Hop til indhold

Ting man kan lave med en balje


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har været hos Ekaterina idag, og der kom vi til at snakke om "elefanten"... jeg blev pludselig ganske meget i tvivl om, hvorvidt mit kræ kunne gå begge veje rundt på baljen :mrgreen:

 

Så jeg måtte hjem og teste :mrgreen:... det kunne hun godt. Og når baljen nu alligevel var ude, så kunne vi jo ligeså godt lege lidt med den :-D

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
har jeg virkelig overset denne?

 

laver du en video af hvordan du har lært stumpen det grundlæggende :engel:

 

er bange for cujo vil tage den i munden og løbe sin vej med det frækkeste udtryk i øjnene...

 

Alle balje"øvelserne" er lavet via shaping. Jeg har sat mig klart hvad jeg ville opnå - fx. forpoter op på baljen - og så klikket hende for alt der nærmede sig dette...

 

Nogle øvelser har hun så selv "fundet på" og jeg har bare "fanget dem" med klikkeren - som fx at stå med bagpoterne på baljen og forpoterne på jorden, og også det med at sidde nede i baljen (eller på kanten af den, da hun er liiiiige stor nok til at sidde nede i den :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle balje"øvelserne" er lavet via shaping. Jeg har sat mig klart hvad jeg ville opnå - fx. forpoter op på baljen - og så klikket hende for alt der nærmede sig dette...

 

Nogle øvelser har hun så selv "fundet på" og jeg har bare "fanget dem" med klikkeren - som fx at stå med bagpoterne på baljen og forpoterne på jorden, og også det med at sidde nede i baljen (eller på kanten af den, da hun er liiiiige stor nok til at sidde nede i den :lol:)

jeg er jo en skovl til træning jo :oops: så spørger jo, nok en del..

 

hvornår ligger du så ord på? eller du klikker bare løs?

hvor længe går du efter samme øvelse? altså gentagelse og hvornår tænker du på en ny variant?

 

(damn jeg har brug for personlig træner)

Link til indlæg
Del på andre sites

at bagbenene kan bevæge sig rundt om baljen både med og imod uret. :-D

 

Hihi ok jeg ser lyset nu!

Troede i mente om hunden kunne gå over baljen begge veje, forstod så heller ikke det vildt svære i det :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg har været hos Ekaterina idag, og der kom vi til at snakke om "elefanten"... jeg blev pludselig ganske meget i tvivl om, hvorvidt mit kræ kunne gå begge veje rundt på baljen :mrgreen:

 

Så jeg måtte hjem og teste :mrgreen:... det kunne hun godt. Og når baljen nu alligevel var ude, så kunne vi jo ligeså godt lege lidt med den :-D

 

det er super at træne med baljen, det har vi gjort i længere tid.

Chili er lidt skeptisk over for den, men hun vil gerne stå på den.

Caia er blevet noget bedre til at flytte bagpoterne og gå rundt om den.

en ganske sjov øvelse.... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna mener at jeg helt bestemt må have lagt noget INDE i baljen, så den skal da vendes om:rolleyes::lol::lol:

 

Jeg har fået en ny seng, som er 60 cm høj, det er lidt for højt til at jeg kan lide Luna bare springer ned, når nu hun har lidt problemer med den ene albue. Så jeg vil lære hende at gå ned via et trin.

 

Pt er vi dog ved at øve at hun skal gå op på trin.. Vi bruger en sodavandskasse pt. Men den er altså for ustabil, så jeg kan ikke komme videre.. Jeg ville rigtig gerne begynde at få hende over kassen, altså at alle 4 poter kommer til at røre kassen.. Men den vælter:cry:

 

Her er et klip af hvor vi ca er pt. Nu er vi dog ved, at hun hver gang skal stå med forpoterne på kassen. Der er nogle småfejl, men vi er begge nybegyndere .. både med klikkeren og videokameraet *G*

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er jo en skovl til træning jo :oops: så spørger jo, nok en del..

 

hvornår ligger du så ord på? eller du klikker bare løs?

hvor længe går du efter samme øvelse? altså gentagelse og hvornår tænker du på en ny variant?

 

(damn jeg har brug for personlig træner)

 

Jeg sætter ikke et ord på før hun har forstået hvad det er hun skal. I starten smed hun jo bare 1 pote på (fordi hun mente det bare var et stort target), det blev hun klikket for, fordi det jo var på vej mod den rette øvelse....

 

Da hun efterhånden konsekvent smed begge poter op hver gang jeg satte baljen på jorden, satte jeg et ord på.

 

Jeg træner den samme ting - her forpoter op - i korte sessioner, få minutter. Karla er rimeligt hurtigt opfattende, så det tog kort tid inden hun havde fanget den. Da jeg var lidt for langsom med klikket (var lige optaget af at knække froliccer i stykker :lol:) stillede hun sig omvendt (bagpoter oppe), så det skyndte jeg mig bare at klikke også.... :genert:

 

Men hvis Cujo ikke selv tager vildt meget initiativ, så er det måske smart at lokke ham lidt istedetfor at vente på at han selv gør noget... ellers risikerer du at han bliver træt af "legen"...

 

Fx. Hvis han kan give pote, så læg din hånd på baljen og bed ham om en pote og få så fjernet din hånd rimeligt hurtigt, så han giver pote på baljen. Og husk der skal være FEST! når han smider en pote på, så han relativt hurtigt indser - at det her baljepjat det er da bare for fedt! Tænk engang at få mørbrad bare for at smide min pote op på en balje... :mums:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna mener at jeg helt bestemt må have lagt noget INDE i baljen, så den skal da vendes om:rolleyes::lol::lol:

 

Jeg har fået en ny seng, som er 60 cm høj, det er lidt for højt til at jeg kan lide Luna bare springer ned, når nu hun har lidt problemer med den ene albue. Så jeg vil lære hende at gå ned via et trin.

 

Pt er vi dog ved at øve at hun skal gå op på trin.. Vi bruger en sodavandskasse pt. Men den er altså for ustabil, så jeg kan ikke komme videre.. Jeg ville rigtig gerne begynde at få hende over kassen, altså at alle 4 poter kommer til at røre kassen.. Men den vælter:cry:

 

Her er et klip af hvor vi ca er pt. Nu er vi dog ved, at hun hver gang skal stå med forpoterne på kassen. Der er nogle småfejl, men vi er begge nybegyndere .. både med klikkeren og videokameraet *G*

 

[media]

[/media]

 

Hvad med nogle billige "bogkasser" fra enten Biva eller IKEA - du ved de der firkantede nogen man kan skrue op på væggen, de er måske lidt mere stabile end en sodavandskasse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med nogle billige "bogkasser" fra enten Biva eller IKEA - du ved de der firkantede nogen man kan skrue op på væggen, de er måske lidt mere stabile end en sodavandskasse?

 

Ja, det kan være. Men jeg har slet ikke råd til at købe nogen, så det skal pt helst være noget gratis.

 

Jeg skal på sigt have købt noget ala de kasser, for så har jeg jo også opbevaring samtidig:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

at bagbenene kan bevæge sig rundt om baljen både med og imod uret. :-D

 

:banan: Lige præcis dét.... Jeg har lige nogle spørgsmål som sædvanlig. :genert:

 

Vi har lært til pre-agility at få hunden til at gå med bagbenene mod uret rundt. Hvorfor kun den ene vej? Jeg går ud fra det handler om at hunden skal blive mere bevidst om sine bagben. Men hvorfor går vi ikke begge veje. Kommer det senere?

 

Og Smilla flytter sig helst kun rundt, når jeg flytter med. Træneren ser vist gerne at hunden går uden man selv flytter på sig. Men hunden vil jo helst stå overfor én, så den kan se én. Har du trænet Karla til at gå rundt selv. Og hvordan?? (Synes ikke der sker noget, når jeg bare står og venter klar med klikkeren. Hun tripper bare med bagbene på stedet. Altså stadig med front mod mig).

Link til indlæg
Del på andre sites

Da koda blev trænet i bagpartskontrol som hvalp brugte vi også meget baljen, og nu hvor han er 1 år er baljen simpelthen det bedste jeg kan slæbe frem han er helt pjattet med at lave øveler på den og nærmest en ros i sig selv hehe hermed en lille film hvor han laver elefanten og et billeder hvor det er "koda in the box" hehe

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Da koda blev trænet i bagpartskontrol som hvalp brugte vi også meget baljen, og nu hvor han er 1 år er baljen simpelthen det bedste jeg kan slæbe frem han er helt pjattet med at lave øveler på den og nærmest en ros i sig selv hehe hermed en lille film hvor han laver elefanten og et billeder hvor det er "koda in the box" hehe

 

[media]

[/media]

 

Hold fast elefanten er flot. :shock: Hvordan har du lært ham at dreje rundt på egen hånd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marie Svane
Da koda blev trænet i bagpartskontrol som hvalp brugte vi også meget baljen, og nu hvor han er 1 år er baljen simpelthen det bedste jeg kan slæbe frem han er helt pjattet med at lave øveler på den og nærmest en ros i sig selv hehe hermed en lille film hvor han laver elefanten og et billeder hvor det er "koda in the box" hehe

 

[media]

[/media]

 

Hvor er han bare god :klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold fast elefanten er flot. :shock: Hvordan har du lært ham at dreje rundt på egen hånd?

 

Der har været en artikkel i hund og trænings blad hvor øvelsen er beskrævet flot meeeeen kan ikke lige huske hvilket nummer :hmm:

 

Jeg har trænet via klikker og shaping. Bare stået og ventet på at koda skulle tage initiativ til at gøre noget rigtigt og belønnet ham for det det var ikke svært at få ham til at forstå at der var baljen det drejede sig om så rimelig hurtigt kom han op at stå med forbenene på den.

 

Samtidig når han stod på den og jeg flyttede mig lidt siden rundt om baljen så flyttede han lidt på sig og jeg belønnede ham for at flytte på bagbenene. Det sværeste var at få ham til at svinge hele vejen rundt så han mistede fokus på mine øjne, altså at han sku svinge rundt og på et tidspunkt have ryggen til mig. - Der prøvede jeg at sige twist til ham mens han stod på baljen en øvelse han havde lært hvor han skulle dreje rundt, og bingo så svingede den lille fyr hele rumpetten rundt samtidig med forbenene blev på baljen :klap:

 

Så kalder jeg den så bare elefanten nu hvor han kender øvelsen...

 

Har brugt den meget til at få ham til at lære at svinge sig ind i pladsposition da står jeg tæt på baljen og så når han svinger rundt kommer han ind på min venstre side og så har han lært at rykke pænt ind på plads ved hjælp af baljen også..

 

Håber det var svar nok, er lidt svært at få ned på skrift hvad det egentlig er man gør.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det flot at se, og kan godt lide at I så også har fået "at svinge ind på plads" næsten foræret af baljetricket. :5up::5up:

 

Ja det super dejligt.. - Og at Koda har fået sig meget bagbartskontrol at han kan bakke og sno sig om alting det er så fantastisk at se :mrgreen: - og det gør flere tricks noget sjovere at arbejde med da koda tit bruger alle 4 ben når han skal forsøge sig frem for at få sin belønning :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har været en artikkel i hund og trænings blad hvor øvelsen er beskrævet flot meeeeen kan ikke lige huske hvilket nummer :hmm:

 

Jeg har trænet via klikker og shaping. Bare stået og ventet på at koda skulle tage initiativ til at gøre noget rigtigt og belønnet ham for det det var ikke svært at få ham til at forstå at der var baljen det drejede sig om så rimelig hurtigt kom han op at stå med forbenene på den.

 

Samtidig når han stod på den og jeg flyttede mig lidt siden rundt om baljen så flyttede han lidt på sig og jeg belønnede ham for at flytte på bagbenene. Det sværeste var at få ham til at svinge hele vejen rundt så han mistede fokus på mine øjne, altså at han sku svinge rundt og på et tidspunkt have ryggen til mig. - Der prøvede jeg at sige twist til ham mens han stod på baljen en øvelse han havde lært hvor han skulle dreje rundt, og bingo så svingede den lille fyr hele rumpetten rundt samtidig med forbenene blev på baljen :klap:

 

Så kalder jeg den så bare elefanten nu hvor han kender øvelsen...

 

Har brugt den meget til at få ham til at lære at svinge sig ind i pladsposition da står jeg tæt på baljen og så når han svinger rundt kommer han ind på min venstre side og så har han lært at rykke pænt ind på plads ved hjælp af baljen også..

 

Håber det var svar nok, er lidt svært at få ned på skrift hvad det egentlig er man gør.....

 

Smart :5up: Dumle forstår at stille sig med forpoterne oppe på, han kan også godt svinge rundt når jeg går rundt om baljen, men twist sidder der ikke helt endnu, så ved ikke om vi kan bruge den, men den bruger vi targetstick til at lære... måske man også kunne bruge targetstick her :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Smart :5up: Dumle forstår at stille sig med forpoterne oppe på, han kan også godt svinge rundt når jeg går rundt om baljen, men twist sidder der ikke helt endnu, så ved ikke om vi kan bruge den, men den bruger vi targetstick til at lære... måske man også kunne bruge targetstick her :hmm:

 

Det er ikke sikkert du har brug for den mere, men jeg lavede denne her som jeg lovede :-D

 

Balje.wmv from Lonny on Motionbox

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...