Hop til indhold

ikke glad for mad


Gæst awina
 Share

Recommended Posts

Ja jeg tror næppe vi nogensinde får problemer med overvægt her, men det er træls når ens kære bare ikke vil spise.

 

Jeg dummede mig jo fra starten og købte 15 kilo i min uvidenhed, da der stod det var godt til kræsne hunde og troede bare alle hvalpe var glade for mad :hmm: ok, jeg blev klogere og har 12 kilo Arden Grange i overskud.

 

Så købte jeg RC og han var helt vild. Jeg var glad, han spiste når han fik maden og tørrede mund. Ikke noget med at sidde ved ham, rode i maden osv osv. Men ak, knapt 2 uger efter var det det samme, så jeg købte RC sensitive og blandede i, niks intet resultat.

 

Jeg kan ikke bruge foder som godbider, fodersøg eller leg, da han ikke vil have det. Ofte er hans godbidder heller ikke helt gode nok. Blander jeg fx lidt kylling i foderet sortere han det bare fra.

 

Måske bør jeg have penge til hvad som helst når jeg har dyr, men jeg har sku ikke råd til at han bliver ved med at spiste i 14 dage og så skal skifte og man kan IKKE skifte tilbage, for det gider han ikke.

 

Han spiser på en dag (fordelt over 2 gange hvor det står fremme i 4-5 timer) ca. en fjerdedel af hvad der står på RC han skal have.

 

Så er mit spørgsmål, når hvalpen vokser fint, er glad og super aktiv, hvor bekymret skal man så være??

 

awina-albums-nemo-picture10972-nemo-vaegt.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Du skal ikke være bekymret.

 

For det første er foderanvisningen på poserne vejledende for det andet styrer mange hunde selv deres behov.

 

Så medmindre Nemo er radmager synes jeg ikke du skal tage det så tungt.

 

Pelle vil heller ikke æde hvadsomhelst. De første par dage med et nyt produkt æder han det og vil også gerne søge efter det, men derefter kan jeg ikke bruge foderet som godbidder mere, han vil ikke søge efter det og han lader foder ligge i skålen :shock:

 

Og han er labrador!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja

Så er mit spørgsmål, når hvalpen vokser fint, er glad og super aktiv, hvor bekymret skal man så være??

 

 

 

 

Du skal ikke bekymre dig (nu sider halvdelen af det her forum og griner af mig). Aslan har aldrig villet spise, mad kunne ikke værer en større pestilens!

 

Og jeg har grædt (ja det har jeg faktisk) for spise ville han ikke, han spiste under 50% af hvad fodervejledningen sagde, men aslan er vokset fint, han er nu 1,5 år, og vejer mindst af dem i hans kuld som vi har kontakt til.

 

Jeg sider stadig og ærger mig over at min hund ikke gider spise, og jeg bekymre mig stadig, men det behøves DU ikke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som de andre siger - du skal ikke bekymre dig, så længe han vokser og tager på... Karla har aldrig spist mere end max 1/4 af hvad hun burde - og kan af og til sultestrejke i flere dage...

 

jeg var ved at gå til at bekymring da uhn var yngre - efterhånden har jeg dog bare accepteret, at jeg altså ikke har en hund der lever for at spise, men bare liiiige præcis spiser nok til at kunne leve ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også haft problemet med min gamle hund. Men du skriver at madskålen står der i flere timer, har du prøvet at fjerne den, så det ikke bare er tilgængeligt hele tiden? Hvis min hund ikke spiste noget inden der gik 10 minutter fjernede jeg maden og prøvede at give hende det senere igen, så var det måske lidt mere interessant. Og ellers kan du måske prøve at gøre det lidt mere interessant med aktiveringslegetøj? Men min hvalp blander jeg nogle gange lidt dåsemad sammen med foderet for at det skal blive lidt mere spændende. og det virker på ham!

 

Udover det tror jeg bestemt heller ikke du skal bekymre dig, så længe han ser sund og rask ud:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra Aslan

hvis det spørgsmål var til mig , så bruger jeg Olivers , også til hvalpe.

Men overgang fra mælk også lidt hvalpedåsemad.

Mine energiske unghunde får efter hvalpemaden fra olivers derefter olivers Maxx energi , ellers er de for magre.Og de gamle Old and Fit- så der er lidt at holde styr på her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Max energi - undskyld min uvidenhed - giver den ikke også mere energi/uro i kroppen?

 

Sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen, nej :-)

 

Bruger også selv maxx energy, det er super fint til aktive hunde men også til hunde der har svært ved at holde vægten!

Astas vægt har aldrig været så fin og stabil som siden jeg gik over til det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan hænger det ikke nødvendigvis sammen, nej :-)

 

Bruger også selv maxx energy, det er super fint til aktive hunde men også til hunde der har svært ved at holde vægten!

Astas vægt har aldrig været så fin og stabil som siden jeg gik over til det!

 

 

Jeg er jo lidt bange for at han vil få overskydende energi, og ende med at ødelægge ting ligesom da han fik det forkerte foder som gav uro i kroppen.

 

Og grave hele min næsten fine græsplæne op igen :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm....Nemo skal bare have nyt :hmm:

 

Jeg blandede en tsk leverpostej i maden, moste det godt. Han var ællevild. Hoppede og dansede for at få mad, det var lykken :banan:..... i 3 dage, så var det "old news" og han spiser igen ingenting.

 

Altså jeg kan forstå man skal variere, men hver 3. dag at skulle opfinde noget nyt som er fantastisk, dét er jo næsten umuligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm....Nemo skal bare have nyt :hmm:

 

Jeg blandede en tsk leverpostej i maden, moste det godt. Han var ællevild. Hoppede og dansede for at få mad, det var lykken :banan:..... i 3 dage, så var det "old news" og han spiser igen ingenting.

 

Altså jeg kan forstå man skal variere, men hver 3. dag at skulle opfinde noget nyt som er fantastisk, dét er jo næsten umuligt.

 

Er det en mulighed at købe 3 - 4 forskellige mærker i små portioner og så veksle mellem den?

F.eks. en med fisk, en med lam, en med kylling og en med vildt.

 

Selv har jeg haft gjort netop det. Det var 3 forskellige mærker og 3 forskellige proteinkilder. Mine hunde fik et måltid fra hver pose dagligt, altså 3 måltider.

Det giver afveksling :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm....Nemo skal bare have nyt :hmm:

 

Jeg blandede en tsk leverpostej i maden, moste det godt. Han var ællevild. Hoppede og dansede for at få mad, det var lykken :banan:..... i 3 dage, så var det "old news" og han spiser igen ingenting.

 

Altså jeg kan forstå man skal variere, men hver 3. dag at skulle opfinde noget nyt som er fantastisk, dét er jo næsten umuligt.

 

Smilla vil have nyt til hvert måltid. :stupid: Så jeg tilsætter også forskellige ting som råt fars, en rest kød, forskelligt pålæg, sovs, lide kattemad.. og hvad har vi... (Og helst skal det lige lunes i mikro inden). :stupid:

 

Men jeg har det skidt med når hun ikke får nogen indenbords. Synes jeg kan mærke hun bliver energiforladt. Og nu har hun jo også været syg i en længere periode. Jeg kan også godt forstå det samme tørfoder dag ud og dag ind er kedeligt.

 

Jeg håber hun vokser lidt fra sin kræsenhed/ manglende madlyst, alle (mange) cavalierer er sgi da så madglade og har tendens til at tage på...:rolleyes: Og ellers gør det nok ikke noget hun ikke spiser så meget, når hun bliver voksen. :blink:

 

Lige nu er hun også den type der helst vil arbejde for sit legetøj, jeg kan ikke forestille mig det bliver ved sådan. Er vist typisk hvalp...

 

Jeg har ikke haft held med at skifte til forskelligt foder. Både kattene og nu hunden synes Royal canin smager bedst.

 

I petworld (og måske maxizoo?) er der smagsgaranti på de store sække. Så hvis ikke hunden vil have det kan man få pengene tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min 1 ste hund på Olivers Maxx Energi er nu 5 år, steriliseret og nu på Adult. Men som ung var hun meget mager. Hun har højt aktivitetniveau, er ala en Vizhla/pointer og løber stort set fri hver dag.

Min ny på dette er en bordermix??? med krudt i røven. Han er 1 1 /2 år , kastreret som 8 mdr´s og stadig meget tynd.

Mine får ihverfald til aften også noget lækkert ovenpå , for ikke at få det samme altid.

Jeg tror ikke, at Maxx Energi giver mere urolige hunde, det er jo fedt % der er højerer med bedre fordøjelige fedtstoffer.

Disse 2 er jo fra Grækenland og slet ikke som en DKK hund optimalt fodret fra afvænning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan slet ikke sætte mig ind i problemet - men hvis du på et tidspunkt vil afprøve Marcus Mühle så kan du godt få til 14 dage fra Petrines pose / sælge mig overskudet, hvis han ikke gider mere efter 14 dage.

 

Synes forøvrigt vægtkurven ser fin ud (uden at jeg kender specifikt til racen), så se på ham, føl på ribbenene og sammenlign med andre hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...