Hop til indhold

Lyde


Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

Er det normalt at en chi siger lyde? Hele tiden? Sådan nogen grynte-lyde.. Hørte en i dag, og gjorde opmærksom på jeg troede den var ved at brække sig, men fik af vide, at sådan siger de og det er normalt for racen... Ikke kun når den er ophidset og sådan, men også når den bare ligger, så lyder det næsten som om den snorker, selvom den er vågen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det normalt at en chi siger lyde? Hele tiden? Sådan nogen grynte-lyde.. Hørte en i dag, og gjorde opmærksom på jeg troede den var ved at brække sig, men fik af vide, at sådan siger de og det er normalt for racen... Ikke kun når den er ophidset og sådan, men også når den bare ligger, så lyder det næsten som om den snorker, selvom den er vågen..

 

Var den tyk?

Jeg har mødt flere små hunde med besværet vejrtrækning på grund af fedme... Ikke specielt chi'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var den tyk?

Jeg har mødt flere små hunde med besværet vejrtrækning på grund af fedme... Ikke specielt chi'er.

 

Næh den så skam ganske normal ud, ud over øjnene lignede noget som var i fare for at falde ud:slem: Men har ladet mig fortælle det også er meget normalt... Det var mere det, at jeg fik fortalt at det er normalt for racen? Synes da lyder lidt vildt hvis man ligefrem går efter at fremavle en race, der praktisk talt snorker når den er vågen og konstant.. Har meget svært ved at se det charmerende i noget der lyder som polypper eller vejrtrækningsproblemer, synes faktisk det er lidt sørgeligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh den så skam ganske normal ud, ud over øjnene lignede noget som var i fare for at falde ud:slem: Men har ladet mig fortælle det også er meget normalt... Det var mere det, at jeg fik fortalt at det er normalt for racen? Synes da lyder lidt vildt hvis man ligefrem går efter at fremavle en race, der praktisk talt snorker når den er vågen og konstant.. Har meget svært ved at se det charmerende i noget der lyder som polypper eller vejrtrækningsproblemer, synes faktisk det er lidt sørgeligt..

 

Det lyder som om, at den var meget kortsnudet? Så kan de godt få samme tendens til at "grynte/stønne" som f.eks. mopse og franske bulldogs. Efter min mening overhovedet ikke attråværdigt i en chi og heller ikke særlig smart sunhedsmæssigt, og jeg ved ikke, om jeg ville kalde det normalt for racen. Ingen af de chier, jeg har mødt, har sagt lyde på den måde, men jeg har hørt om det. Det er jo det, der typisk sker, når hunde bliver avlet meget kortnæsede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke det er "omvendt nysen" det er der nogle chier der døjer med, det giver nogle snorke lyde, men det kommer vist af blød gane. Hunden får ligesom et anfald engang imellem, og det stopper så igen.

 

Men der er nok nogle med chier der kan forklare det bedre. Det findes sikkert også hos andre racer, men jeg har hørt chier kan have det.

 

Jeg kan huske jeg havde en gravhund som barn, der sagde sådan sommetider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... det lyder som en dårlig undskyldning for at sælge en dårlig hund...

 

MON den var med stamtavle? Blandinger og tilfældigt avlede kan have usunde skavanker... Det kan give hele racen et dårligt ry.

 

---Ligesom kamphunde....... Langt de fleste af dem er jo uden stambog...

 

Nej, den er skam med stamtavle og har vist kostet 12.000 kr... Om det er opdrætteren der har sagt det er normalt aner jeg ikke, jeg fik det afvide af ejeren..

 

Mon ikke det er "omvendt nysen" det er der nogle chier der døjer med, det giver nogle snorke lyde, men det kommer vist af blød gane. Hunden får ligesom et anfald engang imellem, og det stopper så igen.

 

Men der er nok nogle med chier der kan forklare det bedre. Det findes sikkert også hos andre racer, men jeg har hørt chier kan have det.

 

Jeg kan huske jeg havde en gravhund som barn, der sagde sådan sommetider.

 

Når du beskriver det som omvendt nysen, så lyder det faktisk meget rigtigt! Og snorken (ved mennesker) kommer jo også på grund af at ganen er blød og falder ned, så den vibrere, så begge beskrivelser er nok rigtige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, den er skam med stamtavle og har vist kostet 12.000 kr... Om det er opdrætteren der har sagt det er normalt aner jeg ikke, jeg fik det afvide af ejeren..

 

 

 

Når du beskriver det som omvendt nysen, så lyder det faktisk meget rigtigt! Og snorken (ved mennesker) kommer jo også på grund af at ganen er blød og falder ned, så den vibrere, så begge beskrivelser er nok rigtige...

 

Hvis du søger på omvent nysen på google kommer der mange tråde op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan også søge på "reverse sneezing", f.eks. på youtube, så er der temmelig mange videooptagelser af det, med forskellige racer.

 

Jeg havde som krav, da jeg købte min nuværende chihuahua, at forældrene var fri for reverse sneezing.

Min nuværende chi har haft det 2-3 gange, i forbindelse med besøg på stranden, hvor han snuser lidt for ivrigt:o)

Min tidligere chi havde det en del, faktisk dagligt :cry:

 

Ja, mange mener at det er et almindeligt fænomen hos racen, derfor har det faktisk undret mig at jeg aldrig har hørt hunde reverse sneeze på udstillinger.

Men det KAN hænge sammen med at der er hundene i god form, og ikke overvægtige. Eller også er det alligevel ikke så almindeligt endda.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...