Hop til indhold

schæfer


Gæst Bellua
 Share

Recommended Posts

I skriver: Schæfer Forum om racen Schæfer. I Danmark bliver schæferhunde stambogsført i DKK, der garanterer for racerenheden. Schæferhundens skulderhøjde er 60 - 65 cm hanner, og 55 - 60 cm for tæver. Pelsen skal være stockhåret med underuld. Farven kan være sort/gul, sort/brun, hel sort eller grå.

 

Her har i udeladt den hvide schæfer, der er raceren og stambogsført i DDH.

Vil i vide mere, så kig på websitet "bellua.eu" :vinken:

 

Lobo

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

HMMM

Jeg syntes at du skal læse lidt historie om schæferhundens oprindelse !

 

Citat:

Første gang den hvide schæfer optræder og vises frem var, så vidt man ved ved udstillingen i Hannover-showet i 1882. Det var Baron Von Knigge der udstillede sin gråhvide Kiraso (født 1878) og sin helt hvide schæfer Greif. Den Hvide Schæfer ses igen på udstilling i 1887 hvor Greif blev udstillet sammen med Greifa og Greif II.

 

Enhver Tysk Schæferhund, som kan føre sine rødder tilbage til den første officielle renavlede Tyske Schæfer Horand, som var farvet, siges at have mindst en hvid ane i sin stamtavle og i sin genetiske blodlinie.

 

Man ved, at Horands mor, Lene Sparwasser, var 50 % hvid. Horands morfar Greif var hvid. Eftersom Horands mor var 50 % hvid, så betød det, at Horand og hans bror Luchs var bærere af det hvide gen, og det er forklaringen på, at der kan forekomme hvide schæfere i et farvet kuld hvalpe. Farvede schæfere kan altså være bærere af genet for hvid pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville passe rigtig rigtig meget på hvad jeg svarede til det spørgsmål...

Hvis de forskellige racefora her på HG skal til at være lukkede for andre end DKK-tilhængere, så er det vist en diskussion vi må tage med admin.

 

Når man skriver en racestandard er man jo nødt til at gå ud fra "noget", her har man valgt at gå ud fra DKK. Det er jo ikke ensbetydende med at andre stambøger ikke er velkomne herinde!

 

Hvad vi som enkeltpersoner mener om de forskellige stambøger er jo en individuel sag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en hvid schæfer, ikke en schweizisk hyrdehund!

 

At DKK ikke godkender racen som hvid schæfer betyder jo ikke at det ikke er en hvid schæfer!

 

Jeg synes det er noget pjat.

Det er det samme med den sorte schæfer den har heller ikke altid været godkendt i DKK, men det er stadig en sort schæfer og er så også blevet godkendt i DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved alle de andre racefora står der bare en kort beskrivelse af racen, uden nævnelse af klubber. Det kunne man jo også overveje at gøre ved dette forum.

 

Hvad skal man så gøre i forhold til de racer hvor de forskellige klubber ikke er enige?

DRU, DHL og DDH og hvad pokker alle de der foreninger ellers hedder, har af og til temmeligt alternative fortolkninger af racebeskrivelser, i sammenligningen med DKK!

Skal vi så ud i en længere diskurs vedr. hvilken racebekrivelse der er gældende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et eksempel - her på bordercollie:

 

Fra DHL:

Hundens kropsform er kompakt. Meget væsentlige træk er, at dens hoved skal have æbleform og at den bærer sin moderat lange hale meget højt, enten i en bue eller halvcirkel med spidsen pegende mod lændepartiet.

 

Fra DKK:

Hale: Moderat lang, således halehvirvlerne når mindst haseledet. Den er lavt ansat, godt behåret og ender i en opadbøjet bue ... Halen må løftes når hunden er i effekt, men må aldrig bæres indover ryggen

 

Der skal ikke være nogen tvivl om hvad der efter min personlige opfattelse er noget vås ;-) Jeg anerkender ikke andre stambøger end de FCI godkendte for værende ægte, men det er og forbliver en privat holdningssag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad skal man så gøre i forhold til de racer hvor de forskellige klubber ikke er enige?

DRU, DHL og DDH og hvad pokker alle de der foreninger ellers hedder, har af og til temmeligt alternative fortolkninger af racebeskrivelser, i sammenligningen med DKK!

Skal vi så ud i en længere diskurs vedr. hvilken racebekrivelse der er gældende?

 

Tjah, ved Border Collie forum står der så vidt jeg ved bare "generel diskussion om racen Border Collie. Og uanset hvor højt halen ønskes holdt, mon så ikke både DKK og DHL Bordere kan finde ud af agility f.eks.? Eller skal personer der dyrker agility med en ikke DKK-stambogsført Border Collie holde sig til det generelle træningsforum?

 

DEr må da være noget man har tilfælles når man har samme race, og som man kunne tænkes at tale med andre om, uanset hvilke tre bogstaver der står på stambogen :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, ved Border Collie forum står der så vidt jeg ved bare "generel diskussion om racen Border Collie. Og uanset hvor højt halen ønskes holdt, mon så ikke både DKK og DHL Bordere kan finde ud af agility f.eks.? Eller skal personer der dyrker agility med en ikke DKK-stambogsført Border Collie holde sig til det generelle træningsforum?

 

DEr må da være noget man har tilfælles når man har samme race, og som man kunne tænkes at tale med andre om, uanset hvilke tre bogstaver der står på stambogen :confused:

 

Ja, det gør der fordi der ikke er nogen der har meldt sig til at skrive bevingede ord om Border Collien!

 

Nu er du ude i, hvorvidt man overhovedet bør have racebeskrivelser i toppen, og den synes jeg ærligttalt du skal tage med Admin.

Jeg synes racebeskrivelserne er en fin tilføjelse til de forskellige racespecifikke fora, og mener kun det er naturligt at det er den FCI anerkendte der står der.

 

Alternativet er i mine øjne for uoverskueligt, så længe der ikke er styring med det og der findes så mange hjemmestrikkede klubber!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var overhovedet ikke det der var pointen. Spørgsmålet var om Jer der har DKK-hunde slet ikke har noget at tale med andre om?

 

Det har da overhovedet ikke noget med sagen at gøre :confused:

 

En racebeskrivelse er en racebeskrivelse! Og det er så en individuel subjektiv holdning om man har tillid til den ene eller den anden forening!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har da overhovedet ikke noget med sagen at gøre :confused:

 

En racebeskrivelse er en racebeskrivelse! Og det er så en individuel subjektiv holdning om man har tillid til den ene eller den anden forening!

 

Racebeskrivelserne i toppen af de forskellige fora er ca. 3 linier lange. Hvorfor ikke fokusere på lighederne i stedet for forskellene, så alle kan være med? Det ser ud til at lykkes fint for flertallet af racefora herinde.

 

Og det har i meget høj grad noget med sagen at gøre, ellers ville folk jo ikke undre sig over den måde det står på i dette forum, vel? Var det ikke sådan diskussionen startede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Racebeskrivelserne i toppen af de forskellige fora er ca. 3 linier lange. Hvorfor ikke fokusere på lighederne i stedet for forskellene, så alle kan være med? Det ser ud til at lykkes fint for flertallet af racefora herinde.

 

Og det har i meget høj grad noget med sagen at gøre, ellers ville folk jo ikke undre sig over den måde det står på i dette forum, vel? Var det ikke sådan diskussionen startede?

 

Nu har de andre racefora heller ikke problemer med en race, der er delt i to i nogle klubber, men er én og samme i andre :blink:

 

Det DRU, DHL, DDH og alskens andre klubber kalder for berner sennen ligner for det meste også til forveksling en berner sennen. Men er en hvid schæfer egentlig en schæfer-schæfer eller bør man efterhånden konkludere, at det er en særskilt race og kalde den hvid schweisisk hyrdehund? Det er der jo så det, der er uenighed om og hvilken klub skal man i så tilfælde tag eudgangspunkt udfra? Der må jeg indrømme, at jeg er enig med Ekaterina i, at DKK/FCI er mest oplagt.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Skal vi ikke lige vende tilbage til udgangspunktet? Der er to indlæg i denne tråd, fra personer der ejer hunde, som de anser for at være hvide schæfere. Er de velkomne i dette forum eller ikke?

 

Nogle vil sige ja, dem som mener, at det er hvide schæfere.

 

Andre ville sige, at de skulle spørge Admin, om de kunne få oprettet et subforum, der hed Hvid Scheisisk Hyrdehund, og måske et "Hvid Schæfer"-link oveni, som linkede til samme forum :mrgreen:

 

På den anden side kunne de i mangel af bedre (og fordi der ikke er så overdrevent mange hvide) "få lov til" at deltage her, fordi mange af karakteregenskaberne er ens.

 

Wow, jeg var til hjælp overhovedet? Nå, men personligt hælder jeg nok til de sidste to ting, som jeg skrev :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke vi er velkommen fordi vores hvide schæferhunde har stambog i DDH og ikke i DKK, ja så tror jeg at jeg finder et andet forum!

Heldigvis er min hvide schæfer anderkendt i schæferhundeklubben, hvor vi træner. Og det er en DKK klub !!! Underligt ikk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes bestemt du skal blive her, der er meget god viden og enormt mange rigtig s¢de mennesker (som mig :mrgreen:).

Min personlige holdning til de hvide schæfere, er at det er noget pladder at de ikke er "rigtige" schæfere pga farven. Var det ikke Hitler der (ironisk nok) avlede ihærdigt væk fra de hvide, da han ikke mente de var holdbare nok? Og vi ved jo alle at han var enormt vidende omkring genetik :roll: Så for mig er en schæfer en schæfer, uanset farve.

Jeg har selv en dejlig cremefarvet en af slagsen, dog uden tavle af nogen art.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville passe rigtig rigtig meget på hvad jeg svarede til det spørgsmål...

Hvis de forskellige racefora her på HG skal til at være lukkede for andre end DKK-tilhængere, så er det vist en diskussion vi må tage med admin.

 

Jeg så lige denne tråd ved et tilfælde!

 

Selvfølgelig er alle velkomne selvom de ikke er stambogsført i DKK.

 

Forum beskrivelsen er faktisk ved at være af ældre dato, og jeg skal ikke påstå at den måske burde ændres. Jeg hører gerne bud på forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...