Hop til indhold

Hverdagen med en tøs i løbetid


mariesvita
 Share

Recommended Posts

Nu skal jeg snart hjem og passe en Vita i rivende løbetid. Altså hvor hun sidder henne ved døren og ligner en der aldrig kommer ude forn en dør. Hvor hun tilbringer lange perioderr ude i forhaven. Hvor hun knuselsker alle hunde - og slår  knuder på sig selv for at komme hen til dem. Ja og sådan kunne jeg fortsætte.Så er det jeg tænker:Hvordan ser dagene ud for jeres hundetøser når de er i løbetid?Gør I noget anderledes? Mere/mindre motion, mental aktivering, kælen, hvornår og hvor længe er de i snor?Hvad laver I?Jeg synes det kunne være sjovt at høre og måske jeg kunne blive inspireret? Det er sket mange gange før :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Nanna bliver meget pylret i sin løbetid, men det er kun andre mennesker og hanhunde som er guld værd i den periode. Alle andre får et hak i tuden :lol: Normalt er hun faktisk mest til tæver, udenfor løbetiden. Hunde hun kender godt, bliver parret fra alle leder og kanter :oops:

 

Hun bliver ekstremt kælen, og de der kender hende ved at det dårligt kan blive "værre". Men det kan det! :shock::lol:

 

Vi tager aldrig i hundeskove/parker i hele perioden, og undgår også snak med intakte hanhunde. Ellers bliver hun bare helt ustyrlig. Desuden ved jeg også, hvor irriterende det er som hanhundeejer, hvis tæveejeren ikke tager de hensyn.

 

Jeg forlanger ikke noget særligt af hende i perioden, og vi træner aldrig nye tricks. Hun får lov at være løs, i de perioder jeg vurderer det er forsvarligt. Hun har som regel lige nogle dage, når hun er højløbsk hvor man ikke skal gøre den slags :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitto blev sterilliseret for 1 år siden, og Kencys første løbetid, venter vi stadig på. Men kan svare fra dengang Sittopigen kom i løbetid, de to gange om året.

 

I starten havde Sitto det fint i løbetiden, hun var også nem at træne osv. hun ændrede sig faktisk ikke ret meget. Andet end når hun så en hanhund, så kunne hun lyde noget så ynkelig! :roll: Men hun havde ikke haft mange løbetider, før hun ændrede sig meget. Hun havde det elendigt! Hun var virkelig plaget af hormoner - hun var meget ofte falsk drægtig. Hun ville ikke så meget, hun skulle vide hvor hendes "hvalpe" (pivedyr/bamser) var henne, hele tiden. De skulle puttes en milliard gange om dagen, når Sitto følte hun havde brug for en pause fra sine "hvalpe" så blev de afleveret til enten min mor eller jeg, alt efter hvem der sad i sofaen. Så skulle vi passe dem.. gåture/træning var ikke noget hun havde den store lyst til. Hun blev meget kælen, skulle helst have tæt kontakt hele tiden. Men specielt de falske drægtigheder plagede hende meget - hun var slet slet ikke sig selv tilsidst! :( Så det endte med en sterillisering.. Men mens hun var i løbetid prøvede jeg på at motionere/beskæftige hende lidt ekstra, i håbet om hun ville glemme sine "hvalpe". Men jeg kunne sagtens se hun faktisk helst ville være hjemme og putte. Så det var ikke nemt - hverken for Sitto eller mig.

 

Håber virkelig at Kencys løbetider (og tiden før og efter løbetiden) vil foregå mere rolig. Sitto havde det virkelig elendigt, og sådan vil jeg meget gerne undgå at Kency også får det. Skulle det ske, vil hun blive sterilliseret noget før end Sitto gjorde. Det er jeg mest ked af - at der gik et godt stykke tid inden Sitto blev sterilliseret.. det skulle ha' været gjort før! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er jeg landet midt i løbetids"helvedet" :roll::lol:

 

Da jeg kom hjem gik jeg kort efter ud med Vita. Medbringende en lang snor - for det var tydeligt at se på Vita at hun er i løbetid.

 

Da vi kom til stedet hvor Vita kunne løbe i lang snor så jeg tre børn med tre løse hunde :shock: tænkte lille mig - så jeg råbte lige til en af dem at Vita var i løbetid. Den ene var hurtig til at indfange den ene og give den snor på.

Jeg havde dog misset at en af dem var gået bagom mig og nu stod lige op af mig og Vita.

 

Behøver jeg sige at Vita var meget venlig - meget... let på tråden :P:lol:

For hun var jo straks på dupperne og flyttede halen. Så søster her fik travlt med at få placeret sig så Vita var i mellem mine ben - det virkede heldigvis og pigen var hurtig til at fange den unge hanhund.

 

Og giv mig så et godt bud på hvordan man på fornuftig vis forlader stedet igen - og helst så det ikke tager flere timer :lol: Vita måtte jo gang på gang sikre sig at hendes nye kærlighed ikke fulgte efter hende og så står man altså stille, gør man!! SUUUK :wink:

 

Forbereder mig på at agere Vitas anstandsdame - for det er der vidst behov for :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...

årh det var liige sådan en tråd jeg ledte efter :5up: godt nok er den gammel, men den kan vel genbruges ;-)

 

Tror nemlig jeg har svaret på labberens underlige opførsel, hun er på vej i løbetid eller også er hun det :)

 

Vi mødte en dame med en kastereret bassethound på vej hjem fra skoven, og hun genkendte labberens opførsel som værende på vej i løbetid...IIIIKKKK :(

 

Hendes ende er hævet (troede det var normalt :oops: ) hun slikker sig hele tiden, står ved døren konstant så jeg tror jeg ik har gået nok med hende. Parrer mit ben og andre hunde (uanset køn) hele tiden :rolleyes:

Også det der inferne piverrig :roll::lol:

 

Mysteriet løst, jeg er ikke en dårlig hundesitter, bare uviden :genert::lol: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk at være varsom med at have hende fri...

 

Ja, hun får heller ik lov til at løbe frit i skoven efter i dag, for hun blev ved med at stikke af :confused:

 

Men er glad for at jeg fandt ud af hvad der var galt, troede vitterligt at hun ikke kunne lide mig, eller at jeg ikke gav hende nok motion :engel:

 

Men så er det bare hormonelt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt

Så blev det vores tur...!

Vi er de heldige ejere af en lille cairn terrie, der er kommet i løbetid for første gang :-)

 

Med den tid er der kommet et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle der kan svare på :roll:

 

- Hvor lang tid er hun i løbetid :?:

- Fra hvornår kan hun blive drægtig og hvor lang tid kan hun det :?:

 

Vi har også snakket lidt om, om vi burde sterillisere hende eller ej :!: Er der nogle der kender til fordele og ulember :?: Hvad koster det at få hende sterillseret :?:

 

Håber der er nogle der kan hjælpe os :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så blev det vores tur...!

Vi er de heldige ejere af en lille cairn terrie, der er kommet i løbetid for første gang :-)

 

Med den tid er der kommet et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle der kan svare på :roll:

 

- Hvor lang tid er hun i løbetid :?:

- Fra hvornår kan hun blive drægtig og hvor lang tid kan hun det :?:

 

Vi har også snakket lidt om, om vi burde sterillisere hende eller ej :!: Er der nogle der kender til fordele og ulember :?: Hvad koster det at få hende sterillseret :?:

 

Håber der er nogle der kan hjælpe os :???:

 

Jeg overvejer også at få bella sterillseret og har lige forhørt mig om pris og tid, det koster hos min dyrlæge ca,3200 kr. :mad:bella skulle komme til morgen og kunne komme hjem ca kl. 16 sår skulle blive ca 3 cm. det er den besked jeg fik. Bella er også i løbetid i øjeblikket det er 2 gang i hendes liv, hun er utrolig god til at holde sig ren, men jeg har købt bukser hos dyrhandleren til hende, dem får hun på når vi går ind i sofaen, for ikke der skal være noget, og hun venter pænt at jeg giver hende dem på, men skal nok finde ind under dem for at gøre sig ren.

Løbetid varer ca 3 uger det skulle være nr,2 ugen der er mest farlig vedr. hanhunden, men jeg passer nu på alle 3 uger.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

3 uger :shock: nøj jeg er næsten glad for at labberen tager hjem imorgen :lol:

 

Hun har været den skønneste hund nogensinde den første uge, men her i uge nr.2 har hun været SÅ irriterende :genert: Tror ikke jeg ville kunne holde til det 2 uger længere :(:lol:

 

Får jeg en hunhund skal hun altså også fixes. Hvis alle hunhunde blir sådan, så tror jeg jeg ville blive sindsyg ;-)

Labradortøsen har nu været dygtig til at holde sig ren, men forstår ikke hvordan de kan være i løbetid (og derved blive drægtige) men samtidig bløde!???!

 

Hos mennesker bløder vi jo først EFTER vi har været i "løbetide", det er jo ægget der blir udstødt fra livmoderen.

 

Hvordan hænger det lige sammen??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt

Tak for svaret bella :blink: Mest fordi vi overvejer sterillisering er fordi hendes bedste legekammerat er naboens collie, som er en hanhund og er ikke kasteret. De elsker virkelig at lege sammen. De går begge og piver på hver deres side af hækken, hvis ikke de får lov at lege :-P

 

Til Tonks

Jeg forstår heller ikke helt hvordan det kan lade sig gøre :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden kan ikke, ganske som med mennesker, blive drægtig mens den bløder. Når ægløsningen nærmer sig, aftager blødningen og udflåd bliver mere klart. Ægløsningen finder typisk sted mellem 12. og 14. dag (men som så mange opdrættere har erfaret, kan man aldrig helt regne med dagene og der indes store variationer). Det nøjagtige ægløsningstidspunkt kan bestemmet vha. blodprøve, hvilket nogle gør, når tæven skal parres.

 

En løbetid varer typisk tre uger, men kan varriere i længden fra 3-21 dage.

 

Det er i øvrigt med mennesker en bred misforståelse, er jeg for nyligt blevet belært om, at det er midt mellem to menstruationer, at der er størst chance for at blive gravid. I virkeligheden er chancen først i den første uge efter endt menustration. Eller noget i den retning. Hørte ærligt talt ikke så meget efter, da det ikke er et spørgsmål, der bekymrer mig så meget p.t. og jeg ikke havde lyst til at lægge ører til svigerindens fortællinger om hvordan hun blev gravid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden kan ikke, ganske som med mennesker, blive drægtig mens den bløder. Når ægløsningen nærmer sig, aftager blødningen og udflåd bliver mere klart. Ægløsningen finder typisk sted mellem 12. og 14. dag (men som så mange opdrættere har erfaret, kan man aldrig helt regne med dagene og der indes store variationer). Det nøjagtige ægløsningstidspunkt kan bestemmet vha. blodprøve, hvilket nogle gør, når tæven skal parres.

 

En løbetid varer typisk tre uger, men kan varriere i længden fra 3-21 dage.

 

Det er i øvrigt med mennesker en bred misforståelse, er jeg for nyligt blevet belært om, at det er midt mellem to menstruationer, at der er størst chance for at blive gravid. I virkeligheden er chancen først i den første uge efter endt menustration. Eller noget i den retning. Hørte ærligt talt ikke så meget efter, da det ikke er et spørgsmål, der bekymrer mig så meget p.t. og jeg ikke havde lyst til at lægge ører til svigerindens fortællinger om hvordan hun blev gravid...

 

Okay, det gir da ingen mening :confused:

Når vi quinde-mennesker har ægløsning, så blir seksual driften forhøjet og man(nogen) kan faktisk mærke det, og det kan være en smule smertefuldt :ae: og når ægget er skyllet ud efter menstruationen så er der ikke noget tilbage, og ægget kommer først tilbage ved næste ægløsning.

 

Dog kan sæd overleve pænt langt tid i livmoderen, så man kan aldrig være 100% sikker og bør ALTID beskytte sig hvis man ik vil være gravid.

 

Men det med hunde forstår jeg altså stadig ikke :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sæd kan overleve 2 (edit: slog det lige op, og blev klogere - fem skulle være det rigtige) døgn maks. ved rette temperatur så vidt jeg husker. Og optimalt er der kun 3-5 dage, hvor man kan blive gravid.

 

Nu er jeg ikke helt sikker på, hvad det er der er mærkeligt? Men hvis det er hundes cyklus, tror jeg bare man skal acceptere, at deres ser lidt anderledes ud end vores, og de ikke bliver drægtige mens de bløder, men umiddelbart efter. Deres ægløsning ligger altså umiddelbart efter blødningen, og ikke lang tid efter.

 

I forhold til mennesker, ser det sådan ud:

1. dag - menstruation

5.-7. dag - ophør af menstruation

1.-14. dag - modning af æg i æggestokken

14. dag - ægløsning

28. dag - menstruation igen

 

Så dag 14 ligger ikke midt mellem slutningen og starten af menustration, men midt mellem start og start (igen er alt individuelt, så ingen regel uden undtagelser).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...