Hop til indhold

Hip Hurra det er Ronja's føds'dag!


Gæst Aussies for ever
 Share

Recommended Posts

Gæst Aussies for ever

Det er ikke til at begribe: den ultimativ balademager og skørekugle til min lille farvelade bliver i dag et år :shock:

 

Det er ikke små ting der sket i løbet af det knap år jeg har haft hende.

 

Den første uge var en nyttet lille hvalp at se på, men også et hvalp som kostede en del tårer - nogle husker måske alle de problemer jeg havde med hende pga. af for hård behandling hos opdrætteren.

 

2009-Maj-13uger-2.jpg

 

Der skete heldigvis rimelig hurtigt fremskidt på visse områder.

Hyrdning var blandt andet en af de ting, som var med til at give hende tillid til omverden og ikke mindst til bilen

 

 

2009-Maj-13uger-6.jpg

 

jeg knoklede og knoklede med at få hende tryg til snor og bil og kunne dernæst begynde at vænne hende til alle de ting en hvalp "skal" udsættes for.

4 mdr. gammel og vi deltager på to hvalpekurser og benytter chancen til at udsætte hende for alle mulige og tiltider lidt underlige ting.

 

2009-juni-4md-4.jpg

 

Stranden - og havnen - har fra første færd, været Ronjas ynglingssted. Måske fordi det var her hun blev "læsset" af på sine første køreturer (for at skabe positiv association med bilen) og her hun første gang oplevede hvor vidunderlig verden er.... eller også er hun bare en reinkarnation af skibshund

 

 

 

2009-August-2.jpg

 

... og her er hun så idag. Langbenet og kæmpestor. Stadig en smule usikker på fremmede hunde, men hvad der ikke er sket på dette år, det er ganske enkelt et mirakel - synes jeg.

Hun er fuldstændig tryg ved alle de ting, der skræmte hende så frygteligt som lille at hun lukkede sig ind i sig selv og hun elsker at opdage verden. Den lille tøs som ikke ville have noget med mig at gøre den første uge og ikke vidste interesse for godbidder (hvilket klart besværlig gjorde hele processen med at få hende ud af skallen) er sprunget ud i fuldt flor og er nu en sprudlende og kreativ arbejdsmaskine som elsker klap og kæl.

Det hænder at hun for et øjeblik hvor hun lukker sig ind i sig selv, men det heldigvis i korte perioder (sekunder til halve min.) og det sker sjældent - som f.eks. da de meget fæle dyr der suser ned af de hvidklædte bakker.

 

2010-Februar.jpg

 

Hvad fremtiden bringer?

Det vil tiden vise. Måske lydighed på eliteplan, måske agility, måske skal vi prøve redning, måske skal hun have nogle hvalpe - eller måske bliver det noget helt andet.

Jeg tør slet ikke ligge nogle planer for hendes fremtid, lige nu nyder vi bare at den lille hvalp, som gav mig så mange bekymringer i dag er en frimodig og stærk ung dame ... som lige er kommet i sin første løbetid

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Det har været en forfærdelig lang rejse, som ikke helt er til ende endnu:

 

Hun er stadig usikker på hvordan hun skal opfører sig over for fremmede hunde og pga. folks reaktioner har hun desværre ikke mulighed for at få så megen kontakt med fremmede hunde.

Hendes reaktion er at "brumme" af dem, jeg ved at det ikke er hendes knurren, men folk opfatter det som "hun er godt nok aggresssiv hva!".

... også er er hun totalt dobbelt moralsk: hun kræver at andre hunde udviser pli og ordentlig hunde etikette (som alle mine hunde gør), men det er OK at hun drøner lige hen til en anden hund :roll:

 

Jeg tror det har været hendes held at hun kom til Danmark, hos en som kender til den komplekte mentalitet hun har.

 

"Problemet" med Ronja er nemlig at hendes personlighed sender fejlagtige signaler til uerfarne hundefolk (... jo hundefolk kan godt være uerfarne, selv om de har haft mange hunde i rigtig mange år).

Ved første øjekast virker hun som en særdeles tuff og meget stærk personlighed, som man virkelig skal sætte sig igennem over for for at "markere sit lederskab".

Sandheden er dog at dette er en facade. Inderst inde er hun en lille blød pige, som ikke tåler hård behandling af nogen som helst art. Man er derfor nøden til at være i stand til at sætte sig igennem over for hende, på en måde hvor hun ikke føler sig korrigeret eller hendes meget fine grænser overtrådt. Giver det mening?

 

Hendes far har det på samme måde, så jeg må indrømme at Ronjas historie har fået mig alvorligt til at tænke på hans "fremtid" som alvshanhund - det er fremover kun virkelig kompetente avlere som for lov at bruge ham.

... eller er det mig som er en smule for hysterisk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har været en forfærdelig lang rejse, som ikke helt er til ende endnu:

 

Hun er stadig usikker på hvordan hun skal opfører sig over for fremmede hunde og pga. folks reaktioner har hun desværre ikke mulighed for at få så megen kontakt med fremmede hunde.

Hendes reaktion er at "brumme" af dem, jeg ved at det ikke er hendes knurren, men folk opfatter det som "hun er godt nok aggresssiv hva!".

... også er er hun totalt dobbelt moralsk: hun kræver at andre hunde udviser pli og ordentlig hunde etikette (som alle mine hunde gør), men det er OK at hun drøner lige hen til en anden hund :roll:

 

Jeg tror det har været hendes held at hun kom til Danmark, hos en som kender til den komplekte mentalitet hun har.

 

"Problemet" med Ronja er nemlig at hendes personlighed sender fejlagtige signaler til uerfarne hundefolk (... jo hundefolk kan godt være uerfarne, selv om de har haft mange hunde i rigtig mange år).

Ved første øjekast virker hun som en særdeles tuff og meget stærk personlighed, som man virkelig skal sætte sig igennem over for for at "markere sit lederskab".

Sandheden er dog at dette er en facade. Inderst inde er hun en lille blød pige, som ikke tåler hård behandling af nogen som helst art. Man er derfor nøden til at være i stand til at sætte sig igennem over for hende, på en måde hvor hun ikke føler sig korrigeret eller hendes meget fine grænser overtrådt. Giver det mening?

 

Hendes far har det på samme måde, så jeg må indrømme at Ronjas historie har fået mig alvorligt til at tænke på hans "fremtid" som alvshanhund - det er fremover kun virkelig kompetente avlere som for lov at bruge ham.

... eller er det mig som er en smule for hysterisk?

Det giver mening hos mig i hvertfald, for det er som at læse en beskrivelse af Misja :vinken:

 

Jeg kalder hende en "maske hund", netop fordi hun på den ene side ser ud som en selvsikker hund men at man heller ikke skal "kradse" særlig dybt i "lakken", før man ser hendes usikkerhed - og at meget af hendes udfarende selvsikre adfærd, bunder i usikkerhed.

 

Tomme tønder buldre mest, siger jeg også om hende :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har været en forfærdelig lang rejse, som ikke helt er til ende endnu:

 

Hun er stadig usikker på hvordan hun skal opfører sig over for fremmede hunde og pga. folks reaktioner har hun desværre ikke mulighed for at få så megen kontakt med fremmede hunde.

Hendes reaktion er at "brumme" af dem, jeg ved at det ikke er hendes knurren, men folk opfatter det som "hun er godt nok aggresssiv hva!".

... også er er hun totalt dobbelt moralsk: hun kræver at andre hunde udviser pli og ordentlig hunde etikette (som alle mine hunde gør), men det er OK at hun drøner lige hen til en anden hund :roll:

 

Jeg tror det har været hendes held at hun kom til Danmark, hos en som kender til den komplekte mentalitet hun har.

 

"Problemet" med Ronja er nemlig at hendes personlighed sender fejlagtige signaler til uerfarne hundefolk (... jo hundefolk kan godt være uerfarne, selv om de har haft mange hunde i rigtig mange år).

Ved første øjekast virker hun som en særdeles tuff og meget stærk personlighed, som man virkelig skal sætte sig igennem over for for at "markere sit lederskab".

Sandheden er dog at dette er en facade. Inderst inde er hun en lille blød pige, som ikke tåler hård behandling af nogen som helst art. Man er derfor nøden til at være i stand til at sætte sig igennem over for hende, på en måde hvor hun ikke føler sig korrigeret eller hendes meget fine grænser overtrådt. Giver det mening?

 

Hendes far har det på samme måde, så jeg må indrømme at Ronjas historie har fået mig alvorligt til at tænke på hans "fremtid" som alvshanhund - det er fremover kun virkelig kompetente avlere som for lov at bruge ham.

... eller er det mig som er en smule for hysterisk?

 

Nææ, det syntes jeg ikke, det er jo hvalpene det 'går ud over', hvis opdrætteren ikke er kompetent nok til dels at sortere grundigt i sine købere og dels udvælge de rigtige hvalpe til de rigtige folk, det nytter jo ikke noget at sådan en kompelks hvalp bliver født hos en opdrætter der bare lader deres købere vælge frit, mellem hvalpene uden tanke for (eller kendskab!) til den enklte hvalp og købers erfaring og formåen.

 

Anyway, tillykke med smuksakken, glæder mig til at se hende en dag -og hun må uden tvivl gerne kaste sig i hovedet på onkel Chivas :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...