Hop til indhold

Glæde, overspringshandling eller måske begge dele....


Jane
 Share

Recommended Posts

Mine hunde laver nogle gange det, som jeg kalder markfræs, det vil sige, at de farer rundt med 130 i timen.

 

Det er for mig et udtryk for glæde og overskuds energi.

 

Jeg har nu oplevet to gange inden for kort tid, at Victor er blevet sat på plads af en voksen hund. Det har på ingen måde været alvorlig. Men mere en irettesættelse til en unghund, som lige skal lære hvordan man ter sig.

 

Det har fået ham til, at lave fræs ud og ind mellem træerne.

 

Her virker det som en overspringshandling, hvor det når han bare gør det, virker som overskudsglæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Mine hunde laver nogle gange det, som jeg kalder markfræs, det vil sige, at de farer rundt med 130 i timen.

 

Det er for mig et udtryk for glæde og overskuds energi.

 

Jeg har nu oplevet to gange inden for kort tid, at Victor er blevet sat på plads af en voksen hund. Det har på ingen måde været alvorlig. Men mere en irettesættelse til en unghund, som lige skal lære hvordan man ter sig.

 

Det har fået ham til, at lave fræs ud og ind mellem træerne.

 

Her virker det som en overspringshandling, hvor det når han bare gør det, virker som overskudsglæde.

 

 

Det kan også være leg som formildende oplæg til irettesætteren :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde har alle tre gjort sådan, men det har mest været i forbindelse med at de løb løse og legede. Lige pludselig spurtede de bare rundt i cirkler :lol: Det så kanon sjovt ud, og det virkede lidt som om at de lige skulle have med noget energi. Men måske handler det i virkeligheden om at stemningen blev en tand for anspændt, og der skulle løsnes lidt op.

Selvom jeg ikke fornemmede det sådan, kan det jo sagtens være :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror sagtens, det kan være en "dæmpende" adfærd.... Det er jo egentlig en meget hvalpet-adfærd... Karla bruger tit det der med, at spæne i store vilde cirkler, hvis hun gerne vil lege med / leger med en ældre mere dominant tæve (som fx den brune lab den anden aften)....

 

Når de har hoppet lidt rundt om hinanden, så tager fanden pludselig ved Karla og hun spæner omkring i cirkler som en vanvittig :lol: Jeg tænker, at det sagtens kan være en måde at "få lettet trykket på"... altså en slags lettelse over, at det indledningsvise møde gik godt...

 

Men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige det... og det skal også med i ligningen, at Karla er en ret usikker tæve... Så vidt jeg husker er Victor mere eller mindre modsat?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror sagtens, det kan være en "dæmpende" adfærd.... Det er jo egentlig en meget hvalpet-adfærd... Karla bruger tit det der med, at spæne i store vilde cirkler, hvis hun gerne vil lege med / leger med en ældre mere dominant tæve (som fx den brune lab den anden aften)....

 

Når de har hoppet lidt rundt om hinanden, så tager fanden pludselig ved Karla og hun spæner omkring i cirkler som en vanvittig :lol: Jeg tænker, at det sagtens kan være en måde at "få lettet trykket på"... altså en slags lettelse over, at det indledningsvise møde gik godt...

 

Men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige det... og det skal også med i ligningen, at Karla er en ret usikker tæve... Så vidt jeg husker er Victor mere eller mindre modsat?

 

Jeg tror ikke det handler så meget om, om hunden er sikker eller usikker. Jeg tror det er noget de fleste hunde gør mere eller mindre. Om det så er overskud der skal brændes af, opfordring til leg eller en overspringshandling, afhænger af situationen, tror jeg.

 

I går da jeg mødte Stinnemus, kom vi til at snakke om det. Jason gør det ofte når de skal til at hjem igen. Hun havde fået at vide, at hun skulle stoppe ham, da det var for at provokere hende, at Jason gjorde det. Vi var enige om, at den forklaring var lidt langt ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Noomi gør det ofte også selv om hun er alene :-D Jeg tror at hun skal have brændt noget krudt af :mrgreen:

 

Præcis som med Mio - Især hvis han bliver sluppet et sted han er meget glad for (højt græs/siv-område med rimfrost er det bedste :5up:).

 

Han spurter nærmest liggende på siden rundt i cirkler, mens han flyver over de højeste "tuer", og så stopper han op med jævne mellemrum for, at hoste det græs op han har slugt undervejs! :stupid: :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva gør det tit, når vi kommer hjem i haven efter en gåtur - så tager hun lige et par ottetaller rundt på græsplænen inden hun er klar til at gå med ind.

 

Det er mest, når det har været en tur, hvor hun har været i snor hele/det meste af turen. Når hun har været løs på turen, er det som om hun ikke har behov for et par ottetaller i fuld fart hjemme på græsplænen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassen gør det også. Jeg TROR det har et eller andet at gøre med, at han er sprængfuld af energi på det tidspunkt, hvor det sker. Det indtræffer oftest om formiddagen, hvis jeg lige skal ha en cigaret, før vi begynder at træne. Så er det ligesom han bare ikke har tålmodighed til at vente på, at jeg får snøvlet mig klar og så tager en vis person fat i den lille kornfede og han styrter rundt og rundt i cirkler...

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva gør det tit, når vi kommer hjem i haven efter en gåtur - så tager hun lige et par ottetaller rundt på græsplænen inden hun er klar til at gå med ind.

 

Det er mest, når det har været en tur, hvor hun har været i snor hele/det meste af turen. Når hun har været løs på turen, er det som om hun ikke har behov for et par ottetaller i fuld fart hjemme på græsplænen.

 

 

Jeg hopper med på denne vogn, Bonnie gør det samme. Jeg har ligesom Dorte observeret at det kun er når hun ikke har været løs på gåturen at det sker.

 

Så benene skal liige strækkes ud en gang. Osse selv om man måske lige har været på en 2 timers tur........;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie gør det når hun er våd.. Efter et bad eller en tvungen tissetur i regnvejr, så fræser hun rundt! Op i sofaen, ned igen, op på puffen, ned igen, op i kurven, ud igen, op i lænestolen, ned igen, op i sofaen.. osv. Det varer gerne lige 1-2 minutters tid (hvilket faktisk er lang tid når man bare står og tænker "hva har du gang i hund?") og så sidder hun der med bankende hjerte og tungen ud af munden og griner..

Hun kan ikke lide at være våd, men hvorfor hun skal fræse sådan rundt, forstår jeg ikke. Specielt ikke når jeg nu hører hvorfor jeres gør det.. :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cookie gør det når hun er våd.. Efter et bad eller en tvungen tissetur i regnvejr, så fræser hun rundt! Op i sofaen, ned igen, op på puffen, ned igen, op i kurven, ud igen, op i lænestolen, ned igen, op i sofaen.. osv. Det varer gerne lige 1-2 minutters tid (hvilket faktisk er lang tid når man bare står og tænker "hva har du gang i hund?") og så sidder hun der med bankende hjerte og tungen ud af munden og griner..

Hun kan ikke lide at være våd, men hvorfor hun skal fræse sådan rundt, forstår jeg ikke. Specielt ikke når jeg nu hører hvorfor jeres gør det.. :confused:

 

Åhhhh tro mig, Bassen ville gøre det samme, hvis vi ikke skyndsomt lukkede ham ud i haven og smækkede alle døre bag ham. Det der bad er totalt opreklameret og våd er uf. Hvorfor det så lige udløser et total løbe-flip aner jeg ikke, men det gør det :shock::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhhh tro mig, Bassen ville gøre det samme, hvis vi ikke skyndsomt lukkede ham ud i haven og smækkede alle døre bag ham. Det der bad er totalt opreklameret og våd er uf. Hvorfor det så lige udløser et total løbe-flip aner jeg ikke, men det gør det :shock::mrgreen:
Det er da for at forsøge at komme sig over den grimme fornemmelse efter et bad :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Mine gør det også efter bad. Tror det sælig for Oskar er glæden over, at han også ovelevede denne gang. :lol::mrgreen:

 

Jeg ved ikke rigtig med Victor, tror bare det er enegi der skal ud. Lukker jeg ikke døren til badeværelset når jeg er i bad, så sker det, at han kommer ind i brusseen til mig. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper med på denne vogn, Bonnie gør det samme. Jeg har ligesom Dorte observeret at det kun er når hun ikke har været løs på gåturen at det sker.

 

Så benene skal liige strækkes ud en gang. Osse selv om man måske lige har været på en 2 timers tur........;-)

 

ALtså det der kan jeg godt forstå - hvis man ikke har fået lov at strække ud på turen og har en masse fysisk energi til overs ... Den går dog ikke i mit kræs tilfælde, da hun altid er løs på vores ture...

 

Cookie gør det når hun er våd.. Efter et bad eller en tvungen tissetur i regnvejr, så fræser hun rundt! Op i sofaen, ned igen, op på puffen, ned igen, op i kurven, ud igen, op i lænestolen, ned igen, op i sofaen.. osv. Det varer gerne lige 1-2 minutters tid (hvilket faktisk er lang tid når man bare står og tænker "hva har du gang i hund?") og så sidder hun der med bankende hjerte og tungen ud af munden og griner..

Hun kan ikke lide at være våd, men hvorfor hun skal fræse sådan rundt, forstår jeg ikke. Specielt ikke når jeg nu hører hvorfor jeres gør det.. :confused:

 

jeg tror alle hunde gør det når de har været i bad / blevet meget våde :lol: det er yderst morsomt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...