Hop til indhold

Alle racer er ens...

Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Gæst spitZ

Nu går jeg jo og venter på hvalp, og kommer sommetider til at tale med folk om hunde og det at vælge en race eller type hund.

Nøj, hvor er jeg træt af at høre folk forklare mig at alle hunde på indersiden er ens og bliver præcis det man gør dem til!

Er det bare de mennesker jeg møder, eller høre i også det tit? :vedikke:

Jeg plejer at prøve at agumentere med, at der jo er forskel på hvad en vagthund eller en jagt hund eller en hyrdehund skal kunne og er avlet til. Men de mennesker som i første omgang "ved" at der ikke er forskel på hunde, er af en eller anden grund meget svære at overbevise.

Jeg har haft brugt en del tid på at kigge på DBA og gul og gratis, og jeg kan ikke lade være med at tænke på om det er en af de største grunde til at så mange únghunde sælges inden de fylder et år?

Link til indlæg
Del på andre sites

det kan da sagtens være grunden til det, tror der er mange grunde til hunde ryger inden de er et år.

Kønsmodning, familie forøgelse, hunden har aldrig lært at være alene= man giver op.

vi overtog selv en hund på 7 måneder... :genert: spændende alder for en førstegangs ejer ....

Er det bare de mennesker jeg møder, eller høre i også det tit?

Så skarpt trukket op har jeg ikke hørt det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

Næh du har nok ret i at der sker mange ting lige i den alder.

Egentlig er det også lidt underligt at jeg har hørt så mange gange at alle racer skulle være ens, når man tænker på den hunde debat som har kørt de sidste år, det er jo det helt modsatte den handler om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt følge dig, men faktisk oplever jeg snarere at folk hænger sig alt for firkantet i racebeskrivelserne.

De er jo nu engang generelle beskrivelser, mens enhver hund er et individ formet i et ganske specielt miljø og lærer hele livet.

Når man hænger sig for meget i racebeskrivelser, så får man måske ved et uheld lært hunden nogle "racetypiske ting" hvorefter man dækker det ind under, at "sådan er racen".

En Cairn terrier er fx stædig

En Basenji kan ikke trænes

En husky kan ikke løbe løs

En mynde kan ikke gå sammen med katte

Malamutter viser aggressivitet over for samme køn

Amstaff æder andre hunde

Så nej to hunde er ikke ens - der er racetypiske egenskaber, disponeringer, men før du er en labrador, så er du et individ tilpasset netop dit specielle miljø - og da ikke to hjem er helt ens, så kan du faktisk forme din kommende hund efter eget ønske et rigtig langt stykke af vejen.

Naturligvis ligger der motorprogrammer i dem - men de behøver jo ikke udløses eller dyrkes...

Jeg synes faktisk, at mange fastlåser deres unikke hund i en bestemt rolle/type pga racen. Og det kan bestemt give problemer også....

Men du har ret i, at årsagen til omplaceringer tit er, at hunden ikke stemmer overens med ejers forventninger.

Og at det er let at sige, at det er fordi den er den og den race i stedet for at sige, at der begik jeg - miljøet - skisme en fejl med denne hund og fik lært den en uhensigtsmæssig adfærd.....

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ

lenschow-

Det uhyggelige ved det er at flere af dem som har påstået det (ikke bare fremlagt det som deres egen, personlige teori, men som hård fakta) selv har hund(e).

Det er nok rigtigt at folk hænger sig lidt for meget i beskrivelserne, og måske kan det også lidt blive en selvopfyldende profeti, ment på den måde at hvis man f.eks. forventer at få en hund som gøer meget eller lignende, så acceptere man måske mere den adfærd og har på forhånd besluttet sig for at acceptere det, når man anskaffer sig en gøende race...

Tvivler nu på at de mennesker jeg har talt med har læst så meget som deres egen hunds races beskrivelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange af de annoncer jeg ser på dba og guloggratis er fra folk der aldrig skulle have anskaffet sig en hund i første omgang - uanset race.

Jeg tror problemet opstår ved racens udseende og rygte.

F.eks folk der anskaffer sig slædehunde, og de stakler har absolut INGEN ide om hvad de går ind til. De kunne bare godt lide ulve-looket. Det er jo en flot hund.

Labradoren går som at være en familievenlig hund (læs: du kan motionere den når det passer dig). Mange annoncer med blandingshvalpe bliver solgt som labradorblandinger, selvom der måske kun er 1/4 lab i dem. For sælgeren ved at labradors sælger bedre som familiehunde, end den hollandske agerhønsehundog og schæfer der OGSÅ er i dem.

Oftest står det direkte i annoncen : Forældrene er rolige og venlige familiehunde som elsker børn..... Det lyder som en nem hund der ikke kræver særlig meget opdragelse !

Og som Guanomo også er inde på, så står de 6mdr efter med en kropumulig unghund der hverken bliver stimuleret på den ene eller anden måde.

Eller en familie med 4 børn og sparsom tid i hverdagen der står med en Karelsk Bjørnehund fordi den var ... flot.

Problemet er impulskøberne. De køber selvsagt ud fra impuls og har således ikke givet sig tid til at sætte sig ind i de forskellige racer. De synes bare hunden så fantastisk sød ud, og ungerne plagede .. såååeh ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg synes folk har for travlt med at racerne ikke må have de særpræg de nu engang har..

Hvorfor er det forfærdeligt hvis en terrier er stædig :confused: Det kan da ligeså godt være charmen ved dem.

Tænk hvis hundeavl bliver ligesom politik, man kan sgu snart ikke kende forskel på socialdemokratiet og venstre hvis man blot læser deres valgløfter - man kan dog stadig se forskel på farverne..

Link til indlæg
Del på andre sites

En Cairn terrier er fx stædig

En Basenji kan ikke trænes

En husky kan ikke løbe løs

En mynde kan ikke gå sammen med katte

Malamutter viser aggressivitet over for samme køn

Amstaff æder andre hunde

Hehe jeg tror nu ikke man finder en racebeskrivelse der lyder at Amstaffen æder andre hunde :lol:

Men rent personligt ser jeg da også hellere at folk hænger sig for meget i racebeskrivelserne, end at ignorere dem eller tænke at det nok ikke er så galt alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes folk har for travlt med at racerne ikke må have de særpræg de nu engang har..

Det tror jeg, at du har lidt ret i. Jeg har indtil videre haft tre airedales, og der har været langt, langt flere fællestræk end der har været individuelle træk, selvom de ved grød også har været der.

En terrier er skam slet ikke spor stædig; den er blot viljefast. Og netop det træk kan drive nogle mennesker udi sindssygen, hvis de egentlig havde tænkt sig at vinde samtlige lydighedskonkurrencer i landet, da de anskaffede sig hunden.

Andre mennesker griner og synes, som du siger, at det er en charme, at man intet får forærende. Og så er sporten at narre dem til lydighed og almindelig artighed. For det kan godt lade sig gøre. Momentvis. :cool:

Men selvfølgelig er de forskellige hunderacer forskellige også indeni. Alt andet ville være lidt forunderligt. Man har jo netop avlet på forskellige ønskværdige træk.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sige at jeg er egentlig enig og selvfølgelig er jeg alligevel ikke det...

Jeg mener at alle hunde kan shapes i en retning væk fra deres racebeskrivelse...

F.eks. har vi mødt ganske lydige husky'er som også sagtens kan løbe frit..

Vi har selv Dexter som er husky, og det er en race som generelt ikke gør ret meget, den hyler tilgengæld; Det ved Dexter bare ikke han gør RIGTIG meget!

Jeg synes racebeskrivelser er gode at holde sig til når man kigger efter en race, men jeg synes ikke man skal se sig "blind på det"... Jeg håber og forventer at når Dexter bliver voksen kan han på lige fod med andre hunde løbe frit i en hundeskov f.eks.

Jeg tror når folk siger at alle hunde er ens "indvendig", menes det nok på samme måde som med mennesker... Vi har alle de samme behov, nogen har bare en anden priotering i deres behov end andre... Alle hunde har behov for at løbe f.eks. men en husky har det nok som første priotet, hvor en labrador nok har noget andet som første priotet; Men det betyder ikke at den ikke kan lide at løbe.

Alle hunde er unikke, og der vil altid være noget som falder udenfor racebeskrivelsen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde er unikke, og der vil altid være noget som falder udenfor racebeskrivelsen...

Jeg bekymres over, når folk tager racebeskrivelsen og 'bestiller' et stk agility-narkoman og den slags - hunde er personligheder, med forskellige interesser.

Mest synd er det, når hunden har interesser udenfor racebeskrivelsen, som hunden så ikke får lov at dyrke fuldt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bekymres over, når folk tager racebeskrivelsen og 'bestiller' et stk agility-narkoman og den slags - hunde er personligheder, med forskellige interesser.

Mest synd er det, når hunden har interesser udenfor racebeskrivelsen, som hunden så ikke får lov at dyrke fuldt ud.

Det er netop det som er min pointe... Hvis man får sig en husky så ved man at der er nogle personlighedstræk som VIL være der, i større eller mindre grad... Ja der er huskyer som ikke kræver mere motion end alle andre hunde... Men hvis man anskaffer sig en husky skal det ikke være på baggrund af at "nogen ikke kræver den motion"...

F.eks. ville jeg synes det var super synd at anskaffe sig en super smart hund hvis man ikke har tænkt sig at udnytte denne inteligens, på den ene eller anden måde!

Som jeg skriver, alle hunde har hver deres behov og priotering, og det handler om at finde ens egen hunds prioteringsliste og udfylde denne så godt som muligt!

Bare fordi man køber en border collie er det ikke sikkert man får en top tunet agility hund, måske får man en hund som meget hellere vil hyrde, og bare ikke dur til agility.... Ligesom at bare fordi man køber en husky eller malamut er det ikke sikkert man kan bruge dem til at trække med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Hvorfor er det forfærdeligt hvis en terrier er stædig :confused: Det kan da ligeså godt være charmen ved dem.

Tænk hvis hundeavl bliver ligesom politik, man kan sgu snart ikke kende forskel på socialdemokratiet og venstre hvis man blot læser deres valgløfter - man kan dog stadig se forskel på farverne..

Jeg har et stk. meget stædig Cairn terrier her hjemme - Men for pokker hvor jeg elsker hendes stædighed, det er nemlig noget af det mest charmerende ved hende:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

:vuf:Ja jeg vil give Dina helt ret, jeg er nu på airdale nr 4 og 5 og selv om de næsten alle er kommet fra samme opdrætter har de været meget forskellige, jeg har gået til både lydighed og agility med dem og det var bestemt en udfordring :damn: ! lige indtil jeg fandt på at melde os til spor - så kendte de vejen hver gang vi tog afsted:klap:
Link til indlæg
Del på andre sites

Elsker min lille rambukterrier og succes-kriteriet ved indkald er når han overvejer at komme når man kalder :klap::lun:

Jeg tror til gengæld at han har været noget af en prøvelse for mine forældre :genert:

Men han har helt bestemt sin egen dagsorden og det har han lov til at ha' :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Problemet er impulskøberne. De køber selvsagt ud fra impuls og har således ikke givet sig tid til at sætte sig ind i de forskellige racer. De synes bare hunden så fantastisk sød ud, og ungerne plagede .. såååeh ?

Er enig i det du skriver, men jeg synes også problemet må være at der faktisk er folk som ikke impulskøber, men alligevel vælger en bjørnehund -fordi den er smuk, for alle hunde er jo hvad man gør dem til. Så kan man jo bare opdrage den til at blive i haven og lege godt med hele kvarterets børn og hunde...

Jeg vil sige at jeg er egentlig enig og selvfølgelig er jeg alligevel ikke det...

Jeg mener at alle hunde kan shapes i en retning væk fra deres racebeskrivelse...

F.eks. har vi mødt ganske lydige husky'er som også sagtens kan løbe frit..

Vi har selv Dexter som er husky, og det er en race som generelt ikke gør ret meget, den hyler tilgengæld; Det ved Dexter bare ikke han gør RIGTIG meget!

Jeg synes racebeskrivelser er gode at holde sig til når man kigger efter en race, men jeg synes ikke man skal se sig "blind på det"... Jeg håber og forventer at når Dexter bliver voksen kan han på lige fod med andre hunde løbe frit i en hundeskov f.eks.

Jeg tror når folk siger at alle hunde er ens "indvendig", menes det nok på samme måde som med mennesker... Vi har alle de samme behov, nogen har bare en anden priotering i deres behov end andre... Alle hunde har behov for at løbe f.eks. men en husky har det nok som første priotet, hvor en labrador nok har noget andet som første priotet; Men det betyder ikke at den ikke kan lide at løbe.

Altså de mennesker jeg har talt med, mente ikke at de har samme behov (hvilket jeg altså heller ikke mener, ud over lige føde, vand, jeg tror der er MEGET større forskel på hunde, end på mennesker), men at jeg ligeså godt kunne købe en labrador som en rotweiler eller puddel, for de er jo alle hunde...

Jeg er helt enig i at man nok kan komme langt med opdragelse, men hvis jeg ønsker mig en hund til at løbe ag eller lydighed, så er der jo ingen grund til at gøre det mere svært end nødvendigt, ved at købe en huskey, f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

:vuf:Ja jeg vil give Dina helt ret, jeg er nu på airdale nr 4 og 5 og selv om de næsten alle er kommet fra samme opdrætter har de været meget forskellige, jeg har gået til både lydighed og agility med dem og det var bestemt en udfordring :damn: ! lige indtil jeg fandt på at melde os til spor - så kendte de vejen hver gang vi tog afsted:klap:

Guuuuuus - er det dig, jeg mødte for over 20 år siden? Du havde Knold og Tot? Vi mødtes igen i Hillerød fornylig? Det var mig, der havde Kalle.

Jeps, spor er de afsindigt gode til. Jeg har ladet mig fortælle, at det skyldes odderhunden i dem. For i odderhunden er der blodhund. Men om det er rigtigt, aner jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

lenschow-

Det uhyggelige ved det er at flere af dem som har påstået det (ikke bare fremlagt det som deres egen, personlige teori, men som hård fakta) selv har hund(e).

Måske har de været på kursus med Turid Rugaas, hun har nemlig samme holdning, at alle racer er ens og der så bare er individforskelle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Måske har de været på kursus med Turid Rugaas, hun har nemlig samme holdning, at alle racer er ens og der så bare er individforskelle.

Tvivler stærkt på at nogen af dem har være på nogen form for kursus angående hunde:oops:

Men jo, jeg har også læst en af hendes bøger, synes hun skriver mange kloge ting, men så er det også (for uerfarne mig) lidt som om at hun bliver lidt for opslugt af sine egne teorier (ved ikke om det giver mening, bare lige mit første indtryk)?

Altså er det ikke rimelig meget fact, at nogle racer f.eks. har lavere stress terskel, hurtigere reaktion i forskellige situationer?

Dem jeg talte med´s teorier gik jo på at der ikke er forkskel på om jeg køber en bordercollie eller en vippet, ud over kropsformen. Det mener jeg jo så der er, eftersom jeg gerne vil forskellige ting med min kommende hund (og lige så vigtigt, IKKE vil andre ting), som jeg bestemt ikke har indtryk af, at en vippet ville egne sig til, uanset hvilken kropsform den havde haft...

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der forskel. f.eks kunne mine cockerer gå 3 stk fint i snor gennem villaområdet ud til de grønne, fint i trav ved min cykel. Og kunne styres verbalt.Selvfølgelig efter almindelig lydighedstræning.

Og selv om de 2 græske er godt trænet, ville det ikke kunne lade sig gøre uden uheld for dem. Ikke fordi de er fra Grækenland, men deres almindelige adfærd gør, at de tænder på for meget, egern, katte over vejen osv.

En cocker kan være højtgearet, men disse har det nærmest indbygget genetisk og reagerer så anderledes ved påvirkninger.

Og man træner sin hund , efter dens respons på det, man træner, men de er dog født med forskellig bagage.

Man er da hundeblind , hvis man tror man kan træne og udtræne alle uønskede medfødte egenskaber på en typetype, og f.eks gøre alle gravhunde til super apportører.

Hvorfor har vi så ,så mange typer/renavlede racer.Måske fordi nogle havde behov for udnyttelse af medfødte egenskaber til meget forskelligt brug???????????????????????????????????????

Link til indlæg
Del på andre sites

Tvivler stærkt på at nogen af dem har være på nogen form for kursus angående hunde:oops:

Men jo, jeg har også læst en af hendes bøger, synes hun skriver mange kloge ting, men så er det også (for uerfarne mig) lidt som om at hun bliver lidt for opslugt af sine egne teorier (ved ikke om det giver mening, bare lige mit første indtryk)?

Jeg har ikke den helt store tillid til Turid, ikke fordi jeg mener at hun siger noget vrøvl, men fordi hendes teorier er hjemmelavet og ikke underbygges af nogen undersøgelser, derfor kan hun jo godt have ret, men jeg har bare ikke den samme tillid til konklusionerne som jeg f.eks. har til andre :vedikke:

Altså er det ikke rimelig meget fact, at nogle racer f.eks. har lavere stress terskel, hurtigere reaktion i forskellige situationer?

Dem jeg talte med´s teorier gik jo på at der ikke er forkskel på om jeg køber en bordercollie eller en vippet, ud over kropsformen. Det mener jeg jo så der er, eftersom jeg gerne vil forskellige ting med min kommende hund (og lige så vigtigt, IKKE vil andre ting), som jeg bestemt ikke har indtryk af, at en vippet ville egne sig til, uanset hvilken kropsform den havde haft...

Jeg ved rent faktisk ikke hvad der er facts og hvad der ikke er, det er en af de ting jeg går og tumler lidt med oppe i mit hoved :genert:

Jeg tror nemlig også at rigtig meget af det er selvopfyldende teorier, f.eks. har jeg en lille teori om at de hunde man siger der har tendens til egetkønsaggressioner (rottweiler, schæfer amstaff osv...) pudsigt nok også er de hunde man siger skal behandles med en hård hånd, så jeg spekulerer lidt over om det ligger i deres gener, eller om det er denne "hårde hånd" der gør at der er denne tendens inden for racerne.

Og netop fordi vi har nogle forventninger til nogle bestemte racer, så behandler vi dem jo også anderledes end vi ville gøre hvis vi havde en anden race, så hvad der kom først "hønen eller ægget", det ved jeg rent faktisk ikke :vedikke:

Ovenstående er bare et udsnit af de tanker jeg går og gør mig, og de er absolut ikke underbygget teoretisk eller noget, jeg syntes bare at emnet er spændende :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Jeg har ikke den helt store tillid til Turid, ikke fordi jeg mener at hun siger noget vrøvl, men fordi hendes teorier er hjemmelavet og ikke underbygges af nogen undersøgelser, derfor kan hun jo godt have ret, men jeg har bare ikke den samme tillid til konklusionerne som jeg f.eks. har til andre :vedikke:

Jeg ved rent faktisk ikke hvad der er facts og hvad der ikke er, det er en af de ting jeg går og tumler lidt med oppe i mit hoved :genert:

Jeg tror nemlig også at rigtig meget af det er selvopfyldende teorier, f.eks. har jeg en lille teori om at de hunde man siger der har tendens til egetkønsaggressioner (rottweiler, schæfer amstaff osv...) pudsigt nok også er de hunde man siger skal behandles med en hård hånd, så jeg spekulerer lidt over om det ligger i deres gener, eller om det er denne "hårde hånd" der gør at der er denne tendens inden for racerne.

Og netop fordi vi har nogle forventninger til nogle bestemte racer, så behandler vi dem jo også anderledes end vi ville gøre hvis vi havde en anden race, så hvad der kom først "hønen eller ægget", det ved jeg rent faktisk ikke :vedikke:

Ovenstående er bare et udsnit af de tanker jeg går og gør mig, og de er absolut ikke underbygget teoretisk eller noget, jeg syntes bare at emnet er spændende :genert:

Altså jeg tror godt på at ens forventniger kan virke meget forstærkende, som jeg skrev #6 ...

Men derfra og så til at tro, at en vippet med træning kan blive en lige så god sporhund som en blodhund, eller at en grand danois med den rigtige motivation kunne blive ligeså energisk som en labrador, synes jeg altså der er et stykke.

Jeg mener naturligvis ikke at jeg tror man får en "pakke" når man køber en racehund, for de er selvfølgelig levende væsner med hver deres personlighed, men jeg har da en idé om at man kan hæve chancen for succes, ved at vælge en race som generalt er kendt for egenskaber som man kan lide...

Så selvom der er forskel på de enkelte hunde og der aldrig er garantier når det handler om levende væsner, mener du så ikke at visse racer kan have bestemte egenskaber som f.eks.:

Vagthunde som kan være meget opmærksomme på deres omgivelser og hurtigere give lyd, mynder som reagere hurtigt på synsindtryk, vogtende hyrdehunde som har det bedst med mennesker de kender, drivende jagthunde som kan blive så optagede af en duft at de glemmer alt andet, slædehunde som selv mener at deres område strækker sig 10 km. i hver retning, og ikke nødvendigvis er begrænset til haven, hyrdehunde som kan holde fokus i lang tid ad gange og på stor afstand af deres ejer, gårdhunde som reagere hurtigt på gnavere osv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er jeg meget enig i :5up: Og med Lenchows bemærkning tidligere i tråden om at nogle af vores forventninger om racen egentlig er med til at forme hunden

Jeg får lyst til at citere "Lydighedstrening i teori og praksis som siger noget om dette:

"

ARVELIGE ADFÆRDSTRÆK

Arvelige adfærdstræk er generelle adfærdstendenser som i høj grad er bestemt af generne. Disse adfærdstræk er ikke faste og stereotype som faste adfærdsmønstre, men kan variere inden for samme art og race. Nogle hunde ser ud til at have lettere ved at ty til aggression i bestemte situationer end andre hunde. Nogle sporhunde er i udgangspunktet meget rolige og koncentrerede i arbejdet, mens andre styrter af sted over stok og sten. Nogle hunde ser ud til at foretrække at arbejde med høj næse under søgearbejdet, mens andre trives bedre når de sætter næsen i jorden. Nogle hanhunde går helt fra koncepterne når der er tæver i nærheden, andre ser ud til at tage dette med knusende ro. Nogle hunde elsker at løbe efter ting der bevæger sig, mens andre hunde ikke kunne være mere ligeglade. Nogle hunde kan lide at snuse rundt for sig selv når de er ude at gå tur, andre må følge med hvor ejeren er hele tiden. Er alt dette eksempler på arvelig adfærd? Ikke udelukkende. Læring spiller også ind i varierende grad i disse eksempler. Men alt tyder på at nogle hunde er mere disponerede for at udvikle visse adfærdstræk end andre hunde. Det er bare at se på raceforskelle eller forskelle på linjer inden for samme race.

Alle hunde kommer til os med en ”bagage” af arvelige egenskaber eller prædispositioner for adfærd. De raceegenskaber hunde fødes med, for eksempel de ekstreme egenskaber som hyrdehundens ”eye” og tendens til hyrdning, fuglehundens stand, eller retrievernes forkærlighed for vand og det at bære, er alle egenskaber som er medfødt. Men selv om de er medfødt kan de ændres, det vil sige at de kan fremelskes eller dæmpes under opvæksten.

Egenskaberne er bare tendenser, men de gør det utroligt meget lettere at træne de forskellige racer til det de er avlet til. Hyrdehundens tendens til hyrdning gør det lettere at få den til at vogte får, mens retrieverens forkærlighed for vand og det at bære gør det lettere at få den til at apportere vildt i vand. Alle ved at hyrdning og vandapportering kræver træning, det er ikke færdige øvelser fra fødselen, men racens medfødte egenskaber gør træningen lettere. Skulle man bytte job og få retrieveren til at hyrde og border collien til at apportere vildt i vand, ville det ikke være en umulig opgave, men man havde givet sig selv mere arbejde, og slutresultatet var blevet dårligere end hvis den hund som var avlet til opgaven, havde fået lige så meget træning.

Indenfor hver race kan de arvelige egenskaber også variere. Arvelige adfærdstræk bliver da ofte beskrevet som hundens ”personlighed”. Der er ingen tvivl om at en hunds ”personlighed” kan blive forandret med rigtig (eller forkert) træning, men generne er på en måde med til at sætte rammerne for hvor langt hunden kan udvikles i forskellige retninger.

De medfødte adfærdstræk er vigtige at tage i betragtning når man skal købe hund. Hvis man skal træne en politihund op, køber man ikke en golden retriever. Hvis man ønsker sig en kvik og hurtig lydighedshund, er en ungarsk kuwasz måske ikke det bedste valg. Det er morsomt at se ejere som kommer langt med utraditionelle racer, men du godeste hvor skaffer de sig meget ekstra arbejde (og du godeste hvor lærer de meget!)."

Cøste&Egtvedt.

Link til indlæg
Del på andre sites