Trei Skrevet Marts 21, 2008 Rapporter Share Skrevet Marts 21, 2008 Efter en diskussion med en bekendt vil jeg lige stikke fingeren i jorden herinde og høre ad hvor længe I mener det er okay at en hund skal kunne holde sig. (en voksen hund) Min bekendte har en hund, der dagligt skal holde sig i over 11 timer før den kan blive luftet. Det synes jeg er meget længe, hvad synes I? Er det mig der er hysterisk? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 21, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2008 Nej, du er ikke hysterisk, er denne hund også alene i så lang tid dagligt? 5 gange ugentligt? Race? Jeg mener det er dyreplageri, og håber at de i det mindste bruger tid på hunden når de er hjemme, eller ude??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret Marts 21, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2008 Altså de kan godt holde sig så længe. Lua er da nogengange nede omkring 22-23 sidste gang og nogle gange jaeh så kan hun sagtens sove til kl 11-12 stykker næste dag.. Uden at tisse. Men jeg synes absolut ikke at det er ok at lade en hund være alene så længe f.eks. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Marts 21, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2008 Om natten er det nok ikke noget problem for ret mange voksne hunde. Men det er længe at skulle holde sig om dagen, selvom der er nogen hunde der feks gør det hvis det regner. Det lægste jeg har hørt om er 24 timer , men det var en engangs forseelse, da hunden ikke turde tisse væk hjemmefra, så hun holdte sig så længe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 21, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 21, 2008 At en hund vælger det synes jeg er noget helt andet end at en hund er tvunget til det Mika kan også sagtens vælge det, men jeg ville aldrig byde dem at skulle holde sig så længe! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Luxdog Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Jeg synes max 6 timer, til nød otte timer. Men udover det, så burde man ikke have hund, medmindre det var et tøjdyr Jeg kender flere hundeejere, som fx. også først spiser morgenmad og går i bad, inden de tænker på at lufte deres hund. Sygt i mine øjne, da hunden ikke har noget valg som os. Den skal luftes som det første man vågner/kommer hjem Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Tak for jeres svar. Jeg synes også at det er noget andet hvis en hund vælger det. Men denne her hund er alene hjemme om dagen i godt 11 timer og så synes jeg altså det er noget andet, så er der jo ikke tale om et valg. Jeg kan heller ikke lide at den er alene så længe hvilket den er i hvert fald 5 dage om ugen, især fordi det er en hund der - skal vi sige - ikke oplever så pokkers meget i det hele taget. Det er iøvrigt en lille blandingshund, ved ikke hvad racer der er i den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Luxdog Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Tak for jeres svar. Jeg synes også at det er noget andet hvis en hund vælger det. Men denne her hund er alene hjemme om dagen i godt 11 timer og så synes jeg altså det er noget andet, så er der jo ikke tale om et valg. Jeg kan heller ikke lide at den er alene så længe hvilket den er i hvert fald 5 dage om ugen, især fordi det er en hund der - skal vi sige - ikke oplever så pokkers meget i det hele taget. Det er iøvrigt en lille blandingshund, ved ikke hvad racer der er i den. Jeg synes den er farlig at sige hunden "vælger" det. Hunde indretter sig ofte efter deres ejere. Dvs. hvis ejeren fx. ikke gør tegn til en luftetur, så vil hunden holde sig, men det er ikke det samme som at den ikke skal tisse voldsomt :wink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Tak for jeres svar. Jeg synes også at det er noget andet hvis en hund vælger det. Men denne her hund er alene hjemme om dagen i godt 11 timer og så synes jeg altså det er noget andet, så er der jo ikke tale om et valg. Jeg kan heller ikke lide at den er alene så længe hvilket den er i hvert fald 5 dage om ugen, især fordi det er en hund der - skal vi sige - ikke oplever så pokkers meget i det hele taget. Det er iøvrigt en lille blandingshund, ved ikke hvad racer der er i den. Jeg synes den er farlig at sige hunden "vælger" det. Hunde indretter sig ofte efter deres ejere. Dvs. hvis ejeren fx. ikke gør tegn til en luftetur, så vil hunden holde sig, men det er ikke det samme som at den ikke skal tisse voldsomt :wink: Jeg forstår godt hvad du mener og derfor har jeg i de få situationer hvor min har fået lov til at vælge netop gjort mig klar og stået med snor og alting parat, er hun så blevet under dynen, ja, så føler jeg at hun har valgt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Jeg kender flere hundeejere, som fx. også først spiser morgenmad og går i bad, inden de tænker på at lufte deres hund. Sygt i mine øjne, da hunden ikke har noget valg som os. Den skal luftes som det første man vågner/kommer hjem Så er jeg da vist syg!!!. :? Mine hunde har aldrig været vant til, at det første der sker er, at vi går ud. Jeg er absolut ikke morgenmenneske og skal lige have min morgenkaffe inden der foregår andet. Jeg gider desuden ikke have for mange rutiner, der er relateret til klokken eller bestemte situationer og trænger Thailo til at skulle ud, siger han da selv til. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Tak for jeres svar. Jeg synes også at det er noget andet hvis en hund vælger det. Men denne her hund er alene hjemme om dagen i godt 11 timer og så synes jeg altså det er noget andet, så er der jo ikke tale om et valg. Jeg kan heller ikke lide at den er alene så længe hvilket den er i hvert fald 5 dage om ugen, især fordi det er en hund der - skal vi sige - ikke oplever så pokkers meget i det hele taget. Det er iøvrigt en lille blandingshund, ved ikke hvad racer der er i den. Det er synd Er der en mulighed for at du på en eller anden måde kan påvirke ejeren? Men bøger, foreslå aktivering og gåture inden og efter alene hjemme tiden, evt andet der kan mindske den tid? Er det fordi ejeren pendler langt til arbejde? Når jeg skriver at mine vælger om de vil ud, er det fordi at uanset klokken kan de gå til døren og fortælle de skal ud og så kommer de det når jeg er hjemme! Inden jeg forlader dem sikrer jeg mig at de er aktiverede og at de har tømt blære og tarm, og de er aldrig alene mere end ca 7-8 timer højest og det er kun et par dage om ugen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Jeg kender flere hundeejere, som fx. også først spiser morgenmad og går i bad, inden de tænker på at lufte deres hund. Sygt i mine øjne, da hunden ikke har noget valg som os. Den skal luftes som det første man vågner/kommer hjem Det er meget firkantet stillet op synes jeg.. Min egen vuffer bliver gerne liggende og sover læææænge efter vi er stået op. Jeg gider ærligtalt ikke tage konflikten med hende hver eneste morgen, hvorfor jeg både tager bad og lægger make-up og en masse andet inden hun får morgentur. Hun gider heller ikke ud og gå når jeg kommer hjem.. så skal der lige puttes og så leges og så.. Jeg oplever det er meget forskelligt hvor meget hunde er påvirkede af deres blære. For nogle (heriblandt min egen) er det fx meget vigtigt at komme ud og sprede dufte. Hun tisser ikke i haven, med mindre det virkeligt er nødvendigt, og holder sig gerne i 12-13-16 timer, for ikke at skulle ud fordi det regner fx. For hende er der andre ting, end lige det der med at kommer ud med det vuns, der tæller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Jeg kender flere hundeejere, som fx. også først spiser morgenmad og går i bad, inden de tænker på at lufte deres hund. Sygt i mine øjne, da hunden ikke har noget valg som os. Den skal luftes som det første man vågner/kommer hjem Det er meget firkantet stillet op synes jeg.. Min egen vuffer bliver gerne liggende og sover læææænge efter vi er stået op. Jeg gider ærligtalt ikke tage konflikten med hende hver eneste morgen, hvorfor jeg både tager bad og lægger make-up og en masse andet inden hun får morgentur. Hun gider heller ikke ud og gå når jeg kommer hjem.. så skal der lige puttes og så leges og så.. Jeg oplever det er meget forskelligt hvor meget hunde er påvirkede af deres blære. For nogle (heriblandt min egen) er det fx meget vigtigt at komme ud og sprede dufte. Hun tisser ikke i haven, med mindre det virkeligt er nødvendigt, og holder sig gerne i 12-13-16 timer, for ikke at skulle ud fordi det regner fx. For hende er der andre ting, end lige det der med at kommer ud med det vuns, der tæller. Ja, og sådan har mange hunde det, men det er hende der vælger det Det er der jeg synes forskellen er, for hun er ikke alene og uden indflydelse i 11 timer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Altså de kan godt holde sig så længe. Lua er da nogengange nede omkring 22-23 sidste gang og nogle gange jaeh så kan hun sagtens sove til kl 11-12 stykker næste dag.. Uden at tisse. Men jeg synes absolut ikke at det er ok at lade en hund være alene så længe f.eks. Hmm.. Og jeg har en UNDERLIG hund på dette område. MEDMINDRE der er dømt ud at gå tur, så Pelle bliver tvunget ud, så holder han sig frivilligt fra eftermiddagsturen til næste morgen. Han har heller aldrig haft behov for "natteroderi" som hvalp. Som lille hvalp gad han ikke gå ud om aftenen og hvis han animeres til at gå ud om aftenen nu, så står han bare og snuser, han har ikke travlt med noget tisseri. Og når jeg lukker ham ud om morgenen, er det langt fra hver dag han skal lette sig. Hvis vi derimod tager line på eller kører ud et vsted om aftenen, så kan han sagtens både det ene og det andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Jeg kender flere hundeejere, som fx. også først spiser morgenmad og går i bad, inden de tænker på at lufte deres hund. Sygt i mine øjne, da hunden ikke har noget valg som os. Den skal luftes som det første man vågner/kommer hjem Jeg har bevidst lært mine hunde, at det første der skete om morgenen IKKE var de kom ud at gå! Helt bevidst. Fordi jeg oplevede, efter at være flyttet i lejlighed, at hundene efter nogen tid med denne rutine nærmest stod og heppede på mig om morgenen, straks jeg rørte på mig. Og vandet nærmest stod dem i øjnene pga. forventninger. Så jeg begyndte at trække det ud, og endte med at spise morgenmad før de kom ned at gå morgenturen. Imens lå hundene bare og boblede og reagerede først med forventning, når jeg ryddede væk efter morgenmaden. Pelle kommer ud som det første når jeg står op, jeg bor i hus med have nu, men som jeg skriver i et andet indlæg er det langt fra hver dag han benytter lejligheden til at rense sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Tak for jeres svar. Jeg synes også at det er noget andet hvis en hund vælger det. Men denne her hund er alene hjemme om dagen i godt 11 timer og så synes jeg altså det er noget andet, så er der jo ikke tale om et valg. Jeg kan heller ikke lide at den er alene så længe hvilket den er i hvert fald 5 dage om ugen, især fordi det er en hund der - skal vi sige - ikke oplever så pokkers meget i det hele taget. Det er iøvrigt en lille blandingshund, ved ikke hvad racer der er i den. Det er synd Er der en mulighed for at du på en eller anden måde kan påvirke ejeren? Men bøger, foreslå aktivering og gåture inden og efter alene hjemme tiden, evt andet der kan mindske den tid? Er det fordi ejeren pendler langt til arbejde? Når jeg skriver at mine vælger om de vil ud, er det fordi at uanset klokken kan de gå til døren og fortælle de skal ud og så kommer de det når jeg er hjemme! Inden jeg forlader dem sikrer jeg mig at de er aktiverede og at de har tømt blære og tarm, og de er aldrig alene mere end ca 7-8 timer højest og det er kun et par dage om ugen Jeg er ligesom i en evig proces med at prøve at få ejeren til at ændre sit syn på sin hund. Vi er bestemt kommet et godt stykke allerede, men jeg synes jo der er et stykke endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Efter en diskussion med en bekendt vil jeg lige stikke fingeren i jorden herinde og høre ad hvor længe I mener det er okay at en hund skal kunne holde sig. (en voksen hund) Min bekendte har en hund, der dagligt skal holde sig i over 11 timer før den kan blive luftet. Det synes jeg er meget længe, hvad synes I? Er det mig der er hysterisk? Men det er vel egentlig ikke et spørgsmål om hvor længe en hund kan holde sig. Silke holder sig uden problemer min. 12 timer hver nat. Fra 21-9. Og hun KAN nogle gange springe aftenpisseriet over så hun holder sig fra kl. 16-17 om eftermiddagen til kl. 9 næste morgen. -Altså 16-17 timer uden problemer. Hvis en hund er alene om dagen, så kommer den som regel ud lige inden sengetid, f.eks. kl 23. Og så kommer den vel ud igen inden folk går på arbejde, f.eks. kl 6. Det er jo kun 7 timer. Hunden indstiller sig på, at den lange sovepause er om dagen. Problemet er mere, om hunden har nok af aktiviteter og indhold i sit liv i resten af døgnet? Hunde er altså utrolig tilpasselige. Jeg kender flere hunde, der har det fint på den måde. Hvis det er en voksen hund og der ikke er nogen problemer med den, så synes jeg ikke at man absolut skal ændre på noget. Hunde er også vanedyr. Og det er ikke sikkert, at en voksen hund ville påskønne hvis der f.eks. pludselig kom nogen og luftede den midt på dagen. --Eller hvis en i familien absolut skulle "aktivere" den på en timelang tur hver eftermiddag, hvor hunden måske er vant til at nyde, at "flokken er samlet".. Bare det, at være en del af en større familie kan være en gave for en hund. De der evindelige "aktiveringer" er nok mere nødvendige i minifamilier, -hvis man f.eks. er alene med sin hund, --som jeg selv er. Jeg har selv haft hunde som var yderst tilfredse med bare at være en del af børnefamilien. Og hvor lufteturene hovedsagelig VAR for at komme ud og pølse/tisse. Og så hjem til resten af familien igen. Det vigtigste var faste rutiner. Og samværet i familien. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Birgitta: Mit startindlæg var nu ment som et spørgsmål til jer om hvor længe I synes det er okay at en hund skal holde sig. (som den jo skal når den er alene indenfor i x antal timer) I det tilfælde med den hund jeg startede med at nævne så er der ifølge mig nogle andre problemer, bla manglende aktivering, men det er lidt en anden snak. Intentionen med denne her tråd var som sagt hvor længe I mener det er okay at en hund ikke får mulighed for at blive luftet. - Alene eller ej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Birgitta: Mit startindlæg var nu ment som et spørgsmål til jer om hvor længe I synes det er okay at en hund skal holde sig. (som den jo skal når den er alene indenfor i x antal timer) I det tilfælde med den hund jeg startede med at nævne så er der ifølge mig nogle andre problemer, bla manglende aktivering, men det er lidt en anden snak. Intentionen med denne her tråd var som sagt hvor længe I mener det er okay at en hund ikke får mulighed for at blive luftet. - Alene eller ej. Jeg synes at 11 timer sagtens kan være i orden. Silke SKAL holde sig 12 timer om natten. Hver nat. --Hvis hun er syg, så kommer hun selvfølgelig ud. Men hvis en hund er syg, så kan selv 2 timer jo være for meget. Hvor gammel er hunden? En ung hund/hvalp skal selvfølgelig ikke være alene så længe. Og er der nogen (adfærds)problemer med hunden? ---Og så betyder det også noget, om den bor hos en børnefamilie, hvor man for det meste er hjemme om aftenen, --eller om den bor hos et yngre menneske, der tit er hjemmefra også om aftenen. Og som måske bare sidder og spiller computer eller ser fjernsyn når han/hun ER hjemme. Men mange andre ting kan spille ind. Så det KAN være svært at vurdere, hvis man kun kender situationen udefra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Birgitta: Mit startindlæg var nu ment som et spørgsmål til jer om hvor længe I synes det er okay at en hund skal holde sig. (som den jo skal når den er alene indenfor i x antal timer) I det tilfælde med den hund jeg startede med at nævne så er der ifølge mig nogle andre problemer, bla manglende aktivering, men det er lidt en anden snak. Intentionen med denne her tråd var som sagt hvor længe I mener det er okay at en hund ikke får mulighed for at blive luftet. - Alene eller ej. Det er svært at besvare dit spørgsmål, for man kan jo ikke generalisere. Hunde er jo forskellige, både størrelsesmæssigt, aldersmæssigt og aktivitetsmæssigt, nogle hunde kan holde sig rigtig længe og andre kan kun gå en time - små hvalpe og ældre hunde har bare ikke den samme blærekontrol, som udvoksede hunde i deres 'bedste alder'. Jeg vil mene, at det kommer an på hunden individuelt - hvis hunden gentagne gange har vist at den ikke har kunnet holde sig, så er det synd - det er ikke mange hunde, der velvilligt besørger inde. At det så er synd i en anden retning, at hunden gentagne gange skal være så meget alene hjemme, er en helt anden diskussion Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Birgitta: Mit startindlæg var nu ment som et spørgsmål til jer om hvor længe I synes det er okay at en hund skal holde sig. (som den jo skal når den er alene indenfor i x antal timer) I det tilfælde med den hund jeg startede med at nævne så er der ifølge mig nogle andre problemer, bla manglende aktivering, men det er lidt en anden snak. Intentionen med denne her tråd var som sagt hvor længe I mener det er okay at en hund ikke får mulighed for at blive luftet. - Alene eller ej. Jeg synes at 11 timer sagtens kan være i orden. Silke SKAL holde sig 12 timer om natten. Hver nat. --Hvis hun er syg, så kommer hun selvfølgelig ud. Men hvis en hund er syg, så kan selv 2 timer jo være for meget. Hvor gammel er hunden? En ung hund/hvalp skal selvfølgelig ikke være alene så længe. Og er der nogen (adfærds)problemer med hunden? ---Og så betyder det også noget, om den bor hos en børnefamilie, hvor man for det meste er hjemme om aftenen, --eller om den bor hos et yngre menneske, der tit er hjemmefra også om aftenen. Og som måske bare sidder og spiller computer eller ser fjernsyn når han/hun ER hjemme. Men mange andre ting kan spille ind. Så det KAN være svært at vurdere, hvis man kun kender situationen udefra. Okay, tak for dit svar. Vi ser forskelligt på det med hvor lang tid vi synes er okay at en hund skal holde sig, kan jeg se, men jeg er helt enig i at ift alenehjemmetiden har det meget at sige hvad en hund ellers oplever de timer hvor den ikke er alene. Hunden jeg brugte som eksempel er 5 år og der er desværre en del problemer med den. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trei Besvaret Marts 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Birgitta: Mit startindlæg var nu ment som et spørgsmål til jer om hvor længe I synes det er okay at en hund skal holde sig. (som den jo skal når den er alene indenfor i x antal timer) I det tilfælde med den hund jeg startede med at nævne så er der ifølge mig nogle andre problemer, bla manglende aktivering, men det er lidt en anden snak. Intentionen med denne her tråd var som sagt hvor længe I mener det er okay at en hund ikke får mulighed for at blive luftet. - Alene eller ej. Det er svært at besvare dit spørgsmål, for man kan jo ikke generalisere. Hunde er jo forskellige, både størrelsesmæssigt, aldersmæssigt og aktivitetsmæssigt, nogle hunde kan holde sig rigtig længe og andre kan kun gå en time - små hvalpe og ældre hunde har bare ikke den samme blærekontrol, som udvoksede hunde i deres 'bedste alder'. Jeg vil mene, at det kommer an på hunden individuelt - hvis hunden gentagne gange har vist at den ikke har kunnet holde sig, så er det synd - det er ikke mange hunde, der velvilligt besørger inde. At det så er synd i en anden retning, at hunden gentagne gange skal være så meget alene hjemme, er en helt anden diskussion Ja, det var et ret besværligt spørgsmål, men jeg tænkte at det alligevel kunne være spændende at høre om der var en tendens til hvor længe folk mente er længe nok. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lykkeliv Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Ja, og sådan har mange hunde det, men det er hende der vælger det Det er der jeg synes forskellen er, for hun er ikke alene og uden indflydelse i 11 timer Vi er skam helt enige Jeg stejlede bare lidt over de lidt skarpe og firkantede meninger der blev fremlagt i det citerede indlæg. Jeg mener bestemt ikke det er ok en hund skal være alene hjemme i 11 timer, hverken 1 eller flere dage ugentligt! Men bevægegrunden for dette er ikke at man fratager hunden muligheden for at besørge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst anne-marie Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 Ja, og sådan har mange hunde det, men det er hende der vælger det Det er der jeg synes forskellen er, for hun er ikke alene og uden indflydelse i 11 timer Vi er skam helt enige Jeg stejlede bare lidt over de lidt skarpe og firkantede meninger der blev fremlagt i det citerede indlæg. Jeg mener bestemt ikke det er ok en hund skal være alene hjemme i 11 timer, hverken 1 eller flere dage ugentligt! Men bevægegrunden for dette er ikke at man fratager hunden muligheden for at besørge. Nej, det er bare en af de mange grunde til at 11 timer er for lang tid! Mine hunde holder sig også længe hvis de vil, men hvis de skal så skal de og så kommer de ud i en fart Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret Marts 22, 2008 Rapporter Share Besvaret Marts 22, 2008 11 timer er godt nok lang tid, det er ingen hund tjent med, efter min mening. Jeg håber du kan få dem bearbejdet lidt.. Mine er så små at de kan gå ud af katten lemmen, og Flaffy kommer da også nogle gange våd op i sengen om natten, så har han lige været ude og tisse :wink: Hilsen Susanne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts