Hop til indhold

Lab han søges til vores Mille


Ebenhardt
 Share

Recommended Posts

Nu er der jo ikke nogen grund til at male fanden på væggen

 

Foreløbig forsøger vi blot at finde ud af om vi i det hele taget kan finde en han til Mille.

det kan i nok da, der er mange der avler på alt muligt uden tanke på arvelige sygdomme :-) tror bare ikke du finder en herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv ikke stambogsførte hunde, og har også haft et kuld hvalpe, som naturligvis heller ikke er med bog:-D

 

Men inden vi fik tæven parret blev hun undersøgt på kryds og tværs, fik taget diverse røngtenbilleder osv, så vi var sikre på at hunden var rask, og det samme blev forlangt af hanhunden:-D

 

Du skriver godt nok at Mille er sund og rask, men det kan du reelt ikke vide, når hun ikke er blevet undersøgt, og har fået taget røntgen:-D

 

Set i lyset af hvor gode vores hunde er til at skjule smerter fra feks. HD synes jeg det mindste man kan gøre, er at få det undersøgt, så man ikke udsætter sin hund for yderligere smerte, som en fødsel trods alt er:-D og har hunden HD må det være et rent helvede:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan være så ganske rolig.

 

VI BEHOLDER DEM DA :-D

 

Det er såmænd ikke arrogant ment, men nogen gange er det svært at formulere sine tanker så de ikke kan misforståes.

 

Hvis det viser sig at vi ikke kan komme af med alle hvalpene, ja så får Mille og Bonnie bare flere "søskende" :lol:

 

Og hvordan i alverden har I tænkt jer at passe, pleje og aktivere 4-5 hvalpe/unghunde oven i de hunde I har i forvejen :confused: I må virkelig have et enormt overskud!

- For slet ikke at tale om hvad det koster rent økonomisk at have sådan en folk hunde i foder, dyrlæge, træningsgebyere osv. osv.

 

Ja, det lyder måske ikke særligt pænt, men det er så nemt at sige at dem beholder man da bare.. Ja, hvis det er en enklte eller to hvalpe man har tilbage, så er det som regel til at have med at gøre, men hvis man lige pludselig står med 4, 5 eller 6 usolgte hvalpe (hvilket kan ske! Især i disse tider) så stiller sagen sig altså lidt anderledes... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal der være plads til blandinger - og ingen tvivl om, at de kan være super dejlige. Har selv haft tre af slagsen.

 

Men avl handler ikke kun om temperament. Det nytter ikke noget at sælge en sød, smuk og lærenem hund videre, hvis den får HD eller andre arvelige sygdomme tidligt i dens liv - og så er det ikke sikkert, at den bliver ret gammel. Ikke alle hunde kan have et tilfredsstillende liv samtidig med at de har en sygdom. Synd for hunden og synd for den kommende familie, som selvfølgelig bliver meget glad for deres hund.

 

Det er rigtigt, at racerene hunde kan få allergi eller blive syge. Men det kan blandinger også.

Og netop pga. det burde du/I købe en stambogsført hund næste gang og bidrage til sundheden inden for jeres race - synes jeg.

 

Det kan der være noget om. Men som vi tidligere har skrevet, så er der på trods af alle undersøgelser ingen 100% garanti for at hvalpene er 100% raske.

 

Selvfølgelig kan blandingshunde også få allergier, det siger vi jo heller ikke

 

Ang. køb af hund med eller uden stambog, så er det vel egentlig et spørgsmål om temperament. Vi har ALDRIG købt hund med stamtavle, og om næste hund bliver med eller uden tavle? Formentlig uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv om man har fået sin hund checket for HD, AD og øjenlyst er der jo ingen garanti for at hvalpene ikke fejler noget. Selvfølgelig er risikoen for HD og AD væsentlig mindre, men der gives jo ingen garanti.

 

Garantier gives ikke i denne verden. Men som du selv skriver, så formindsker man risikoen, ved at avle på hunde, som gennem generationer er tjekket for HD og Ad. Det syntes jeg er en væsenlig ting, at tage i betragtning, når man står som hvalpekøber og skal have en hvalp.

 

Selvfølgelig er det ikke ligegyldigt hvem man sælger sine hvalpe til, vi vil "sortere med grov hånd" så vi er sikre på at vores hvalpe kommer til gode hjem og mennesker.

 

Hvad gør du hvis der ikke er gode hvalpekøber nok til din flok hvalpe?

 

Vi siger ikke at alle stambogsførte hunde er allergiske over for alt, vi siger at de racerene stambogsførte hunde vi kender, ja de har alle mulige allergier og skavanker.

 

Er de med DKK´s stamtavler? Jeg må sige at det undre mig. Jeg har ikke mødt dem.

 

Vi respekterer jeres holdninger og meninger, og selvfølgelig har det givet stof til eftertanke.

 

Dejlig.:-D

 

Så for at gøre en lang lang historie (diskussion) kort, håber vi stadig at finde en god hanhund til Mille.

 

Det er jeres valg.

 

Og det håber vi så at I vil respektere :-D

 

Vi kan blot håbe, at du lytter til fornuft. Vi er ikke ude på at skade dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan være så ganske rolig.

 

VI BEHOLDER DEM DA :-D

 

Det er såmænd ikke arrogant ment, men nogen gange er det svært at formulere sine tanker så de ikke kan misforståes.

 

Hvis det viser sig at vi ikke kan komme af med alle hvalpene, ja så får Mille og Bonnie bare flere "søskende" :lol:

 

Det hjælper selvfølgelig lidt (men også kun lidt) :blink: Men har du overvejet at hvis nu I ikke kan komme af med dem alle og ender op med, lad os bare sige 5, og de alle (eller bare 2-3 af dem) har HD, hvad du så kommer af med i smertestillende og dyrlægebesøg? Så er du stadig bedre tjent med at få både han og tæve undersøgt inden parring, for det andet kan ende med at blive en temmelig bekostelig affære :genert:

 

 

Jeg mangler faktisk stadig et svar på, hvorfor I ikke vil undersøge tæven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres meninger, kommentarer, råd og holdninger :5up:

 

Vi tager alt til eftertanke :-D

 

Det var bestemt ikke vores mening at få så følelsesladet en diskussion i gang, blot fordi vi godt kunne tænke os et enkelt kuld hvalpe af Mille.

 

Vi håber I respekterer vores ønske om at slutte diskussionen her.

(Vi vælger fra nu ikke at besvare flere indlæg.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan være så ganske rolig.

 

VI BEHOLDER DEM DA :-D

 

Det er såmænd ikke arrogant ment, men nogen gange er det svært at formulere sine tanker så de ikke kan misforståes.

 

Hvis det viser sig at vi ikke kan komme af med alle hvalpene, ja så får Mille og Bonnie bare flere "søskende" :lol:

 

Jeg er mundlam. :stupid:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres meninger, kommentarer, råd og holdninger :5up:

 

Vi tager alt til eftertanke :-D

 

Det var bestemt ikke vores mening at få så følelsesladet en diskussion i gang, blot fordi vi godt kunne tænke os et enkelt kuld hvalpe af Mille.

 

Vi håber I respekterer vores ønske om at slutte diskussionen her.

 

(Vi vælger fra nu ikke at besvare flere indlæg.)

 

Det er jeg ked af, for jeg gad virkelig godt at få svar på mit spørgsmål :cry: Men det er der jo så ikke noget at gøre ved :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres meninger, kommentarer, råd og holdninger :5up:

 

Vi tager alt til eftertanke :-D

 

Det var bestemt ikke vores mening at få så følelsesladet en diskussion i gang, blot fordi vi godt kunne tænke os et enkelt kuld hvalpe af Mille.

 

Vi håber I respekterer vores ønske om at slutte diskussionen her.

 

(Vi vælger fra nu ikke at besvare flere indlæg.)

 

Ja den beslutning kan vi jo nok ikke ændre på -at I ikke besvare flere indlæg, men I læser dem formodenlig stadigvæk og jeg har endnu en ting at sige:

 

Hvis I vitterlig vælge at parre Mille uden at få hende tjekket for noget som helst -og heller ikke kræver det af hannen, så huske lige at det ikke alene er hvalpenes liv og hvalpekøbernes følser I gambler med, det er sådan set også jeres egen pengepung, i det at I er erstatningspligtige overfor køberne, hvis I riskere at sælge hvalpe med arvelige sygdomme som fx. HD, det kan gå hen og blive en pænt dyr fornøjelse for jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan der være noget om. Men som vi tidligere har skrevet, så er der på trods af alle undersøgelser ingen 100% garanti for at hvalpene er 100% raske.

 

Selvfølgelig kan blandingshunde også få allergier, det siger vi jo heller ikke

 

Ang. køb af hund med eller uden stambog, så er det vel egentlig et spørgsmål om temperament. Vi har ALDRIG købt hund med stamtavle, og om næste hund bliver med eller uden tavle? Formentlig uden.

Køb af hund er et spørgsmål om temperament ja.. Men avl er ikke udelukkende et spørgsmål om et godt temperament, som jeg også nævnte før.

 

Og nej, der er ingen garantier. Og slet ikke, når der ikke er stamtavle på hunden og man dermed ikke kan kigge bagud i linjerne.

Det er også derfor jeg anbefaler jer at vente og købe en hvalp med stambog. Så I og kommende købere kan se, at der ikke figurerer sygdomme tilbage i linjerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mille er ikke hverken stambogsført eller helt raceren. Hun er en blanding af gl. lab og formel 1, og hverken moderen eller faderen er stambogsførte. Og så var hun ovenikøbet en "hovsa", absolut ikke planlagt.

En blanding af lab og lab.....:hmm:

 

Der er ikke forskel på en labrador retriever, og en labrador retriever. Det skulle gerne være én og samme race.

 

Formel 1 er ikke en speciel labrador retriever art, men er udelukkende en betegnelse der dækker over om hunden er af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. Hverken mere eller mindre.

 

Og dén slags indgår ikke i tavleløst avl, og eksisterer ganske enkelt ikke uden en stamtavle (uden tavle, ingen importeret avlslinie.) :blink:

 

De erfaringer vi har med racerene, stambogsførte hunde er at mange af dem desværre er allergiske overfor stort set alt.

Tjaaa... Samme kan siges om andres erfaringer med det modsatte. Beviser bare ingenting, for tavleløse hunde undersøges ikke i samme grad.

 

 

 

Med det sagt, er det værd at bemærke at jeg faktisk næsten udelukkende har haft omplacerede "skæve" hunde. Og været fuldt ud tilfreds med dem, på trods af både kortere levetider, og arvelige lidelser som bl.a. HD og dårlige sener osv. Ingen allergier, heldigvis.

 

Ikke desto mindre skal man gøre sig det klart at avl udelukkende er af egoistiske årsager. Og det mindste man kan gøre, er at sørge for at det (de) produkter man får sat i verden, har de bedst mulige forudsætninger for at være og vedblive at være sunde, racske, og egnede.

 

Og særligt med labrador bør man som minimum gøre sit til at hunden har bevist sit værd som dét den ér, en apporterende jagthund, med et ekstremt blødt sind, en enorm samarbejdsvilje, og en lidenskab for at hente og bringe, inden man begynder på noget som helst.

Der er nemlig så forb***** meget lab-lort i verden i forvejen, der sindsmæssigt ikke er hvad de burde være, og egenskabsmæssigt overhovedet ikke kan bruges til dét racen er skabt til.

 

 

 

Vi siger ikke at alle stambogsførte hunde er allergiske over for alt, vi siger at de racerene stambogsførte hunde vi kender, ja de har alle mulige allergier og skavanker.

 

Det skyldes ikke at det er tavledyr, men derimod at køberne er nogen klaphatte, undskyld udtrykket, der ikke har formået at bruge tavlen som et selektionsredskab (det er dét den er der for)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
Gæst mette14

Nu er det sådan at min han-hund har været far en gang før uden at nogen af hvalpene havde nogen somhelst sygdom?

Og min er der stamtavle på og der står hverken om det en formel 1 eller ej. Men vi ved at den er formel 1.

 

Hvis de gerne vil have en kuld hvalpe med deres rigtig flotte tæve behøver i da ikke ligepluselig brokke jer herinde om at det dårligt bla bla?

 

Hverken moren eller min hund i det kuld hvalpe de fik var hverken HD eller AD testet. Og de hvide shæfere vi engang avlede med fik 6 kuld hvalpe UDEN HD eller AD og de var heller ikke testet på nogen måde.

 

Respekter dog at de gerne vil have hvalpe!!:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det sådan at min han-hund har været far en gang før uden at nogen af hvalpene havde nogen somhelst sygdom?

Og min er der stamtavle på og der står hverken om det en formel 1 eller ej. Men vi ved at den er formel 1.

 

Hvis de gerne vil have en kuld hvalpe med deres rigtig flotte tæve behøver i da ikke ligepluselig brokke jer herinde om at det dårligt bla bla?

 

Hverken moren eller min hund i det kuld hvalpe de fik var hverken HD eller AD testet. Og de hvide shæfere vi engang avlede med fik 6 kuld hvalpe UDEN HD eller AD og de var heller ikke testet på nogen måde.

 

Respekter dog at de gerne vil have hvalpe!!:stupid:

 

Og hvor gamle er de hvalpe nu? De kan jo knapt være så gamle at man kan bruge den kommentar til noget.

 

Derudover var det jo heller ikke så smart at bruge jeres hund, hvis den er allergisk. Nej det vidste I ikke dengang, men man kan undersøge ting.

 

Og en formel 1 er han, hvis han er af engelske og irske jagtliner. Ellers er han "blot" en labrador retriever (som min er)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det sådan at min han-hund har været far en gang før uden at nogen af hvalpene havde nogen somhelst sygdom?

Og min er der stamtavle på og der står hverken om det en formel 1 eller ej. Men vi ved at den er formel 1.

 

Hvis de gerne vil have en kuld hvalpe med deres rigtig flotte tæve behøver i da ikke ligepluselig brokke jer herinde om at det dårligt bla bla?

 

Hverken moren eller min hund i det kuld hvalpe de fik var hverken HD eller AD testet. Og de hvide shæfere vi engang avlede med fik 6 kuld hvalpe UDEN HD eller AD og de var heller ikke testet på nogen måde.

 

Respekter dog at de gerne vil have hvalpe!!:stupid:

 

Hvordan ved du at hvalpene er HD fri, hvis de ikke er undersøgt korrekt (røntgenbilleder).

 

Og ingen brokker sig, men byder på nogle andre synsvinkler som ikke alle selv er opmærksomme på. De fleste vil vel nødigt lave andet end verdens bedste hvalpe, og en del af at lave sådan et kuld, betyder man undersøger de ting man mikser sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...