Hop til indhold

sele til Golden retriever


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Så får vi om kort tid en ny hund i nær fammilie,:klap:

ny legekammerat :banan:spørsmål vi drøfter meget er,,

må en Golden retriever ikke bruge sele,:hmm: er det en dårlig ide for den type hund,?? den er en lille hvalp på 8 uger.

Håber nogle vil komme med gode råd,:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så får vi om kort tid en ny hund i nær fammilie,:klap:

ny legekammerat :banan:spørsmål vi drøfter meget er,,

må en Golden retriever ikke bruge sele,:hmm: er det en dårlig ide for den type hund,?? den er en lille hvalp på 8 uger.

Håber nogle vil komme med gode råd,:5up:

 

?? Ehm, de skal bruge sele! :mrgreen:

Ej, det er selvf et personligt valg, jeg bliver bare så trist hver gang jeg ser en dejlig hund/hvalp der trækker afsted i et halsbånd, med host og kvæler-lyde til følge! :cry:

Selvf lærer man hunden at gå pænt, men en lille nysgerrig hvalp trækker jo til højre og venstre hele tiden for at få det hele med!

Mange hvalpeskoler kræver faktisk, at man har en sele på hvalpen, så man undgår skader fra halsbånd, eller endnu værre, kvæler! :shock:

 

Mio trækker stadigvæk voldsomt, men vi har heller ikke være så konsekvente med anti-trække-træningen. :oops:

Han kan gå pænt, men det kniber virkeligt i starten af turen hvor han "skal have det hele med"!

Dette indtryk har jeg af langt de fleste Retrievere (der altså ikke lige har været i DKWeichert's skole :blink:)!

 

Tag hvalpen med ud og køb en sele efter pasform og ikke kun udseende - måske ikke den aller dyreste til at starte med, da vapsen jo vokser ret meget i starten. Kig evt i LuckyLunas Sele-tråd efter gode råd! :5up:

 

Og tillykke med nær-familieforøgelsen forresten! :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

?? Ehm, de skal bruge sele! :mrgreen:

Ej, det er selvf et personligt valg, jeg bliver bare så trist hver gang jeg ser en dejlig hund/hvalp der trækker afsted i et halsbånd, med host og kvæler-lyde til følge! :cry:

Selvf lærer man hunden at gå pænt, men en lille nysgerrig hvalp trækker jo til højre og venstre hele tiden for at få det hele med!

Mange hvalpeskoler kræver faktisk, at man har en sele på hvalpen, så man undgår skader fra halsbånd, eller endnu værre, kvæler! :shock:

 

Mio trækker stadigvæk voldsomt, men vi har heller ikke være så konsekvente med anti-trække-træningen. :oops:

Han kan gå pænt, men det kniber virkeligt i starten af turen hvor han "skal have det hele med"!

Dette indtryk har jeg af langt de fleste Retrievere (der altså ikke lige har været i DKWeichert's skole :blink:)!

 

Tag hvalpen med ud og køb en sele efter pasform og ikke kun udseende - måske ikke den aller dyreste til at starte med, da vapsen jo vokser ret meget i starten. Kig evt i LuckyLunas Sele-tråd efter gode råd! :5up:

 

Og tillykke med nær-familieforøgelsen forresten! :vinken:

 

Tak for dit svar,:5up: forstår heller ikke rigtig at opdrætteren (som jeg var med hos og se den dejlige lille ny) sagde at det var bandlyst :roll:til den type hund, og kendelkl. sagde STRENGT nej til sele, Jeg bruger selv sele til bella men det er jo heller ikke en Retriver.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi brugte også en sele til Daisy i starten. det var en ganske almindelig H-sele.

 

Nu er vi gået over til næsten kun at bruge halsbåndet. Synes hun er nemmere at styre på den måde.

 

Men har faktisk en rigtig dejlig Hurtta sele liggende, som jeg ærgrer mig over vi ikke får brugt. Synes bare at hun trækker endnu mere når hun får den på og så er det nærmest umuligt at holde linen så hun går "plads" fordi ringen til linen sidder midt på ryggen af hende og ikke ved halsen.

Har I andre også de problemer?

 

Er der i øvrigt nogen af jer, der har hørt noget om at mange dyrlæger fraråder brug af seler fordi det skulle give rygskader?

 

Vi fik det at vide til vores allerførste træningstime og synes bare det er det total modsatte af hvad jeg har indtryk af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der i øvrigt nogen af jer, der har hørt noget om at mange dyrlæger fraråder brug af seler fordi det skulle give rygskader?

 

Vi fik det at vide til vores allerførste træningstime og synes bare det er det total modsatte af hvad jeg har indtryk af.

Jeg har også kun hørt det modsatte fra kiropraktor og dyrelæge, men det er klart at selen og typen af selen skal passe hunden og hundens alder - ellers kan der sikkert godt opstå skader (?).

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår slet ikke den opdrætter, jeg vil da også sige på med selen hvis det er hvad i gerne vil ;-)

 

Her står lidt om hvilken type der er god til hvalpe og unghunde, der endnu ikke er færdig udvokset:

 

http://www.misjahund.dk/about6.html

 

Måske du kan bruge det :-)

 

 

Så fandt jeg lige ud af at vi slet ikke må bruge den sele vi har til Daisy før hun er udvokset :shock: Heldigt det ikke har fungeret for os så.

Den får lov at blive i skabet lidt endnu. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad du vælger at putte på hunden, er dit valg. Det har ikke det fjerneste med racen at gøre, og hvad man vælger er fuldstændig ligegyldigt, hvis man er sin opgave voksen, og lærer kræet at gå ordentligt, INDEN den begynder at trække som en sindssyg.

 

 

Jeg bruger selv retrieverline, eller en stump snor, eller hvad jeg nu lige har i nærheden. Som oftest er det dog retrieverlinen, for den ligger som regel i jakkelommen allerede, og så er det nemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi brugte også en sele til Daisy i starten. det var en ganske almindelig H-sele.

 

Nu er vi gået over til næsten kun at bruge halsbåndet. Synes hun er nemmere at styre på den måde.

 

Men har faktisk en rigtig dejlig Hurtta sele liggende, som jeg ærgrer mig over vi ikke får brugt. Synes bare at hun trækker endnu mere når hun får den på og så er det nærmest umuligt at holde linen så hun går "plads" fordi ringen til linen sidder midt på ryggen af hende og ikke ved halsen.

Har I andre også de problemer?

 

Er der i øvrigt nogen af jer, der har hørt noget om at mange dyrlæger fraråder brug af seler fordi det skulle give rygskader?

 

Vi fik det at vide til vores allerførste træningstime og synes bare det er det total modsatte af hvad jeg har indtryk af.

 

Mio trækker lige meget i halsbånd og sele, og ved møde med andre hunde, kaster han sig nogle gange frem. Derfor går vi ikke tur/træner i halsbånd! :scared:

 

Vi fik faktisk et godt tip til anti-træk træning sidst. Synes det hjælper ret godt på Mios kropsbevidsthed :5up:

 

Giv hunden en H-sele på med ring foran. Sæt en førerline i ringen på ryggen og foran ved halsstykket.

Man skal ikke trække hunden afsted, men guide den blidt hvis den fx trækker.

Tommelfingerne skal ligge nedad mod hunden på linen, så man ikke kramper hårdt om den. Hvis hunden trækker stopper man op og strammer den del af linen der sidder fast i ryg-ringen.

Tror nok det var sådan den var i hvert fald :hmm: - det er lidt svært, at beskrive, når man ikke står med hunden! :blink:

 

Kvali på vedhæftede foto er ret dårlig - kastede det bare lige ind i paint, men man kan da se princippet! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst kim-kato

Hej

Jeg træner med min golden retriver ( 2 år ) i dch klub og der fik vi fortalt at vi kun skulle bruge læder halsbånd og ikke kvæler halsbånd eller sele.

Sele bruger vi kun når vi arbejder med spor, for at hunden kan bevæge sig mere frit.

Lige nu er jeg hjælpetræner for et hvalpehold som indeholder alt fra gravhunde og optil boerboel hund. De fik besked på at bruge læder halsbånd.

 

Vh kim-kato

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg træner med min golden retriver ( 2 år ) i dch klub og der fik vi fortalt at vi kun skulle bruge læder halsbånd og ikke kvæler halsbånd eller sele.

Sele bruger vi kun når vi arbejder med spor, for at hunden kan bevæge sig mere frit.

Lige nu er jeg hjælpetræner for et hvalpehold som indeholder alt fra gravhunde og optil boerboel hund. De fik besked på at bruge læder halsbånd.

 

Vh kim-kato

 

Det er sikkert også fint på et træningshold, hvis man har nok styr på sin hvalp til, at den ikke pludselig hopper frem mod en potentiel legekammerart og derved kan skade nakken.. :5up:

 

Men jeg så så sent som her til morgen, den dejligste lille lab-hvalp iført et fint halsbånd, der ivrrig som hvalpe nu engang er, hang i halsbåndet on/off flere minutter, i sit forsøg på at komme hen til en person der stod et stykke derfra - det gør mig altså trist at se! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så får vi om kort tid en ny hund i nær fammilie,:klap:

ny legekammerat :banan:spørsmål vi drøfter meget er,,

må en Golden retriever ikke bruge sele,:hmm: er det en dårlig ide for den type hund,?? den er en lille hvalp på 8 uger.

Håber nogle vil komme med gode råd,:5up:

 

 

Jeg bruger den sele der hedder en Julius K9 hundesele, den er altså super god!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Jeg bruger den sele der hedder en Julius K9 hundesele, den er altså super god!

 

Jeg bruger samme sele til Cajsa, den er altså super god.

 

Cajsa trækker aldrig, da vi simpelthen er stoppet op hver gang linen er blevet stram. Og så får hun naturligvis masser af godbidder når hun går pænt;-)

Hun trækker dog lidt når vi er i skoven og hun er i flexlinen. Men inde i byen i en almindelig 2 meters line, er der ingen problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger samme sele til Cajsa, den er altså super god.

 

Cajsa trækker aldrig, da vi simpelthen er stoppet op hver gang linen er blevet stram. Og så får hun naturligvis masser af godbidder når hun går pænt;-)

Hun trækker dog lidt når vi er i skoven og hun er i flexlinen. Men inde i byen i en almindelig 2 meters line, er der ingen problemer.

 

Den er nemlig super god, plus den sidder rigtig godt på hunden, og man kan selv bestemme, hvor langt tilbage man vil have selen til, at sidde på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst Trine199
Vi brugte også en sele til Daisy i starten. det var en ganske almindelig H-sele.

 

Nu er vi gået over til næsten kun at bruge halsbåndet. Synes hun er nemmere at styre på den måde.

 

Men har faktisk en rigtig dejlig Hurtta sele liggende, som jeg ærgrer mig over vi ikke får brugt. Synes bare at hun trækker endnu mere når hun får den på og så er det nærmest umuligt at holde linen så hun går "plads" fordi ringen til linen sidder midt på ryggen af hende og ikke ved halsen.

Har I andre også de problemer?

 

Er der i øvrigt nogen af jer, der har hørt noget om at mange dyrlæger fraråder brug af seler fordi det skulle give rygskader?

 

Vi fik det at vide til vores allerførste træningstime og synes bare det er det total modsatte af hvad jeg har indtryk af.

 

Jeps!

Er lige præcis mit problem også, og én af grundene til at jeg også hellere bruger halsbånd end sele, selvom jeg ved at selen er bedre for hunden... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps!

Er lige præcis mit problem også, og én af grundene til at jeg også hellere bruger halsbånd end sele, selvom jeg ved at selen er bedre for hunden... :oops:

 

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være sværere at gå på plads med sele end med halsbånd?

Cajsa går da lige god lineføring - eller skidt i visse tilfælde:genert: - uanset om hun er i sele eller halsbånd, som vi bruger her i heden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være sværere at gå på plads med sele end med halsbånd?

Cajsa går da lige god lineføring - eller skidt i visse tilfælde:genert: - uanset om hun er i sele eller halsbånd, som vi bruger her i heden.

 

Jeg oplever det samme her. :vuf:

Mio trækker som en hel hest - både med og uden sele, og jeg har derfor valgt altid at have sele på ham, så det ikke belaster hans hals for meget.

Mio kan godt finde ud af at gå pænt når man beder ham om det, og jeg har ingen problemer med at få ham til at gå plads i nogen af selerne. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være sværere at gå på plads med sele end med halsbånd?

Cajsa går da lige god lineføring - eller skidt i visse tilfælde:genert: - uanset om hun er i sele eller halsbånd, som vi bruger her i heden.

 

 

Det er muligt at det er mig der bærer mig forkert ad?

Men hvis Chilli har halsbånd på, halser hun oftest så meget, at hun går 1-1½ meter foran mig og jeg har mega-svært ved at få kontakt med hende og få hende hen hvor jeg gerne vil have hende! :???:

 

Hvis hun derimod er i sele (med spændet og dermed snoren, lidt tættere på mig) går hun lidt pænere og jeg har nemmere ved at få kontakt til hende og få hende til at gå ved siden af mig....

Lyder måske sært - men sådan er fakta :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg bruger også K9 selen til mine hunde. Selen er supergod til hvis hunden trækker ( det gør mine :genert:) De er som regel lidt dyre, men jeg har lige opdaget at min "lokale" forhandler (dogsfirst.dk) har dem på udsalg.

 

Lidt øv-øv når man lige har købt for 3 mdr siden, men billigt er det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...