg ikke uenig med dig men hvordan kan det egentlig være at folks syn på kattes adfærd er så anderledes?. Der er jo ikke nogen der farer op af stolene fordi tusindvis af katte jagter og mishandler tonsvis af småfugle og gnavere til døde, på andres ejendom. Altså for mig er det et fedt hvilket dyr der er tale om men jeg føler mig meget alene om at have det sådan. :vedikke: