Hop til indhold

Hvad gider i ikke "diskutere"


Gæst Renésj
 Share

Recommended Posts

Gæst Renésj

Med hunden ;-)

 

Jeg har det sådan med piller, der sætter Fie sig ved siden af og så åbner jeg gabet på hende og smider dem i hende.

 

Ørerens/øjendråber har jeg det på samme måde, det skal overståes og så kan der leges bagefter.

 

Negleklipning havde jeg store problemer med i starten og prøvede alt med godbidder og trak det længe ud, havde indtryk af det stressede hende langt mere, så nu tager jeg et fast greb i poten og får klippet dem hurtigt.

 

Men hvordan har i det med sådan noget, vil i træne de forskellige ting, eller blot få dem overstået og så lege efterflg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hunden ;-)

 

Jeg har det sådan med piller, der sætter Fie sig ved siden af og så åbner jeg gabet på hende og smider dem i hende.

 

Ørerens/øjendråber har jeg det på samme måde, det skal overståes og så kan der leges bagefter.

 

Negleklipning havde jeg store problemer med i starten og prøvede alt med godbidder og trak det længe ud, havde indtryk af det stressede hende langt mere, så nu tager jeg et fast greb i poten og får klippet dem hurtigt.

 

Men hvordan har i det med sådan noget, vil i træne de forskellige ting, eller blot få dem overstået og så lege efterflg.

 

Alle mine hunde er fra hvalp af vænnet til at få klippet negle, ordnet øre osv. ting der bare skal gøres, det har aldrig været et problem, og den dag i dag er det nusseting:-D

 

Piller gives i et stykke leverpostej, men vil hunden ikke spise det, så ryger de altså bare ned i halsen og så er det overstået:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Med Luna vil jeg nok gøre lidt af begge dele, træne og samtidig insisterer på at når det skal gøres, så skal det altså gøres. Men jeg vil helst træne det på forhånd så vi begge kan få noget positivt ud af det.

 

Med Baldur som er bange for at blive håndteret, der vil jeg meget sjældent tvinge min vilje igennem, idet at han for hver gang jeg gør det, vil miste noget mere tillid til mig, og dette vil besværliggøre vores fremtidig håndtering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har helt klart lært noget, til næste hund:-)

 

Ørerens og negleklipning skal trænes fra den kommer indenfor dørene.. Piller, jamen de skal bare ned, der er ingen lokken. Lykkes det ikke med første pille, prøver jeg ikke igen, så bliver det "tvang", den bliver stoppet i halsen og så bliver munden lukket til den er slugt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie er også vant til at blive "håndteret", man kan pille stort set alle steder ved hende, ligesom dyrlæger kan få lov til alt, men derfor synes hun stadig ikke det er rart at få sprøjtet rens i ørene, for at få den renset igennem, må hellere end gerne klø hende i øret, men kommer flasken med ørerens frem, så er det "tvang", eller beder hende komme på plads og så hænger ørene, så det er ikke frivilligt

 

Hun er også mundkurvs trænet som hvalp.

 

Lige mht. negleklipningen, der tror jeg at det var min nervøsitet der smittede af på hende, var skide ræd for at klippe for langt ned og skulle så samtidig prøve at gøre det hyggeligt, det holdt ikke *G*

Link til indlæg
Del på andre sites

SKRIIIIIIIIIIG hvor er I heldige !!!!

 

Min græskegadehund diskuterer jeg heller ikke med mere når der skal klippes negle..... hun ryger simpelthen til dyrlægen når det skal gøres.

Hun skriger være end en gris på vej til slagteren... naboen ringede en dag og ville høre om vi var hjemme for de frygtede for vores hunds liv..:stupid:

De troede det var løgn da jeg sagde at vi bare forsøgte at klippe negle på Suzi.... HOST HOST HOST... det skal lige siges at naboen bor 600 m fra os :oops:

 

Men ellers så forgår det stille og roligt (vel gennemtrænet) med alle de andre ... også Suzi når vi bare glemmer neglene :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vælger mine kampe :genert: det meste vil Zacko godt være med til, men ja øre der går grænsen, og ja jeg må gerne rode i dem, bare ikke komme noget i, så der går jeg og overvejer at købe en mundkurv og forsøge at vende ham til den, så vi har muligheden hvis det er, men kan ikke lide det men altså måske :hmm: negle må jeg godt, ikke altid så mange af gangen, men så tager vi et par stykker og så nogle andre en anden dag, klippe hår under poter er også ok men så nu her for lidt siden blev han skide sur over at jeg ville smøre poter/trædepuder :stupid: nå men jeg gider altså ikke overtæde hans grænser for han bliver bare endnu være næste gang, så her må jeg tilstå at det meget er på hans premisser, fordi han bliver helt panik agtig når man presser ham ud i noget han ikke er tryg ved :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ting der kan diskuteres - min hund og jeg i mellem - og så er der ting som bare aldrig er åben for debat! :mrgreen:

 

Hun var slet ikke håndteret da jeg fik hende hjem, så alene det at røre ved hende skulle læres og det var ikke "åben for debat"!

 

Jeg har forsøgt fra hun var hvalp af, at lære hende med rolig og venlig konsekvens at acceptere at blive "pille-rode-raget" alle steder og acceptere det, dét gør hun. Men nyder det, dét gør hun sq ikke - hverken for gode godbider, nus, kæl, ros el.lig. - jow, bagefter :lol:

 

Men det er også helt okay for lige så snart jeg er færdig med "hvad hun nu skal have rodet ved", bliver der leget og fjollet rundt i hele lejligheden - eller hos dyrelægen spist gode godbider og nusset igennem ;-)

 

På samme måde når hun skulle have sele på (brugte meget sele da hun var helt ung), hun lignede en der i dén grad blev udsat for et overgreb og jeg prøvede alle de metoder jeg kunne komme i tanke om: klikkede hende, sad med siden til, lod den ligge fremme så hun kunne vænne sig til synet af den, roste, legede den på osv osv osv osv men nej! Hun lignede - og ligner - en der er ved at dø! Og jeg er en kold og væmmelig ejer, for skal den på, så kommer den på. Især efter jeg fandt ud af at lige så snart den var på, var hun en helt alm. glad hund der ikke ænsede der var sele på hende :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

SKRIIIIIIIIIIG hvor er I heldige !!!!

 

Min græskegadehund diskuterer jeg heller ikke med mere når der skal klippes negle..... hun ryger simpelthen til dyrlægen når det skal gøres.

Hun skriger være end en gris på vej til slagteren... naboen ringede en dag og ville høre om vi var hjemme for de frygtede for vores hunds liv..:stupid:

De troede det var løgn da jeg sagde at vi bare forsøgte at klippe negle på Suzi.... HOST HOST HOST... det skal lige siges at naboen bor 600 m fra os :oops:

 

Men ellers så forgår det stille og roligt (vel gennemtrænet) med alle de andre ... også Suzi når vi bare glemmer neglene :slem:

 

Dejligt at vide man ikke er alene :blink:

Piller (ryger i leverpostej), og hverken ørene eller tænderne er noget problem.

men neglene :cry: :damn: det er en kamp hver gang.

Anden gang valgte jeg at køre til dyrlægen, det koster jo ingen ting (20kr)

men hun bed assistenten i hånden - så fik hun mundkurv på, og SÅ blev der holdt fast.

Nu bryder jeg mig jo ikke om sådanne "overgreb" på min prinsesse :ae: :oops:

Så jeg har gjort det siden selv, men hold da kæ** et mareridt.

Hun ved udemærket hvad der skal ske og jeg kan komme så tæt på med saksen

som 1 mm - VUPTI og så spjætter hun - og så er det jo ikke til at ramme.

Og jeg er også temmelig nervøs for at klippe for langt, (det er desværre sket) hendes negle er helt sorte - kan ikke engang lyse gennem dem.

Så vi får gerne klippet en enkelt eller to negle ad gangen, og tager lidt flere dagen efter.

Sikke et cirkus:banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vælger mine kampe :genert: det meste vil Zacko godt være med til, men ja øre der går grænsen, og ja jeg må gerne rode i dem, bare ikke komme noget i, så der går jeg og overvejer at købe en mundkurv og forsøge at vende ham til den, så vi har muligheden hvis det er, men kan ikke lide det men altså måske :hmm: negle må jeg godt, ikke altid så mange af gangen, men så tager vi et par stykker og så nogle andre en anden dag, klippe hår under poter er også ok men så nu her for lidt siden blev han skide sur over at jeg ville smøre poter/trædepuder :stupid: nå men jeg gider altså ikke overtæde hans grænser for han bliver bare endnu være næste gang, så her må jeg tilstå at det meget er på hans premisser, fordi han bliver helt panik agtig når man presser ham ud i noget han ikke er tryg ved :lun:

 

Mundkurven syntes jeg er en dårlig ide, det vil kun gøre ham mere panisk. Kan du ikke narre ham istedet og dryppe ørene, når du sidder og nuldre hans ører, uden at han opdager den gimme flaske. :mrgreen:

 

Godt nok er golden den 4. mest intiligente hund. Men han er blondine. :lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ved udemærket hvad der skal ske og jeg kan komme så tæt på med saksen

som 1 mm - VUPTI og så spjætter hun - og så er det jo ikke til at ramme.

Lyder som Misja :lol: :banan:

 

Og jow, jeg er også en gang i mellem kommet til at klippe lidt for langt, hun har også helt sorte negle - men shit happens - og hun har overlevet hver gang (det har jeg også, svedig og flad af bar nerver) :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen! Det diskuterer vi hver gang, Petrine er i panik, har ellers trænet og haft hende med, i perioder flere gange om ugen (sådan er det at have 100 rotter) til dyrlægen, men det er lige frygteligt, hver gang. Jeg hader det, føles som om jeg begår et overgreb, men hun SKAL!

 

Da jeg fik hende, skreg hun når hun blev friseret, jeg måtte tage ud på landet for at få det overstået og nu har vi diskuteret færdigt og børstningen bliver accepteret!

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil videre bliver alt diskuteret herhjemme! :mrgreen:

 

Men jeg har da heldigvis også en dejligt madglad hund :blink:

 

Men der var engang, hvor øjendråber ikke blev diskuteret. Det skulle gøres og jeg troede ikke, at jeg kunne nå at træne det. I starten accepterede han det nogenlunde, men efterhånden blev det en KAMP at give ham de øjendråber! Han bed ikke, knurrede ikke engang. Men han gjorde modstand, det bedste han havde lært.. Da vi så fik nogle nye øjendråber tænkte jeg, at nu måtte jeg forsøge, at gøre skaden god... For den øjenbetændelse gik åbenbart ikke væk bare sådan lige...

 

Så jeg satte mig med ham på terrassen, med en masse foderpiller mellem benene og med Møffe liggende foran mig. Jeg brugte en halv time på at træne dryppe øjnene og efter den omgang lægger han sig selv til rette med hovedet på jorden og åbne øjne, når jeg sætter mig på den måde, med godbidder mellem benene :mrgreen: Træningen foregik på den måde, at jeg stod med øjendråberne i hånden og bevægede dem hen imod hans ansigt, som jeg ville gøre, når han skal have dryppet dem rigtig. Derudover trænede jeg også håndtering (åbne øjet op, med flere forskellige håndstillinger). Håndtering, mens øjendråberne var lige over hans øje, var det vi brugte længst tid på. Og til sidst dryppede jeg hans øjne, klik godbid for at forholde sig roligt alligevel. Lod som om jeg ville dryppe det andet øje et par gange og klik godbid for ikke at bevæge hovedet og så dryppe det sidste øje.

 

Til sidst brugte vi de samme øjendråber, som under første behandling, og han tog det bare perfekt, til UG og kryds og slange :5up:

 

Er sikker på, at denne træning også er skyld i, at jeg uden problemer kan klippe negle og hår på poterne, samtidig med at tilvænning til håndtering er med til det. Jeg kom faktisk til at klippe for meget af hans ene klo sidst :cry: Han sagde ikke en lyd, men det blødte, ikke voldsomt dog... Jeg opdagede det ikke med det samme og forstod ikke, hvorfor han var lidt tilbageholdende, når klosaksen kom tæt på.. Men sprang tilbage i træningen, nogle få skridt, og efter 3 eller 5 belønninger var han god igen - og så opdagede jeg, at jeg havde klippet for dybt :ae:

 

Smertetolerant hund jeg vist har!

 

Men håndtering vil jeg mene, at man med god vilje altid kan og bør trænes.

 

Angående piller, så er Møffe heldigvis så madglad, at han ikke for alvor har nægtet noget endnu.. Lyserøde antibiotikapiller gider han ikke spise, medmindre man brækker dem i kvarte og storroser ham for at æde dem :lol: Men ellers kan man bare blande dem sammen med lidt foderpiller og så ryger de glat ned. Men var han sådan en overkræsen pind, jamen, så ville der selvfølgelig ikke være nogen diskution.. For piller er jo i visse tilfælde livsnødvendige, så ned, det SKAL de, lige meget hvor hæsligt de smager.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jørgen Larsen

Ja så er jeg åbenbart heldig med Laika, hun finder sig i alt jeg gør ved hende,

øredråber ingen problemer hun kommer selv hen for at få dryppet ørene,

øjendråber nå ja hun hopper op i fifaen og venter så der, men hun ligger pænt medens øjnene bliver behandlet,

hendes negle ordner hun selv, hvis hun mener de er for lange gnaver hun dem ind så de passer i længden,

så jeg nøjes med lige at se dem efter og eventuelt lige file dem lidt hvis de er flossede

og dyrlægen, det er vist Laikas bedste ven hun kan få lov til alt hende doktor dyr :-P

måske er jeg bare heldig eller også er hun bare tryg ved at jeg udfører dette arbejde ved hende

jeg har trænet alle berøringerne med Laika lige fra hun var 8 uger og gør det stadig selv om hun ikke fejler noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Pelle finder sig også i alt.

Det betyder dog ikke at jeg bare "volder" ham til noget fordi han skal.

 

Eksempelvis havde han nogle grimme oplevelser hos dyrlægen som hvalp og kørte voldsomt op, når vi skulle derind.

 

Der kunne man jo godt sige "øv bøv bare ærgerligt, du skal jo derind" og gennemføre en undersøgelse/behandling, men jeg valgte i stedet at bruge mere tid på det og bestiller derfor altid dobbelttid hos dyrlægen.

Dette har betydet at Pelle kan få lov at "lande" i konsultationsrummet før han skal håndteres.

Han får lov at gå rundt og snuse, bliver nusset af dyrlægen og når så han har tjekket alt stiller han sig faktisk hen til bordet. Så er han klar.

 

I snit går der kun ca. 5 minutter mere på denne måde, konsultationen bliver gennemført i en rolig atmosfære og når vi forlader stedet er det uden opbygget stress/frygt. En afslappet Pelle i modsætning til tidligere hvor det kun kunne gå for langsomt med at komme ud og hvor han brugte utrolig meget energi på dæmpende/indyndende adfærd overfor dyrlæge og vet. sygeplejerske (som bare syntes han var SÅ glad :stupid:)

 

Der er nogle ting der ikke er til diskussion, men det er mere sådan noget som at hvis jeg siger "nu går vi", ja, så går vi uanset hvad han ellers gerne ville bruge tid på.

 

Kattenes mad skal kunne stå på gulvet, men det er jo noget jeg har trænet på, så det er nok en lidt anden kategori.

Link til indlæg
Del på andre sites

Al form for håndtering fra både mig selv og dyrlæge osv. står ikke til diskussion her hjemme, ligesom pillegivning o. lign. heller ikke gør det!

 

Herudover forventer jeg at de går i kurven/buret/seng når jeg beder dem om det uden brok (deet, kniber af og til :genert: , men står stadig ikke til diskussion)

 

"Så går vi" signalet er ligeledes endeligt... og en masse masse andre ting, som jeg ikke kan komme i tanke om nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fie har også haft det svært ved dyrlægen, men det afhjalp jeg ved at ligge morgenturen forbi et par gange om ugen, hvor hun bare kom ind og hun fik lidt godbidder af personalet.

 

Når vi går forbi nu, så går hun automatisk til trappen, ligesom hun gerne springer op på bordet, og der skal jeg være vågen, for hun lægger an, uanset hvor højt det står :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Fie har også haft det svært ved dyrlægen, men det afhjalp jeg ved at ligge morgenturen forbi et par gange om ugen, hvor hun bare kom ind og hun fik lidt godbidder af personalet.

 

Når vi går forbi nu, så går hun automatisk til trappen, ligesom hun gerne springer op på bordet, og der skal jeg være vågen, for hun lægger an, uanset hvor højt det står :stupid:

 

Og det er da dejligt.

 

Det positive en hund oplever kan alligevel blive smadret på ganske kort tid at noget den oplever som forfærdeligt og meget smertefuldt og det var hvad der skete i Pelles tilfælde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svært når man er hos dyrlægen, for de skal jo nå nogle ting i et begrænset tidsrum og man bliver jo nødt til også at respektere at dyrlægen også har en ryg f.eks.

 

Men ellers diskuterer vi en del ting herhjemme. Piller bliver præcenteret foran en godbid og bliver pillen ikke taget, falder der ingen godbid.

Link til indlæg
Del på andre sites

For Dumle har børstning altid været helt forfærdeligt, men efter laaang tid hvor jeg insisterer på at vi børster ham og han så får godbidder imens har det resulteret i at han nu gladeligt kommer løbende hver gang jeg finder børsten frem.

 

Piller gives i en leverpostej og plejer ikke at være noget problem.

 

Ved negleklipning havde vi også oplevelsen af at det var mere stressende for Dumle at gå langsomt frem med godbidder, så i dag er det bare noget der skal gøres og så er der godbidder bagefter.

 

Ved dyrelæger har jeg være dum og selv tænkt "det her skal bare overståes". Nu håber jeg på at jeg næste gang kan tænke "Det her går ikke. Vi kommer igen en anden gang/vi finder en anden dyrelæge" hvis det overskrider Dumles grænser alt for meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ved dyrelæger har jeg være dum og selv tænkt "det her skal bare overståes". Nu håber jeg på at jeg næste gang kan tænke "Det her går ikke. Vi kommer igen en anden gang/vi finder en anden dyrelæge" hvis det overskrider Dumles grænser alt for meget.

 

Det var jeg også da jeg skulle have scannet Thailo for et stykke tid siden og nu frygter jeg lidt hvordan det skal gå næste gang vi skal til dyrlæge.

 

Min dyrlæge har en overbygning i adfærd, så jeg regner med at det er iorden at jeg booker en dobbelttid næste gang, så Thailo lige kan få en god oplevelse ved at være på bord.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...