Hop til indhold

Indslag på DR1 om hundefoder og priser, onsdag


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Jeg er en af dem som kæmper for at hjælpe beaglerne. Beagler bruges mest som forsøgshunde - fordi de er så medgørlige og nemme at have med at gøre. Jeg støtter et australsk projekt via min hjemmeside som kæmper for at hjælpe beaglen ud af disse forsøg .

 

Jeg har fundet disse sider og som I kan se er det specielt IAMS producenterne som bruger forsøg på hunde og katte. Det er blandt andet dem som laver Hills, Eukanuba mv.

 

Iams mishandler dyr::Men Iams siger...

 

Foder, dyrefoder - dyreforsøg , forsøgsdyr

 

-Ina

Jeg har også meget imod dyreforsøg, altså sådan gennerelt, og tanken om at andre hunde skal lide for at min kan spise, ja det bryder jeg mig ikke om, men som det er nu lige ved jeg overhovedet ikke om det foder vi bruger benytter dyreforsøg :shock: og jeg synes det er en jungle at finde udaf kunne ikke lige finder foder navnet på listen, men derfor kan det firma som lavet det jo godt være med eller hvad?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 183
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, nu har jeg så oplyst om disse dyrforsøg - men det er en kendt sag at beaglen er den race som anvendes mest og da jeg ejer to af slagsen - er det (undskyld) det jeg kæmper for - først og fremmest. Men det gælder naturligvis alle andre hunde og katte også - som får skåret deres muskler med videre af for at disse kan undersøges nærmere - senere dør disse dyr under store smerter.

 

Folk bestemmer selv hvad de vil give deres hunde - men jeg kunne ikke drømme om at støtte de producenter som bruger vores kæledyr som forsøgs kaniner.

 

Dermed ikke mere fra mig i denne debat

 

-Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, nu har jeg så oplyst om disse dyrforsøg - men det er en kendt sag at beaglen er den race som anvendes mest og da jeg ejer to af slagsen - er det (undskyld) det jeg kæmper for - først og fremmest. Men det gælder naturligvis alle andre hunde og katte også - som får skåret deres muskler med videre af for at disse kan undersøges nærmere - senere dør disse dyr under store smerter.

 

Folk bestemmer selv hvad de vil give deres hunde - men jeg kunne ikke drømme om at støtte de producenter som bruger vores kæledyr som forsøgs kaniner.

 

Dermed ikke mere fra mig i denne debat

 

-Ina

Jamen den sag du omtaler er flere år gammel og de mærker er stoppet med at få lavet foder det pågældende sted? det gjorde de efter de opdagede hvad der foregik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
det kommer an på dyrelægen :klap:

 

Og derfor det grønne grin efter udtalelsen :-D

 

For mange år siden var jeg mellemled mellem dyreklinikken og hundeklubben omkring køb af foder, af et af de største amerikanske mærker, dyrlægerne solgte og anbefalede som det eneste rigtige foder.

 

Gennemgang af deklarationen viste bare nøjagtigt det samme som Nettos billige foder. Prisen var 8 gange større eller mere for dyrlægens.

 

Efterfølgende har de fleste store mærker ændret i deklarationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser sådan på det:

 

Kan min hund lide det?

Taber han sig eller tager han på?

 

Ud fra disse kriterier køber jeg hundefoder og det plejer at være den billige som virker fint.

 

Det må jo være ligesom med os mennesker: nogen kan lide det ene og andre kan lide noget andet på tallerknen.

Nogen kan tåle det ene og andre kan ikke tåle noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - de glemte lige den vinkel, at hunde er forskellige, og at hver enkelt hundeejer skal kigge på sin hund og se, om hunden fungerer på det foder, man giver den.

 

Jeg kiggede lige på DR's hjemmeside og fandt listen over priserne (40 kg) hund:

 

Fit+Fun 3,30 kr

Dyregodt 5,90 kr

Premiere Adult High 6,80 kr

IAMS Adult Light 7,90 kr

Pedigree Pal 9,50 kr

Bio Plan 10,00 kr

Chappi 12,00 kr

Select Gold Premium Health 16, 79

Frolic Complete 19,10 kr

Hills Science Plan 19,30 kr

 

Det overrasker mig, at Frolic ligger så højt oppe.

 

Jeg giver godt 9 kr. for Olivers til Liva (30 kg) - hvis jeg da betalte fuld pris :mrgreen: Det er da pænt i midten af deres liste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og de snakkede slet ikke om det reele indhold i foderet - at der altså er en kæmpe mængde korn m.m. i det billige foder... :roll:

 

Og ham lektoren virkede altså ikke super kyndig, i mine øjne i hvert fald. Og så bar det "lidt" for meget præg af "lad os gå løs på dyrlægerne". En egentlig ernæringsekspert havde de ikke ind over - for det var lektoren ikke i mine øjne :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - de glemte lige den vinkel, at hunde er forskellige, og at hver enkelt hundeejer skal kigge på sin hund og se, om hunden fungerer på det foder, man giver den.

 

Jeg kiggede lige på DR's hjemmeside og fandt listen over priserne (40 kg) hund:

 

Fit+Fun 3,30 kr

Dyregodt 5,90 kr

Premiere Adult High 6,80 kr

IAMS Adult Light 7,90 kr

Pedigree Pal 9,50 kr

Bio Plan 10,00 kr

Chappi 12,00 kr

Select Gold Premium Health 16, 79

Frolic Complete 19,10 kr

Hills Science Plan 19,30 kr

 

Det overrasker mig, at Frolic ligger så højt oppe.

 

Jeg giver godt 9 kr. for Olivers til Liva (30 kg) - hvis jeg da betalte fuld pris :mrgreen: Det er da pænt i midten af deres liste.

 

Det undrer ikke mig, har du kigget på en Frolic pose - anbefalet mængde til en hund på 40kg er 600g :shock: der er halvandet kg i en pose til 40 kr... det er en pose pr 2 dage - det bliver sgu hurtigt dyr at fodre med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hmmm.. Fuldstændig lige så dårlig en udsendelse og journalistik, som jeg forventede.

Lige netop sådan et program, gør at jeg ikke stoler en skid på de programmer.

 

Den manglende dokumentation for, om foderet har noget at sige for hvad der kommer ud af den anden ende, kan de få ved to besøg hos os :mrgreen:

 

Den udsendelse skal nok være årsag til at mange hunde nu ender på det billigste fra Netto.

At man så kun kan give journalisterne ret i, at dyrlægen ikke markedsføre sig rigtigt, er noget andet - De har alligevel ikke nogen "gode" fodertyper i mine øjne, så jeg ville ligeså gerne vælge noget fra supermarkedet, som Hill's eller RC.

 

Mangler da endnu at se Acana, Orijen, Wolfsblutt, markus mühle, eagle pack osv. hos dyrlægen....

 

Ville klappe i mine små hænder, hvis de her DR folk satte sig ordentligt ind i sagerne, og gik ind og kikkede nærmere på ingridienslisten og satte dyrlægens foder op mod et godt foder!

Og vendte den om - Hvorfor sælger dyrlægerne ikke det bedste foder på markedet, der forebygger allergier og prismæssigt er billigere end det de sælger nu?

 

Hvor ville det være dejligt med et forbrugerprogram, der ikke konsekvent er ude efter at gøre nogen til sorte per, men rent faktisk finder de allerbedste produkter på markedet - og ikke bruger pris og markedsføring som udgangspunkt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og de snakkede slet ikke om det reele indhold i foderet - at der altså er en kæmpe mængde korn m.m. i det billige foder... :roll:

 

Og ham lektoren virkede altså ikke super kyndig, i mine øjne i hvert fald. Og så bar det "lidt" for meget præg af "lad os gå løs på dyrlægerne". En egentlig ernæringsekspert havde de ikke ind over - for det var lektoren ikke i mine øjne :roll:

 

Nemlig. Det kan da godt være, at protein-procenten er i orden. Men jeg vil da også gerne vide, hvor proteinerne kommer fra.

 

Man kan sikkert også finde ud af, at McDonalds er sund mad - helt afhængigt af hvilke parametre man vælger at kigge på og måske lige så vigtigt IKKE kigge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm.. Fuldstændig lige så dårlig en udsendelse og journalistik, som jeg forventede.

Lige netop sådan et program, gør at jeg ikke stoler en skid på de programmer.

 

Den manglende dokumentation for, om foderet har noget at sige for hvad der kommer ud af den anden ende, kan de få ved to besøg hos os :mrgreen:

 

Den udsendelse skal nok være årsag til at mange hunde nu ender på det billigste fra Netto.

At man så kun kan give journalisterne ret i, at dyrlægen ikke markedsføre sig rigtigt, er noget andet - De har alligevel ikke nogen "gode" fodertyper i mine øjne, så jeg ville ligeså gerne vælge noget fra supermarkedet, som Hill's eller RC.

 

Mangler da endnu at se Acana, Orijen, Wolfsblutt, markus mühle, eagle pack osv. hos dyrlægen....

 

Ville klappe i mine små hænder, hvis de her DR folk satte sig ordentligt ind i sagerne, og gik ind og kikkede nærmere på ingridienslisten og satte dyrlægens foder op mod et godt foder!

Og vendte den om - Hvorfor sælger dyrlægerne ikke det bedste foder på markedet, der forebygger allergier og prismæssigt er billigere end det de sælger nu?

 

Hvor ville det være dejligt med et forbrugerprogram, der ikke konsekvent er ude efter at gøre nogen til sorte per, men rent faktisk finder de allerbedste produkter på markedet - og ikke bruger pris og markedsføring som udgangspunkt!

 

Måske man skulle sende DR et link til denne tråd + dog food analysis-siden :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Måske man skulle sende DR et link til denne tråd + dog food analysis-siden :hmm:

 

Har aldrig givet respons på et program, direkte til journalisterne før - Men det gør jeg i det her tilfælde.

 

Synes godt nok det er under lavmålet, for ordentlig journalistik!

Så hvis nogle har nogle gode formuleringer, de vil have med i mailen, så skriv løs :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig givet respons på et program, direkte til journalisterne før - Men det gør jeg i det her tilfælde.

 

Synes godt nok det er under lavmålet, for ordentlig journalistik!

Så hvis nogle har nogle gode formuleringer, de vil have med i mailen, så skriv løs :mrgreen:

 

Jeg havde faktisk også tænkt mig at skrive til dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg skal da også se det, selvom min hund ikke skal på tørfoder. De er nogle slyngler og banditter de der producerer foder,...sådan en generel fordom herfra. :lol:

 

Men det dèr: det billigste er mht. næringsværdi ligeså godt som det dyre, har jo været oppe før, så måske har de en anden vinkel på idag.

 

Og det havde de så ikke :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes de glemte at spørge de rigtige eksperter ... os som fodrer vores hunde ... os som oplever, at hundene rent faktisk fungerer bedre og skider mindre og fælder mindre og har pænere pels på det dyre foder ...

:5up:

Og der blev hun snakket om protein %, ikke noget om den rigtig sammensætning af kosten.

 

Og jeg vil stadig mene at et produkt med en kilokpris på f.eks 35 kr. er bedre end et på 10.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...