Hop til indhold

Påklædning til os 2 benede!


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Nu nærmer vi os den kolde tid (nogle dage føler jeg vi er midt i den :skraek: <-- læs som forfrossen smiley!)

 

Mit spørgsmål er så, hvad har I på/hvad kunne I godt tænke Jer, at have på, til morgenturen/træningen?

 

Jeg leder lidt efter noget hvor jeg ikke føler mig som Michelin-manden (mere end jeg gør i forvejen), ikke "smelter" i regnbukser, bliver våd i cowboy-bukser osv..

 

Kort sagt - Gode råd til påklædning, og gerne links! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 154
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Al påklædning for mig er efter det gammelkendte lag-princip.

 

Flere tynde lag, isolerer bedre end ét tykt. Sådan ér det.

Hvad lagene består af, er nærmest en religion.

 

Mit princip:

Uld! Merino-uld kradser ikke. ALmindeligt uld kan kradse.

 

ren uld inderst. Når det er knap så koldt, så er det merino boksere, og t-shirt.

på riddi kolde dage, er det merino langærmede undertrøjer med rullekrave og langbenede merino underbukser

 

Ovenpå dét, en uldskjorte eller trøje. Gerne en der kan lynes/knappes op elelr ned for, for at regulere temperaturen.

 

Ovenpå dét igen, en vindtæt jakke. Jeg ahr både goretex og oilskin. Pt er det en gammel engelsk mc-ordonans oilskinsjakke (barbour) jeg bruger mest. Den er nærmest bombesikker, hvor en goretexjakke ikke rigtig kan lide lang tids brug. Goretexen bliver nemlig beskidt "indeni" og mister egenskaberne, efter overraskende få år. Tåler iøvrigt ikke torne ejheller gnister/flamme etc.

Oilskin tåler stort set alt, og skulle det blive utæt, så er det let at imprægnere igen, såvel som at lappe.

 

SOm yderbuks er det overraskende nok et par pinewood skalbukser jeg er mest imponeret over. Hverken goretex eller andet. men de dur.

 

Som skalbuks/regnbuks er det igen et par gamle oilskins-skalbukser jeg benytter mest. (igen Barbour) Tåler næsten alt, fylder næsten intet nedpakket, og fungerer bare. Barbour oilskinsjakker og bukser er iøvrigt tornesikre. (Det hedder endda Barbour thornproof)

 

Har prøvet mange ting af igennem tiden. Jeg er underligt nok vendt tilbage til det der var almen viden dengang jeg startede med friluftslivet: Uld, uld, lagbeklædning, uld, åhh ja... glemte jeg Uld!?

Det virker, og har virket i mere end et århundrede. Selv idag er det efterhånden ved at være normalt at benytte sig af den gamle viden igen, efter space-age trenden, og dennes efterhånden mange fiaskohistorier og begrænsninger.

 

Uld isolerer, selvom det er vådt, uld lugter ikke, selvom man har svedt i det i ugevis. (Ok. Det lugter, men ikke på samme måde som kunststoffer, slet ikke ligeså slemt)

Uld kan vrides tør. Det vil stadig være vådt, men det vil ikke føles vådt og klamt. Uld har langt den bedste "ånding". Selv moderne professionelle materialer kan ikke følge med en velsyet uldtrøje, hvad angår svedtransport, ventilation og isolering.

 

Eneste undtagelse jeg har i mit sortiment af uld, er mine bukser.

 

Nåh.. Nok tekst. Hér er et par billeder:

 

Devold merinoulds-undertøj. God kvalitet, til rimelig pris.

397386_1.jpg

 

Skjorte/trøje ovenpå undertøjet

Bison guide shirt. Omend enhver anden uldskjorte/uldtrøje, vil kunen det samme, finder jeg at netop denne er af formidabel kvalitet, som jeg ikek kan finde andre steder.

guide_shirt_1.jpg

 

Bukser. Har dog også både fjællræven og Härkila lappmarksbukser og mange flere. Disse er dog dem jeg pt. benytter mest. Pinewood.

thumbnail.asp?id=642&size=200

De erstates snart af disse: Bison Moleskin

moleskin_front.jpg

 

Anorak. Fylder minimalt, værner for det meste, undtaget kraftig regn, og er lækker og behagelig til skandinaviske forhold, når en ordentlig og helt tæt jakke ikke er praktisk.

Gode lommer, og 2 virkeligt gode kængurulommer, hvoraf den øverste har åbning i toppen til ét rum, og åbninger i siden til hænderne, så du kan flette fingre med dig selv på kolde dage hvor tøsen/fyren ikke er med.

view_image.asp?id=650

 

Som jakke bruger jeg mest denne: En Barbour oilskinsjakke. Engelsk mc-ordonansjakke. 30 pund leveret.

IMG_1111.jpg

Har dog også diverse goretexer, sågar en Härkila lappmarksjakke..

Alle som én hænger de i skabet, til fordel for den gamle viden og erfaring.

 

Sokker og strømper er snart det vigtigste, vil jeg lige tilføje.

ET par lange tynde strømper af ren uld/merinould, med et par tykkere lange sokker ligeledes af ren uld/merinould, er vejen frem. Det giver tørre fødder, og tillige et glidelag, som mindsker friktion og irritation af fødderne, dermed undgår man skrabesår og vabler.

Tørre fødder, er desuden varme fødder, og sunde fødder.

 

Fodtøjet er et yderligere vigtigt punkt. De skal passe, med plads nok til sokker og strømper. Man kan altid snøre støvlerne ind, når det bliver sommer, og man smider de tykke sokker. Men man får svært ved at gøre støvlerne større, for at få plads til de tykke sokker efterår/vinter/forår.

 

Goretex er godt, også i støvler. Men det er også voldsomt overvurderet. Desuden får man svært ved at gøre et par goretexstøvler med en lilel skade i, tætte igen.

Jeg foretrækker fuldlæderstøvler. De er så til gengæld mere plejekrævende. Men de funker, uanset hvad man udsætter dem for, hvis de er lavet ordentligt.

Dog skal siges at man sagtens kan få et par gode og pålidelige støvler, uden at skulle bladre 3-4000 ud på dem.

Chiruca f.eks. laver forbavsende gode støvler, til fornuftige priser. Jeg besidder selv et par fuldskaftede af deres, og de har nu små 5 år på bagen.

Til sammenligning slider jeg et par ecco op på ½ år, meindl holder i snit 1½-2 år, lowa det samme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da korrekt at lag på lag som spejderdrengen siger er godt, men der er så alvorlig fare for at komme til at føle sig som michelin mandens kone:mrgreen: og det gider jeg dælenme ikke, når nu er er alternativer:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kashmir er det absolut lækreste og mindst krasende uld. Dyrt med dejligt :5up:

 

På fødderne plejer jeg at bruge nogle Sorel støvler, og hvis jeg gerne vil se lidt pænere ud, har jeg et par Alberto Fasciani støvler med en tyk lammeskindssål i.

SNV12976.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da korrekt at lag på lag som spejderdrengen siger er godt, men der er så alvorlig fare for at komme til at føle sig som michelin mandens kone:mrgreen: og det gider jeg dælenme ikke, når nu er er alternativer:-D

 

Ja hvis du vælger lag på lag, med beklædningsstykker der er tykke ;)

 

Og gør du dét, så går pointen ligesom af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Damn DKW, du har sgu fået lidt mere hår end sidst vi så dig.......:mrgreen:

:lol::lol:

 

Arh. Dét billede er nu af Wayland. En englænder. Wildmand, reenactor, og fotograf. Iøvrigt en ganske rar mand :)

 

 

Ellers hopper jeg på Barbour vognen. Top klasse, og stort set uopslidelig. Ditto med moleskinds bukserne, der er nu ikke noget som en mand i moleskinds bukser. Det er næsten helt umuligt ikke at røøøøre ved dem....bare lidt.:slem:

:slem::slem:

:mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis du vælger lag på lag, med beklædningsstykker der er tykke ;)

 

Og gør du dét, så går pointen ligesom af det.

 

Ja det er klart:-D

 

Jeg må indrømme jeg også er doven, gider ikke bruge ret meget tid på at hoppe i vintertøjet, overtrækkerne og jakken på og så hoppe ned i støvlerne og ud af døren, det er lige mig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er klart:-D

 

Jeg må indrømme jeg også er doven, gider ikke bruge ret meget tid på at hoppe i vintertøjet, overtrækkerne og jakken på og så hoppe ned i støvlerne og ud af døren, det er lige mig

:lol::lol:

 

Se dét princip kører mange af de nye spejdere også efter...

 

Jeg kører (indlysende nok) efter lag på lag. Men u arbejder jeg jo også udenfor til hverdag, og der er det ligesom nødvendigt.

 

Overraskende nok, kan jeg være klar på under 2½ minut, hvor de nye spejdere, med langt færre stykker påklædning, skal bruge i omegnen af mellem 10 minutter, og helt op til 3 kvarter...

 

:hmm:

 

Et spørgsmål om vane og rutine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg går med militærbukser...synes de er super fine...men jeg er heller ikke sådan voldsomt kuldskær...

 

Jeg hader at være totalt ubevægelig, og det synes jeg man er i dynejakke, så jeg går ofte med to trøjer istedet, og en t-shirt under...

 

Fodtøj har jeg aldrig været praktisk med, så jeg går i skate-sko året rundt, og lover altid mig selv at købe noget jeg IKKE falder i....hehe...så i år køber jeg måske støvler...:-D

 

 

Jeg er hamrende upraktisk, men synes ikke jeg fryser, så håber det er ok jeg delte alligevel...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol::lol:

 

Se dét princip kører mange af de nye spejdere også efter...

 

Jeg kører (indlysende nok) efter lag på lag. Men u arbejder jeg jo også udenfor til hverdag, og der er det ligesom nødvendigt.

 

Overraskende nok, kan jeg være klar på under 2½ minut, hvor de nye spejdere, med langt færre stykker påklædning, skal bruge i omegnen af mellem 10 minutter, og helt op til 3 kvarter...

 

:hmm:

 

Et spørgsmål om vane og rutine

 

1½ min så er jeg klar:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen: den kan jeg altså slå - hi hi - uden på den almindelige tøj trækkes et par fleecebukser fra Bilka i størrelse 2 numre for stor - og ud af døren man er :5up: Fylder ikke meget - men varmer fantastisk - ikke stor tøjskift vupti og man er afsted :mrgreen:

 

Næ næ FOXmutter den går ikke, det er en om´mer:cool:

 

Det skal være vinterbukser, vinterjakke og støvler !!!!!!!!

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Har også fået vinterovertøjet frem :-)

Jeg bruger en dunjakke som den på billedet - min er bare kortere. Bryder mig egentlig ikke om dunjakker og føler mig lidt som michelinmanden, men den er dejlig varm!!!

Så har jeg nogle varme goretex støvler fra puma, som er virkelig praktiske og varme :5up:

 

Jeg er generelt rigtig kuldskær så har altid flere strikbluser på indenunder - og nylon- eller uldstrømpebukser under mine bukser. OG 2 eller 3 par strømper (mindst et par uldsokker :blink: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da vist godt at man ikke er den forfrossende type kan jeg godt se, ellers ville jeg da dælme blive ruineret i tøjindkøb! :shock::mrgreen:

 

En ganske almindelig jakke og et halstørklæde og så evt. en ekstra trøje inde under hvis det er rigtig koldt, så er jeg klar :-D

 

Jeg er med her, men jeg tror, at Vild(m)anden er inde på noget af det helt rigtige, hvis man ligefrem skal forblive derude en hel arbejdsdag+størstedelen af ens fritid med.

 

For mig er det jo bare sådan et par times træning, trasketur med vovse og den slags, så her er det rigeligt med en eller anden jakke, et tørklæde og en extra sweater.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal være rigtig besværlig eller det er piv koldt så er fremgangsmåden så ledes:

 

Uldstrømper på,

Vinterridebukser på, (fuck om det er ridebukser de er pis gode:mrgreen:)

Trøje på,

klam grøn pinewood jakke på i str. XL der stadig lugter af ko,

I et par staldstøvler der er forede, (og bundet i forvejen:mrgreen:)

Ud af døren, og husker hunden samt ens hjemmestrikkede jordbærhue:klap:

 

Den nemme måde:

 

Trøje på,

Staldstøvlerne og uldsokker,

Hue på og ud af huset, husker hunden:mrgreen:

 

 

Jeg er bare en modeulykke big time om vinteren og der skal gås med hund:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da vist godt at man ikke er den forfrossende type kan jeg godt se, ellers ville jeg da dælme blive ruineret i tøjindkøb! :shock::mrgreen:

 

En ganske almindelig jakke og et halstørklæde og så evt. en ekstra trøje inde under hvis det er rigtig koldt, så er jeg klar :-D

 

Det er dyrt indrømmet, men så vil jeg også gerne retfærdigvis sige, at det holder mange vintre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

er det helt umuligt at se bare nogenlunde anstændig ud når man er klædt på til hund? :engel:

 

Så længe man har tøj på, er man vel anstændig:mrgreen:

 

Personligt er jeg ret lige glad, hvordan jeg ser ud, så længe jeg ikke fryser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg synes godtnok også det er problematisk med den vinterpåklædning, ikke mindst fordi det på internatet er noget med vildt svingende temperaturer og vindforhold hele tiden. Inde ved hundene og i resten af bygningen er der varmt og læ. Lige udenfor, på gårdspladsen er der nogenlunde læ, oppe på vejen det første stykke er der også nogenlunde læ og som regel sol. Skoven = totalt læ, men fuld skygge, efter skoven = masser af sol men absolut ingen læ. Når man så går med den ene hund efter den anden, afbrudt af en slurk kaffe i køkkenet, så bliver det til en næsten håbløs opgave at undgå enten voldsomme svedeture eller tænderklaprende frysen.

 

Jeg bruger en Arrak Original jakke, ovenpå sweatshirt & tshirt, uldent halstørklæde, strikhue, goretex handsker, lange underbukser, jeans, Base Camp skisokker... og så er der lige mine sko, ja sko! Synes støvler er klodsede, tunge og generelt trælse at gå i :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...