Hop til indhold

Hvapen stikker af, hva nu?????


Gæst anja mosevangen
 Share

Recommended Posts

Gæst anja mosevangen

Vores hvalp på 8 mdr. er begyndt at rende væk fra grunden, hvordan lærer jeg hende at hun skal blive på vores grund???

 

Vi bor på et nedlagt landbrug, med 150 meter op til en landevej hvor der dagligt kører rigtig mange lastbiler pga. af et gods længere ude.

Jeg har nu flere gange måttet hente hvalpen oppe ved vejen, hvilket jo ikke er optimalt for hendes sikkerhed eller trafikanterne.

Vi har en dalmatinertæve som vi aldrig har haft problemer med, og hun følger heller ikke efter labradorhvalpen på vejen, nej hun kommer og advarer mig istedet, nok også pga. hende jeg har fundet hvalpen så hurtigt hver gang.

 

men problemet er bare hvordan lærer hun at blive på grunden???

alternativet er at hun må være i hundegården, men vi har så stor en grund og have som de kan lege i og udforske. så vil være ked af at hun skal være i hundegården.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anja mosevangen

Ja men så vil jeg have alt hundelort osv i haven. har to børn der også bruger den så det er jeg ikke så interesseret i.

kan man ikke lære den at den må gå dertil og ikke længere???

vi har aldrig haft problemer med dalmatineren, hun ved godt at når ikke hun har snor på, så stopper festen ved enden af busken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men så vil jeg have alt hundelort osv i haven. har to børn der også bruger den så det er jeg ikke så interesseret i.

kan man ikke lære den at den må gå dertil og ikke længere???

vi har aldrig haft problemer med dalmatineren, hun ved godt at når ikke hun har snor på, så stopper festen ved enden af busken.

 

Jo det kan man godt lære dem - men sikker, det kan du aldrig være. Det kræver, at du altid er med dem ude i starten, så den ikke finder ud af, at der kan være sjovt på den anden side = det er allerede for sent.

 

-Trine

 

Ps. hundelort KAN samles op.... det gør vi andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vi andre render og samler hundelort op i haven og andre steder, det må du også kunne ;-)

Det er også god hygiejne idet der kan være smitte med både det ene og det andet i hundebæ.

 

Jeg ville aldrig stole på at min hund, måske med undtagelse af visse gård/hyrdehunderacer, ville blive på min grund.

Eller at andre hunde ikke ville komme forbi og "hilse" på min løbske tæve.

 

Derfor hegner jeg ind.

 

Noget andet er at din hund ikke har behov for at være ude bare for at være ude.

 

Tror du din tæves strejfen kan skyldes en nærliggende løbetid?

Redigeret af Ninjamor
kvajefejl!
Link til indlæg
Del på andre sites

Vores have og gårdsplads er indhegnet. Alligevel er Nana begyndt at stikke af. Hun er 9 mdr. og venter stadig på hendes første løb. Det kan jo være derfor hun gør det.

Hun springer simpelthen over hegnet som er ca. 90 cm. højt

 

Og NEJ, det hjælper ikke at forhøje hegnet, Vi har en 160 cm. port ud til græsset og forleden, da jeg skulle ordne noget i drivhuset og jeg ikke gad at passe på hende hele tiden, lukkede jeg porten. Jeg var gået 10 m. så sprang og ormede den lille skid sig over porten.:slem:

 

Derfor må der opdragelse til.

 

Hun tog den også ud over hegnet i indkørslen igår, efter jeg havde været til træning og en tur i Ølstykke hundeskov. Jeg troede at det var menteltræning nok og var derfor ikke så opmærksom.

 

Bruger iøvrigt "Leg med din hund" af Christina Sondermann, meget. Den er rigtig god. Super gode øvelser til at få din hunds hjerne i sving.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores have og gårdsplads er indhegnet. Alligevel er Nana begyndt at stikke af. Hun er 9 mdr. og venter stadig på hendes første løb. Det kan jo være derfor hun gør det.

Hun springer simpelthen over hegnet som er ca. 90 cm. højt

 

Og NEJ, det hjælper ikke at forhøje hegnet, Vi har en 160 cm. port ud til græsset og forleden, da jeg skulle ordne noget i drivhuset og jeg ikke gad at passe på hende hele tiden, lukkede jeg porten. Jeg var gået 10 m. så sprang og ormede den lille skid sig over porten.:slem:

 

Derfor må der opdragelse til.

 

Hun tog den også ud over hegnet i indkørslen igår, efter jeg havde været til træning og en tur i Ølstykke hundeskov. Jeg troede at det var menteltræning nok og var derfor ikke så opmærksom.

 

Bruger iøvrigt "Leg med din hund" af Christina Sondermann, meget. Den er rigtig god. Super gode øvelser til at få din hunds hjerne i sving.

 

Et lille tip.

 

Prøv med et hegn som vinkler lidt ind ad i toppen, så kan hun ikke få fat og møve sig over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men så vil jeg have alt hundelort osv i haven. har to børn der også bruger den så det er jeg ikke så interesseret i.

kan man ikke lære den at den må gå dertil og ikke længere???

vi har aldrig haft problemer med dalmatineren, hun ved godt at når ikke hun har snor på, så stopper festen ved enden af busken.

 

Som de andre siger kan det samles op, foruden det at i da må have massere af plads til at lave en indhegning, nu i bor på en nedlagt gård, vi bor i alm parecel, dog men meget jord til (faktisk en hel mark, men den kan så ikke lige bruges til hund af flere årsager, bla fordi vi ikke må, da det er delvist fredet)

 

Nu har vi så valgt af hensyn til nemheden med ungerne at hegne ca 1/3 del af haven ind, så slipper jeg for at bekymre mig om, om de smutter ud på vejen, og kan roligt lade dem leje *ss* nu er hunden så kommet, så selv om at vi havde snakket om at vi snart kunne slippe af med hegnet, vælger vi i stedet at skifte et par pæle ud, som ikke har det for godt længere.

 

Dit alternativ er en hvalp der skaber et alvorligt trafikuheld, og ydermere selv inden dør, eller kommer slemt til skade, så må du veje *s* helst fjerne lorte (og/eller lære dine unger at holde naldrene) eller en død/lemlæstet hund, der måske har været skyld i et andet menneske har mistet sit liv. Undskyld, men det valg syntes jeg faktisk ikke er særlig svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men så vil jeg have alt hundelort osv i haven. har to børn der også bruger den så det er jeg ikke så interesseret i.

kan man ikke lære den at den må gå dertil og ikke længere???

vi har aldrig haft problemer med dalmatineren, hun ved godt at når ikke hun har snor på, så stopper festen ved enden af busken.

 

 

Hegn haven ind... Og lær hunden at hun ikke må springe over hegnet. Så behøver hegnet ikke at være særlig højt. Især hvis det skråner lidt ind mod haven foroven. Hvis der er hæk på nogen af havens sider, så kan selv et lavt hegn inde i hækken fungere rigtig godt. De fleste hunde føler ikke trang til at hoppe over en hæk. De vil hellere forsøge at rende igennem den.

 

Lav et lille hundetoilet i et hjørne af haven og lær hundene at bruge DET.

Fjern lorte hver dag i det lille hundetoilet. Ellers bliver hundene hurtigt trætte af at bruge det.

 

Der SKAL undervisning til. Men det er du jo også indstillet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver starteren af dette indlæg, at de bor på landet.

Så er der jo nok også indhegninger, med elhegn til kreaturer i nærheden.

Bed landmanden om lov til at koble jer på, hans hegn.

Tag hunden i snor og vis den hvor grænsen er, når man har gjort det nogle gange, sætter man strøm til, det er måske hårdt men effektiv.

Ja, nu er jeg dyremishandler osv.

Men jeg har selv prøvet at få stød af det mange gange, og der er liv i mig endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver starteren af dette indlæg, at de bor på landet.

Så er der jo nok også indhegninger, med elhegn til kreaturer i nærheden.

Bed landmanden om lov til at koble jer på, hans hegn.

Tag hunden i snor og vis den hvor grænsen er, når man har gjort det nogle gange, sætter man strøm til, det er måske hårdt men effektiv.

Ja, nu er jeg dyremishandler osv.

Men jeg har selv prøvet at få stød af det mange gange, og der er liv i mig endnu.

 

Selvfølgelig gør det ikke voldsomt ondt med et el-hegn......

Men Silke kom for tæt på et hegn for 6-7 år siden, -da hun var ganske ung...

Hver gang vi går på den vej, så får hun gevaldig travlt, og holder sig længst væk fra hegnet... Uanset hvor lydig hun ellers er, så har jeg aldrig kunnet få hende til at gå på plads langs det hegn.

 

At give en hund stød i dens egen have kan meget nemt være starten til en ulykkelig hundetilværelse i evig angst for at det skal ske igen..

 

Nogle hunde kan måske tåle det. Andre bliver skræmte for resten af livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig gør det ikke voldsomt ondt med et el-hegn......

Men Silke kom for tæt på et hegn for 6-7 år siden, -da hun var ganske ung...

Hver gang vi går på den vej, så får hun gevaldig travlt, og holder sig længst væk fra hegnet... Uanset hvor lydig hun ellers er, så har jeg aldrig kunnet få hende til at gå på plads langs det hegn.

 

At give en hund stød i dens egen have kan meget nemt være starten til en ulykkelig hundetilværelse i evig angst for at det skal ske igen..

 

Nogle hunde kan måske tåle det. Andre bliver skræmte for resten af livet.

ja og uanset om man kan lide victoria stickwell, så var det netop et program med nogle der havde dette problem med deres hunde, det var et el halsbånd, den ville ikke ud i haven overhovedet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lærte i dalmantineren at blive inde?!

 

Var det 9 måneder labradoren er? For måske er den i hele den teenage alder nu og så kan det jo godt ske at i skal vente et par måneder med at stole for meget på hende ;-)

 

Jeg synes ikke du skal hegne alting ind. Synes hellere du skal træne grænsen med hende rigtig meget, måske ala hende Victoria Stillwell som trænede hunde der hele tiden spiste pølser? (Tonks kan sikkert forklare den :mrgreen:) - men det var noget med et rødt flag og så øve nej med flaget, så satte de flaget i pølsen og lærte dermed hundene at pølser = nej, lod de være fik de godbid. Så kan i have små røde flag rundt om jeres grund, i stedet for et kæmpe hegn... Ok aner ikke om man kan gøre det sådan, men mener nu godt at man kan lære sin hund at blive der hvor man siger.

 

I situationer hvor du ikke kan have 100% øje på hende, så giv hende en laaaang snor på, som kun kan række til den grænse du sætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hund der ikke har nogen eventyr-trang overhovedet - men selv jeg ville ikke turde have hende løbende uden opsyn i en have, hvor hun kan komme op til en stor vej...

 

en ting er hendes liv - det ville være skrækkeligt nok - men tænk hvis hun tog flere med sig i graven? Kunne man have det på samvittigheden? Når det kunne have været undgået med et hegn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver starteren af dette indlæg, at de bor på landet.

Så er der jo nok også indhegninger, med elhegn til kreaturer i nærheden.

Bed landmanden om lov til at koble jer på, hans hegn.

Tag hunden i snor og vis den hvor grænsen er, når man har gjort det nogle gange, sætter man strøm til, det er måske hårdt men effektiv.

Ja, nu er jeg dyremishandler osv.

Men jeg har selv prøvet at få stød af det mange gange, og der er liv i mig endnu.

 

Min opdrætters ene hund ville engang hilse på en dreng påden anden side af et elhegn. Drengen rakte hånden ud for at hilse på hunden og hunden sprang op - poterne ramte elhegnet. Den dag i dag er hunden stadig bange for hænder, der bliver rakt frem! Så man skal virkelig-virkelig-virkelig ikke lege med sådan noget, kan lige se for mig, at hunden bliver bange for en alt for dagligdags ting :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min opdrætters ene hund ville engang hilse på en dreng påden anden side af et elhegn. Drengen rakte hånden ud for at hilse på hunden og hunden sprang op - poterne ramte elhegnet. Den dag i dag er hunden stadig bange for hænder, der bliver rakt frem! Så man skal virkelig-virkelig-virkelig ikke lege med sådan noget, kan lige se for mig, at hunden bliver bange for en alt for dagligdags ting :megaked:
Og det er netop et rigtigt godt eksempel på hvorfor man IKKE skal bruge stød på hunde.

 

Min bedstefars hund fik også engang stød. Han løb ind i hegnet i samme øjeblik som min bedstefar kaldte på ham, og i flere dage derefter tøvede han ved indkald. Heldigvis var han rimelig stabil og de to (ham og min bedstefar) havde et rigtig godt forhold, så det gik i sig selv igen. Men det viser jo bare så tydeligt, at det altså ikke er til at spøge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående elhegn, nu bor vi jo på landet. Har heste og grise, med elhegn rundt om markerne, Vores hunde har jo alle prøvet at få stød, og de lærer så bare at observere hvor der er hegn, ligesådan som hestene og grisene gør det.

De kan da fint følge mig ind i indhegningerne, de vil bare ikke springe over hegnet, men gerne gå under. Hunde er jo ikke dummere end andre dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...