Hop til indhold

Klikker træning.


linda-hvid
 Share

Recommended Posts

Nu går jeg jo sådan lige og tænker oveni mit hoved at jeg godt kunne finde på at begynde at klikker træne Tacco. Men jeg aner ikke en flyvende fis om hvordan jeg skal bære mig ad????

 

Det kunne jo være fint at komme på et kursus, men har man så hunden med?

Eller kan jeg måske læse mig til en del i nogle bøger, eller hvad? Og i så fald, hvilke?

 

Jeg vil nok bare bruge det til at lære ham nogle forskellige tricks og sådan og måske til at øve lidt almindelig lydighed. Og måske til at træne nogle delmomenter til agility hvis jeg kan få det til at fungere. Lige nu træner vi meget med godbider til agility og det skulle vi jo helst væk fra og jeg tænker at klikkeren måske kan hjælpe os der, jeg aner det ikke :-)

 

Så nogen der har nogle gode bud på hvordan jeg gør?

 

Eller nogen der kender gode kurser?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu går jeg jo sådan lige og tænker oveni mit hoved at jeg godt kunne finde på at begynde at klikker træne Tacco. Men jeg aner ikke en flyvende fis om hvordan jeg skal bære mig ad????

 

Det kunne jo være fint at komme på et kursus, men har man så hunden med?

Eller kan jeg måske læse mig til en del i nogle bøger, eller hvad? Og i så fald, hvilke?

 

Jeg vil nok bare bruge det til at lære ham nogle forskellige tricks og sådan og måske til at øve lidt almindelig lydighed. Og måske til at træne nogle delmomenter til agility hvis jeg kan få det til at fungere. Lige nu træner vi meget med godbider til agility og det skulle vi jo helst væk fra og jeg tænker at klikkeren måske kan hjælpe os der, jeg aner det ikke :-)

 

Så nogen der har nogle gode bud på hvordan jeg gør?

 

Eller nogen der kender gode kurser?

 

Jeg kan varmt anbefale denne her bog, den er super for en førstegangsklikker. :)

Klikkertræning for din hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været med til at afholde klikkerkursus flere gange..

men jeg ved dog ikke hvornår der bliver holdt nogle igen, tror først det bliver til sommer :-)

Kan derfor kun varmt anbefale en bog, dem kan man faktisk lærer meget af:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan varmt anbefale denne her bog, den er super for en førstegangsklikker. :)

Klikkertræning for din hund

 

Det er en rigtig god bog :5up:

 

Jeg ville anbefale dig at købe/låne den, læse den, og så stille en masse spørgsmål herinde.

 

www.dogtraining.dk har holdtræning hvor de bruger klikker, men om de har hold for begyndere, det ved jeg ikke.

 

Jeg kom selv i gang med at klikke ved at læse en masse bøger om emnet, og derefter gå i gang. Fordelen ved klikkertræning er jo, at du ikke skader hunden hvis du gør noget forkert, din øvelse kommer bare til at se anderledes ud end du lige forestillede dig til at begynde med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været på klikkerkursus (kunne dog godt tænke mig det), men er kommet rigtig godt i gang med det vha. denne bog: Klikkertræning af hunde af Karen Pryor - køb bogen hos SAXO.com

 

Jeg kan dog se, at der står, at den er udsolgt fra forlaget. Men du har jo også fået en anden anbefaling, så køb den og gå i gang. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig været på klikkerkursus (kunne dog godt tænke mig det), men er kommet rigtig godt i gang med det vha. denne bog: Klikkertræning af hunde af Karen Pryor - køb bogen hos SAXO.com

 

Jeg kan dog se, at der står, at den er udsolgt fra forlaget. Men du har jo også fået en anden anbefaling, så køb den og gå i gang. :5up:

 

Jeg vil også gerne anbefale denne bog til at starte ud på. Den er hurtigt og nemt læst og forklare meget let forståligt, hvorfor tingene virker som de gør :5up:

 

Den anden bog der er nævnt her i tråden er også rigtig god og bestemt anbefalelsesværdig :5up:

 

Jeg har begge bøger er er via dem, selvlært i klikkertræningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene, jeg må have skaffet mig en klikker og så de bøger og så er det da bare at komme i gang :5up:

 

God fornøjelse :-D

 

En god måde at starte på, er ved at finde en papkasse, og så lege "papkasse-legen". Denne leg går ud på at du klikker for alt hvad hunden kan finde på at foretage sig med denne papkasse (måske lige bortset fra at ødelægge den), f.eks. at skubbe til den, sætte en pote op på den, kravle ned i den osv.

 

Denne leg er sjov, og fordelen er, at du ikke rigtig skal bruge nogen af tingene til noget, så det gør ikke noget hvis du kommer til at gøre noget forkert. Så det er en god førstegangs øvelse, og da hunden kan finde på mange sjove ting med sådan en papkasse, så kan du få øvet dig i at klikke hurtigt og præcist.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for alle svarene, jeg må have skaffet mig en klikker og så de bøger og så er det da bare at komme i gang :5up:

 

Det er langt fra fordi jeg vil holde dig fra at købe bøger, men brevkurset er lige så godt og så er det gratis.

Det er forfatterne til en af de bøger du er blevet anbefalet der har lavet kurset.

Opbygget med øvelser og den nødvendige baggrundsinfo :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

God fornøjelse :-D

 

En god måde at starte på, er ved at finde en papkasse, og så lege "papkasse-legen". Denne leg går ud på at du klikker for alt hvad hunden kan finde på at foretage sig med denne papkasse (måske lige bortset fra at ødelægge den), f.eks. at skubbe til den, sætte en pote op på den, kravle ned i den osv.

 

Denne leg er sjov, og fordelen er, at du ikke rigtig skal bruge nogen af tingene til noget, så det gør ikke noget hvis du kommer til at gøre noget forkert. Så det er en god førstegangs øvelse, og da hunden kan finde på mange sjove ting med sådan en papkasse, så kan du få øvet dig i at klikke hurtigt og præcist.

En rigtigt god måde hvorpå man kan introducere klikkertræning for hunden og få øvet sig lidt :5up:

 

Hvis du vælger denne metode er det vigtigt at du holder fokus på at klikke for variation. Maks to klik for samme adfærd i træk, hvorefter han skal vise ny adfærd for at få klikket igen.

Du skal også være opmærksom på om Tacco laver kæder, det kan virke som variation, men er i virkeligheden en kæde af adfærd som er konstant.

 

Jeg har oplevet hunde - heriblandt Asta'en - lave utroligt lange kæder, og så KAN det godt være svært at gennemskue at det er hvad det er :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som er vigtigt i opstartsfasen, når du skal lære at klikke rigtigt, er at have én dygtig "klikker", eller en instruktør, til at se på du laver øvelserne, og rette, da det kan være meget, små ting som man klikker "forkert" for.

Faktisk kan du komme til, at klikke rigtig meget forkert, hvis du ikke lige har den helt rigtige timing, så i starten er det bare ikke godt nok, at øve alene, hvis man vil have rigtig fat i teknikken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er selvfølgelig grunden til at man skal starte med en øvelse hvor det ikke gør så meget at man laver fejl :-D

Lige netop!

 

Men jo, selvfølgeligt er det en fordel at have nogen til at kigge på det man laver og give kritik! Sådan er det jo med de fleste ting i livet!

 

Psst! Linda, hvis du har lyst til at kigge forbi banen så vil jeg gerne bruge lidt til på Jer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk var det sådan at på mit klikkerhold, havde vi en aften hvor vi "klikkede" hinanden.

Én kom uden for døren, og de andre udtænkte så en opgave, der skulle udføres via klikker, det var faktisk en rigtig god øvelse.

 

Det der er en super øvelse, fordi man som menneske oplever hvor vigtig timingen er!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige netop!

 

Men jo, selvfølgeligt er det en fordel at have nogen til at kigge på det man laver og give kritik! Sådan er det jo med de fleste ting i livet!

 

Psst! Linda, hvis du har lyst til at kigge forbi banen så vil jeg gerne bruge lidt til på Jer :-)

 

Selvfølgelig er konstruktiv kritik rigtig godt, og jeg er helt overbevist om at man bliver bedre meget hurtigere hvis man har en til at hjælpe sig, det er desværre bare ikke altid muligt, men det er jo så grunden til at vi er begyndt at poste træningsvideoer herinde :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det der er en super øvelse, fordi man som menneske oplever hvor vigtig timingen er!

 

Timingen kan man med fordel øve sig i ved at sige et ord eller f.eks. klappe i hænderne, når en genstand som kastes/tabes rammer gulvet.

 

Senere kan det udvides til at man bruger en bold som hopper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så når jeg vil have Petrine til at sætte forben på kasse, nogle gange hopper hun over / op på kassen, så er jeg jo nødt til at vente med klikket (træneren troede jeg var blind / retarderet, for klikket kommer alt for sent)

1000 ting man kan gøre med en papkasse-øvelsen, handler ikke om at lære hunden noget specifikt. Den er designet til at lære hunden at være kreativ, og fungerer godt fordi den giver hunden succesoplevelser for at prøve sig frem og tilbyde varrieret adfærd.

 

Hvis du skal lære Petrine at sætte poterne op på kassen, så er det ikke det beskrevne du er i gang med :-) Så er du i gang med en konkret øvelse, og her skal du kun forstærke adfærd som du ønsker, altså adfærd som kan formes til, er en del af eller er det ønskede resultat.

 

I dit tilfælde ville jeg starte med at klikke for al poteadfærd på kassen og holde klikket hvis hun hopper over den / op i den.

Redigeret af Lykkeliv
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...