Hop til indhold

En jungle af forvirring


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

I morgen er den store dag, hvor jeg skal hente min lille trold:banan:

 

Pajko er en 8 uger gammel Kooikerhondje, og han skal jo have noget mad.

 

Men hvilken slags...:hmm:Jeg bliver total snotforvirret af alle de fine navne og kan ikke gennemskue hvilken slags vil være bedst for min hvalp.

 

Jeg får 3 kg Nutra Nuggets fra kennelen, men om det er godt foder kan jeg ikke regne ud, og móm jeg skal forsætte med det eller skifte til noget andet og hvad det så evt. skal være.

 

Jeg har tænkt mig at bruge de 3 kg op, men derefter..........

 

Er der nogen som har et forslag til hvad jeg skal fodre med? :-D

 

 

// En meget forvirret pige

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder er en jungle! Tommelfingerreglen må være, at hvis hunden trives og du selv synes du kan stå inde for foderet - jamen så er alt jo godt!

 

Hvis du går igang med at kigge ingredienslister - så ville jeg personligt ikke købe noget, hvor kød ikke var nr 1 evt. nr 2. på listen af ingredienser. Lovgivningen fungerer således, at firmaet skal liste ingredienserne alt efter hvad foderet indeholder mest af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder er en jungle! Tommelfingerreglen må være, at hvis hunden trives og du selv synes du kan stå inde for foderet - jamen så er alt jo godt!

 

Hvis du går igang med at kigge ingredienslister - så ville jeg personligt ikke købe noget, hvor kød ikke var nr 1 evt. nr 2. på listen af ingredienser. Lovgivningen fungerer således, at firmaet skal liste ingredienserne alt efter hvad foderet indeholder mest af...

 

 

Okay.. God tommelfingerregel.. Andre ting jeg skal kigge efter? Hvad fodre du Karla med, da hun var lille?

 

Jeg kender jo intet til foder, så nogle navne på godt foder ville ikke være helt i vejen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Karla var lille nægtede hun at spise - til stor fortvivlelse og frustration hos mig... :genert:

 

Vi prøvede mange forskellige slags tørfoder, men endte med at hun blev fodret på halv hjemmelavet "Gudrun"-opskrift og halv Olivers Start.

 

Som voksen får hun stadig hjemmelavet af og til - hun gider dog ikke at spise det hver dag - og så får hun Royal Canin Hypoallergenic... Dette skyldes ikke, at jeg synes at Royal Canin er super foder, eller at hunden er allergisk overfor noget som helst, men kun det simple faktum, at det er et af de eneste foder jeg har oplevet hun rent faktisk har villet røre i en skål :mrgreen: (en sjælden gang imellem - hvis jeg støvsuger i nærheden af madskålen :roll: )

 

Efter at vi har lært hinanden bedre at kende, har jeg lært, at Karla bare ikke spiser af en skål! :vedikke: færdig, slut. Hvorfor vides ikke, men det vil hun altså ikke....

 

Så al fodring her i huset foregår via fodersøg - som ikke kan være en hel portion, da hun slet ikke gider så meget, det handler kun om en enkelt lille håndfuld - eller træning....

 

Håber din hund er bedre til at spise - det har kostet mange bekymringer da hun var lille - jeg var jo overbevist om, at min hvalp nok ville dø af sult :oops: :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Karla var lille nægtede hun at spise - til stor fortvivlelse og frustration hos mig... :genert:

 

Vi prøvede mange forskellige slags tørfoder, men endte med at hun blev fodret på halv hjemmelavet "Gudrun"-opskrift og halv Olivers Start.

 

Som voksen får hun stadig hjemmelavet af og til - hun gider dog ikke at spise det hver dag - og så får hun Royal Canin Hypoallergenic... Dette skyldes ikke, at jeg synes at Royal Canin er super foder, eller at hunden er allergisk overfor noget som helst, men kun det simple faktum, at det er et af de eneste foder jeg har oplevet hun rent faktisk har villet røre i en skål :mrgreen:

 

Efter at vi har lært hinanden bedre at kende, har jeg lært, at Karla bare ikke spiser af en skål! :vedikke: færdig, slut. Hvorfor vides ikke, men det vil hun altså ikke....

 

Så al fodring her i huset foregår via fodersøg - som ikke kan være en hel portion, da hun slet ikke gider så meget, det handler kun om en enkelt lille håndfuld - eller træning....

 

Håber din hund er bedre til at spise - det har kostet mange bekymringer da hun var lille - jeg var jo overbevist om, at min hvalp nok ville dø af sult :oops: :stupid:

 

 

Hold da op det må ha' svært.. Men godt hun spiser nu :mrgreen:

 

Håber også han spiser, men tror ikke det bliver et problem - han er den tredje største i et kuld på 7, så et eller andet må han da tage til sig.

 

Jeg haft kigget på Acana og Orijen, men kan ikke gennemskue hvilket mærke der er bedst...:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, måske. Tænkte bare der måske var noget som var bedre for ham... Men måske er det ligeså godt at give ham det han kender:hmm:

Ihvertfald i starten og hvorfor ikke, hvis han trives?

 

Du kan risikere at han ikke trives på det du skifter til og så starter rumlen.

 

Jeg skiftede selv foder alt for tit, fordi jeg hele tiden fik nye fodermærker

nævnt. Om det er derfor Luna nu ikke kan trives på noget tørfoder skal jeg ikke kunne sige, men smart var det ikke:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Godt nok er jeg ny her, men ser du selv nævner mærket Acana. Skal selv hente en lille 8 uger gammel hvalp her den 24 jan. Og jeg er nået frem til at det bliver Acana vi skal ha den over på. Sælger giver Specific lige nu og det er vist ikke det bedste selv om det er dyrelægens mærke.

 

Men håber du finder det der tilfredsstiller dig mest muligt og din hund. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ihvertfald i starten og hvorfor ikke, hvis han trives?

 

Du kan risikere at han ikke trives på det du skifter til og så starter rumlen.

 

Jeg skiftede selv foder alt for tit, fordi jeg hele tiden fik nye fodermærker

nævnt. Om det er derfor Luna nu ikke kan trives på noget tørfoder skal jeg ikke kunne sige, men smart var det ikke:???:

 

 

Det havde jeg ikk lige tænkt på.. Du har nok ret. Hvis han trives forsætter jeg med Nutra Nuggets efter de 3 kg er brugt. Hvis ikke kan jeg bekymre mig til den tid...:rolleyes:

 

Min overvejelser om foderskift kommer nok oprindeligt også fordi jeg læser om så mange der skifter foder hele tiden - og så tænkte jeg måske er det bedre. Jeg ved jo ærgligtalt ikke særlig meget om det at have hund :oops: Lidt skræmmene, når han kommer i morgen :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det havde jeg ikk lige tænkt på.. Du har nok ret. Hvis han trives forsætter jeg med Nutra Nuggets efter de 3 kg er brugt. Hvis ikke kan jeg bekymre mig til den tid...:rolleyes:

 

Min overvejelser om foderskift kommer nok oprindeligt også fordi jeg læser om så mange der skifter foder hele tiden - og så tænkte jeg måske er det bedre. Jeg ved jo ærgligtalt ikke særlig meget om det at have hund :oops: Lidt skræmmene, når han kommer i morgen :shock:

Vil bare lige sige at nutra nuggets har en gold serie, som jeg mener opfylder de krav mange herinde stiller rimelig godt, jeg har selv foderet med det mærke en periode men kunne ikke få den variant som er til store hunde i gold serien, så derfor skiftede jeg. men Zacko havde det fint på fodderet gjorde bare ikke det som jeg ville for hans pels/hud osv, men haner jo voksnen og har problemer med de ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville fortsætte på det foder, hvis hunden trives. Why fix something that isn't broken?

 

En hund kan muligvis godt trives på Pedigree, derfor ville jeg alligevel aldrig give det som fuldfoder, fordi jeg ved der findes andre mærker, hvor foderet fx indeholder bedre råvarer og mere protein! :blink:

 

Kender ikke selv Nutra Nuggets fra andet end prøveposer, men guld-posen får 1 stjerne på dogfoodanalysis, mod fx RC Hypo.s 2 stjerner, Acanas 5 og Orijens 6.

Det er selvfølgelig ikke nogen garanti for om hunden fungerer på det, men det giver en ide om indholdet. :5up:

 

Mio har fået flere forskellige typer foder i hans 1½år korte liv, og han har faktisk ret sart mave, men når der er ro på den igen, så fungere de fleste produkter faktisk ok for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

helt ærlig syntes jeg ikke det er så svært med foder, der er rigtig mange gode mærker, find et som er lavet på kød, ikke bi produkter, og prøv at undgå korn, så er du allerede langt.

jeg vælger altid små byttedyr frem for store dvs hellere lam end okse fx.

Så enkel en sammensætning som muligt, dvs et foder med få animalske kilder frem for et med mange, dvs hellere lam og grønsager, end lam, and, kylling og grønsager fx.

Så bruger jeg gerne flere varianter af samme foder, dvs hvis foderet findes i lam, fisk, og kylling så skifter jeg gerne lidt i mellem dem.

Men det vigtigste for mig er stadig at foderet er lavet på gode råvarer ikke på bi-produkter, jeg vil ikke betale for affald.:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BuffsBeauty

Hej

 

Jeg er også ejer af en lille hvalp på 5½ mdr. Og jeg er også meget i tvivl om det der med foder. Jeg har på fornemmelsen, at han har en lidt sart mave.

Han fik det I kalder supermarkeds-foder, da vi købte ham, og blev ved med det i 14 dage- 3 uger, netop for ikke lige at skifte, når han var helt ny hos os. Derefter gik vi over til Royal Canin, da jeg havde set det ovre ved dyrlægen, og fået et gavekort på fra netop dyrlægen. Det er et mærke specielt til gravhunde-hvalpe, så jeg tænkte det må være det.

 

Men jeg er faktisk i tvivl om han kan tåle det, da vi skiftede (langsomt selvfølgelig), kunne vi fornemme at det gav ham kvalme, og hans tarme snakkede/knirkede voldsomt.

Stadig den dag i dag, blander jeg det med det han fik som hvalp, men finder ikke denne løsning holdbar i længden, da han stadig kan få kvalme med enkelte opkast af og til. Og så er det at jeg ligesom rigtig mange andre med nye hvalpe, er i tvivl om hvad jeg skal prøve at gi' ham. Han er ikke så god til at spise, og det bekymrer mig også lidt, men det kan jo hænge sammen med at han instinktivt ikke kan forliges med det foder han nu får?? Aner det ikke.

 

Det skal lige tilføjes at vi har haft hund før, men hun var praktisk talt alt ædende, uden nogen form for problemer overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman

Jeg finder stadig at fuldfoder i bund og grund er et dårligt kompromis.

Foder producenterne skriver side op og ned om hvor meget kød der er i ,men de tilsætter gladeligt 30 -40 % grøntsager/korn/kulhydrat af forskellig art, til deres fantastiske foder.

 

Fuldfoder er nemt, fordi det kan holde sig længe, og man behøver ikke bekymre sig mere om den sag.... Eller gør man?

 

Hvis man fodrer et menneske med hvidt brød, en vitaminpilleog lidt protein pulver, så ville vi få hvad vi skulle. Men vores organisme ville blive doven og sart. Ligeså bliver mange hundes fordøjelse doven og sart men fuldfoder, for der er intet der skal bearbejdes.

Kulhydraterne er ekstruderet til mndste molekyle og skal næsten ikke nedbrydes. Proteinerne er så gennemkogte og forarbejdede at deres næringeværdi er nødigt at blive kompenseret med store mængder viteminpulver der tilsættes efter den endelige produktion. Ofte opløst i en let olie/bouillion blanding og sprayet od over tørfoder pillerne. ( Derfor den ofte lidt fedtede overflade og den kraftige duft)

 

Jeg vil til enhver tid fodre råt. For der ved jeg hvad min hund får. Og jeg har ikke set/læst noget som helst der indeikerer at det ikke er 100 % i forsvarligt udelukkende at fodre med råt kød/ben.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CookiesMoar

Vi fodrer med tørfoder, men vi har dog været nødsaget til at skifte mærke (er stadig i gang med at lede efter det helt rigtige).

Det mærke vi før brugte kunne vi kun hente i Odense, hvilket vil sige 200 km køreafstand... Det var ikke optimalt... Især ikke når min mand har vanskeligheder med at køre så langt pga. ryggen. Og jeg selv er relativt uerfaren i at køre...

 

Nå men i hvert fald så fodrer vi dem med tørt, og 1 gang om ugen, samt til specielle lejligheder får de vådfoder.

 

Det har de klaret sig fint med. De har spist med en stor appetit og afføringen har været fin...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...