Hop til indhold

Hvordan er en border collie?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Lige nu har jeg den skønneste retriever som bare er NEM! Han er kun 13 måneder og jeg forventer at have ham i mange år endnu :) Men men men har flere gange tænkt på border collien som en mulig hund en dag...

 

Jeg er bare lidt bekymret over nogle ting ved denne race. Jeg ELSKER min nemme nemme hund! Han er sød og venlig overfor alt og alle (ved godt han ikke er voksen endnu), jeg er aldrig bekymret når vi er sammen med små børn og han er ikke voldsom og vil gerne nusses. Han er god til andre hunde, nem indendøre og udendørs osv.

Virkelig en hund lige efter min smag :)

 

Hvis jeg vælger en border collie (altså om maaaange år), så er jeg lidt i tvivl om jeg får en nem hund. Synes ofte at de border jeg har mødt (jeg siger ikke at alle er sådan!) har nogle hunde de ikke kan lide, hyrder meget på alt mulig (ved godt det har noget med aktivering at gøre), ofte ikke bryder sig så meget om børn, stirre meget hvilket kan tirre andre børn og generelt får nogle lidt sjove ideer nogen gange... Er det typisk borderen at få nogle lidt sære/uheldige vaner, eller har jeg bare ikke mødt et fantastisk eksempler??

 

Vil jeg kunne få en nem, social hund i en border, eller er de bare lidt mere reserveret?

 

Hunden skal bruges til agility og lydighed (konkurrence begge dele) samt en aktiv hverdag med lange gårure hver dag og træning, cykelture af og til osv. Men ikke hyrdning. Vil det være realistisk for en border? Det kan også ske at der er et par dage hvor vi ikke får trænet og hunden kun kommer ud på den daglige gåtur.

 

det er altså meget langt ude i fremtiden (og jeg ender nok med en retriever igen alligevel :blink:), men har bare tænkt at jeg synes retrieveren er MEGET nem i forhold til hvad jeg forestiller mig at borderen er. Tager jeg fejl? :)

 

Meningen med dette indlæg er ikke at støde nogen eller træde nogen med bordere over tæerne. Jeg vil bare gerne høre om jeg er rigtig eller forkert på den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke borde og kommer næppe heller nogensinde til at have det - på trods af at jeg er agilityentusiast af rang - men jeg er bare slet slet ikke til hyrdehunde... Nå... Jeg møder dog rigtigt mange af dem qua agility'en - træning og stævner...

 

Hvad mener du når du siger social? For jeg kender ikke mange voksne bordere der gider lege med andre hunde... De vil arbejde eller evt. giver de sig til at hyrde de andre hunde... Jeg ved ikke om reserveeret er det riige ord, men de er fokuserede og rimeligt "enspænder" agtige i min erfaring...

 

Kender en del pænt skarpe tæver af racen, som ikke er en hund jeg ville synes var specielt rar at have med rundt, en enkelt så skarp at hun er tvunget til at have sine hunde adskilt... - det på trods af at jeg selv ejer en skarp tæve!

 

Som arbejdskammerat er borderen uovertruffen i de fleste sportsgrene - ihvertfald de fleste man møder... Af og til møder man dog også bordere som tydeligvis blev tabt som hvalpe eller lign :vedikke: hvem skulle fx tro at den race kunne findes i eksemplarer helt uden drift ig fokus...men det er lykkedes for nogle opdrættere at avle sådanne eksemplarer....

 

Hyrderiet skal der arbejdea med hos nogle af dem - aner ikke om tendensen bare ligger stærkere i nogle af dem end andre, eller om det handler om fejlopdragelse... Men af og til ser man skrækemksempler, hvor kræene hyrder deres fører hele vejen rundt på banen.... Jeg får stress af bare at kigge på det.....

 

Summasummarum, super fin arbejdshund - men på ingen måder sammenlignelig med en retriever temperament og sindsmæssigt.... Men dette er blot andenhåndserfaringer, jeg har som sagt ikke border selv ig får det nok næppe heller aldrig

Link til indlæg
Del på andre sites

Borderen er en ufattelig nem hund! Den er så nem, at jeg relativt kort tid efter jeg havde fået min første border blev nødt til at få endnu en :blink: Jeg har også to tæppetissere og border er klart nemmere hunde end dem.

De er sociale, kærlige og omgængelige. De er fantastiske træningspartnere. Og ikke mindst er de meget rolige at have i huset. Det betyder lidt, når man ikke har så meget plads at gøre med, men har en masse hunde :-D

 

Borderen kræver at blive brugt til noget. Og bruger man den, så er den fantastisk nem. Jeg troede, inden jeg fik min første, at man kun kunne have border hvis man luftede to timer om dagen, dyrkede agility 4 gange om ugen og desuden trænede intensivt hver dag. Og mine fordomme er virkelig blevet gjort til skamme. jo, de har et højt aktivetsniveau, men bruger man dem er det intet problem. Og den helt store force synes jeg virkelig er, at de er så nemme at 'slukke'.

 

Jeg synes en border skal være social og udadvendt. Men med det sagt, så findes der nervøse og usikre individer i racen - ligesom der findes skarpe individer. Så jeg kigger meget på forældredyrene og deres sociale egenskaber. Det kigger jeg i øvrigt også efter, når jeg beslutter om min hanhund skal bruges på en given tæve. Nervøsitet er dybt uønsket for mig. Dog skal det siges, at langt de fleste bordere kan virke asociale eller skarpe, når de arbejder. Uden de nødvendigvis er det. Men fordi de lidt er arbejdsnarkomaner, så tolerer de sjældent forstyrrelser fra eks. andre hunde, når de arbejder.

 

Den eneste ting, jeg synes er meget vigtig at være obs på ift. racen, er deres tendens til neurotisk adfærd. Som oftest uønsket hyrdeadfærd. Det er noget man skal være opmærksom på fra starten og noget man skal stoppe øjeblikkeligt. Gør man det, så er det en fantastisk hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor du bor eller hvad du træner - men du skal møde mine en dag, hvis du er bekymret for at bordere er reserverede... så tror jeg du skifter mening :-D Jeg har, som sagt tidligere, også to tæppetissere - og det er ikke de to tæppetissere der sidder mest på skødet hos folk... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er altså ikke til at stoppe, når jeg først kommer i gang...

 

Endnu en bemærkning: man skal gide en hund, der følger sin ejer tæt og som er meget deltagende, nærmest uanset hvad man laver. Borderen er der altid, lige ved siden af - og jo tættere, jo bedre. Mange jeg kender forstår ikke at jeg kan holde ud, at borderne ofte ligger ved mine fødder eller sidder og glor på mig. Jeg ææælsker det :blink: Og så ved jeg jo i øvrigt altid hvor de er... smart :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat:Mange jeg kender forstår ikke at jeg kan holde ud, at borderne ofte ligger ved mine fødder eller sidder og glor på mig. Jeg ææælsker det :blink: Og så ved jeg jo i øvrigt altid hvor de er... smart :-D Citat slut

 

Det med at de følger en overalt og skal være med i alt skal man vænne sig til ;-) jeg har en aussie, der er præcis sådan og han driver mig nogen gange til vanvid:stupid:.

(min berner bare ligger og kigger:klap:).

 

Sorry hvis jeg spammer din tråd, jeg måtte bare lige kommentere:engel:.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor spændende læsning. Jeg har selv gået med de samme tanker, så fedt at det lige kommer op her :mrgreen: Jeg tænker også hvordan den trives med andre racer i hjemmet, fx. en spidshund :engel:

 

 

Jeg tror det er meget individuelt både ift. linjer og individer. Men border collier er som udgangspunkt ret velfungerende i flok. De kan have lidt tendens til at være racistiske, så det er vigtigt at præge dem godt på andre racer i hvalpetiden.

Mine er meget glade for andre hunde - også forskellige racer. De er ikke så voldsomme som eks. retrievere og fungerer derfor ofte godt med mindre hunde.

Mine er så blevet lidt fejlprægede.. de tror helt bestemt begge to, at de er berner sennen-hunde! De lyser helt op, når de ser bernere og fjoller rundt...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Citat:Mange jeg kender forstår ikke at jeg kan holde ud, at borderne ofte ligger ved mine fødder eller sidder og glor på mig. Jeg ææælsker det :blink: Og så ved jeg jo i øvrigt altid hvor de er... smart :-D Citat slut

 

Det med at de følger en overalt og skal være med i alt skal man vænne sig til ;-) jeg har en aussie, der er præcis sådan og han driver mig nogen gange til vanvid:stupid:.

(min berner bare ligger og kigger:klap:).

 

Sorry hvis jeg spammer din tråd, jeg måtte bare lige kommentere:engel:.

 

V.H. Sille

 

Haha - det er altså ikke første gang jeg hører det fra folk med pleasende hyrdehunde :blink: Jeg soler mig i deres opmærksomhed - jo mere jo bedre :-D

 

Lige en sidenote til de ting jeg tidligere har skrevet:

Jeg siger ikke at en BC er for alle, men jeg synes nogle gange at det bliver lagt ud som om, at man skal være superwoman for at have bordere. Og det synes jeg slet ikke er tilfældet. Man skal gide at træne med sin hund og være indstillet på at dele hjem med en selskabelig race, der har et stort kontaktbehov. Og så kræver de naturligvis også nogle dejlige gåture i naturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er vel tilrådeligt at gå til træning af en eller anden art og evt. deltage i konkurrencer... Ellers kan det vel godt være svært at tilfredsstille deres behov for at blive brugt... Oder was? :-D

 

 

Konkurrencer må man vel selv om, men som jeg også har skrevet, så synes jeg personligt, at man skal anskaffe sig en border collie, hvis man ønsker at bruge den til noget.

De har det godt med at have et "job". Konkurrencer er fedt, fordi det motiverer hundeføreren til træning - men for hundens skyld tror jeg sådan set den er ret ligeglad - bare den får lov til at træne :-D

 

Hvis man ikke ønsker at træne et eller andet med sin hund, så er der jo mange andre pleasende racer, der både har lavere aktivitetsniveau og som er mindre intelligente. En border er lynskarp (langt de fleste) og det er synd og skam for hunden ikke at bruge dens intelligens til noget konstruktivt (konstruktivt for hunden altså).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Haha - det er altså ikke første gang jeg hører det fra folk med pleasende hyrdehunde :blink: Jeg soler mig i deres opmærksomhed - jo mere jo bedre :-D

 

Lige en sidenote til de ting jeg tidligere har skrevet:

Jeg siger ikke at en BC er for alle, men jeg synes nogle gange at det bliver lagt ud som om, at man skal være superwoman for at have bordere. Og det synes jeg slet ikke er tilfældet. Man skal gide at træne med sin hund og være indstillet på at dele hjem med en selskabelig race, der har et stort kontaktbehov. Og så kræver de naturligvis også nogle dejlige gåture i naturen.

 

Synes netop den sætning er meget sigende.

 

Selvfølgelig er en border ikke en hyggehund der kan nøjes med ture i haven og en bette gåtur hver dag.

Men tror bare det er vigtigt at understrege at netop det høje stressniveau en border hurtigt kan komme op i, er en af grundene til at ro er en vigtig del af det at have border.

Stressen skal jo helst være arbejdsstress og ikke "jeg får aldrig ro og skal nå det hele-stress"

 

De fleste bordere jeg har mødt der har været helt oppe i det røde felt, har været hunde hvis ejere har troet de skulle være i omdrejninger 24/7 og ikke har lært dem/givet dem lov til at forholde sig i ro. Og så slår det sgu' klik for de stakkels hunde!

 

Synes også der er stor forskel på om man møder en bc på træningspladsen eller i hjemmet.

En af de fantastiske egenskaber bc'erne har, er jo at de ELSKER at arbejde og når de er på, så er de på og intet skal forstyrre dem.

Så virker de nemt utrolig usociale og reserverede. Endda skarpe, når hr. Jensens bette hund render i snotten på den, mens den arbejder ;-)

I hjemme er de ofte helt andre hunde - Ja, bare man møder dem på de daglige gåture, er de helt anderledes sociale og hyggelige.

 

De bc'er jeg har oplevet, der har problemer med andre hunde, har faktisk alle som én haft dårlige oplevelser da de var små og det har sat sig fast.

Men nu er der selvfølgelig også forskel på, hvad man synes er en social hund.

Hvis man går efter en hund som gider løbe og lege med stort set alle andre typer hunde når vi giver den lov, så er en bc ikke det oplagte valg, selvom en del af dem såmænd er sådan.

Men mange har det rigeligt fint med bare at trisse rundt og snuse sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

De fleste bordere jeg har mødt der har været helt oppe i det røde felt, har været hunde hvis ejere har troet de skulle være i omdrejninger 24/7 og ikke har lært dem/givet dem lov til at forholde sig i ro. Og så slår det sgu' klik for de stakkels hunde!

 

Synes også der er stor forskel på om man møder en bc på træningspladsen eller i hjemmet.

En af de fantastiske egenskaber bc'erne har, er jo at de ELSKER at arbejde og når de er på, så er de på og intet skal forstyrre dem.

Så virker de nemt utrolig usociale og reserverede. Endda skarpe, når hr. Jensens bette hund render i snotten på den, mens den arbejder ;-)

I hjemme er de ofte helt andre hunde - Ja, bare man møder dem på de daglige gåture, er de helt anderledes sociale og hyggelige.

 

De bc'er jeg har oplevet, der har problemer med andre hunde, har faktisk alle som én haft dårlige oplevelser da de var små og det har sat sig fast.

Men nu er der selvfølgelig også forskel på, hvad man synes er en social hund.

Hvis man går efter en hund som gider løbe og lege med stort set alle andre typer hunde når vi giver den lov, så er en bc ikke det oplagte valg, selvom en del af dem såmænd er sådan.

Men mange har det rigeligt fint med bare at trisse rundt og snuse sammen.

 

Det er nemlig super vigtigt at lade en border kede sig indimellem. De har ikke behov for at være aktive hele døgnet, men man kan hurtigt skabe det behov hos dem!

 

Ift. det med at lege med andre hunde, så tror jeg det har meget at sige, at forskellige racer leger meget forskelligt. Min oplevelse er, at bordere er mest til løbelege, hvor andre racer/typer er mere til brydelege. Mine bordere leger fantastisk med andre "løbehunde", mens de ikke er så glade for at lege med de meget fysiske hunde som eksempelvis aussier eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Konkurrencer må man vel selv om, men som jeg også har skrevet, så synes jeg personligt, at man skal anskaffe sig en border collie, hvis man ønsker at bruge den til noget.

De har det godt med at have et "job". Konkurrencer er fedt, fordi det motiverer hundeføreren til træning - men for hundens skyld tror jeg sådan set den er ret ligeglad - bare den får lov til at træne :-D

 

Hvis man ikke ønsker at træne et eller andet med sin hund, så er der jo mange andre pleasende racer, der både har lavere aktivitetsniveau og som er mindre intelligente. En border er lynskarp (langt de fleste) og det er synd og skam for hunden ikke at bruge dens intelligens til noget konstruktivt (konstruktivt for hunden altså).

Det var faktisk lige præcis det jeg mente :-D At det måske kunne blive svært at få trænet, hvis man ikke havde et mål :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Det var faktisk lige præcis det jeg mente :-D At det måske kunne blive svært at få trænet, hvis man ikke havde et mål :-)

 

Det synes jeg personligt det er - altså jeg bliver motiveret af at træne hen imod noget. Men tror det er meget individuelt fra person til person. Jeg har lidt svært ved at gøre tingene halvt... hvilket så også betyder at al min fritid bruges på hundene :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er nemlig super vigtigt at lade en border kede sig indimellem. De har ikke behov for at være aktive hele døgnet, men man kan hurtigt skabe det behov hos dem!

 

Ift. det med at lege med andre hunde, så tror jeg det har meget at sige, at forskellige racer leger meget forskelligt. Min oplevelse er, at bordere er mest til løbelege, hvor andre racer/typer er mere til brydelege. Mine bordere leger fantastisk med andre "løbehunde", mens de ikke er så glade for at lege med de meget fysiske hunde som eksempelvis aussier eller lignende.

 

Netop....

Synes derfor det er lidt vigtigt at folk ikke bare tror det er en eller anden sindssyg-turbo race, de konsekvent skal gå med 2 timer dagligt, træne mindst 1½ time og derudover ud og lege med andre hunde hver dag.

For så skal det gå galt.

 

Men ja, der er bestemt stor forskel på legestil hos de forskellige hunde.

Det er jo ikke en bc-ting, men noget alle racer har.

Så det er jo nok meget et temperaments spørgsmål, hvad man er til, når man vælger hund.

Det samme med arbejdsstressen - Der er jo en væsentlig forskel på en retriever og en bc og man skal elske det høje tempo for at elske en rigtig bc. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der måske håb for at jeg kan få en border alligevel :banan: Er slet, slet ikke til konkurrencer, men elsker at træne alle mulige og umulige ting og så er sådan en arbejdsnarkoman da lige sagen... :-D Også fordi den forstår det nogenlunde hurtigt... Har haft en blanding, som lærte ting så lynede hurtigt, at jeg næsten ikke kunne følge med :lol: Dét gad jeg da godt prøve igen :mrgreen: Selvom man skal være helt vildt opmærksom på hvad man får belønnet for og sådan nogle ting med sådan en hund, så er det da også skønt med en hund, hvor det bare lyser ud af den, at det er helt vildt fedt at få lov til at lære noget nyt... :-D

 

Har bare altid troet, at borderen var en hund med virkelig meget gang i, som helst skulle bruges rigtig mange timer hver dag, og det har jeg ikke rigtig kunne leve op til... Så jeg har lagt den ide lidt på hylden... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget svært at sige noget om hvordan en BC er... Mht. netop de ting TS nævner, har jeg kendt BC'ere fra begge ender af skalaen, og her tæller jeg kun med de hunde der har boet hos erfarne ejere. Uerfarne - eller forkerte - ejere kan få diverse problemer hvis de ikke kan tackle evt. problemer der dukker op, det er jo ikke ualmindeligt. Men selv erfarne BC-ejere kan pludselig stå med en hund der hyrder på alt, ikke gider arbejde, hader børn, er reserveret overfor fremmede osv. osv... Uden at der "er sket noget".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det kunne være sjovt at få defineret "aktiveret meget", for jeg tænker at vi har hver vores idé om, hvad "meget" er. Er der nogle af jer bc-kyndige der kan uddybe det, eller fortælle, hvad I lægger I det ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Min oplevelse er, at bordere er mest til løbelege, hvor andre racer/typer er mere til brydelege. Mine bordere leger fantastisk med andre "løbehunde", mens de ikke er så glade for at lege med de meget fysiske hunde som eksempelvis aussier eller lignende.

 

Det er igen noget der er vildt forskelligt. Dem vi har haft i familien har vist allesammen leget brydelege. Selvfølgelig ligger løbelegene aller mest til dem, men de har sq også leget brydelege. Og to af Iso's yndlingslegekammerater har jo været en corgi og en miniaussie, og der har den ikke stået på ret meget løbelege men virkelig hårde fysiske lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det kunne være sjovt at få defineret "aktiveret meget", for jeg tænker at vi har hver vores idé om, hvad "meget" er. Er der nogle af jer bc-kyndige der kan uddybe det, eller fortælle, hvad I lægger I det ??

 

Sådan som jeg ser det, så handler det ikke så meget om tid, som det handler om at man kan aktivere på den rigtige måde. Én af de krævende ting med en BC er IMØ at de er intelligente og lærer meget hurtigt, sammenlagt med at de som regel også er virkelig hurtige i både hoved og krop. Man er nødt til at være på forkant hele tiden, og være så forberedt at man hele tiden kan ligge et skridt foran, og man skal kunne matche hundens tempo. Kan man det, så kan man gi' sin BC nogle udfordringer og problemløsninger hvor den virkelig skal anstrenge sig for det, og så skal der ikke bruges så meget tid. Ikke mere tid end til de fleste andre lidt mere aktive racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft/har 4 BC alle vidt forskellige

Boss 5 år, associal i forhold til både mennesker og andre hunde, ikke sur men vil ikke lege, ustresset, vil gerne hyrde hunde på agilitybanen, men kan sagtens holdes fra det med aktivering eller en dæk kommando

Compeed, social i forhold til både mennesker og andre hunde, leger gerne, stresset på en rigtig ukonstruktiv måde, ikke meget læring kan finde sted. Hyrde alt, spring der bliver flyttet, vaskemaskinen etc. (ikke de normale løbere, cyklister og biler)

Ziggy. Social i forhold til mennesker og tævehunde, bryder sig ikke særligt om andre han hunde, specielt ikke dem der vil puste sig op. Ustresset og lidt til den lade side. Hyrder ved høje lyde, f.eks havemaskiner, men er ellers totalt uden hyrdning

Odd-eye er kun en lille hundehvalp, så hvad han bliver til vides endnu ikke, men indtil videre er han lige som jeg gerne vil have dem. Ustresset og ukompliceret

 

Så hvad er en border collie, jeg aner det ikke. Det er kun Odd-eye og Compete jeg har haft fra hvalp, men de er som nat og dag

 

Angående aktivering, så går jeg 2 turer dagligt a ca. 45 min og de bliver trænet ca. 20 min pr. dag. De har dog hinanden hele dagen og bruger en del tid og resourcer på floklivet.

 

Hvis jeg skal sammenligne med mine ft. spaniels aktivitets niveau, så er en border collie rolig, modsat hvis jeg sammenligner med med golden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var faktisk lige præcis det jeg mente :-D At det måske kunne blive svært at få trænet, hvis man ikke havde et mål :-)

 

Det synes jeg personligt det er - altså jeg bliver motiveret af at træne hen imod noget. Men tror det er meget individuelt fra person til person. Jeg har lidt svært ved at gøre tingene halvt... hvilket så også betyder at al min fritid bruges på hundene :-D

 

Jeg tror absolut at man må ha' et mål med en BC, det behøver så ikke at være konkurrencer. Men man kan ikke rigtig gøre tingene halvt. En BC kan snildt lære et hæderligt LP1-program i løbet af ganske kort tid. Der hvor forskellen ligger er, at BC'en stiller sig ikke tilfreds med at bli' dér - den skal ha' nye udfordringer. Så derfor er man næsten nødt til at gå ind for det, og kunne/gide træne videre op i klasserne. Måske ikke verdens bedste eksempel, men håber princippet er forståeligt... Som min gode veninde og guru udtrykte det, når hun fik kursister der ikke gad træne derhjemme: "hvis I bare vil gå til træning for at aktivere hunden, så er det fint med mig. Men hvis I sjusker med øvelserne, så gør hunden dem uden at anstrenge hjernen, og så er det ingen aktivering!". Og den fælde tror jeg mange nye BC-ejere kan falde i, det kommer bag på mange at når man har en meget arbejdsglad, intelligent og hurtig hund, så er man selv også nødt til at være en arbejdsglad, intelligent og hurtig hundefører.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror absolut at man må ha' et mål med en BC, det behøver så ikke at være konkurrencer. Men man kan ikke rigtig gøre tingene halvt. En BC kan snildt lære et hæderligt LP1-program i løbet af ganske kort tid. Der hvor forskellen ligger er, at BC'en stiller sig ikke tilfreds med at bli' dér - den skal ha' nye udfordringer. Så derfor er man næsten nødt til at gå ind for det, og kunne/gide træne videre op i klasserne. Måske ikke verdens bedste eksempel, men håber princippet er forståeligt... Som min gode veninde og guru udtrykte det, når hun fik kursister der ikke gad træne derhjemme: "hvis I bare vil gå til træning for at aktivere hunden, så er det fint med mig. Men hvis I sjusker med øvelserne, så gør hunden dem uden at anstrenge hjernen, og så er det ingen aktivering!". Og den fælde tror jeg mange nye BC-ejere kan falde i, det kommer bag på mange at når man har en meget arbejdsglad, intelligent og hurtig hund, så er man selv også nødt til at være en arbejdsglad, intelligent og hurtig hundefører.

Det er jeg enig i. Jeg tror at man, for at få det optimale ud af den øvelserne, er nødt til at lægge en plan INDEN man begynder at træne, så man har gjort sig klart hvad det er man ønsker at opnå med træningssessionen.. Ellers tror jeg hurtigt man kan blive overhalet indenom :-D

 

Og selvfølgelig skal man have et mål med sin træning og en ide om hvordan man gerne vil have slutresultatet på en øvelse skal se ud... men det ville jeg nu også gøre med en hvilken som helst anden hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er "ny" BC-ejer... situationstegnene er brugt da jeg et år inden jeg fik prinsessen trænede med min søsters BC-blanding.

 

Jeg synes min pige bliver tilpas aktiveret. Nogle dage bliver hun brugt meget, andre dage nøjes hun med en tur på en halv time i skoven. Når vi er hjemme slapper hun af eller finder noget hun leger med. Lige nu er jeg arbejdsløs og er stort set sammen med hende døgnets 24 timer.

Lige nu er vi igang med konkurrencesæsonen, så vi arbejder næsten udelukkende med finpudsning af øvelserne. Vi træner DcHs lydighedsprogram, og hun skulle bruge tre konkurrence for at få de to resultater der skulle til at rykke op i næste klasse. Hun fanger alt ekstremt hurtigt, men jeg kan mærke på hende at det er vigtigt fra starten af at have fokus på hvilket billede hun skal have af øvelsen og jeg skal virkelig overveje det grundigt før jeg ændrer på noget. Det betyder at der er nogle øvelser jeg ikke kan bygge videre på før vi er helt færdige med konkurrencerne for i år(det er vi i oktober).

 

Social er hun ikke over for mennesker når vi er ude hvor hun skal arbejde. Hun er arbejdsliderlig og det er derfor vi er der. Det er kun hvis hun tror der vanker en godbid at hun kommer hen og hopper op af folk. Når vi har besøg herhjemme er der ingenting. Nogle hunde kan hun ikke snuppe. Andre møder hun med stor glæde, og så er der nogle hunde som virkelig underkaster sig for.

 

Cassi tror jeg ikke er egnet til et hjem hvor der kommer og går mange mennesker. Hun virker som lidt af en enmandshund.

 

Men generelt synes jeg det er svært at sige noget der gælder for alle BC'ere. Jeg synes at de alle sammen er specielle på deres egen måde.

 

Jeg kan dog sige at hvis man vi have en hund der elsker at arbejde og elsker at please sit menneske, så er BC'eren helt klart en race man bør overveje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...