Hop til indhold

Hjælp til en nybegynder


Gæst Chabis
 Share

Recommended Posts

Gæst Chabis

Hej allesammen.

 

Jeg er ny herinde og har ikke haft hund mere end et døgn. Luffe, som er en Golden Retriever, flyttede ind hos os i går, han er en 1,5 år gammel og har det dejligste sind. Luffe Han kommer fra et nedlagt landbrug, hvor der ikke rigtig er blevet opdraget på ham og han bare har kunnet løbe rundt, så han skal lige lære hvad et nej betyder. Jeg havde ham med på gåtur i sele både igår og i dag og det klarer han bare til ug (han har aldrig gået med sele før). Han er ligeglad med selen, han trækker ikke i mig og han kommer med når jeg siger det.

 

Jeg har dog lidt nybegynder problemer, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

 

 

  • Han gør! Han gør ved hver en lyd han ikke kender (hvilket jo er ret mange eftersom det er et nyt sted han bor) og han gør når vi går fra ham. Hvordan lærer man nemmest en hund ikke at gø så meget?
  • Han følger efter os hele tiden. Hvis jeg sætter mig kan han godt lægge sig og finde ro, men så snart jeg rejser mig, rejser han sig også og følger efter mig. Har i nogen ide om hvorfor han gør det? Og er det måske bare indtil han lige finder på plads her.
  • Han har som jeg skrev ikke hørt et nej før (synes jeg det virker til), hvordan får jeg ham til at forstå, at han f.eks. ikke må være i sofaen? Er det bare gentagne gange at sige nej og tage ham ned? Forstår han det til sidst?
  • Sidst, men ikke mindst, så har jeg en kat, der virkelig hader ham og ikke har rørt sig ud af flækken siden hunden ankom i går. un er min lille baby og har ikke været vant til andre dyr overhovedet. Luffe er ligeglad med hende ellers, men tror hun vil lege når hun begynder at hvæse osv, hvilket skaber lidt tumult. Har i nogle gode råd til hvordan jeg vænner min kat til den nye situation? Jeg har fået det råd at jeg skal sige "slut" til Luffe, når han begynder at gø af hende og ellers aflede hans opmærksomhed og give ham en godbid. Jeg har prøvet det, men synes ikke han fatter så meget af hvorfor han får godbid. Er det mon den bedste måde at gøre det på?

 

Som skrevet, så er jeg virkelig nybegynder. Vi skulle først have haft en hund til sommer, men endte med at få den i går i stedet (da de bare skulle af med den lige nu), dvs. alt det jeg gerne ville have læst op på til vi fik den har jeg ikke nået. Håber der er nogle rare mennesker herinde, der kan hjælpe mig lidt på vej. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 72
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Luffe er da ikke afslappet , ovenpå sin flytning.Det vil tage tid før han føler sig tilpas , uanset hvor meget der gøres i starten af gode ting.

Mht gøeriet over lyde ville jeg ikke hidse mig så meget op, han skal jo vænnes til dem, og så stopper det nok af sig selv.

At han hænger i rumpen på jer er nærmest en naturlov ved omplacering,man har en usikker hund, der ikke vil forlades og derfor kaldes i hundeverdenen ofte hermorider. Dette kan kun tryghed ændre.

Mht at ligge i sofaen, så få en hundemadras eller stor hyggelig kurv og giv ham noget at gnaske på i kurven, så den bliver hyggelig. Den skal stå, hvor der er overblik i stuen.Hvis den er vant til at være i møbler, må der tålmodighed til, men lok den ned og ros.

 

Mht katten og alt efter hvordan I bor, ville jeg købe et eller to børnegitter i Ikea(billige) og starte med at give den kat helle. Alt efter hvor den plejer at være.Hvis katten også vil i stuen kan de komme på skift, se hinanden gennem gitteret og langsom vænne sig til hinanden. Når de samføres og hvis hunden går efter katten i stuen, så må en person have hunden i kort snor.

 

Men vær tålmodig, hunden fatter nok intet af de nye husregler, men det vil nok hurtigt komme. Og han lyder da rigtig sød og dejlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med dit nye familie medlem. Håber i får glæde af hinanden i Mange år:blink: Vi er ret glade for billeder forresten.:mrgreen:

 

Luffe er jo lige flyttet ind og er med sikkerhed usikker på hele situationen. Derfor skal han lige se dig og katten an, finde ud af hvor han bor nu og hvad han skal gøre af sig selv. Det hele skal nok komme med tiden, men lige nu skal han finde tryghed og ro ved dig.

 

Det med at gø kan du starte med at aflede. Kalde ham hen og rose og give ham godbidder. Evt lave enkelte simple trænings øvelser, som sit og dæk, eller bare kontakt øvelser som at belønne når han giver dig øjenkontakt. Lige nu gør han fordi han ikke kender lyde og omgivelser og det gør ham nok lidt utryg.

 

Grunden til han følger efter dig bunder også i utryghed.

Tag en håndfuld godbidder med i sofaen og beløn ham for at lægge sig ved dine fødder. Derefter rejser du dig og sætter dig igen med det samme. Hvis han rejser sig samtidig, dækker du ham af igen og belønner når han ligger sig. Sådan fortsætter du i en evighed, ved at belønne ham når han lægger sig/bliver liggende. Det tager ret lang tid før de bliver liggende, men det skal nok komme. ROM blev ikke bygget på en dag.

 

Det der alene hjemme, kommer nok også til at tage tid. Måske ville det være bedst hvis du kunne tage ferie, eller have nogen ved ham i starten. Der er en del opskrifter på alenehjemme træning herinde og det er lidt af en tidsrøver.

 

Med sofaen, kalder du ham ned og belønner ham når han er dækket af. Samtidig belønner du ham også når han ikke tager initiativ til at hoppe i sofaen.

 

Katten aner jeg ikke. :vedikke:Jeg tænker det nok skal komme, men igen afled med simple træningsøvelser, når han gør af katten.

 

Jeg er ikke den største hundetræner og videregiver faktisk bare råd jeg selv har modtaget, men de har være ret effektive. Dog er min hund i alle møbler. Af og til også borde når vi kigger væk:damn:

 

Er sikker på nogen kan komme med bedre råd:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis

Hej Ulla. Jeg ved godt han ikke er afslappet og/eller tryg endnu. Det er klart han er forvirret ovenpå sådan en flytning og set udfra han hverken har set os, huset eller byen før, ja så klarer han det bare så godt. Men i og med jeg er en rookie til det her med hund, så ved jeg ikke om det "bare" er pga. flytningen, eller om hunden bare er sådan. Det lyder til på dig, at det meste rent faktisk "bare" kan være grundet flytningen og det lyder godt. Jeg må se tiden an og sørge for at skabe tryghed omkring ham imens.

 

Det er faktisk alletiders ide med det gitter. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

 

Det lyder til tålmodighed er vejen frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Tillykke med dit nye familie medlem. Håber i får glæde af hinanden i Mange år:blink: Vi er ret glade for billeder forresten.:mrgreen:

 

Luffe er jo lige flyttet ind og er med sikkerhed usikker på hele situationen. Derfor skal han lige se dig og katten an, finde ud af hvor han bor nu og hvad han skal gøre af sig selv. Det hele skal nok komme med tiden, men lige nu skal han finde tryghed og ro ved dig.

 

Det med at gø kan du starte med at aflede. Kalde ham hen og rose og give ham godbidder. Evt lave enkelte simple trænings øvelser, som sit og dæk, eller bare kontakt øvelser som at belønne når han giver dig øjenkontakt. Lige nu gør han fordi han ikke kender lyde og omgivelser og det gør ham nok lidt utryg.

 

Grunden til han følger efter dig bunder også i utryghed.

Tag en håndfuld godbidder med i sofaen og beløn ham for at lægge sig ved dine fødder. Derefter rejser du dig og sætter dig igen med det samme. Hvis han rejser sig samtidig, dækker du ham af igen og belønner når han ligger sig. Sådan fortsætter du i en evighed, ved at belønne ham når han lægger sig/bliver liggende. Det tager ret lang tid før de bliver liggende, men det skal nok komme. ROM blev ikke bygget på en dag.

 

Det der alene hjemme, kommer nok også til at tage tid. Måske ville det være bedst hvis du kunne tage ferie, eller have nogen ved ham i starten. Der er en del opskrifter på alenehjemme træning herinde og det er lidt af en tidsrøver.

 

Med sofaen, kalder du ham ned og belønner ham når han er dækket af. Samtidig belønner du ham også når han ikke tager initiativ til at hoppe i sofaen.

 

Katten aner jeg ikke. :vedikke:Jeg tænker det nok skal komme, men igen afled med simple træningsøvelser, når han gør af katten.

 

Jeg er ikke den største hundetræner og videregiver faktisk bare råd jeg selv har modtaget, men de har være ret effektive. Dog er min hund i alle møbler. Af og til også borde når vi kigger væk:damn:

 

Er sikker på nogen kan komme med bedre råd:blink:

 

Tusinde tak for svar. Der er helt sikkert en masse jeg kan bruge og jeg vil prøve af med det samme han er klar (lige nu snork sover han for første gang siden han kom).

 

Jeg har desværre ikke mulighed for at tage ferie, men jeg startede stille ud med en hjemme dag i dag, en halv dag i morgen og fuld dag onsdag. Forlod ham dog 2 timer i dag (for at rippe Maxi Zoo for legesager og tyggeben til ham) og jeg tror bare han har puttet imens. Gøen er kun lige når vi går og når vi kommer hjem igen af hvad jeg ved af. Der var nemlig ingen gøen før han opdagede jeg smækkede bildøren da jeg kom hjem igen. Håber han klarer den alene i morgen. Tidligere ejer fortalte også han godt kunne være alene ved dem.

 

Igen er det vist tålmodighed (og godbidder), der er nøgleordet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal huske at HUSKE, at Luffe er teenager i sin hundeverden, altså kan være lidt gak i hovedet, uopmærksom eller uvillig ,men dette kommer nok først med lidt tryghedstid.

De allerfleste hunde i især ung alder er så omstillingsparate, at jeg faktisk er målløs over, hvad de kan kaperer.Dog vil nogle i starten af store ændringer stresse så meget, at kontakt kun vil komme periodevis, trods man arbejder på sagen.

At han evt ikke er så særlig dresseret, mht lydighed, gør jo så ,at de nok ikke har rendt og skældt ham ud, han lyder ikke som undertrykt hund.

HUSK at rose for alt positivt adfærd, også bare han ser på dig.Og tal med høj blid lys stemme ala til en baby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Du skal huske at HUSKE, at Luffe er teenager i sin hundeverden, altså kan være lidt gak i hovedet, uopmærksom eller uvillig ,men dette kommer nok først med lidt tryghedstid.

De allerfleste hunde i især ung alder er så omstillingsparate, at jeg faktisk er målløs over, hvad de kan kaperer.Dog vil nogle i starten af store ændringer stresse så meget, at kontakt kun vil komme periodevis, trods man arbejder på sagen.

At han evt ikke er så særlig dresseret, mht lydighed, gør jo så ,at de nok ikke har rendt og skældt ham ud, han lyder ikke som undertrykt hund.

HUSK at rose for alt positivt adfærd, også bare han ser på dig.Og tal med høj blid lys stemme ala til en baby.

 

Der bliver snakket såååå meget med babystemme til ham og han bliver rost til skyerne hele tiden (medmindre han gør noget forkert selvf.) :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at en hund der er god til at være alene hjemme, er en hund der er tryg i det hjem den efterlades i. Så man må ikke forvente den samme adfærd fra en hund der flytter miljø og skifter alt velkendt ud. Jeg er lidt trist over at der ikke er sørget for bedre tid til at få hunden indlogeret i dens nye hjem, men det kunne næsten lyde som en akut situation?

 

Vil du fortælle lidt om hvorfor hunden skulle skifte hjem og hvad grunden er til at du valgte at tage den, når du som du selv skriver ikke har det mindste hundeerfaring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Husk at en hund der er god til at være alene hjemme, er en hund der er tryg i det hjem den efterlades i. Så man må ikke forvente den samme adfærd fra en hund der flytter miljø og skifter alt velkendt ud. Jeg er lidt trist over at der ikke er sørget for bedre tid til at få hunden indlogeret i dens nye hjem, men det kunne næsten lyde som en akut situation?

 

Vil du fortælle lidt om hvorfor hunden skulle skifte hjem og hvad grunden er til at du valgte at tage den, når du som du selv skriver ikke har det mindste hundeerfaring?

 

Altså jeg vil lige sige, at jeg er vokset op med hund(e) i hjemmet, så det er ikke sådan, at jeg slet ikke har haft en. Det er bare første gang jeg selv har ansvaret for en på den her måde og jeg vil bare gerne gøre hvad der er bedst for hunden.

 

Jeg kender dem ikke personligt, så naturligvis fortalte de mig ikke alt i detaljer. I store træk, så har manden fået en blodprop og mistet noget af evnen til at tale ordenligt. I hvert fald forstod hunden ham ikke mere og det var et kæmpe problem for dem. Jeg må indrømme jeg ikke selv helt kan se hvorfor de bare skulle af med den, men de var virkelig desperate for at komme af med ham. Vi ville egentlig bare have hilst på hunden og ejerne i går, men de så gerne han kom væk hurtigst muligt. Altså damen sagde hun var rigtig glad for den, men hun sagde ikke engang farvel til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg vil lige sige, at jeg er vokset op med hund(e) i hjemmet, så det er ikke sådan, at jeg slet ikke har haft en. Det er bare første gang jeg selv har ansvaret for en på den her måde og jeg vil bare gerne gøre hvad der er bedst for hunden.

 

Jeg kender dem ikke personligt, så naturligvis fortalte de mig ikke alt i detaljer. I store træk, så har manden fået en blodprop og mistet noget af evnen til at tale ordenligt. I hvert fald forstod hunden ham ikke mere og det var et kæmpe problem for dem. Jeg må indrømme jeg ikke selv helt kan se hvorfor de bare skulle af med den, men de var virkelig desperate for at komme af med ham. Vi ville egentlig bare have hilst på hunden og ejerne i går, men de så gerne han kom væk hurtigst muligt. Altså damen sagde hun var rigtig glad for den, men hun sagde ikke engang farvel til ham.

 

Vildt nok.... jeg har faktisk oplevet det samme for nogle år siden. Manden var blevet syg, konen magtede ikke den unge hanhund og jeg hentede ham uden tidligere at have mødt nogle af dem. Manden var ikke hjemme og konen ville bare have hunden ud af huset, jeg tror hun vinkede da vi kørte. Jeg håber der kommer en bedre udgang på din historie end på min, men det vigtigste er tid til tilvænning og fast, ens rutiner og regler.

Ift. at hunden ikke forstår et nej, så synes jeg du skal træne helt konkret ja/nej med ham, som man ville gøre med en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Vildt nok.... jeg har faktisk oplevet det samme for nogle år siden. Manden var blevet syg, konen magtede ikke den unge hanhund og jeg hentede ham uden tidligere at have mødt nogle af dem. Manden var ikke hjemme og konen ville bare have hunden ud af huset, jeg tror hun vinkede da vi kørte. Jeg håber der kommer en bedre udgang på din historie end på min, men det vigtigste er tid til tilvænning og fast, ens rutiner og regler.

Ift. at hunden ikke forstår et nej, så synes jeg du skal træne helt konkret ja/nej med ham, som man ville gøre med en hvalp.

 

Jeg kan slet ikke forstå man kan gøre det på den måde. I mit hovede skal det virkelig virkelig være seriøst før man overhovedet overvejer at give sin hund væk. Hvordan endte det med din hund? Nu skræmmer du mig lidt :-/

Jeg har tilmeldt os noget familiehundtræning vi starter til her om en uges tid. Jeg synes jeg har en god kontakt med ham og det virker til han stoler på mig, så jeg tror vi får glæde af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Ift. at hunden ikke forstår et nej, så synes jeg du skal træne helt konkret ja/nej med ham, som man ville gøre med en hvalp.
Jeg er så imponeret over hunden lige nu. Han er virkelig legesyg lige nu, så tænkte jeg lige kunne kaste en hurtig ja/nej øvelse ind i legen. Jeg prøvede bare lige med 6 godbidder og han fattede det allerede efter andet nej. Altså han kunne ikke styre sig og tog dem alligevel hvis jeg ikke holdte hånden over, men jeg kunne se han forstod forskellen. Det må jeg helt sikkert træne noget mere af!!
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Haha :-D Ja, det var lidt afslørende :blink:

kæmpe tillykke med ham og må vi så se nogle billeder! Og velkommen til forum!

He he ja jeg valgte faktisk lige netop dette forum, fordi jeg så dit brugernavn. Så måtte det jo være et godt sted ;-) Og tak skal du have. Lige nu charmer han og hopper glad rundt i stuen med sit pivedyr. Vi skal nok få det godt sammen, men det knuser mit hjerte lidt, at min lille babymis er så bange for ham :cry:

 

Ja, altså jeg ka ikke finde ud af at lave billedet større end det er her, så håber man kan se det lidt. Han lægger på min kæreste og spiser lidt i sit tøjdyr. Han er så flot, pelsen er lang og bølget og han har det smukkeste lille hoved :)

6726_10151805721634968_877351630_n.jpg

Edit: Okay billedet er større i tråden end det blev vist i min kladde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

He he ja jeg valgte faktisk lige netop dette forum, fordi jeg så dit brugernavn. Så måtte det jo være et godt sted ;-) Og tak skal du have. Lige nu charmer han og hopper glad rundt i stuen med sit pivedyr. Vi skal nok få det godt sammen, men det knuser mit hjerte lidt, at min lille babymis er så bange for ham :cry:

 

Ja, altså jeg ka ikke finde ud af at lave billedet større end det er her, så håber man kan se det lidt. Han lægger på min kæreste og spiser lidt i sit tøjdyr. Han er så flot, pelsen er lang og bølget og han har det smukkeste lille hovede :)

[ATTACH=CONFIG]105292[/ATTACH]

Edit: Okay billedet er større i tråden end det blev vist i min kladde :)

 

Hvor er han fin! Så skønt for ham at han får en ekstra chance hos jer!

Giv katten nogle dage til at falde til ro, det er j en stor omvæltning. Og sørg for at katten har masser af steder, hvor den er på sikker afstand af Luffe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Hvor er han fin! Så skønt for ham at han får en ekstra chance hos jer!

Giv katten nogle dage til at falde til ro, det er j en stor omvæltning. Og sørg for at katten har masser af steder, hvor den er på sikker afstand af Luffe.

 

Ja hun tager det pænere i dag end i går, så håber det bliver bedre for hver dag, der går.

 

Noget helt andet er, at jeg har tænkt på, at han (hunden) om natten og når vi er på arbejde bliver lukket ud i vores bryggers, men jeg kan ikke finde ud af om det er godt, eller om det bare er ondt. Altså bryggerset er forholdsvist stort og han får stor entre og stort værelse han stadig kan boltre sig på i den ende af huset selvom vi lukker døren. Jeg tænker, at jeg selv ville blive det mindre stresset ved at have færre kvm at se efter og dermed vil det være godt for ham i de perioder. Men stresser han i virkeligheden bare over den lukkede dør, hvis jeg gør det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener altid det er fornuftigt at hunde ikke efterlades alene med ansvar for hele huset, og at man derfor afgrænser deres råderum så det føles trygt for dem. Der i mod er jeg ikke ret vild med lukkede døre, specielt ikke ind til mindre rum eller til rum som hunden ikke befinder sig i når familien er hjemme.

Jeg ville sætte en børnelåge op, der findes høje låger hvis det viser sig han er typen der finder på at springe over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville afgjort ikke lukke hunden væk om natten, hvis den også skal være alene om dagen bliver det til rigtig meget alenetid, om dagen bør hunden være i et rum hvor den er tryg dvs et rum den er i sammen med jer fx stue, eller køkken

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis
Jeg ville afgjort ikke lukke hunden væk om natten, hvis den også skal være alene om dagen bliver det til rigtig meget alenetid, om dagen bør hunden være i et rum hvor den er tryg dvs et rum den er i sammen med jer fx stue, eller køkken

 

Det havde jeg faktisk ikke tænkt over det med meget alene tid. :hmm:Problemet er bare lidt, at jeg sover SÅ let og bare det, at han ånder tungt ud eller ind gør, at jeg vågner. I nat vandrede han lidt rastløst rundt (fordi det hele var nyt) og jeg fik sovet 3 timer sammenlagt. Det holder jo heller ikke. Men jeg kan også godt se det er meget alenetid.... :hmm: Mht. til det skal være et rum vi er i som stue/køkken osv, så ligger entreen i forlængelse af køkkenet og badeværelset er derude. Jeg sidder hver dag på det kontor, der er i forlængelse af bryggerset. Jeg tror han vil føle sig tryg der, når han først har lært huset at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chabis

Mit svar kom vist aldrig afsted. Jeg kan sagtens se hvad du mener Kleo, det med alene tiden havde jeg ikke skænket en tanke, da vi jo er i huset... Problemet er bare lidt at han larmer, selv når han sover. Og jeg sover mega let, så det betyder ingen søvn til mig. Derudover vil jeg rigtig gerne have, at soveværelset er kattens domæne stadig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til ! Og tillykke med ham .

Hvis jeg var dig ville jeg melde mig ind i Dansk Retriverklub - du kan finde dem under specialklubber i www.dansk-kennelklub.dk Specialklubben kan hjælpe dig med mange ting og er jo netop interesseret i din hund , de fleste steder beyder det ikke noget om hunden har stamtavle eller ej , hvis din hund har stamtavle vil du også kunne få kontakt med opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit svar kom vist aldrig afsted. Jeg kan sagtens se hvad du mener Kleo, det med alene tiden havde jeg ikke skænket en tanke, da vi jo er i huset... Problemet er bare lidt at han larmer, selv når han sover. Og jeg sover mega let, så det betyder ingen søvn til mig. Derudover vil jeg rigtig gerne have, at soveværelset er kattens domæne stadig.

Måske I kunne købe et stofbur og have stående til ham i soveværelset? Han skal selvfølgeligt lige lære at elske det, men det plejer nu at komme hurtigt. På den måde er han sammen med jer, men uden at have muligheden for at vandre rundt eller jagte katten :-)

 

Det kræver lidt træning, men alle hunde kan lære at elske deres bur. Jeg har 1 bur stående i soveværelset og 1 hundekurv. Der er så meget "kamp" om at komme ind og ligge i buret først, at jeg vist snart må overgive mig og stille et mere derind :sjov:

 

Som flere andre nævner, så er det alt for meget alene tid for ham. Både generelt, men især også nu, hvor det hele er så nyt for ham og han har brug for masser af tryghed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...