Hop til indhold

UDEN NAVNESKILT - Hvor DUM kan man vaere!


Gæst Afganskmynde
 Share

Recommended Posts

Gæst Afganskmynde

Navneskilt - Burde ALLE hunde ikke principelt have det? Det er den mest nemme, billige og hurtige form for identifikation. Siden der er saa mange ejere, der ikke kan finde ud af dette, burde der saa ikke vaere en lov om at alle hundeejere, har navneskilt med kontakt info. paa deres hund altid, ogsaa 'naar den bare er hjemme i haven, eller i hjemmet - Der er et utal af flere muligheder, hvor hunde kommer ud af deres have og hjem og det sker hele tiden! Jeg ved ikke hvor mange gange jeg ser, hunde uden navneskilt, paa tur, til traening, i andres hjem,fundne hunde og det gor mig saa... opgivende. For hvor dum kan man vaere som ejer?

 

Nogle af disse hundeejere mener ikke det er nodvendigt, da deres hund er chippet,suk, men hvad hjaelper det, hvis dem der finder hunden, ikke tager den til dyrlaege/internat for at tjekke om den rent faktisk har microchip? Plus al den ekstra spild tid, det tager for internat og dyrlaege at finde frem til ejere, via microchip nr....

 

Igen mener nogle, at det er for farligt at lade deres hunde have navneskilt paa ved leg, i hjemmet og haven alene, af risiko for skade, men taenker disse ejere paa, at sandsynligheden for at komme til skade, kan mindskes betydeligt, ved brug af sikre halsbaand, der har indbygget aflosning, saa hvis de sidder fast vil de enten kunne traekke hovedet ud eller halsbaandet losnes automatisk.... Taenker disse ejere paa, hvor stor mulighed for skade, der kan opstaa hunden, hvis den ikke har nem identifikation paa sig altid?

DCharm_batch_02_0010.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 285
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tjaaa jeg er så en af de dumme...Izzie har navneskilt i sine seler og i et fint halsbånd til når vi skal på besøg. Men ikke herhjemme! Hun løber ingen vegne, ved godt folk altid siger det men det er afprøvet. Havde glemt hende i haven i en time i vinters, da jeg havde forstuvet min ankel og skulle til lægen, da jeg kom hjem stod hun troeligt og ventede foran havedøren selvom det ville være nemt at stikke af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af de dumme.. Luna har ET navneskilt, og det sidder i et halsbånd, men vi bruger ofte andre halsbånd..

 

Luna er så mor-glad at hun ikke render væk fra mig..

 

Men jo, jeg kan godt se det er nemmere, hvis man finder en hund, der er rendt hjemmefra, at der er navneskilt på.. Jeg har bare ikke råd til at gå og købe flere skilte.. de koster jo alligevel minimum 50 kr plus forsendelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene
Jeg kan altså heller ikke forestille mig at det er voldsomt behageligt at rende rundt, med et bånd om halsen hele dagen mens det siger "kling klang kling" konstant! :genert:

 

 

Jeg er også med på listen:oops:, mine har ikke halsbånd på hjemme, kun når vi er ude på tur:genert:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også en af de dumme.. Luna har ET navneskilt, og det sidder i et halsbånd, men vi bruger ofte andre halsbånd..

 

Luna er så mor-glad at hun ikke render væk fra mig..

 

Men jo, jeg kan godt se det er nemmere, hvis man finder en hund, der er rendt hjemmefra, at der er navneskilt på.. Jeg har bare ikke råd til at gå og købe flere skilte.. de koster jo alligevel minimum 50 kr plus forsendelse

 

Men du har bedre råd til en bøde på 1000kr ? :blink:

 

Men jeg skal absolut ikke feje for andres døre .. Ninja er i voksealderen, og jeg ved ikke hvorfor, men vi er altid en sele eller halsbånd bagud når det gælder hundetegn. Ren og skær dovenskab og "Jeg har ikke lige tid til at tage hundetegnet fra den gamle sele og sætte på den nye nu, kan gøre det når vi kommer hjem fra turen". Så tit render Ninja rundt helt nøgen :oops:

 

Tager vi til steder hun ikke kender så godt, f.eks en skove eller strande får hun halsbånd på med hundetegn. Så kan jeg nemlig GODT huske det :roll:

 

Jeg laver ligesom altid sådan en udregning inden vi tager afsted. Hmmm, hvor stor er sandsynligheden for at Ninja kunne blive væk fra os i Hareskoven? 57% .. Okay. Og hvor stor ville panikken i mig være, hvis hun blev væk i Hareskoven ? 100%. Altså hundetegns-halsbåndet på.

 

Vi har ialt 3 hundetegn. 2 fra dengang vi havde Nike, og 1 vi fik lavet da vi ventede på Ninja. 1 sidder i et aktuelt halsbånd, de to andre sidder i sele og halsbånd som jeg ikke lige ved hvor er ...

 

Jeg kan dog undres over at det er lovpligtigt med navn og adresse, men IKKE tlf/mobil nr.

 

Fandt jeg en hund der var stukket af fra Lars Tyndskids mark, ville jeg finde det langt nemmere at ringe og bede dem komme og hente kræet, fremfor at skulle aflevere selv. (man kunne selfølgelig også prøve at slå navn og adresse op på dgs, men you get the idea :genert:)

 

Har en svag mistanke om at tlfnr. ikke rækker i længden fordi nogle(!) folk skifter nummer, som vi andre skifter underbukser og ikke lige tænker over at få rettet det på hundetegnet.

 

Men vi skifter snart adresse, og så skal vi have lavet 2-3 (måske 4 eller 5) nye hundetegn. Så er vi dækket godt ind :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg kan altså heller ikke forestille mig at det er voldsomt behageligt at rende rundt, med et bånd om halsen hele dagen mens det siger "kling klang kling" konstant! :genert:

 

 

Man kunne jo vaere smart at bruge plastik hvis det har SAA stor betydning... og hvis man taenker paa, 'behagelighed'. hvor behageligt er det, for hunden, at blive vaek og fundet af en fremmed som ikke gider tage sig tid til at tage den fundne hund til en dyrlaege eller internat.... Og hvis hunden bliver bragt til internat for identifikation - tja. hvor behageligt er det i forhold til 'kling klang';-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kunne jo vaere smart at bruge plastik hvis det har SAA stor betydning... og hvis man taenker paa, 'behagelighed'. hvor behageligt er det, for hunden, at blive vaek og fundet af en fremmed som ikke gider tage sig tid til at tage den fundne hund til en dyrlaege eller internat.... Og hvis hunden bliver bragt til internat for identifikation - tja. hvor behageligt er det i forhold til 'kling klang';-)

 

Tjaaa for hunden, sikkert meget sjovere end at blive drevet til vanvid af lyden hele sit liv. For mig...knap så skægt. Ligesom en kat med en klokke i halsbåndet. Ja du redder fugleliv, men katten blir sindssyg.

 

Men nu stikker min hund ikke af fra haven, så det blir aldrig aktuelt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Men vi skifter snart adresse, og så skal vi have lavet 2-3 (måske 4 eller 5) nye hundetegn. Så er vi dækket godt ind :engel:

 

Det lyder rigtig godt! Jeg har to halsbaand og har faaet lavet ekstra navneskilt, saa jeg netop ikke skal have det problem med at putte navneskilt af og paa.

 

Og ja, hvad er et par hundrede kroner for ekstra navneskilte i det store hele, i forhold til bl.a det du var inde paa, og de ekstra omkostninger som nogle dyrlaeger og internater tager for at have ejeres fundne hunde, til ophold, indtil de kan afhentes.... Jeg vil ogsaa vove at paastaa at nogle mennesker gider ikke fortage sig noget, hvis den fundne hund ikke har nem identifikation paa sig, fordi det er altsaa ikke er bekvemt at staa i en situation der handler om, at finde frem til maskiner der kan aflaese microchips, eller nogle maaske ligefrem beholder den fundne vovse, fordi de ikke taenker saa langt ;-)

 

I min tid har jeg oplevet mange fundne hunde uden identifikation, saa derfor er jeg nok lidt mere obs paa det end andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosita har et kattehalsbånd på, som ikke vejer ret meget. Hun har så klokken på sammen med navneskilt, så jeg kan høre, hvor hun er henne. Jeg har ledt længe efter hende engang imellem både i hus og have, men nu kan jeg da høre, hvor hun er henne:genert:

 

Hun er jo også døv! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Tjaaa for hunden, sikkert meget sjovere end at blive drevet til vanvid af lyden hele sit liv. For mig...knap så skægt. Ligesom en kat med en klokke i halsbåndet. Ja du redder fugleliv, men katten blir sindssyg.

 

Men nu stikker min hund ikke af fra haven, så det blir aldrig aktuelt :blink:

 

Sindssyg af navneskilt... Hmm findes der nogen dokumentation for det? Vi har haft huskat i 13 aar og hun blev ikke sindssyg af navneskilt, ej, heller vores 3 hunde:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar har altid sit halsbånd og navneskilt på, jeg vil ikke risikere noget. Jeg ved hvor dårlig jeg ville få det med mig selv, hvis han forsvandt uden et navneskilt!

 

 

Faktisk var det et navneskilts skyld, at jeg ikke kørte en labrador ned en mørk aften på vej til Holstebro. Der kom modkørende, så jeg kunne ikke køre med langt lys, og pludselig ser jeg et glimt i luften. Nåede kun lige at opfatte, at glimtet bevægede sig, og at der bagved glimtet var en brun labrador, som synes den skulle gå en tur på landevejen.

Jeg kørte for stærkt, måske 100km/t, så det kunne have gået rigtig galt! Det eneste der skete var, at mit hjerte hamrede løs den næste time, fordi jeg var i chok.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sindssyg af navneskilt... Hmm findes der nogen dokumentation for det? Vi har haft huskat i 13 aar og hun blev ikke sindssyg af navneskilt, ej, heller vores 3 hunde:lol:

Tror heller ikke på, at de kan blive sindssyge af det.. Jeg mener, den larmer jo ikke konstant, Oskars navneskilt larmer kun, når han drikker af sin glasskål eller slikker på vores varme badeværelsesgulv :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sindssyg af navneskilt... Hmm findes der nogen dokumentation for det? Vi har haft huskat i 13 aar og hun blev ikke sindssyg af navneskilt, ej, heller vores 3 hunde:lol:

 

Dyrehandlere, dyrlæger og kattefolk anbefaler at man fjerner klokken i halsbåndet.

 

Jeg synes bare ikke det kan være rart at gå med et klirrende halsbånd hele dagen, og nej navneskilt er ikke lige så irriterende som en klokke men tæt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bare ikke det kan være rart at gå med et klirrende halsbånd hele dagen, og nej navneskilt er ikke lige så irriterende som en klokke men tæt på.

 

Mine har tre skilte i deres halsbånd - et med navn, adresse og tlf.nr., et rabiesskilt og et licensskilt (lovpligtigt her). Jeg sætter bare en gang tape rundt om dem, så de ikke klirrer.

 

Man kan jo også købe et halsbånd, der har navn og tlf.nr. broderet ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har tre skilte i deres halsbånd - et med navn, adresse og tlf.nr., et rabiesskilt og et licensskilt (lovpligtigt her). Jeg sætter bare en gang tape rundt om dem, så de ikke klirrer.

 

Man kan jo også købe et halsbånd, der har navn og tlf.nr. broderet ind.

 

Ja det er da også smart, men stadig ikke særlig rart for hunden at rende med hele dagen. Min hund har ikke ret meget pels, så synes det slider for meget på hendes hud :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrehandlere, dyrlæger og kattefolk anbefaler at man fjerner klokken i halsbåndet.

Det er vel fordi de risikerer at sidde fast med en klo i revnen i klokken, så vidt jeg ved, og ikke pga. evt. sindssyge..?

 

Mine har som regel altid halsbånd på, også herhjemme, og selvfølgelig med hundetegn i. Det er nogle ret tynde halsbånd, forede med neopren, så de slider ikke ret meget på pelsen. Lige nu er Frostie blevet for fed til sit (:shock:), eller også er det den tykke vinterpels, så hun går uden. Og det er jeg sq ikke helt tryg ved...

 

Nu vi er ved navneskilte - en veninde fortalte mig noget om at der er kommet nye regler indenfor noget jagt/mark-noget (jamen jeg aner ikke en fis om den slags... :oops:), hvor de var blevet pålagt at hundene skulle bære hundetegn under træning/prøve. Nogen der ved noget om det??? For hendes næste tanke var jo at "hvad så med agility - skal de også ha' hundetegn på dér??".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...