Hop til indhold

Ny beregningsmodel for HD-index!


Gæst lillefod
 Share

Recommended Posts

Gæst lillefod

Har i tjekket jeres DKK hundes index efter de har lavet om på beregningsmodellen?

 

Hundeweb

 

Lea's index er feks. faldet fra 131 til 120...!

 

Sur røv, som man siger :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst lillefod

114-96!!! Så er det da helt galt!! Det er da ærgerligt at ryge under de 100 :cry:

 

Har endnu ikke selv læst indlægget i "Hunden" om sagen.. er kun nået til at irritere mig over at farvelinierne i grafen falder i med hverandre :lol:

Men måske der står noget oplysende... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

114-96!!! Så er det da helt galt!! Det er da ærgerligt at ryge under de 100 :cry:

 

Har endnu ikke selv læst indlægget i "Hunden" om sagen.. er kun nået til at irritere mig over at farvelinierne i grafen falder i med hverandre :lol:

Men måske der står noget oplysende... :oops:

 

Tja... nu skal hun jo alligevel ikke bruges mere i avl, men synes da det er lidt drastisk.

 

Er mere træt af Vilya - hun skulle jo gerne en gang bruges i avl, hvis hofter osv. er til det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, Møffes er også kommet under 100 :cry:

 

Han er faldet fra 104 til 97 - ikke så drastigst, men bryder mig ikke om, at være kommet under 100 - ævæv.

 

Men det skyldes nok hans temmelig ukendte far (DKK kender kun farmands og farfars resultat :stupid: A og B. Hvorfor skal det være så fandens dyrt at indregistrere så vigtige resultater, så opdrætterne ikke gør det?). For altså, farmands stamtavle er jo ikke noget at klage over: http://www.deikowadolina.republika.pl/en/rodowody/sotel.html

Redigeret af bernerazuro
forkert hjemmesideaddresse
Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er også faldet, men ligger heldigvis stadig rigtig fint alle sammen. Men er alle faldet fra 122-124 til 117-118.

 

Jeg undrer mig dog over at de ikke ligger højere. Min ældste tæve har 100% HD-frie afkom (9 ud af 9 mulige) og er ud af et kuld hvor 5 er røntgenfotograferet alle med A-hofter. Så jeg undrer mig egentlig lidt over at hun ikke ligger højere end 118.

 

Og Chalmer som jo er en af hendes HD-frie afkom, efter en hanhund som har 93% HD-frie afkom. Han har endnu kun 1 afkom undersøgt, men den har også A-hofter, så jeg havde også forventet at han lå højere.

 

Men de ligger jo heldigvis stadig rigtig flot og jeg har ikke set ret mange hunde som ligger højere (den eneste er såmen den tæve Chalmer parrede i november;-)).

 

Men jeg er til gengæld rigtig træt af at det nu kun er DKK-medlemmer der kan se indekset:damn::damn:

 

Det må da være meningen at flest muligt kan se sundhedsresultater, det er jo ultravigtigt for nye hvalpekøbere at kunne få disse oplysninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er også faldet, men ligger heldigvis stadig rigtig fint alle sammen. Men er alle faldet fra 122-124 til 117-118.

 

Jeg undrer mig dog over at de ikke ligger højere. Min ældste tæve har 100% HD-frie afkom (9 ud af 9 mulige) og er ud af et kuld hvor 5 er røntgenfotograferet alle med A-hofter. Så jeg undrer mig egentlig lidt over at hun ikke ligger højere end 118.

 

Og Chalmer som jo er en af hendes HD-frie afkom, efter en hanhund som har 93% HD-frie afkom. Han har endnu kun 1 afkom undersøgt, men den har også A-hofter, så jeg havde også forventet at han lå højere.

 

Men de ligger jo heldigvis stadig rigtig flot og jeg har ikke set ret mange hunde som ligger højere (den eneste er såmen den tæve Chalmer parrede i november;-)).

 

Men jeg er til gengæld rigtig træt af at det nu kun er DKK-medlemmer der kan se indekset:damn::damn:

 

Det må da være meningen at flest muligt kan se sundhedsresultater, det er jo ultravigtigt for nye hvalpekøbere at kunne få disse oplysninger.

 

Til det markerede: Ja, det synes jeg godt nok også er møghamrende for dårligt! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine er også faldet, men ligger heldigvis stadig rigtig fint alle sammen. Men er alle faldet fra 122-124 til 117-118.

 

Jeg undrer mig dog over at de ikke ligger højere. Min ældste tæve har 100% HD-frie afkom (9 ud af 9 mulige) og er ud af et kuld hvor 5 er røntgenfotograferet alle med A-hofter. Så jeg undrer mig egentlig lidt over at hun ikke ligger højere end 118.

 

Og Chalmer som jo er en af hendes HD-frie afkom, efter en hanhund som har 93% HD-frie afkom. Han har endnu kun 1 afkom undersøgt, men den har også A-hofter, så jeg havde også forventet at han lå højere.

 

Men de ligger jo heldigvis stadig rigtig flot og jeg har ikke set ret mange hunde som ligger højere (den eneste er såmen den tæve Chalmer parrede i november;-)).

 

Men jeg er til gengæld rigtig træt af at det nu kun er DKK-medlemmer der kan se indekset:damn::damn:

 

Det må da være meningen at flest muligt kan se sundhedsresultater, det er jo ultravigtigt for nye hvalpekøbere at kunne få disse oplysninger.

 

 

At hun ikke ligger højere er jo blot udtryk for, at det ser rigtig godt ud for Labradorerne! Eller at der er søskende e.l. med mindre pæne resultater.

 

Indekset er jo ikke ens fra race til race, men 100 er altid et udtryk for et "gennemsnit" for den enkelte race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Well, this makes sense...

 

Møffes far har HD B.

Han farfar har HD A

 

Det er de eneste registrerede HD-resultater på farmand.

 

Alligevel påstår Hundeweb, at han har et HD-indeks på sølle 83... Og sikkerheden er på hele 0,539?! Tror nok at en almindelig uscannet hvalp med uscannede søskende, men med kendte aners HD er noget mere sikkert end hans :mrgreen:

 

Synes godt nok at det er højt sat - tror det bliver gjort til skamme :mrgreen: Det håber jeg da i hvert fald :x::x2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vildt nok.

Hvad er sikkerhed?

 

Vil i se om min hunds forældre er røget op eller ned?

02890/2006 og 10079/2004

 

 

Der er en som har lavet en mindre side om samojeder, ala hundeweb, måske er der andre som også har gjort det med andre racer? (Oplysende side om Samojedhunde)

 

Faren er faldet til 103. Moderen er på 113. Jeg synes at huske, at deres tal var højere (begges?)?

 

Morens sikkerhedstal er højere end farens (0,569 vs 0,652)

 

Sikkerhedstal er indikatorer for, hvor stor sandsynligheden er, for at indeks-tallet er rigtigt. Derfor undres jeg dybt over, at Møffes fars indekstal er så højt, når det er baseret på 2 hunde :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faren er faldet til 103. Moderen er på 113. Jeg synes at huske, at deres tal var højere (begges?)?

 

Morens sikkerhedstal er højere end farens (0,569 vs 0,652)

 

Sikkerhedstal er indikatorer for, hvor stor sandsynligheden er, for at indeks-tallet er rigtigt. Derfor undres jeg dybt over, at Møffes fars indekstal er så højt, når det er baseret på 2 hunde :lol:

 

Wooops :shock: Jo faren havde 117 og moren havde 124 :???:

 

Sikkerhed vil sige, at der er 0,....(%?) chance for at hundewebs udregning er korrekt? Hvad er et højt tal? Og hvad er et lavt?

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Tja... nu skal hun jo alligevel ikke bruges mere i avl, men synes da det er lidt drastisk.

 

Er mere træt af Vilya - hun skulle jo gerne en gang bruges i avl, hvis hofter osv. er til det...

 

Så slemt synes jeg nu ikke Vilya's ser ud.. Men Sikkerhedstallet er ikke imponerende..

Men det hjælper vel når hun engang bliver folkeferet.. Tidligere synes jeg ikke det gjorde den helt store forskel, men det ser ud til de tager mere højde for det i den nye beregning. :vedikke:

 

Det er da også altid noget at de har omberegnet de gamle værdier, så at der ikke fremgår et drastisk fald på listen. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Fra ikke nok til næsten nok ;-)

 

Ok.. jeg trækker lige den her :fornaermet: tilbage, så :lol:

 

Men ud fra hans alder at betragte, giver "næsten nok" sikkert heller ikke meget anledning til hovedpine :-)

Redigeret af lillefod
Link til indlæg
Del på andre sites

Wooops :shock: Jo faren havde 117 og moren havde 124 :???:

 

Sikkerhed vil sige, at der er 0,....(%?) chance for at hundewebs udregning er korrekt? Hvad er et højt tal? Og hvad er et lavt?

 

Sikkerhedstallet ligger mellem 0 og 1. Det er et udtryk for, hvor mange hunde i familien, der foreligger resultater på (forældre, søskende, forældres søskende osv.). Jo højere tal, jo mere skal der til for at tallet stiger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er Møffes tal faldet (bl.a.) fordi hans mormor ikke er blevet fotograferet?

 

Nej, den stamtavle jeg linkede til, var Møffes fars.

 

Dvs. at det er Møffes fars mormor, der ikke er fotograferet (altså, Møffes farmors mor).

 

Men Møffes indeks er så lavt (altså, 97), alene fordi, at farmand og farfar er de eneste, der har fået registreret deres HD-status i Danmark på fædrende side (han kommer fra Polen, så det koster dyrt for opdrætteren, hvis tallene skal med til Danmark).

 

Moren indeks er steget fra 103-105 (kan ikke lige huske det) til 110 - det er jo ikke værst :mrgreen:

 

Giver det mening? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vildt nok.

Hvad er sikkerhed?

 

Vil i se om min hunds forældre er røget op eller ned?

02890/2006 og 10079/2004

 

 

Der er en som har lavet en mindre side om samojeder, ala hundeweb, måske er der andre som også har gjort det med andre racer? (Oplysende side om Samojedhunde)

Finsk lapphund har også en database Oplysende side om Finsk Lapphund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...