Hop til indhold

DKK hund parre blanding?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Hvad ville der ske hvis min DKK hanhund (retriever) får lov at lave hvalpe på en blandingstæve?

 

ved heste kan de kårede heste smides ud af et eller andet forbund - hvad kan der ske med min hanhund hvis jeg gjorde det?

 

Nu skal det siges at jeg IKKE påtænker at gøre det - har netop købt en DKK hund da jeg gerne vil være "sikker" på en sund og rask hund, og har udvalgt min opdrætter samt hvalp meget nøje!! og derfor vil jeg ikke være med til at avle hvalpe som kan arve nogle grimme sygdomme fra hunde-mor :) Har desværre prøvet på egen krop hvad det vil sige at miste blandingshunde/hunde uden tavle, pga. arvelige sygdomme, som DKK hundene er tjekket for, og hvis jeg på nogen måde kan undgå at det sker for andre, så vil jeg gøre det.

(Ved godt man aldrig kan sikre sig, men med et ordentligt opdræt tror jeg på at man kan formindske det meget).

 

 

Jeg er bare nysgerrig for om det ville have en konsekvens hvis man gjorde det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ikke den store konsekvens, tror jeg ikke, med mindre du er opdrætter. Men hvis du har et ønske om at hunden senere skal brugesi avlen, ville jeg nok lade være, da den slags hurtigt rygtes og tæveejere måske ikke ville ønske at bruge din hund...

 

Men jeg skal ikke kunne udtale mig alt for skråsikkert, efetrsom jeg har bastarder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar :) Som sagt har jeg heller ikke tænkt mig at bruge ham andet end i DKK avl (hvis nogen da vil bruge ham :P).

Jeg synes ikke der er noget i vejen med blandinger og jeg har da også selv haft to blandinger og en ren race, dog uden tavle. Desværre var jeg bare så uheldig at min ene blandingshund kun blev knap 2 år og måtte aflives med en arvelig sygdom. Min rene race uden tavle haved en hjerneskade og måtte aflives 3 år gammel. Så jeg havde bare sådan brug for en eller anden form for sikkerhed den her gang, og det synes jeg til dels der er ved en DKK hund :) Så jeg ser ikke ned på blandingshunde, jeg er bare selv utryg ved det, da man ikke kan tjekke for arvelige sygdomme :)) og jeg vil være tryg ved at sætte hvalpe til verden hvor jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at give dem et godt helbred :) Håber du forstår - det var slet ikke en kritik af blandingshunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår helt og aldeles :-D Tager det ikke som kritik... Jeg har 2 blandingshunde helt og aldeles af valg og er helt og aldeles bekendt med de risici man nu engang tager når man køber blandinger. Det er super ærgerligt, at man ikke har nogen form for regulering af blandingsavlen, som man har af tavleavlen, så man kan slippe for at folk avler på syge hunde :-(

 

Men det er jo nok kun os som købere der kan stoppe det, ved at kræve mere af de folk der laver blandingshvalpe. Og så længe der er et marked for små nuttede billige hvalpe, uden at køber stiller krav til sundhed hos forældredyrene, så er der folk der laver dem....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi må jo ikke nævne hvem Kaias far er, da han er med DKK tavle og højt præmieret og bliver/blev brugt i avl.

Det skulle være fordi han så risikere at blive smidt ud, eller at han ikke må blive brugt i avl med tavle længere....

Hun er jo af et ups kuld, som kun kom til verdenen, fordi tæveejeren havde glemt at informere om at tæven var i løb, da hendes søn kom på besøg med hans hanhund. :stupid:

 

Er ikke sikker på om det er rigtigt, men fik kun allernådigst lov at få at vide hvem han var, samtidig med jeg fik mundkurv på og højt og helligt måtte love aldrig nogensinde at nævne hans navn ifbm. mit kræ.

Så tror bestemt der er nogle reprimander, for at lave blandingskuld, når man har en avlsgodkendt DKK hund, men hvor voldsomme de er er jeg faktisk lidt i tvivl om.... :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Blev jeg jo nysgerrig og fandt følgende i DKK's love og regler:

 

§ 11

Medlemskab

Stk. 1. Som medlem kan optages enhver, der fremsætter begæring herom. Medlemmer, der ikke er myndige, har ikke stemmeret og er ikke valgbare.

Stk. 2. Udelukket fra optagelse er bl.a. personer, der

a.

er medlem af en af DKK ikke anerkendt kynologisk forening

b.

med videresalg for øje opkøber hunde

c.

opdrætter og/eller sælger hunde, der ikke er stambogsført i DKK eller anden af FCI anerkendt organisation

d.

formidler køb og salg af hunde på måder, der strider mod DKK’s formål og interesser

e.

modarbejder DKK’s eller en af denne anerkendt specialklubs interesser.

Stk. 3. Afgørelse vedrørende medlemsoptagelse træffes af DKK’s bestyrelse. Viser det sig efter medlemsoptagelsen, at betingelserne i stk. 2 ikke var opfyldt på optagelsestidspunktet, kan besty-relsen annullere medlemskabet.

Stk. 4. DKK’s love er bindende for medlemmerne.

 

Og dette kan så føre til advarsel, udelukkelse af DKK, avlsforbud osv.

 

 

Så jo, det må siges at være fy, fy og have konsekvenser at modarbejde DKK's interesser ved at lave et kuld ikke stambogsførte hunde eller blandingshunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi må jo ikke nævne hvem Kaias far er, da han er med DKK tavle og højt præmieret og bliver/blev brugt i avl.

Det skulle være fordi han så risikere at blive smidt ud, eller at han ikke må blive brugt i avl med tavle længere....

Hun er jo af et ups kuld, som kun kom til verdenen, fordi tæveejeren havde glemt at informere om at tæven var i løb, da hendes søn kom på besøg med hans hanhund. :stupid:

 

Er ikke sikker på om det er rigtigt, men fik kun allernådigst lov at få at vide hvem han var, samtidig med jeg fik mundkurv på og højt og helligt måtte love aldrig nogensinde at nævne hans navn ifbm. mit kræ.

Så tror bestemt der er nogle reprimander, for at lave blandingskuld, når man har en avlsgodkendt DKK hund, men hvor voldsomme de er er jeg faktisk lidt i tvivl om.... :vedikke:

 

Jeg troede det var bedst, netop at melde at man havde fået et ups kuld??? min viden er måske for gammel, troede BARE hunden fik karantæne en tid:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jeg troede det var bedst, netop at melde at man havde fået et ups kuld??? min viden er måske for gammel, troede BARE hunden fik karantæne en tid:vedikke:

 

Tjaa.... Hvis de holder deres kæft med det, så er der jo aldrig nogen der opdager det og så er det jo slet ikke nødvendigt at sige noget og så undgår man karantæne.

 

Tror ikke de andre hvalpekøbere fik andet at vide, en at faderen var ren - Intet om tavle osv.

Og så kan de jo heller ikke sladre :hmm:

 

Men aner det ikke.... Har jo "bare" to blandingskræ, så har ingen personlig erfaring med hvordan DKK tackler den slags sager i praksis :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa.... Hvis de holder deres kæft med det, så er der jo aldrig nogen der opdager det og så er det jo slet ikke nødvendigt at sige noget og så undgår man karantæne.

 

Tror ikke de andre hvalpekøbere fik andet at vide, en at faderen var ren - Intet om tavle osv.

Og så kan de jo heller ikke sladre :hmm:

 

Men aner det ikke.... Har jo "bare" to blandingskræ, så har ingen personlig erfaring med hvordan DKK tackler den slags sager i praksis :vedikke:

 

De er garangteret vidunderlige:hjerte:

jeg mener at hvis man er opdrætter så går det ikke, der kan jo komme kontrol, og så skal du have styr på dine hvalpe:confused:

men hvis man ikke er i Dkk? ja så kan man vel slippe:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
De er garangteret vidunderlige:hjerte:

jeg mener at hvis man er opdrætter så går det ikke, der kan jo komme kontrol, og så skal du have styr på dine hvalpe:confused:

men hvis man ikke er i Dkk? ja så kan man vel slippe:hmm:

 

Tja... Men når det nu er hanhunden der er "synderen" så er det nok lidt nemmere at slippe udenom, end hvis man står med tæven og hvalpene.

Faderen til kuldet bliver/blev i hvertfald brugt indenfor DKK avl - Men hvor seriøst det er, skal jeg ikke kunne svare på.

 

Tæveejeren havde jo i forvejen en blanding og fik så et vældigt blandingskuld og hun kan jo i princippet være ligeglad :vedikke:

 

Nå... Men man bør være ærlig og der er jo sanktioner, men dem må man jo tage med, hvis man får ups kuld.

I princippet kunne de jo have valgt en abort sprøjte, men fravalgte den og så synes jeg også man bør tage det ansvar på sig.

 

Men i det mindste er det da betryggende at ét af forældredyrene er tjekket for alt arveligt, når jeg ser sådan lidt egoistisk på det :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der kan reglerne for hanhunde, som TS spurgte om?

Nu har vi fået klarlagt, at som opdrætter skal kuldet meldes som ups-kuld.

 

Men hvad hvis man ejer en enkelt hanhund, der laver hvalpe indenfor DKK, men så også parrer tavleløse??

Man behøver jo hverken være opdrætter eller medlem af DKK for at bruge sin hanhund i avlen

 

Skal lige understrege at det absolut ikke er noget jeg har i tankerne

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK kan da ikke gå efter almindelige hundeejere, der bruger deres hanhund, som de selv vil. Altså, hvor hanhundeejer ikke er medlem af DKK eller specialraceklub.Hvis DKK s avlsregler er opfyldt for hunden , vil en karantæne jo bare gøre, at hanhunden fortsætter med papirløse tæver. Og de er da svært at dokumenterer.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKK kan da ikke gå efter almindelige hundeejere, der bruger deres hanhund, som de selv vil. Altså, hvor hanhundeejer ikke er medlem af DKK eller specialraceklub.Hvis DKK s avlsregler er opfyldt for hunden , vil en karantæne jo bare gøre, at hanhunden fortsætter med papirløse tæver. Og de er da svært at dokumenterer.

 

Det er ikke svært, når annoncerne både indeholder billeder og information om hanhundens "meritter"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ,hvor svært er det at købe en DKK hund i avlsalder der skal omplaceres billigt. Og så bruge denne til f.eks nærmest fabriksavl på diverse tæver. Det gør da rigtig mange, som om at bare DKK papirere er på den ene af forældredyrene ,så er hvalpen fin.Vi har jo haft disse hundefabrikker, ihvert fald fra efter 2 den verdenskrig.

Dette kan DKK da kun stoppe , hvis avler er medlem og så melder de sig da bare ud eller udelukkes. Og avler stort viderer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...