Hop til indhold

Problem....


Splinten, mor og mig
 Share

Recommended Posts

Arghhh.... Vilya!

 

Hun er sådan en "jeg gør, hvad der passer mig" hund.... og kan være super god til træning, hvis hun får det rigtige ud af det.

 

Men i går - det regnede, ja.... det var meget mudret, ja... og tror I kræet ville dække? Hun KAN godt dæk, kommandoen er indlært, generaliseret osv. men dække ville hun ikke, selv om jeg hjalp alt, hvad jeg kunne. Jeg har brug for at hunden også kan arbejde i regnvejr, da jeg ikke endnu har fundet en måde, hvorpå jeg kan bestille godt vejr til prøver.

 

Stædige bæst - kæmpede i 5 minutter, før hun til sidst lavede noget, der lignede en dæk, hvilket blev max. belønnet med fest og røde (ok, øko kyllinge wienerpølser) pølser. Men hun nægtede at gentage det, så måtte tilsidst trække ind på fliserne for at jeg ligesom følte, at jeg vandt kampen.

 

What to do??? Bevares, de andre synes da heller ikke det er en fest at dække i regnvejr, men de er lidt mere sådan "hvis du siger det, så skal jeg vel gøre det...." agtige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Kender det aaalt for godt...

Bamse er mester i liiiige at have maven et par cm. over jorden, når det er vådt. Man kan næsten se hans ben dirrer af anstrengelse, når han skal dække for længe, i stedet for at få maven våd....

 

Tror ikke der er anden vej frem end træning, træning, træning, exeptionelt gode godbidder, og så masser af tålmodighed.

 

Men for dælen hvor er det bare irriterende, når man nu ved at bæstet udemærket kender kommandoen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mja... Du kæmpede i hvert fald en indædt kamp ;-)

 

Hvis kræet ikke kan lide at dække i vådt vejr, tror jeg ikke umiddelbart der er så meget du kan gøre!

Stella ville jo under ingen omstændigheder heller ikke tidligere, men nu er hun blevet så voksen og fornuftig at hun forstår at hun skal. Det er ikke med begejstring i øjnene og vuuvuuuuvuv lyde, men hun gør det da.

 

Tror du ikke Vilya også nok skal forstå "skal"-princippet når hun er blevet lidt ældre!?

 

Når du engang finder den metode med det gode vejr!? Vil gerne indvies i hemmeligheden - nemlig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Silke ikke ville dække da hun var ung, så måtte jeg foregå med et godt eksempel. Det var noget med at smide sig ned og lave sjove lyde og kratte i græsset. Det endte som regel med bar sjov og ballade. :roll:

 

Hvis hun ikke vil dække i mudder, så må hun da lade være. Hun er ikke særlig sart, og smider sig gerne på ryggen i det værste søle hvis der kommer en sød fyr og snuser til hende.

Men det kan da ske, at hun ikke vil HELT ned og ligge i mudder og regnevejr hvis det bare er mig, der ber hende om det:-D.

 

Det med at "kæmpe" for at få hende til det, det går jeg nok ikke rigtig ind for. Jeg gør øvelsen lidt nemmere -altså lidt tørrere..:lol: og prøver igen.

 

Men Silke dækker på forventningen om en kastet bold. Den maksimale belønning. Så hun er absolut samarbejdsvillig. Jorden KAN bare være FOR våd.

 

Til en prøve er det sjældent, at jorden ligefrem er mudret. Det kan være regnvejr, ja. Men så er det næsten værre når der er hedebølge.

Naturens luner kan man ikke rigtig beskytte sig imod.

Link til indlæg
Del på andre sites

!

de kan godt lade sig gøre

du skal i gang med at træne det langsomt op, dvs du starter med let fugt og slutter med ultimativ vådt!

En klikker, er god til det her!

Start almindeligt dæk klik straks og ultimativ belønning, det kunne være boldt, råt oksekød eller hvad ved jeg, det skal være det din hund bare vil have!

hunden skal bare ned meget hurtigt og klik straks ikke efter et sekund men straks hunden berører, det her er på tørt græs, du gør det nogen gange i træk så hunden forventer ultimativ belønning!

Så kører du samme træning på lidt fugtigt græs, som hvis der er faldet lidt dug! nogle gange i træk kun ned og så ultimativ belønning!

Så øger du langsom fugtigheden, hunden skal simpelthen forvente ultimativ belønning hver gang dens mave lander på græs!

når du har det på plads, så fjerner du ultimativ belønning på tørt græs og giver den kun på fugtig og senere kun på vådt græs!

Hunden skal have bygget en forventning op om at det at berøre fugtigt græs med maven det er super for det giver ultimativ belønning hver gang! så er der bare tilbage at øge tiden langsomt som da du startede dæk

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Arghhh.... Vilya!

 

Hun er sådan en "jeg gør, hvad der passer mig" hund.... og kan være super god til træning, hvis hun får det rigtige ud af det.

 

Men i går - det regnede, ja.... det var meget mudret, ja... og tror I kræet ville dække? Hun KAN godt dæk, kommandoen er indlært, generaliseret osv. men dække ville hun ikke, selv om jeg hjalp alt, hvad jeg kunne. Jeg har brug for at hunden også kan arbejde i regnvejr, da jeg ikke endnu har fundet en måde, hvorpå jeg kan bestille godt vejr til prøver.

 

Stædige bæst - kæmpede i 5 minutter, før hun til sidst lavede noget, der lignede en dæk, hvilket blev max. belønnet med fest og røde (ok, øko kyllinge wienerpølser) pølser. Men hun nægtede at gentage det, så måtte tilsidst trække ind på fliserne for at jeg ligesom følte, at jeg vandt kampen.

 

What to do??? Bevares, de andre synes da heller ikke det er en fest at dække i regnvejr, men de er lidt mere sådan "hvis du siger det, så skal jeg vel gøre det...." agtige.

 

 

Er du helt 100% sikker på at det var pga regnen hun ikke ville dække?

 

Hvis det var på samme sted du forsøgte er der den mulighed at en anden hund havde tisset der eller at der havde haft ligget en lort

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er hun med vand ellers???

 

For hvis hun nu fandt ud af, at vand kan være et fantastisk sjovt element kunne det være, at hun var knap så sart over at få våd mavse???

 

Kimba var heller ikke begejstret for at ligge dæk hvis det var vådt. Men med målrettet træning lærte hun det - og gjorde det til sidst som var det, det mest naturlige :-D

 

Jeg gjorde det, at jeg klikkede for hver nedadgående bevægelse mod underlaget - først bare hun tog hovedet ned, så bøjede lidt i benene osv. (fri-shapede ikke i starten, men havde lokning på - en hånd med guf i nede ved jorden, og først efterhånden gik jeg over til fri-shaping). Og så brugte jeg rigtig lang tid på, at lære hende at vand var super sjovt ;-) Igennem alle vandpytter, sprøjte med vandet og fange det, på stranden og tonse rundt i vandet, og til hundesvømning.

Og det gav pote til sidst :5up:

 

Fik dog ikke noget billede af hende, men her er et af Caisar :lun:, som ligger dæk i en sø, og Ninja :lun: som sidder i sit bassin i sommers - hun har også lært at ligge dæk, men har ikke noget billede.

Ninja kunne ikke lide vand da hun var mindre, men har fundet ud af, hvor sjovt vand kan være... det viser det sidste billede vist meget godt :blink:

 

Pøj pøj med Vilya :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Jeg har også det problem.

 

Emil er jo meget vandskræk generelt. Han er kommet så langt til at tolerer vand på poterne. But thats it!

 

Nå men ville øve dæk i bladene på plænen. De var våde. Og ikke om drengen ville helt ned. Han "lagde" sig også hurtigt uden at røre med maven gentagne gange.

 

I kommer med nogle fornuftige bud på trods af, at jeg skal vente på forskellige slags underlag...Ret svært når der konstant er vådt :hmm:....Ser det må være svært at øve på fliserne med et fugtigt håndklæde eller lignende, for så vil hunden da bare ligge sig ved siden af:confused:

 

Okay jeg har måske set mig blind for en løsning....Oplys mig gerne! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du helt 100% sikker på at det var pga regnen hun ikke ville dække?

 

Hvis det var på samme sted du forsøgte er der den mulighed at en anden hund havde tisset der eller at der havde haft ligget en lort

 

Prøvede at flytte mig - netop pga det! Men der er så den hage, at der jo bliver tisset MEGET på sådan en træningsbane - og det kommer ligesom frem, når det regner.

 

I dag ville hun gerne! Det var stadig vådt, men regnede ikke.... :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

!

de kan godt lade sig gøre

du skal i gang med at træne det langsomt op, dvs du starter med let fugt og slutter med ultimativ vådt!

En klikker, er god til det her!

Start almindeligt dæk klik straks og ultimativ belønning, det kunne være boldt, råt oksekød eller hvad ved jeg, det skal være det din hund bare vil have!

hunden skal bare ned meget hurtigt og klik straks ikke efter et sekund men straks hunden berører, det her er på tørt græs, du gør det nogen gange i træk så hunden forventer ultimativ belønning!

Så kører du samme træning på lidt fugtigt græs, som hvis der er faldet lidt dug! nogle gange i træk kun ned og så ultimativ belønning!

Så øger du langsom fugtigheden, hunden skal simpelthen forvente ultimativ belønning hver gang dens mave lander på græs!

når du har det på plads, så fjerner du ultimativ belønning på tørt græs og giver den kun på fugtig og senere kun på vådt græs!

Hunden skal have bygget en forventning op om at det at berøre fugtigt græs med maven det er super for det giver ultimativ belønning hver gang! så er der bare tilbage at øge tiden langsomt som da du startede dæk

:mrgreen:

 

Ah! Det havde jeg slet ikke tænkt - du er inde på noget der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er hun med vand ellers???

 

For hvis hun nu fandt ud af, at vand kan være et fantastisk sjovt element kunne det være, at hun var knap så sart over at få våd mavse???

 

Kimba var heller ikke begejstret for at ligge dæk hvis det var vådt. Men med målrettet træning lærte hun det - og gjorde det til sidst som var det, det mest naturlige :-D

 

Jeg gjorde det, at jeg klikkede for hver nedadgående bevægelse mod underlaget - først bare hun tog hovedet ned, så bøjede lidt i benene osv. (fri-shapede ikke i starten, men havde lokning på - en hånd med guf i nede ved jorden, og først efterhånden gik jeg over til fri-shaping). Og så brugte jeg rigtig lang tid på, at lære hende at vand var super sjovt ;-) Igennem alle vandpytter, sprøjte med vandet og fange det, på stranden og tonse rundt i vandet, og til hundesvømning.

Og det gav pote til sidst :5up:

 

Fik dog ikke noget billede af hende, men her er et af Caisar :lun:, som ligger dæk i en sø, og Ninja :lun: som sidder i sit bassin i sommers - hun har også lært at ligge dæk, men har ikke noget billede.

Ninja kunne ikke lide vand da hun var mindre, men har fundet ud af, hvor sjovt vand kan være... det viser det sidste billede vist meget godt :blink:

 

Pøj pøj med Vilya :blink:

 

I sommers ville hun gerne i vandet - nu er hun noget mere skeptisk :mrgreen:

 

By the way - hvor er det nogle fine billeder!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

tihi - jeg kan sgu da godt forstå hun ikke vil, hvad er det også du kræver af en DAME :!::!::!: ...

 

:mrgreen:

 

Kan ikke lige komme på nogle gode ideer. Måske hun er en rigtig "dame hund"?

 

Mine tøser er rigtig dæk faste, men vådt underlag er heller ikke noget de sætter pris på og man får noget af en bebrejdende mine "skal-bare-lige-fortælle-dig-at-det-bestemt-ikke-huer-mig" når man beder dem om det og det bliver kraftigt demonstreret med et langsomt neddæk, måske også en stønnen.

 

Har dog aldrig rigtig trænet det. Jeg er rigtig ond ja, men jeg har bare sagt "det-skal-du-fordi-jeg-siger-det-er-sådan" og så har de så tilgengæld skulle dække kort tid og med meget ros.

 

Prøver dog at undgå sådanne situationer med en hund der er ung og i indlæringsfasen - bare for at undgå et dårlig mønster og evt. senere ubehag ved øvelsen (generelt, ikke kun for dæk). Det er først senere når hunden har rutine og modenhed at jeg sætter den slags udfordringer og evt. gammeldags "du-skal-fordi-jeg-siger" attitude på.

 

Forresten hyggeligt at møde dig i weekenden :5up:

Kan være vi mødes igen til næste år, når muslingen endnu engang tages ned fra hylden, støves af og smides ud på en rallybane :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...