Hop til indhold

Når hunden bider....


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

helt ok :-D

 

MHT trænings metoder tror jeg igen der er en del misforståelser i det jeg skriver ,da jeg er ikke imod bløde metoder, men er heller ikke afvisende for det gamle fra ældre dage jeg bruger lidt af hvert i min træning med hundene

 

MHT indkaldet har jeg aldrig skrevet at de ikke kommer, men at der kan være ting i omgivelserne som gør at de er mere motiverede for at ville andre ting.

Okay, så har jeg misforstået dig :-)

 

trænings metode for indkaldet.

har brugt den siden Xaro var lille og synes absolut det er den bedste nogensinde for mig .

er at en holder hunden/hvalpen mens jeg stikker af og kalder på hunden hvor jeg variede afstanden nogengange skulle det være svært og finde mig andre gange nemt,andre gange 5 meter hen og hunden kom løbende til en

intensiv træning det første år af hundens liv flere gange om ugen hvor jeg måtte finde en hjælper til og holde vapsen .

 

synes denne metode har virket enormt godt og begyndte de og slække på indkaldet hundene,startede jeg træningen op igen i ca 14 dage og så virkede det perfekt igen .

 

Xaro da han var omkring to år smuttede han fra mig nede i parken da jeg stod med ryggen til ned imod en anden hund:hmm:jeg opdagede det først da han var meget langt væk jeg og i fuldt løb jeg piftede og han stoppede op og vendte om på fuld skrue .:banan::banan::banan:

samme metode med Jubi da jeg fik hende hjem 14 mdr gammel og hun hørte ikke en døjt efter og var mildt sagt skide ligeglad med mig og min kalden med en mdr tid med denne intensive træning og hun er perfekt i sit indkald stort set det er begge gode men der er da altid de dage hvor man kan gentage sig selv 2-3 gange inden de for rettet snuden rette vej

 

Det er jo helt fint, når der metode virker for dig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 335
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

hunden får som regel ikke ud af det end at snuse i gulvet efter nogle småkrummer måske
Eller selskab.

 

MHT træningen så er vi enige træningen har ikke virket

hvilket gik ud på enten kalde hunden ud af køkkenet hvis den gik derud og sige nej hvis den er på vej derud så den forstår at den ikke må være i køkkenet

 

derfor siger jeg bløde metoder ikke virker på denne hund

 

han er bedøvende ligeglad med sin ejer virker meget egoistisk tænker kun på at gøre ting til egen fordel

Jeg tror på, at bløde metoder virker på alle hunde - hvis bløde metoder består af at møde hunden, der hvor den er og tage udgangspunkt i den enkelte hund samt hvordan hunde lærer generelt. Men ja, nogle hunde skal muligvis have det skåret ud i pap.

 

Og er alle hunde ikke et eller andet sted egoistiske? Hvorfor skulle hunde gøre noget de ikke får noget ud af og som er til deres egen fordel? Er det ikke bare spild af energi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige jeg er lidt på linie med Milder batmusen, hvis jeg kalder på min hund, så skal han komme, ligegyldig om det fordi han har lyst eller ej. han skal ikke rende over til en anden hund hvis jeg siger nej, så kan man kalde det hvad men vil.

Jeg prøver altid selv at bruge de "bløde" træningsmetoder over for min hund, det virker da også for det meste, men jeg må da også indrømme at det ikke altid er tilfældet, så jeg altså ikke nervøs for at tage fat i min hund hvis det er nødvendigt, jeg ville lige som Milder batmusen heller aldrig slå eller sparke min hund.

Jet tror det er meget individuelt hvad der virker på hvilken hund, det kan jeg jo se på de hunde jeg selv har haft, der er meget stor forskel bare inde for samme rase.

Men handler det ikke om at give hunden lyst til at komme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg må sige jeg er lidt på linie med Milder batmusen, hvis jeg kalder på min hund, så skal han komme, ligegyldig om det fordi han har lyst eller ej. han skal ikke rende over til en anden hund hvis jeg siger nej, så kan man kalde det hvad men vil.

 

Jamen hvem vil da IKKE have det du skriver herover :confused: Vi vil vel allesammen have at vore hunde kommer når vi kalder ellers var der jo ingen ide i at kalde overhovedet

 

Jeg prøver altid selv at bruge de "bløde" træningsmetoder over for min hund, det virker da også for det meste, men jeg må da også indrømme at det ikke altid er tilfældet, så jeg altså ikke nervøs for at tage fat i min hund hvis det er nødvendigt, jeg ville lige som Milder batmusen heller aldrig slå eller sparke min hund.

 

Hvad ER så "de bløde" metoder, du prøver at bruge?

 

Jet tror det er meget individuelt hvad der virker på hvilken hund, det kan jeg jo se på de hunde jeg selv har haft, der er meget stor forskel bare inde for samme rase.

 

Tjah... For Cesar Millan virker det at bruge straf på alle de hunde vi ser han "rehabiliterer", for mig virker det at anvende hundepsykologi og viden om indlæringspsykologi på alle de hunde jeg har kendt.

 

Spørgsmålet er nok ikke så meget hvad der virker, som hvordan det virker og indlæringspsykologi virker på alle hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

He-he, det er faktisk også kun i lorte-spiser-situationer, at jeg kan miste besindelsen lidt og skælde ud. Men min hund (ja, det er egenligt kun den ene) lærer da ikke en pind af det, for han nupper da gerne en lort næste gang igen :mrgreen:

 

 

 

 

Jeg har det jo egentlig på samme måde, men da det som sagt alligevel ikke hjælper noget, er det jo spild af tid og hunden synes vist bare at jeg er åndsvag, når jeg hidser mig op :stupid:

Derfor vil jeg hellere finde på noget, som rent faktisk får ham til at spise mindre lort - og vi har da også gjort store fremskridt (nu æder han ca. 90% mindre lort end tidligere, og han kan som regel stoppes med et roligt "nej")

 

 

 

 

1)Det er jeg helt enig i, at man skal være tydelig. Men det kan man jo sagtens være uden at uddele skideballer :-D

 

 

 

2)Men har det virket at skælde Silke ud i de situationer omkring rulning og lortespisning som du nævner? Altså, laver hun færre "ulykker"? Det har som sagt slet ikke virket for mig - vel nærmest tværtimod :hmm:

 

1) hvordan kan du være tydeligt utilfreds uden at uddele en skideballe? :mrgreen:

--Hunden forstår jo i hvert fald ikke, at man siger: "Dette er jeg stærkt utilfreds med":lol:.

 

2) Ja. Det HAR virket. Silke ruller sig sjældent. Og jeg kan næsten ikke huske hvornår jeg sidst har set hendes brune rævelortesmil..

--Men jeg skælder KUN ud, eller hyler eller jamrer mig så længe hun ligger der og gnider sig i noget UFF.. Så snart hun rejser sig, så rooooser jeg.

 

Med hensyn til rulning i stinketing, så har det også en stor betydning, at hun og jeg har accepteret, at hun og jeg har forskelligt syn på, HVAD der lugter godt. Og vi er nået til et kompromis, der går ud på, at hvis jeg undlader at vaske hende med det jeg synes er vellugtende shampoo så undlader hun at gå direkte ud og rulle sig efter badet.

---Hvis man forsøger det modsatte, -at man skælder ud og vasker hunden med en effektiv lortelugtefjerner hvis den ruller sig, næsten som en straf, så virker det ikke.

--Silke bliver vasket med en parfumefri hvalpeshampoo. Den kan vi begge lige acceptere:roll:. Og selv badet hygger vi os begge med.

---Men indtil jeg får vasket lortelugten af hende, så er det som om hun ikke kan høre. Og det går ret meget ud over lydigheden.:hmm:Jeg tror ikke hun kan høre når hun bruger snuden. Og lugten virker "lammende" på hendes hørelse.. Underligt:confused:. Måske trænger nogle ulydige hunde bare til at blive vasket:-D?

 

Jeg tror det er SÅ vigtigt at tage udgangspunkt i sin hunds personlighed. Hvis Silke blev bange eller viste ubehag over at jeg skælder ud, så ville jeg hellere bide tungen af end at råbe af hende.

Men hun ser nærmest ud som om hun synes det er skægt.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Bløde metoder" virker på ALLE hunde, men man skal naturligvis vide, hvordan man anvender dette "værktøj" korrekt, ellers duer det jo selvfølgelig ikke.

 

"ALLE" er et lidt for stort ord i min ordbog:hmm:.

 

Det er svært at bevise, men jeg er ret overbevist om, at hunde er født med forskellige evner og forskellige handicaps som kan skyldes tidlig fysisk skade eller genetiske forskelle.

Fuldstændig som mennesker kan fødes som retarderede eller autister. Eller som genier.

Man er faktisk ikke helt sikker på, om det, der tidligere hed psykopati udelukkende skyldes en skade der er opstået i et menneskes tidlige barndom, eller om tilstanden kan være medfødt. Sandsynligvis er det begge dele.

 

Jeg tror bare, at hunde kan fødes med mentale defekter fuldstændig ligesom mennesker. Og så er de ikke nødvendigvis modtagelige for specielle metoder som virker på "normale" hunde.

Det er muligt, at en mentalt handicappet hund i visse tilfælde kan rette sig ved nøje tilpasset terapi. Men det er ikke noget almindelige hundeejere kan lære. Især fordi der vist ikke findes adfærdsterapeuter endnu, der lader behandlingen tage udgangspunkt i at det kan være HUNDEN, der er noget i vejen med. At "værktøjet" ikke virker på alle.

 

Hunde kan jo sagtens være epileptikere eller de kan få hjernesvulster, der gør dem utilregnelige.

Hvorfor skulle de så ikke også kunne være f.eks. depressive, autistiske, retarderede eller skizofrene? Tilstande, der næppe kan ændres ved terapi, men som nogle gange kan gøres udholdelige med medicin og omgivelsernes forståelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Nå ja, og jeg er træt af at læse, at den bløde linie er vattet og at ingen der opdrager blødt har styr på deres hunde.

Du konkluderer totalt udenom det jeg skrev med at hunde naturligvis skal være lydige og at man kan komme til samme lydighed ved at anvende hundepsykologi og læringspsykologi, som er noget blødt pjat efter din mening.

 

Muligvis du føler der skrives noget mellem linierne, det er ikke hvad jeg gør, du til gengæld skriver rent ud at den holdning mange står for ikke virker.

 

jeg har aldrig sagt at bløde metoder ikke virker bare at det ikke virker på alle hunde i alle tilfælde

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
NEJ JEG GØR IKKE! Så læs dog hvad jeg skriver med et åbent sind :-D

 

Jeg spørger dig hvordan en hund, et dyr, som taler et andet sprog skal kunne vide at der er noget der hedder "må" og "må ikke"?

"Må" og "må ikke" er ord vi sætter på tilladelse og forbud inde i vores hoveder og i tale til hinanden.

 

Det er forbudt at køre over for rødt lys, det må vi ikke. Det forstår vi.

 

Dyr forstår ikke at de ikke må/må foretage sig en bestemt handling. De forstår altså ikke det forbud der er lagt på en handling som et forbud.

 

Men de forstår, at hvis de gør noget får det en konsekvens for dem. Hvis denne konsekvens er lønnende nok i sig selv, vil hunden fortsætte med at foretage handlingen eller forsøge at foretage handlingen.

Som f.eks. at gå ind i køkkenet og søge efter krummer.

 

 

 

OK. Du har besluttet at hunden VED den ikke må. Fred med det. Det er naturligvis også nemmere at have den holdning.

 

 

 

Nå, jeg ved ikke hvad du hører, men hunde kan sagtens vide at det den skal til at foretage sig nu kan få en ubehagelig konsekvens og alligevel vælge at gøre forsøget. Hvis det den kan få ud af det er belønnende nok ift. "straffen", så vil den gøre forsøget.

 

Du skrev at din veninde kaldte hunden væk når den gik i køkkenet. Hvis dette er det eneste hun har gjort hvordan skal hendes hund så vide at køkkenet er forbudt område? Hun har jo bare lavet indkald?

 

 

Eller krummer - eller selskab

 

 

 

 

 

 

Læs hvad jeg skriver

 

 

 

Og krummer er åbenbart nok til at holde hans motivation for at gå i køkennet ved lige

 

 

 

hunden har fået en hårdt nej hver gang den så meget som sætter en pote ud i køkkenet men kræet vælger stadig og gå derud når ingen lige er opmærksomme man burde tage hårdt fat kræet og fortælle den så hatten passer så snart den får listet en pote derud

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Hvad gør dig sikker på at hunden har lært den ikke er velkommen i køkkenet? Du må jo have nogle tegn at gå efter.

Hvis hunden har lært det, som i forstået det, så gør den det heller ikke medmindre noget er FOR tillokkende for den.

 

Mine katte får f.eks. mad på gulvet og mine hunde, hvalpe som omplaceringshunde, har altid lært at kattenes skål er "forbudt" område for dem.

Når først hundene har forstået dette, så kan kattemad - også lækre rester - stå i fred for det er ikke med i hundenes bevidsthed, som noget de skal forsøge sig med.

 

De forstår ikke, at de ikke må, men de har lært at de ikke skal tage kattemaden, fordi jeg siger nej når de forsøger og i starten belønner for at de lå lader være.

 

Med tiden vil en opportunistisk hund forsøge sig igen, for det kunne være at det lykkes denne gang. Nu har den ikke hørt "nej" i måske ½ år fordi den ikke har forsøgt sig med kattemaden og en dag prøver den så. Og har måske held til at smage på sagerne.

Har den det, vil den garanteret prøve igen. Har den ikke held vil der gå et pænt stykke tid, afhængig af hundens motitvation og psyke, før den forsøger igen.

 

 

bla fordi kræet ikke går i køkkenet som han går rundt i andre dele af huset han bliver som regel ude fra køkkenet men går gerne rundt i stuen,soveværelset gangen osv osv

 

lige præcis hvad denne hund er en kæmpe opportunist og totalt uloyal når jeg sammenligner ham med mine egne trofaste hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

hunden har fået en hårdt nej hver gang den så meget som sætter en pote ud i køkkenet men kræet vælger stadig og gå derud når ingen lige er opmærksomme man burde tage hårdt fat kræet og fortælle den så hatten passer så snart den får listet en pote derud

 

Eller lære den, at det bedre kan betale sig, at blive i stuen?

 

Hunden lærer jo bare, at køkken + mennesker = hårdt nej, mens køkken + uopmærksomme mennesker = krummer eller det, der er bedre.

 

Hvad nu, hvis køkken + uopmærksomme mennesker = tyggeben i stuen? eller uopmærksomme mennesker = lukket dør til køkken.

 

Eller som jeg gør - tag i mod hundeoprydning af køkkenet med kyshånd :mrgreen: :mrgreen: (Ok, jeg har et meget anderledes syn på min rolle i mine hundes liv - er der noget, de ikke må tage, så er det pakket væk, hvor de ikke kan nå det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Som er selve definitionen på ubetinget lydighed

 

 

 

Jeg aner ikke hvordan du træner hunde for du fortæller intet om det.

 

Men hvordan gør du så? Hvordan lærer du en hund at den ikke må komme på 1. sal?

 

 

 

Jeg har ikke udtalt mig om hvordan du behandler dine hunde, jeg aner det ikke.

 

 

 

Okay! :shock:

 

Hvem stempler dig da?

Som nævnt ved jeg ikke hvad du gør/ikke gør ved dine hunde, jeg kan kun gang på gang læse om, at du synes vi andre er blødsødne og vattede i vores metoder.

 

Du melder ud at viden om hundeadfærd indlærings- og hundepsykologi er noget blødt pjat.

 

Hvad vil du have man skal tro om dine metoder?

 

Jeg har ikke et billede af dig som en der slår og sparker dine hund. Det har jeg slet ikke taget stilling til om du gør.

 

jeg gider slet ikke diskutere hvordan mine egne hunde trænes da det ikke er hvad det her handler om

 

og jeg har sku ikke stemplet nogen som helst herinde anden end jeg har udtalt at mange af de problemer man ser idag med folks hunde er mangel på konsekvens har aldrig udtalt om nogen specifik person og deres metoder.

 

og ja jeg forlanger sku de kommer når jeg siger det og jeg er bedøvende ligeglad om der er noget andet spændene i vejen har jeg sagt her så er det nu og ikke efter 50 gange ellers skal de nok få af vide hvor skabet det står

 

jeg skal ikke omgåes problemerne som mange åbenbart gør ved og undgå konfrontationer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Eller lære den, at det bedre kan betale sig, at blive i stuen?

 

Hunden lærer jo bare, at køkken + mennesker = hårdt nej, mens køkken + uopmærksomme mennesker = krummer eller det, der er bedre.

Hvad nu, hvis køkken + uopmærksomme mennesker = tyggeben i stuen? eller uopmærksomme mennesker = lukket dør til køkken.

Eller som jeg gør - tag i mod hundeoprydning af køkkenet med kyshånd :mrgreen: :mrgreen: (Ok, jeg har et meget anderledes syn på min rolle i mine hundes liv - er der noget, de ikke må tage, så er det pakket væk, hvor de ikke kan nå det)

 

jeg er gerne en metode som kunne holde det pågældene dyr fra mit køkken så hører gerne et råd hvordan hun skal lære den det:confused:

 

hvis hunden får et hårdt nej ved og gå i køkkenet burde den da ikke gå derud fordi hun ikke kigger der får den jo også nej mens hun trækker den ud derfra:confused::confused:

 

i mine øjne er en lukket dør til køkkenet igen og omgåes problemet jeg mener døren skal kunne stå åben og os andre sidde i stuen og hunden skal ikke gå derud fordi den ved det er en regel som skal overholdes:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Eller lære den, at det bedre kan betale sig, at blive i stuen?

 

Hunden lærer jo bare, at køkken + mennesker = hårdt nej, mens køkken + uopmærksomme mennesker = krummer eller det, der er bedre.

 

Hvad nu, hvis køkken + uopmærksomme mennesker = tyggeben i stuen? eller uopmærksomme mennesker = lukket dør til køkken.

 

Eller som jeg gør - tag i mod hundeoprydning af køkkenet med kyshånd :mrgreen: :mrgreen: (Ok, jeg har et meget anderledes syn på min rolle i mine hundes liv - er der noget, de ikke må tage, så er det pakket væk, hvor de ikke kan nå det)

 

nu stjæler mine egne hunde enormt meget men det er også mine egne dyr og mine regler gælder også fra bordene ,

men jeg ser ikke hendes hund i mit køkken medmindre den får lov

Link til indlæg
Del på andre sites

"ALLE" er et lidt for stort ord i min ordbog:hmm:.

 

Det er svært at bevise, men jeg er ret overbevist om, at hunde er født med forskellige evner og forskellige handicaps som kan skyldes tidlig fysisk skade eller genetiske forskelle.

Fuldstændig som mennesker kan fødes som retarderede eller autister. Eller som genier.

Man er faktisk ikke helt sikker på, om det, der tidligere hed psykopati udelukkende skyldes en skade der er opstået i et menneskes tidlige barndom, eller om tilstanden kan være medfødt. Sandsynligvis er det begge dele.

 

Jeg tror bare, at hunde kan fødes med mentale defekter fuldstændig ligesom mennesker. Og så er de ikke nødvendigvis modtagelige for specielle metoder som virker på "normale" hunde.

Det er muligt, at en mentalt handicappet hund i visse tilfælde kan rette sig ved nøje tilpasset terapi. Men det er ikke noget almindelige hundeejere kan lære. Især fordi der vist ikke findes adfærdsterapeuter endnu, der lader behandlingen tage udgangspunkt i at det kan være HUNDEN, der er noget i vejen med. At "værktøjet" ikke virker på alle.

 

Hunde kan jo sagtens være epileptikere eller de kan få hjernesvulster, der gør dem utilregnelige.

Hvorfor skulle de så ikke også kunne være f.eks. depressive, autistiske, retarderede eller skizofrene? Tilstande, der næppe kan ændres ved terapi, men som nogle gange kan gøres udholdelige med medicin og omgivelsernes forståelse.

 

Jeg mener ikke, at det er afhængig af hundens intelligens - nok nærmere ejerens ;-). Nogle hunde er helt sikkert hurtigere til at fange sammenhænge end andre(=mere intelligente), men de "bløde" metoder virker også på de lidt "dummere" eller skal vi sige lidt langsommere hunde. Det må ikke være en undskyldning for at bruge ubehageligheder, at hunden er lidt "tungnem" (det tror jeg nu heller ikke at du mener)

 

Alle levende væsener (også guldfisk og høns, som jo ikke ligefrem er kendte for deres høje intelligens) vil kunne lære via "bløde metoder", hvis bare man ved hvordan - og det er her jeg mener at det halter for mange af "modstanderne". De ved ikke rigtigt hvordan de "bløde metoder" fungerer og derfor bliver deres resultat ikke godt. Men det betyder jo ikke at det er metoden, der er noget galt med :-)

 

Jeg har aldrig mødt en hund, som virkede autistisk eller retarderet, men jeg vil ikke påstå at de ikke findes. Dog tror jeg, at det forekommer ekstremt sjældent og at det vil være ret tydeligt for de fleste, hvis hunden er så mentalt syg, at den ikke er stand til at modtage indlæring.

 

Inden for cocker-racen har jeg hørt, at der skulle være en mental sygdom (vist kaldet for rage-syndrom), hvor hunden nærmest ud af det blå virker aggressiv, for derefter at blive normal igen. Jeg ved ikke, om det er en and, men hvis en sådan sygdom forekommer, kan man sandsynligvis ikke klare det blot med adfærdsterapi, men må som du skriver anvende medicin og omgivelsernes forståelse - og det synes jeg egentlig også hører under "bløde metoder" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg har aldrig sagt at bløde metoder ikke virker bare at det ikke virker på alle hunde i alle tilfælde

 

Ligesom jeg aldrig har udtalt eller bare hentydet til hvordan du opdrager eller træner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hunden har fået en hårdt nej hver gang den så meget som sætter en pote ud i køkkenet men kræet vælger stadig og gå derud når ingen lige er opmærksomme man burde tage hårdt fat kræet og fortælle den så hatten passer så snart den får listet en pote derud

 

OK: "Kræet" går jeg ud fra er omtalte venindes hund...

 

Afhængig af hvordan hunden har fået indlært (eller ikke) et "nej" kan den få den opfattelse at "nej" gælder her og nu og ikke nødvendigvis i morgen.

 

Hvis du siger nej til at dit barn må få en is, vil barnet spørge igen senere på dagen eller i morgen.

 

"Nej" kan både betyde at barnet/hunden ikke kan få sit ønske opfyldt lige nu eller det kan betyde aldrig afhængig af hundens/barnets erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
bla fordi kræet ikke går i køkkenet som han går rundt i andre dele af huset han bliver som regel ude fra køkkenet men går gerne rundt i stuen,soveværelset gangen osv osv

 

lige præcis hvad denne hund er en kæmpe opportunist og totalt uloyal når jeg sammenligner ham med mine egne trofaste hunde

 

Opportunisme ligger i hunde som en del af deres overlevelse, det ser jeg intet galt i. De kan så lære at udnytte alle situationer eller at lade være afhængig af deres opdragelse og erfaringer.

 

Det har jeg rigtig gode erfaringer med når vi taler brug af hunde- og indlæringspsykologi.

 

Du skriver ikke hvilken race han er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg gider slet ikke diskutere hvordan mine egne hunde trænes da det ikke er hvad det her handler om

 

Det var dig selv der bragte dine egne hunde på bane

 

og jeg har sku ikke stemplet nogen som helst herinde anden end jeg har udtalt at mange af de problemer man ser idag med folks hunde er mangel på konsekvens har aldrig udtalt om nogen specifik person og deres metoder.

 

Du har da udtalt at de metoder jeg er talsmand for er noget "blødt pjat" . Der bliver det personligt.

 

og ja jeg forlanger sku de kommer når jeg siger det og jeg er bedøvende ligeglad om der er noget andet spændene i vejen har jeg sagt her så er det nu og ikke efter 50 gange ellers skal de nok få af vide hvor skabet det står

 

Ja, ubetinget lydighed. Som du derefter siger du ikke forlanger?

 

jeg skal ikke omgåes problemerne som mange åbenbart gør ved og undgå konfrontationer

 

Det behøver du heller ikke.

 

Der er dog stor forskel på at "tage hårdt fat i kræet og fortælle den så hatten passer..." og så bruge psykologi i opdragelsen.

 

Du FÅR det til at lyde hårdt når du skriver sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
nu stjæler mine egne hunde enormt meget men det er også mine egne dyr og mine regler gælder også fra bordene ,

men jeg ser ikke hendes hund i mit køkken medmindre den får lov

 

Wauww...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
"ALLE" er et lidt for stort ord i min ordbog:hmm:.

 

Det er det ikke i min - i denne sammenhæng.

 

Indlæringspsykologi virker på alle dyr med en rygrad.

 

Det er svært at bevise, men jeg er ret overbevist om, at hunde er født med forskellige evner og forskellige handicaps som kan skyldes tidlig fysisk skade eller genetiske forskelle.

Fuldstændig som mennesker kan fødes som retarderede eller autister. Eller som genier.

Man er faktisk ikke helt sikker på, om det, der tidligere hed psykopati udelukkende skyldes en skade der er opstået i et menneskes tidlige barndom, eller om tilstanden kan være medfødt. Sandsynligvis er det begge dele.

 

Jeg har mødt en (1) hund i mit lange liv med hunde, som tilsyneladende ikke svarede på indlæringspsykologien, men kun i en ganske bestemt situation, hvor der muligvis var angst indblandet.

 

Jeg tror bare, at hunde kan fødes med mentale defekter fuldstændig ligesom mennesker. Og så er de ikke nødvendigvis modtagelige for specielle metoder som virker på "normale" hunde.

Det er muligt, at en mentalt handicappet hund i visse tilfælde kan rette sig ved nøje tilpasset terapi. Men det er ikke noget almindelige hundeejere kan lære.

 

Sådan en hund har jeg endnu tilbage at møde.

 

...Især fordi der vist ikke findes adfærdsterapeuter endnu, der lader behandlingen tage udgangspunkt i at det kan være HUNDEN, der er noget i vejen med.

 

Hold da op hvor du kan :shock:

 

En dygtig adfærdsrådgiver tager ikke noget for givet og ser på hunden, ejeren, omgivelserne og situationen fra alle sider.

Jeg ved ikke hvor du har dit kendskab til adfærdsbehandlere fra, men du er forkert på den i din formodning.

 

At "værktøjet" ikke virker på alle.

 

Hvis værktøjet du nævner viden om hundeadfærd og indlæringspsykologi, så tager du fejl.

Indlæringspsykologi virker på alle. Men langt fra alle hundeejere kender nok til emnet, selvom det bare er at gribe en bog, og mange forventer alt for meget efter alt for lidt indsats fra egen side.

 

Hunde kan jo sagtens være epileptikere eller de kan få hjernesvulster, der gør dem utilregnelige.

Hvorfor skulle de så ikke også kunne være f.eks. depressive, autistiske, retarderede eller skizofrene? Tilstande, der næppe kan ændres ved terapi, men som nogle gange kan gøres udholdelige med medicin og omgivelsernes forståelse

.

 

Emnet går på hvorvidt "de bløde metoder" virker på alle hunde. Depressiv eller ej så virker opdragelse og træning alligevel.

 

Autistisme, skizofreni eller retardering har jeg endnu ikke mødt hos hunde, hverken diagnosticeret eller mistænkt.

 

Hos skizofrene, retarderede og autisktiske mennesker sker der indlæring. Enten operant eller på anden vis. Hvorfor skulle hunde med sådanne lidelser så ikke også kunne lære?

 

Den "bløde" opdragelse og træning er i min opfattelse at man tager udgangspunkt i den individuelle hund med alt hvad den har i bagagen, dens aktuelle situation, sygdom og andet der påvirker den og stiller sine krav og forventning derefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har helt opgivet at følge med i denne tråd. Men min egen erfaring gennem mange år med mange hunde viser, at der er meget stor forskel på hunde, og på hvordan de skal trænes.

 

F.eks. de to, jeg selv træner collie og schæferhund. Forleden dag, da jeg sendte Tanja i feltet, søgte hun ikke ordentligt, men guffede harelorte og andet lækkert. Jeg tog fat i hende og sagde det ord, jeg bruger, når jeg ikke er tilfreds "sjusk". Så gik hun ind og søgte og fandt genstandene. så fik hun selvfølgelig masser af ros og godbidder og bold.

 

Havde jeg gjort det samme med min collie Gustav, havde han nedlagt arbejdet totalt. Han kan godt lave et flot feltsøg, hvis han gider, men det er ikke altid, og det har været svært at lære ham.

 

Personligt skelner jeg mellem, om man vil have en hund til at gøre noget (lære den noget), eller man vil have den til at lade være med noget f.eks. tage mad fra bordet.

 

Selv en lille hvalp forstår, hvis man siger en skarp lyd, hvis den er ved at gøre noget, man ikke ønsker. F.eks. bide i en ledning. Men derfor vil hvalpen i et ubevogtet øjeblik alligevel bide i ledningen.

 

Hunde er meget forskellige, og det er medfødt, ellers var der jo heller ingen grund til at have fremavlet forskellige racer.

Og som Birgitta siger, hunde kan også være retarderede på en eller anden måde. Jeg har da mødt et par stykker, som virkelig var utilregnelige.

 

Man skal altid tage udgangspunkt i den enkelte hund, og nogen kræver en fastere hånd end andre. Dermed være ikke sagt, at man skal slå og ruske hunden. Det opnår man ikke noget ved. Men man kan godt fortælle, at den handling ønsker man ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos skizofrene, retarderede og autisktiske mennesker sker der indlæring. Enten operant eller på anden vis. Hvorfor skulle hunde med sådanne lidelser så ikke også kunne lære?

 

Rent faktisk har man lavet et "forsøg" med autistiske mennesker for at se hvordan de reagerede på den indlæringsteori vi diskuterer her, og de havde enorm succes med det. De brugte også klikker, og kaldte det klikkertræning, men de måtte skifte navnet ud med noget andet, fordi at folk blev fornærmede over at man "trænede" mennesker på samme måde som dyr.

Da man så havde skiftet navnet ud med et andet (jeg husker ikke hvad), så blev denne træningsmetode accepteret, og ydermere udvidet til at blive brugt hos nogle professionelle gymnaster i USA.

 

Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvilken bog jeg har læst ovenstående i, men hvis nogen er intereserede, så skal jeg da gerne undersøge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

hunden har fået en hårdt nej hver gang den så meget som sætter en pote ud i køkkenet men kræet vælger stadig og gå derud når ingen lige er opmærksomme man burde tage hårdt fat kræet og fortælle den så hatten passer så snart den får listet en pote derud

Men hvad hjælper det? Hunden har jo tydeligvis ikke forstået budskabet, når den bliver ved med at gå i køkkenet. Og så ville den heller ikke forstå en evt. irrettesættelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...