Hop til indhold

Når hunde skal sove alene..


Gæst Gizmo&Arnold
 Share

Recommended Posts

Gæst Gizmo&Arnold

Lige en ting, jeg har gået og spekuleret på-

 

Vi har indtil nu haft Arnold (Chihuahua på 4 mdr.) til at sove i soveværelset, da han var så lille og ny. Men nu syntes jeg efterhånden at han er gammel nok til at sove alene.

 

Soveværelset ligger på 1 sal, hvor han ikke selv kan komme op. Så han kan ikke gå op i sin kurv og ligge sig når han vil have fred. Derfor skal han gerne "bo" i stueetagen i stedet- lige neden for trappen.

 

Men hvordan dælen for jeg ham til at sove der, uden for meget gråd og gøen? I soveværelset har han sovet i en hvalpegård (stor indhegning)- skal jeg flytte den med ned i stuen? Tror ikke han vil ligge sig til ro, hvis han kan gå rundt og udforske hele etagen ellers.:hmm:

 

Nogen der har nogle gode råd, så modtages de med kyshånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville beholde ham i soveværelset om natten (hvis han ikke generer?) og indkøbe en kurv mere til ham til stueetagen.

 

Nattetimer 'alene' tæller med i alene-hjemme regnskabet..

 

Men hele stue-etagen skal han nok ikke bare sådan lige 'overtage' - så hvis I har mulighed for at begrænse ham dernede den første tid - enten med hvalpegården eller evt. et rum hvor der er et børnegitter i døren, så vil jeg da klart anbefale det. Mange hunde har problemer med at skulle passe på for store områder og klarer meget bedre at være lidt begrænsede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo&Arnold

Jeg ved godt der er lidt delte meninger om, hvorvidt hunden bør sove alene. Men da både manden og jeg til tider står op klokken l*** for at køre på arbejde, fungerer det ikke rigtigt med at have ham i soveværelset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må tilslutte mig de andre :blink: en kurv nede og så hunden med op at sove om natten, hvorfor er det et problem med at I står op på underlige tider:hmm: kan hunden ikke bare sove vidre med den som ikke skal op ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt der er lidt delte meninger om, hvorvidt hunden bør sove alene. Men da både manden og jeg til tider står op klokken l*** for at køre på arbejde, fungerer det ikke rigtigt med at have ham i soveværelset.

Hvorfor ikke? Han står vel bare op sammen med jer :confused:

 

Men altså.. Hvis I er fast besluttede på at have ham nedenunder, ville det oplagte nok være, at en af jer sov nede hos ham de første par nætter, så han kan vænne sig lidt til det. Det er jo en helt ny rutine, han skal måske lige have hjælp til at finde sig til rette og falde til ro. Når han er ved at finde ud af hvordan det hele foregår, kan I begynde at rykke op i soveværelset igen.

 

Jeg aner ikke om den metode fungerer, jeg har aldrig prøvet det før og det er nok også forskelligt fra hund til hund, men det er den eneste jeg lige kan komme i tanke om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo&Arnold
Må tilslutte mig de andre :blink: en kurv nede og så hunden med op at sove om natten, hvorfor er det et problem med at I står op på underlige tider:hmm: kan hunden ikke bare sove vidre med den som ikke skal op ?

 

Det er okay, når det er manden der står op og kører. Men så snart det er mig, så er den lysvågen og vil med ud.

Det optimale ville være at jeg kunne stå op- gå i bad og gøre mig klar, og så gå ned til hunde når jeg er klar, så vi kan komme ud og tisse, og jeg kan komme på job.

 

Som det er nu står jeg op og tager hurtigt tøj på, så vi kan komme ud og tisse (han skal tisse så snart han vågner jo)

Hjem og have ham sat igang med noget underholdning. Og så kan jeg gå igang med at gøre mig klar til arbejde, og endnu en luftetur, inden afgang til jobbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde generelt - og i høj grad selskabshundene hvilket en Chi jo er, har altså brug for tæt kontakt med sin flok! 6-8 timer i løbet af natten og igen 8-9 timer i løbet af arbejdsdagen - det er simpelthen alt alt for meget!

 

Du synes nok jeg bliver lidt grov nu, men jeg tror ikke helt jeg forstår hvorfor I har hunden? Hvis han skal være alene i 14-17 af døgnets 24 timer resten af sit liv, så ville jeg nok alvorligt overveje at omplacere hunden og købe Jer en guldfisk!

 

Ovenstående skrevet i aller bedste mening, skulle du være i tvivl :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo&Arnold

Hmm ved ikke om du er grov- men i hvert fald af en anden mening i mig, og det skal der jo også være plads til.

 

Der er forskellige måder at hold hund på, og nogen er måske nok hyggeligere for hunden end andre, men mener bestemt ikke den lider overlast af at sove alene. Den er ikke alene om dagen, da den har sin egen fuldtids barnepige, dog er den alene et par timer hver weekend, da jeg mener det er vigtigt at den kan.

 

Men vi må nok erkende der er mange måder at holde hund på, og som nævnt - der skal vel være plads til alle, så længe hunden ikke lider under forholdene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Klüssendorf
Det er okay, når det er manden der står op og kører. Men så snart det er mig, så er den lysvågen og vil med ud.

Det optimale ville være at jeg kunne stå op- gå i bad og gøre mig klar, og så gå ned til hunde når jeg er klar, så vi kan komme ud og tisse, og jeg kan komme på job.

 

Som det er nu står jeg op og tager hurtigt tøj på, så vi kan komme ud og tisse (han skal tisse så snart han vågner jo)

Hjem og have ham sat igang med noget underholdning. Og så kan jeg gå igang med at gøre mig klar til arbejde, og endnu en luftetur, inden afgang til jobbet.

 

Jeg er nok lidt af samme holdning med, at en selvskabshund ikke egner sig til at være alene både om natten og så også i dagstimerne, når man er på arbejde. Særligt de små Chi´er som egentligt er små "tyverialarmer", der knytter sig til en person, har det ikke godt mentalt med at være væk fra sin ejer. Men jeg er også af den holdning, at når man planlægger at få sig en selvskabshund bør man medregne at skulle anskaffe en ekstra hund, når den første er blevet voksen. Men på den anden side, så har vi 8 små selvskabshunde her i huset og de sover absolut ikke alle i soveværelset. Ca. halvdelen er forvist til et hundeværelse med hver sin seng, hvor de også opholder sig, når vi ikke er hjemme (én af os er dog hjemmegående i det daglige). Om det er en simpel kurv eller en kørekasse de sover i kommer an på, hvad hunden har det bedst med, så 3 af vores hunde sover i en kurv, hvor den ene har en hel dyne, som den graver sig ned under, mens de andre har deres hellested i en kørekasse. For de hunde som sover i soveærelset, så opdager de sjældent når jeg går op kl 5 om morgenen for at gå på arbejde.

 

Jeg tror, at du vil få mere ro i dit soveværelse når hunden er blevet ældre. lige nu er den bare hvalp og der skal ske noget. Prøv at lade vær med at give den for mange aktiviteter, når I kommer ind fra jeres første morgen tur, men sæt hvalpen tilbage i sin hvalpegård i soveværelset og så ignorere den, mens du gør dig klar til at gå på arbejde. Hvis du dog insitere på, at hvalpen skal ud af soveværelset, vil jeg rykke hele hvalpegården ned under, og lad det være dens hellested. Og så får du en ekster hund om halvandet år og lader dem sove sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have hunden på første sal, er det jo dit valg, selvfølgelig.

 

Så hvis det er sådan det er, så ville jeg nok, flytte hvalpegård og kurv nedenunder og så sove nedenunder hos den et par nætter eller 3.

 

Med tiden kan området den skal være på, jo udvides - og hvis den er tryg ved kurv og hvalpegård, går det jo såmænd nok også.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hmm ved ikke om du er grov- men i hvert fald af en anden mening i mig, og det skal der jo også være plads til.

 

Der er forskellige måder at hold hund på, og nogen er måske nok hyggeligere for hunden end andre, men mener bestemt ikke den lider overlast af at sove alene. Den er ikke alene om dagen, da den har sin egen fuldtids barnepige, dog er den alene et par timer hver weekend, da jeg mener det er vigtigt at den kan.

 

Men vi må nok erkende der er mange måder at holde hund på, og som nævnt - der skal vel være plads til alle, så længe hunden ikke lider under forholdene.

 

Nu kan "lide" gradbøjes og hvor meget skal der til før det er for meget?

 

Uanset de holdninger der er til sovearrangementerne, så er det fakta at hunde er meget sociale flokdyr og som sådan har behov for deres familie.

 

Især din race er særdeles selskabelig og tætknyttende, så jeg vil tilslutte mig koret og anbefale dig at lade Arnold sove i soveværelset.

 

Det er lidt hårdt først at vænne ham til selskabet og så afskære ham fra det.

Så, hvis du absolut vil have ham ned at sove, bør han gradvist vænnes til dette.

 

Jeg er dog sikker på at han med tiden lærer at sove videre når en af jer står op om natten for han lærer også at dette ingen betydning har for hans aktivitet :-D

 

Må jeg spørge hvordan det går med Gizmo og det problem I havde hundene imellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, nu gider jeg ikke hagles ned, for hos os fungerer vores rutine upåklageligt for såvel hund som mennesker - alle er glade. Jeg er klar over, at hunde er flokdyr, som gerne sover sammen med flokken, men med tilvænning, tror jeg, man kan få alt til at fungere optimalt.

 

Men jeg vil gerne fortælle, hvordan vores hund sover.

 

Jeg bryder mig ikke om dyr i sengen - jeg kan ikke holde alle de hundehår ud i mit sengetøj, og da jeg har tendens til støvallergi, synes jeg ikke, at hunden hører til i sengen. Desuden er han ikke verdens mindste, og jeg ville simpelthen ikke kunne bære ham op af trapperne for at undgå HD. Derfor tog vi, før han flyttede ind, en beslutning om, at han ikke kommer på 1. salen.

 

Vi har soveværelse på 1. sal lige ovenfor trappen. Vores lab på lige knap 9 mdr. sover under trappen. Vi har døren stående åben, så han kan høre os, og vi kan høre ham.

 

Den første aften vi havde ham sprang han straks op i sin nye kurv, rullede sig sammen og sov:klap: Vi lå begge på madrasser ved siden af ham. Det regnede vi med, at vi skulle gøre et godt stykke tid. Men da han igen aftenen efter rullede sig sammen og lagde sig til at sove i kurven, gik vi bare op i vores egen seng. Jeg var nede mange gange i løbet af natten for at se, om han var ked af det, men han sov bare - rykkede ikke på et øre.

 

Og siden har han sovet i sin kurv i hulen under trappen. Vi har på intet tidspunkt oplevet, at han er ked af det! Derimod er det en glad hund, som står op, når jeg tager det første skridt ned ad trappen. Om aftenen har han en kurv ved siden af vores sofa, som han ofte trimler om i ved 21 tiden - men han går glad ned til sin kurv under trappen, når det er sovetid.

 

Flere af jer skriver, at det er alenetid - den opfattelse har jeg bestemt ikke af min hunds sovetid. Derimod oplever jeg, at jeg har en hund, som ser så meget og oplever så meget om dagen, at han simpelthen har brug for sovetid om natten - jeg tror ikke engang, han opfatter, at han sover alene. Han har vores fulde opmærksomhed fra vi står op - er med i badet, til morgenmad osv.

Han er så heller ikke så meget alene hjemme om dagen, men er der en dag, hvor han er alene hjemme 5 timer, er det stadig en glad hund jeg kommer hjem til (vi har videofilmet ham - han er på ingen måde ked af det).

 

Jeg er klar over, at jeg er heldig, at min hund tager det så let, men jeg tror også, at det er fordi, han "aldrig" har prøvet andet.

 

Jeg tror, du kan få et problem, når din hund nu har vænnet sig til at sove hos jer. Men du må jo prøve dig frem. Jeg kan så ikke forstå, at det er et problem for dig, at han skal ud med det samme (vil han i øvrigt ikke vågne, når du tramper rundt ovenpå?). Hvis du beslutter dig for, at han skal sove nedenunder, tror jeg, du skal indstille dig på at sove hos ham i lang tid. Jeg tror, at jeg med så lille en hund, ville lade ham sove i soveværelset, men det er jo forskelligt, hvad der fungerer bedst.

 

Vores har i øvrigt hele underetagen, men han bruger det ikke om natten - han sover:blink:

 

Håber, du kan bruge mit svar til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo&Arnold

Må jeg spørge hvordan det går med Gizmo og det problem I havde hundene imellem?

 

Nu kommer vi ind på et svært emne, og grunden til at jeg ikke har været her på forumet de sidste 3 uger.

 

Gizmo havde en hård nytårsaften, og weekenden efter virkede hun pludselig meget syg. Ville ikke spise, drikke eller bevæge sig. Hvis jeg lagde lidt mad hen til hende, lå hun blot og vogtede over det i flere timer. Kom jeg (eller Arnold) så for tæt på, så bed hun ud efter os.

Det blev lidt bedre om søndagen, men vi tog alligevel til dyrlæge mandag.

 

Dyrlægene mente at det skyldes stress over nytårsaften og at Arnold var flyttet ind, hvilket jeg syntes lød meget fornuftigt.

Det blev hverdag igen, og jeg syntes det gik fremad. Hun havde ikke længere interesse i Arnold, og han havde lært at holde afstand til hende. Dog virkede hun stadig meget anderledes end den hund vi kendte og vogtede stadig aggresivt over de ting hun mente var hendes, hvilket gik mest ud over mig, som ikke havde lært at holde afstand :???:

 

En morgen er det galt igen- hun vil ikke spise, og kan næsten ikke bevæge sig. Jeg ringer efter min mor (er jo kun 25 :oops:), som straks starter bilen og kommer til undsætning. Hun ringer på døren, men Gizmo løber ikke ud og tager imod hende, som vaneligt. I stedet går min mor hen til Gizmo, som så springer frem og bider hende.

 

Fuldstændig i vildrede ringer vi til dyrlægen, og får lov at komme med det samme. Han undersøger hende fra A/Z denne gang, og finder desværre en stor knude i mælkekirtlen. Vi fik lov at tage hende med hjem og skulle så vende tilbage om eftermiddagen igen. Dyrlægen mente ikke at der var gode chancer for at kunne helbrede hende, da hun allerede var meget angrebet.

 

Så derfor endte vi med at få hende aflivet samme dag.

 

Det var en utrolig svær tid efterfølgende. Jeg blev ved at tænke, at det måske var pga. Arnold, at det var gået så stærkt, og det var jo mig der ville have Arnold, og dermed min skyld, at hun blev syg. Og hvis vi ikke havde haft Arnold, ville vi med det samme have vidst at der var noget galt (altså ikke stress over Arnold), og så kunne hun havde været helbredt måske. Ved godt det lyder dumt, men i mit hoved gav det mening :cry: Så jeg tog også ubevist lidt afstand fra Arnold, men heldigvis var manden god til at tage over.

 

Ja okay, nu må jeg hellere stoppe, inden I tror jeg er tosset. Men syntes lige jeg ville fortælle hele historien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gizmo&Arnold
Jeg er af den mening at har man først ladet hunden sove i soveværelset så skal man lade den blive.

Hvis man ikke vil have hunden i soveværelset så skal man ikke først lade den være der i to måneder og derefter "smide" den ud. Så skal man træne alenesov noget tidligere.

 

Det kan du nok godt have ret i ja. Men alle steder læser/høre man at hvaplen som lille skal sove i soveværelset. Så jeg tænkte ikke over at det blev svært at få den ud igen. Kan heller ikke finde noget om emnet nogle steder, så måske I har ret i, at det er der den høre til.

 

Jeg har bare altid taget det som naturligt at hunden havde sit eget sted, og har aldrig haft dem i soveværelset. Men okay- 1 gang skal jo være den første, så overvejer om han bare skal have lov at blive :)

 

Som flere af jer skriver, så bliver det nok nemmere når han bliver lidt ældre, og bare kan sove videre. Det satser jeg på er rigtigt, ellers skal i nok høre fra mig igen :lol:

Redigeret af Gizmo&Arnold
Stavefejl :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu kommer vi ind på et svært emne, og grunden til at jeg ikke har været her på forumet de sidste 3 uger.

 

Gizmo havde en hård nytårsaften, og weekenden efter virkede hun pludselig meget syg. Ville ikke spise, drikke eller bevæge sig. Hvis jeg lagde lidt mad hen til hende, lå hun blot og vogtede over det i flere timer. Kom jeg (eller Arnold) så for tæt på, så bed hun ud efter os.

Det blev lidt bedre om søndagen, men vi tog alligevel til dyrlæge mandag.

 

Dyrlægene mente at det skyldes stress over nytårsaften og at Arnold var flyttet ind, hvilket jeg syntes lød meget fornuftigt.

 

 

Dertil var jeg opdateret.

 

Resten var trist at læse

 

:ae:til dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...