Hop til indhold

Steralisering


Aslan
 Share

Recommended Posts

Da vi var til hvalpemotivation sidste år med Aslan (ja han har faktisk været lille!), fik vi at vide at man i USA steraliserede meget meget tidligt (mener hun snakkede om 14 ugers alderen), og at det gik fint med denne procedure.

 

Jo yngre hunden var, jo hurtigere kom den over indgrebet var grunden.

 

 

Men jeg syntes jeg tit støder på at folk venter med at få det gjort indtil imellem 2 løbetider.

 

 

Men hvorfor venter nogle ejere så indtil imellem 2 løbetider?

(kan man godt se at jeg ikke er tæve ejer? :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange rescuecentre i USA steriliserer og kastrerer hvalpene før de kommer ud i nye hjem, både pga (for tævernes vedkommende) mindre risiko for brystkræft og livmoderkræft og for at sikre at der ikke bliver avlet på disse.

 

Nu er USA jo stadig længere fremme end herhjemme. Men jeg ved ikke hvad undersøgelserne herhjemme viser.

 

Mange vælger jo at vente, for at hunden kan være moden inden indgrebet udføres.

 

Jeg valgte at få Luna steriliseret pga falske drægtigheder. Ellers har vi aldrig før fået steriliseret hunde i vores familie.. Men det bliver gjort fremover, hvornår ved jeg ikke, det har jeg ikke taget stilling til, da hun ikke er på trapperne endnu

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt om folk som kastrerer før hanhunden er 1 år, tror de sagde 6 måneder.

Det undrer mig, går det virkelig ikke ud over nogle hormonelle ting?

 

Kan ikke se mig selv gøre det så tidligt. Men ved heller ikke rigtigt noget om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange rescuecentre i USA steriliserer og kastrerer hvalpene før de kommer ud i nye hjem, både pga (for tævernes vedkommende) mindre risiko for brystkræft og livmoderkræft og for at sikre at der ikke bliver avlet på disse.

 

Nu er USA jo stadig længere fremme end herhjemme. Men jeg ved ikke hvad undersøgelserne herhjemme viser.

Herovre bliver de også helst steriliseret/kastreret inden de bliver udleveret til ny ejer (fra internater), men dog ikke helt så unge som i USA. Men i ca 6-8 mdrs alderen vil de fleste blive ordnet, eller selvf¢lgelig ældre, hvis hunden er ældre når den bliver dumpet af tidligere ejere.

Jeg ser slet ikke noget problem heri, man kan ganske enkelt ikke stole på at folk ikke avler på hundene, så derfor bliver det bare udelukket som mulighed!

Tusindvis af herrel¢se hunde bliver aflivet hvert år, der er ikke plads til dem nogen steder i systemet. De heldige får en plads i et rescue centre, de uheldige ender deres liv efter 7 dage i en pound, uden nogen ejer der gider hente dem, eller oftere blevet smidt ud med vilje fordi de ikke længere er nye og spændende!

Neutralisering HVER gang, hvis du sp¢rger mig. Også for alle mine dyr, da jeg ALDRIG skal være ansvarlig for at der kommer flere hvalpe/killinger til verden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også hørt om folk som kastrerer før hanhunden er 1 år, tror de sagde 6 måneder.

Det undrer mig, går det virkelig ikke ud over nogle hormonelle ting?

 

Kan ikke se mig selv gøre det så tidligt. Men ved heller ikke rigtigt noget om det.

 

 

Han-hundene bruger testeronen til at vokse med (har jeg hørt), derfor med han-hunde er det så sent som muligt (har jeg hørt :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Har vi haft flere gange efterhånden. Faktisk så tit så jeg har et standardiseret indlæg :engel::mrgreen:

 

Her kommer det.

 

"Jeg deltog fornyligt i en konference hvor der var en debat omkring fordele kontra ulemper ved kastration og sterilisation.

 

Modstandernes debat bestod generelt af folks "erfaringer", hvorimod fortalerne havde gode solide videnskabelige argumenter i deres debat, noget modstanderne ganske enkelt manglede, ja faktisk var der ikke én eneste reference der talte imod kastration/sterilisation, jeg kan kun antage at årsagen er at de ikke er solide og velfunderede.

 

Fortaler-debatten blev ført af en dyrlæge som arbejder på et dyrehospital, som har udført næsten 100,000 kastrationer/sterilisationer igennem 20 år, hvoraf han havde udført de 35.000 selv. Detaljerede noter var blevet ført, og statistikker ført udfra dem.

 

Traditionelt ventede folk med at få steriliseret/kastreret, indtil hunden havde haft et kuld, Dét er ikke baseret på grundlag af en videnskabelig bevist gevinst, og tjener reelt kun en overproduktion af hvalpe.

Jeg har hørt om én gammel dyrlæge, der stadig praktiserer, der giver dette råd, heldigvis går han snart på pension.

 

En anden årsag til at folk ventede, var at bedøvelser ikek var så effektive og præcise som de er idag. Moderne bedøvelser er meget mere sikre, ligesåvel som procedurerne bag dem.

 

Tidlig kastration/sterilisation, elelr præpubertets- ka/st, minimerer risiciene ved bedøvelsen, operationen, såvel som sikrer en bedre og hurtigere restituering fra både bedøvelsen såvel som operationen.

 

Ka/st før puberteten, reducerer risici for alle tumorer til 0,5%

Efter pubertets ka/st, reducerer tumorricici til 8%

 

Der er INGEN kliniske beviser, der støtter myten om inkontinens efter ka/st, ejheller der støtter ideen om ændring af pelslaget elelr temperement.

 

"Beviserne" for disse ulempers eksistens er udelukkende anekdoter fra ejere.

 

Mellem 2005 og 2007, blev 7221 tæver registreret ved lægen. Det drejede sig om 4038 intakte tæver, og 3183 steriliserede.

 

Totalt blev 85 tæver behandlet for inkontinens (både intakte og steriliserede red.). 2,7%

 

153 af de intakte havde livmoderbetændelse

96 af de intakte havde brystkræft

84 havde brug for kejsersnit

(tal for steriliserede mangler hér, de er dog ikke relevante, da en hund uden livmoder ikke får livmoderbetændelse etc. red.)

 

ka/st hunde lever i snit 3,3 år længere end intakte hunde, de er involverede i færre ulykker, færre brækkede knogler, antageligt fordi de har mindre tendens til at strejfe. 90% af alle hunde der påkøres i trafikken, er intakte hunde. (i England. red.)

 

Tidlig ka/st har ingen indflydelse på knoglevækst eller anden fysisk vækst og udvikling, ejhelelr nogen indflydelse på psyken elelr adfærden.

 

Dyrlæger uden erfaring med tidlig ka/st er dem der anbefaler at vente mindst én løbetid.

 

Fordelene ved kaastration og sterilisering opvejer langt ulemperne herved.

.........

 

 

.......Hvis du overvejer at avle på en hund, der kunne være værd at avle på, så er du naturligvis nødt til at vente til alle tests, prøver og praktisk brug kan bedømmes....

 

....Der er ikke nogen pointe i at avle på en køn hund, der er ubrugelig i marken. Jeg mener du har brug for mindst 2 gode sæsoner, før du overhovedet bør overveje avl.

 

ka/st før pubertet, har ingen indflydelse på hundens modning, andet end dens seksuelle modning.

Den eneste fysiske ændring, er at vækstpladerne i knoglerne nogen gange tager længere tid om at lukke ved en ka/st hund.

Det betyder at hunden kan fortsætte med at vokse lidt længere tid, og dermed resultere i at den bliver lidt højere.

Hvis ikke du udstiller, så er det lidt ligemeget.eyes.gif

 

Jeg sender dig gerne en præsentation for begge debatter. Du vil se at der ikke er nogen videnskabelig/klinisk data der bakker op om modstanden.

Du kan gøre din egen research på pro-siden af debatten. Der er temmelig megen research at læse igennem ;-) (nej. Jeg har IKKE de præsentationer. red.)

 

"

Fra en anden debat: Hér
Link til indlæg
Del på andre sites

Han-hundene bruger testeronen til at vokse med (har jeg hørt), derfor med han-hunde er det så sent som muligt (har jeg hørt :mrgreen: )

Tildels rigtig Aslan, dygtig klik:mrgreen:

 

Hanhunde skal bruge testeronen til at vokse sig bredere og større end tæverne, hvis de bliver cuttet før de er udvokset kan det til dels hæmme udvoksningen af hanhunden:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har mødt en hanhund, som blev kastereret da han var omkring et ½ år. Han blev ved med at tisse som en hvalp. Jeg ved ikke om det skyldes kastrationen eller var tilfældig.

 

 

Så er rissikoen for at blive tisset på mindre :mrgreen:

(alslan syntes at en tot græs ved siden af mit ben, skulle lettes på :evil: Møgøre :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu når emnet er oppe, har jeg lige et spørgsmål jeg har tænkt over mange gange..

 

Hvis mennesker, undskyld udtrykket, får ryddet undervognen, går de i overgangsalder og skal spise medicin.

 

Hva sker der egentlig med tævers hormonbalance, når man bare fjerner alt, og de får ikke medicin til at ta "hedeturene".

 

Dyr er da vel ikke indrettet så meget anderledes hormonelt end mennesker?

 

Min egen tæve begyndte at lække efter indgrebet, når hun lå ned.. Til al held gik det over efter en måneds tid. Men vente tilbage ved tiden omkring, hvor hun igen skulle ha været i løb..

Link til indlæg
Del på andre sites

har aldrig h¢rt om at hunde får hedeture.. de bliver jo ved at komme i l¢b hele livet igennem.

Aslan, Akita var aldrig "teenager", og hun blev f¢rst steriliseret som 3 årig. Indy har aldrig været "teenager", og hun blev steriliseret efter f¢rste l¢betid, så hun var lidt over et år gammel. Tror ikke det har så meget at sige, som den individuelle hunds personlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

har aldrig h¢rt om at hunde får hedeture.. de bliver jo ved at komme i l¢b hele livet igennem.

Aslan, Akita var aldrig "teenager", og hun blev f¢rst steriliseret som 3 årig. Indy har aldrig været "teenager", og hun blev steriliseret efter f¢rste l¢betid, så hun var lidt over et år gammel. Tror ikke det har så meget at sige, som den individuelle hunds personlighed.

 

Så man kan ikke automatisk sige at i opg med at de ikke får de homon svingniger som løbetid giver, forsvinder homon teenageren også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...