Hop til indhold

Ryster sig rigtig meget


bellas mor
 Share

Recommended Posts

HJÆLP Bella er begyndt at ryste sig RIGTIG meget,IKKE klør sig men rystert sig, selv på gå turen stopper hun op og ryster sig.

( det er ikke kun hoved hun ryste, så ville jeg tro det var noget med ørene,) er der nogle her der har en ide om hvad grunden kan være. Vi er ikke begyndt med nyt foder,:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mange år siden læste jeg i en svensk bog om en sygdom hos cavalieren, de kaldre fluesymdrom??? Kender ikke den engelsk betegnelse.

Hunden stoppede op, stod og tog hovedet til side som skulle den jage fluer væk fra ryggen.Det blev betagnet som en hjernefejl. Ala epilepsi.

Min egen tæve gjorde det i et års tid som ung, så gik det væk.

Prøv at søge på fluesnap- synmdrom på engelsk.

Hvis det minder lidt om dins reaktion.

Og kig på DKK´s specielklub om cavalier.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mange år siden læste jeg i en svensk bog om en sygdom hos cavalieren, de kaldre fluesymdrom??? Kender ikke den engelsk betegnelse.

Hunden stoppede op, stod og tog hovedet til side som skulle den jage fluer væk fra ryggen.Det blev betagnet som en hjernefejl. Ala epilepsi.

Min egen tæve gjorde det i et års tid som ung, så gik det væk.

Prøv at søge på fluesnap- synmdrom på engelsk.

Hvis det minder lidt om dins reaktion.

Og kig på DKK´s specielklub om cavalier.

 

TAK, men nej, det er som hvis hunden er våd og ryster sig,

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun nærmest er i let trace , og virker ufrivilligt , kommer det sansynligvis fra hjernen.

Jeg ville tale med opdrætter, der måske kender andre i familie med tilsvarende.

Cavalier er jo desværre en race med masser af medfødte skavanker. Ikke at alle er uheldige, men kender da nogle der har gjort meget for at finde sunde hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er ikke fordi det regner går jeg ud fra. Så ryster Smilla sig også hvert andet skridt.

 

Det er heller ikke epilepsi-agtigt?

 

Og du skriver det heller ikke kun er hovedet (fandt nemlig lige det her)

 

Spørgsmålkære dyredoktor

 

vi har en sød 2 år gammel cavalier king charles spaniels,som ryster sig skrækkeligt på ørerne - men vi kan ikke se der er noget galt. vi har prøvet øredråber og det blev bedre - men nu ryster hun sig lo gange eller flere gange om dagen så ørerne flagrer om hovedet på hende...

 

hvad kan der være galt - eller er det almindeligt?

 

SvarLangt de fleste problemer med ørene hos hunde opstår i den ydre øregang - altså fra trommehinden og ud. Oftest er det en infektion med bakterier eller svampe, men det kan også være øremider, en polyp eller en revne i trommehinden. Betændelse indvendigt for trommehinden, mellemørebetændelse kan også forekomme hos hunde, men ikke så hyppigt som hos mennesker.

 

Når hunden hyppigt ryster på hovedet er der noget galt. Derfor bør man få den undersøgt af sin dyrlæge, der vil kigge ned i øret med et otoskop, og som så kan se hvad der er galt.

 

I sjældne tilfælde kan hovedrysten også skyldes smerter fra andre steder end ørerne, f.eks. fra tændernde.

 

Dyrlæge Jens Ruhnau.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres venlige svar, Men jeg "tror" ikke det er en af disse sygdomme heldigvis for det er ikke længe siden Bella blev undersøgt

igen- IGEN, for alt det der, da jeg godt er klar over at Cavalier er udsatte,

det er ikke fordi det regner,for hun ryster sig også indendøre:megaked:men JA det er sådan,,, syntes så ikke det har været så slemt i dag (endnu)

tænker lidt på; Bella er lige blevet passet, for første gang, i 2 dage af en bekendt hvad jeg selvfølgelig er MEGET glad for, men det begyndte hos dem, kan der mon være noget der hun er overfølsom for,? evt sæbe til gulvvask,plantér i haven ?? eller hvad ved jeg (de har ikke hund selv)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være en dårlig vane? Eller virker det som om det er noget hun gør fordi noget irriterer? Mingus ryster sig som en slags overspringshandling når han bliver ophidset. Det slår aldrig fejl.

Der findes jo også syringomyeli:

About Cavalier Health - Syringomyelia (SM)

Kunne ikke rigtig finde noget på dansk, men symptomet er netop at hunden ryster sig uden grund, og mere end en normal hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være en dårlig vane? Eller virker det som om det er noget hun gør fordi noget irriterer? Mingus ryster sig som en slags overspringshandling når han bliver ophidset. Det slår aldrig fejl.

Der findes jo også syringomyeli:

About Cavalier Health - Syringomyelia (SM)

Kunne ikke rigtig finde noget på dansk, men symptomet er netop at hunden ryster sig uden grund, og mere end en normal hund.

 

Det tænkte jeg også først på, men rysten er så vidt jeg kan læse mig frem til ikke et af symptomerne.:hmm: Ts skriver at han IKKE klør sig.

 

I de danske spørgeskema-undersøgelser der er lavet af cavalierklubben i DK spørges der om følgende (men selvom det ikke er nævnt er det da godt at være obs på alligevel):

 

Har du oplevet følgende symptomer hos din hund (sæt kryds):

JA NEJ

 

 

  • Kløer sig ofte i skulder-, hals- eller nakkeregion
  • Kløer sig oftest i samme side
  • Kløer sig undertiden uden at poten berører huden
  • Vægrer sig mod berøring i skulder-, hals- eller nakkeregion

(f.eks. når du vil børste eller klappe hunden)

 

  • Modsætter sig at gå med halsbånd eller i sele
  • Udløses eller forværres ovenstående symptomer i forbindelse med

ophidselse, anstrengelse, lufteture i snor og/eller gøen

 

  • Slingerhed, svaghed eller lammelse af hundens bagpart

Periodevise smerter i nakkeregion

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for jeres venlige svar, Men jeg "tror" ikke det er en af disse sygdomme heldigvis for det er ikke længe siden Bella blev undersøgt

igen- IGEN, for alt det der, da jeg godt er klar over at Cavalier er udsatte,

det er ikke fordi det regner,for hun ryster sig også indendøre:megaked:men JA det er sådan,,, syntes så ikke det har været så slemt i dag (endnu)

tænker lidt på; Bella er lige blevet passet, for første gang, i 2 dage af en bekendt hvad jeg selvfølgelig er MEGET glad for, men det begyndte hos dem, kan der mon være noget der hun er overfølsom for,? evt sæbe til gulvvask,plantér i haven ?? eller hvad ved jeg (de har ikke hund selv)

 

Det kan der godt, min umiddelbare tanke var hudirritation. Men det burde vel så være gået over?

 

Hun kan også have en muskel/led irritation som hun forsøger at komme af med, men da ville hun højst sandsynligt forsøge at nå at klø/bide stedet.

 

Har du prøvet at give hende et bad?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du mistænker evt dårlige ører, så er øreproblemer jo ofte 1 ste tegn på en allergi. Måske skulle du sætte hende på et superallergivenligt foder, men det er jo svært , hvis man ikke lige ved, hvad hun kan tåle.

Da min for år tilbage fik dette fliesymdrom, kendte ikke mange dyrlæge dette.

Jeg vil spørge en dygtig opdrætter , der nu har cavalier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste på en side på nettet der heder 'training tips' , at en hund godt kan ryste sig for at komme af med nervøsitet, eller når den er stresset eller frustreret. Din lille hund er sikkert blevet stresset eller frustreret over at blive passet og ikke helt kan slappe af fordi den er bange for du tager væk fra den igen...

Redigeret af Phelan
Link til indlæg
Del på andre sites

tak for alle svar,:5up: Bella har flere gange haft noget med ørene, men så ryster hun på hoved og klør sine øre så det kan jeg finde ud af,så har vi fået noget hos dyrlægen til at dryppe i, Ja mange ting bliver tænkt igennem, for bella har for 8 dage siden været på hundesalon, fået bad noget med olie (tror jeg) så kan måske også være noget der ??:hmm: syntes det er blevet lidt bedre, har også selv tænkt på allergivenligt foder,MEN HVAD ??? for Bella er meget kræsen,,

nu må vi se weeken over, ellers må vi til dyrlægen, for noget er der, men hun er heldigvis stadig fræk og i gang som hun pleje,

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ringet til en opdrætter med cavalierer, desværre havde hun ingen bud , andet end den måske frys.

Min den yngste kan også ryste sig, det er nok når selen lige sidder forkert.

Hvis du skal til dyrlæge så bed ham undersøge evt ved blodprøve om hendes øreproblemer er allergibetingede.

For så har du noget at gå ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ringet til en opdrætter med cavalierer, desværre havde hun ingen bud , andet end den måske frys.

Min den yngste kan også ryste sig, det er nok når selen lige sidder forkert.

Hvis du skal til dyrlæge så bed ham undersøge evt ved blodprøve om hendes øreproblemer er allergibetingede.

For så har du noget at gå ud fra.

 

mange tak for din hjælp :kys:det er IKKE fordi Bella fryser for det er snart mere indedøre i varmen:confused:

 

 

er der nogle der har et godt bud på allergivenligt foder

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle spørge vedr foder hos dyrlægen. Men desværre kan ingen jo vide før undersøgelser, om hun evt reagerer på Oksekød, kylling, fisk , kornprodukter, lagermider i tørkosten, husstøvmider, som vi alle har i huset , eller andet.

Normal er foder med lam et godt bud, men det hjælper jo ikke, hvis det kornstofferne hun reagerer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle spørge vedr foder hos dyrlægen. Men desværre kan ingen jo vide før undersøgelser, om hun evt reagerer på Oksekød, kylling, fisk , kornprodukter, lagermider i tørkosten, husstøvmider, som vi alle har i huset , eller andet.

Normal er foder med lam et godt bud, men det hjælper jo ikke, hvis det kornstofferne hun reagerer på.

 

Blodprøverne er tit værdiløse, da de ofte er falsk positive. Mange dyrlæger bruger udelukkelsesmetoden, og sætter hunden på allergifoder i håb om at det virker. Hvis det gør, konkluderes det at hunden har allergi. Ikke en fremgangsmåde jeg er så begejstret for, da en hund kan være allergisk overfor så mange ting udover foder.

Jeg kender en der blev erklæret allergisk overfor alle mulige slags kød efter en blodprøve. Den kom på BARF i stedet for dyrlægens allergifoder, og kunne tåle alle kødtyper.

 

Dyrlægen har anbefalet at Mingus kommer på allergifoder, da han har dårlig fordøjelse, og det kan muligvis være allergi. Men da det betyder at han overhovedet ikke må få andet end tørfoder, er det ikke noget jeg vil prøve. En stor del af hans livskvalitet kommer nemlig fra vores træning, som dermed vil blive umuligt. Desuden er han frygtelig ked af det når jeg tager fra ham, men en god tyggeting har faktisk medført, at han næsten er glad.

 

Min pointe er sådan set bare, ad omveje, at man skal være varsom med dyrlægers diagnose af allergi :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at allergi/hudproblenmer er kompleks og næsten uoverskueligt.

Har som opdrætter været til flere foredrag af Flemmeing Kristensen fra Hudklinikken i Bagsvær??( tror jeg.)

Og har aldrig haft en allergihund.Eller avlet en , jeg har fået information om.

Men det er grusomt, Mødte for en lille uge siden en sort labberhan på knap 5 år.

Heletiden øreproblemer, allergisk overfor husstøvmider, næsten alle kornprodukter, en del kød osv.Desuden var ejeren blevet allergisk overfor hunden og han var sur pga sine handicaps overfor hendes børn.

Hans symtomer gjorde ham jo irritabel.

Hun havde opgivet at få ham rask, men elskede ham da.Kender dem ikke godt , men aflivning var få tale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst både dit og alle de andres indlæg igennem og jeg tænker stadig på oversprings handling.

 

Hun er lige blevet passet et andet sted og er glad for at være hjemme igen. Jeg gætte på at du har trænet hende til at være rolig indendøre og gå pænt i snoren / plads.

 

Det er et meget brugt at hunde "ryster" stress af sig, det kan jo bare være at hun helst vil løbe på vægen af glæde ;-) Men godt ved at det må man ikke.

 

Prøv at kikke efter når hun bare får lov til at rende løs, stopper hun så op for at ryste sig ? Hvis ikke så tror jeg ikke du skal tænke ret meget over det.

Især ikke når det lige er kommet efter hun er kommet hjem igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at allergi/hudproblenmer er kompleks og næsten uoverskueligt.

Har som opdrætter været til flere foredrag af Flemmeing Kristensen fra Hudklinikken i Bagsvær??( tror jeg.)

Og har aldrig haft en allergihund.Eller avlet en , jeg har fået information om.

Men det er grusomt, Mødte for en lille uge siden en sort labberhan på knap 5 år.

Heletiden øreproblemer, allergisk overfor husstøvmider, næsten alle kornprodukter, en del kød osv.Desuden var ejeren blevet allergisk overfor hunden og han var sur pga sine handicaps overfor hendes børn.

Hans symtomer gjorde ham jo irritabel.

Hun havde opgivet at få ham rask, men elskede ham da.Kender dem ikke godt , men aflivning var få tale.

 

Hvor er det tragisk. Den føromtmalte allergiske hund jeg kender, er blevet helt symptomfri efter BARF. De opdagede faktisk allergien ved at hunden blev agressiv overfor både fremmede hunde, og de hunde den boede med. Efter foderskift, har de fået deres gamle hund tilbage. Desværre har den lige har fået konstateret svær HD, så hvem ved hvor længe den får lov at nyde sin bedring.

Allergi er noget nær det værste man kan komme ud for som hundeejer, både hundens allergi og allergi overfor hund :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg føler ikke Bella ryster sig så meget mere, Så håber det var strees og det snart går helt over:5up:

 

FInt.

 

Stress burde kun få hende til at ryste hvis stressen vedligeholdes.

 

Hvis hun blev stresset for flere dage siden ifm. pasningen, skulle det være ude af systemet nu hvor hun er i sine vante omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...