Hop til indhold

Asta'ens indkald


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Jeg må krybe til korset og indrømme at vores indkald på nuværende tidspunkt er ikke-eksisterende :oops: Ikke i træningssituationer, slet ikke. Så længe vi TRÆNER, tør jeg slippe hende løs på hovedbanegården - hun gør lige som der bliver sagt! Men så snart vi har frie gå-turs rammer, så går det altså galt.

 

Det startede med vildtfært og en god portion inkonsekvens fra min side, og er nu endt ud i at "Asta - kom!" betyder kom hen til mig hvis du har lyst til det. Dette har resulteret i at hun så godt som aldrig er løs på ikke indhegnede områder længere - jeg tør simpelthen bare ikke :oops:

Jeg kompencerer naturligvis for det, går længere ture eller tager hende med ud og løbe og sørger for at køre til indhegnede områder hvor hun kan være løs udover det hun er i haven.

 

Men alligevel har det resulteret i, at hun nu er ved at være små-håbløs til det med at være løs :megaked:

Hun løber LANGT (meget længere end hun bør racens anvendelse taget i betragtning) og er dårligt hørende når man kalder - hvilket jeg jo overhovedet ikke har nerver til.

 

Så nu skal det altså være, der skal gøres noget ved det.

 

Teoritisk set ved jeg jo hvad der skal gøres - jeg ved hvad jeg ville råde mine kursister til, men det er som om det er svært at trænge igennem til sig selv.

Jeg har brug for et los i røven til at komme i gang, og gerne med konkrete forslag som ikke kommer fra mit eget hovede og forsvinder ud i ingenting når jeg skal gøre noget ved det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive, du ved jo udemærket godt hvordan det skal trænes, lang line og en masse øvelse...

 

Så egentlig er det vel et spark i røven du savner?

 

Prøv at tænk på, at lige nu gør det dig måske ikke så meget at hendes indkald ikke virker, men når nu det bliver sommer og du gerne vil gå nogle lange turer i nogle naturskønne områder, så vil du ærgrer dig gul og blå over at du ikke benyttede vinteren til at få trænet det her indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer lidt at genindlære via fløjte? ikke fordi vi som sådan har de store problemer med indkald - men bare fordi det godt kunne ske lidt mere tjept af og til synes jeg...

 

MEn jeg frygter bare lidt at fløjten - ligesom klikkere - bliver noget jeg bliver nødt til at have 14 af, fordi jeg smider dem væk :stupid:

 

Men måske kunne det motivere dig? at genindlære via fx fløjte og tunguf eller what have we?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så egentlig er det vel et spark i røven du savner?

Ja du har helt ret - også i det med sommeren!

Sidste sommer havde jeg begge hunde med nede ved stranden, der tøffede de jo bare rundt og hyggede sig imens kæresten og jeg badede og tog sol. Det kan jeg bare slet ikke til sommer :stupid:

 

Jeg har brug for at lave et slags skema tror jeg, uge 1 skal jeg dit, uge 2 dat. Jeg får tit ikke gjort noget ved tingene, hvis der ikke er struktur på :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja du har helt ret - også i det med sommeren!

Sidste sommer havde jeg begge hunde med nede ved stranden, der tøffede de jo bare rundt og hyggede sig imens kæresten og jeg badede og tog sol. Det kan jeg bare slet ikke til sommer :stupid:

 

Jeg har brug for at lave et slags skema tror jeg, uge 1 skal jeg dit, uge 2 dat. Jeg får tit ikke gjort noget ved tingene, hvis der ikke er struktur på :roll:

 

Jeg er på samme måde, jeg ved præcist hvad der skal gøres, men jeg får det ikke gjort.

Men jeg elsker at hakke af i de der små bokse når tingene er gjort :oops:

Så når der er nogen jeg virkelig ikke kan tage mig sammen til, så laver jeg sådan et skema hvor jeg skal hakke af hver gang tingene er gjort, og da jeg simpelthen ikke kan holde ud at se at der mangler et hak, så plejer det at hjælpe :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer lidt at genindlære via fløjte? ikke fordi vi som sådan har de store problemer med indkald - men bare fordi det godt kunne ske lidt mere tjept af og til synes jeg...

 

MEn jeg frygter bare lidt at fløjten - ligesom klikkere - bliver noget jeg bliver nødt til at have 14 af, fordi jeg smider dem væk :stupid:

 

Men måske kunne det motivere dig? at genindlære via fx fløjte og tunguf eller what have we?

Jeg har overvejet det der med at betinge en fløjte og så kombinere den med intens træning i langline.

 

Hvor lang line skal hun have på synes I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overvejet det der med at betinge en fløjte og så kombinere den med intens træning i langline.

 

Hvor lang line skal hun have på synes I?

 

Jeg ville bruge en line på 15-20 meter, ellers er der ikke nok distraktion, så skal du måske lige korte den lidt ned i starten, men ellers ville jeg sige så lang som muligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er på samme måde, jeg ved præcist hvad der skal gøres, men jeg får det ikke gjort.

Men jeg elsker at hakke af i de der små bokse når tingene er gjort :oops:

Så når der er nogen jeg virkelig ikke kan tage mig sammen til, så laver jeg sådan et skema hvor jeg skal hakke af hver gang tingene er gjort, og da jeg simpelthen ikke kan holde ud at se at der mangler et hak, så plejer det at hjælpe :blink:

Næh - du er sådan en ligesom mig :mrsgreen: jeg har skemaer for alt muligt, selv rengøring :oops:

 

Okay okay, jamen hvis jeg skulle starte det her ud, så må det være noget med at gå på marken, i skoven osv. med langline hver dag :hmm:

Uge 1 er vel noget med at finde masser af godbidder i jorden, så hun lærer at det betaler sig at holde sig nær, sideløbende hermed skal jeg betinge fløjten med frikadeller, tun og hvad jeg ellers kan komme på. Fløjte = FEST.

 

Hvor lang line :hmm:

 

Nå, uge 2 fortsætte med at finde guffere og begynde at bruge fløjten når hun alligevel er nær mig. Sideløbende fløjtes også hjemme i stuen, haven osv.

 

Uge 3 fortsætte med guffinding og andre sjove aktiviteter SAMMEN når vi er ude, evt. større afstand og forstyrrelser på fløjteindkaldet.

 

Hvad synes I so far? :hmm: Går jeg mon for hurtigt frem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh - du er sådan en ligesom mig :mrsgreen: jeg har skemaer for alt muligt, selv rengøring :oops:

 

Okay okay, jamen hvis jeg skulle starte det her ud, så må det være noget med at gå på marken, i skoven osv. med langline hver dag :hmm:

Uge 1 er vel noget med at finde masser af godbidder i jorden, så hun lærer at det betaler sig at holde sig nær, sideløbende hermed skal jeg betinge fløjten med frikadeller, tun og hvad jeg ellers kan komme på. Fløjte = FEST.

 

Hvor lang line :hmm:

 

Nå, uge 2 fortsætte med at finde guffere og begynde at bruge fløjten når hun alligevel er nær mig. Sideløbende fløjtes også hjemme i stuen, haven osv.

 

Uge 3 fortsætte med guffinding og andre sjove aktiviteter SAMMEN når vi er ude, evt. større afstand og forstyrrelser på fløjteindkaldet.

 

Hvad synes I so far? :hmm: Går jeg mon for hurtigt frem?

 

Jeg syntes det lyder som en fin plan :5up:

 

Den første uge, indtil du har fået betinget indkaldet godt nok, der ville jeg nok nøjes med at bruge en almindelig line på 2-3 meter, her får du så også en masse foræret fordi hun vil have en tildens til at give dig mere kontakt når hun er tæt på dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det lyder som en fin plan :5up:

 

Den første uge, indtil du har fået betinget indkaldet godt nok, der ville jeg nok nøjes med at bruge en almindelig line på 2-3 meter, her får du så også en masse foræret fordi hun vil have en tildens til at give dig mere kontakt når hun er tæt på dig.

Ja det kan godt være jeg skal gøre linen gradvist længere i denne periode :-) God idé!

 

Jeg tænker at jeg kan gå et stykke bag hende og smide guf hist og pist for så at pege på dem/sætte mig ind over dem, uden at sige noget - sådan at hun selv lærer at holde sig til og give mig opmærksomhed uden at jeg skal sige eller gøre noget for det.

Og så kombinere det med at træne noget sjovt 4-5 gange i løbet af turen - det har jeg været rigtigt slem til at springe over :oops:

 

Hvis hun løber linen ud stopper jeg og og går den modsatte vej...

 

Andet jeg har glemt at tænke på? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at jeg kan gå et stykke bag hende og smide guf hist og pist for så at pege på dem/sætte mig ind over dem, uden at sige noget

 

Nu er jeg ikke ekspert eller noget (mere tumpe..) - men hvordan træner man 'indkald' hvis man ikke siger noget?

 

Min hjerne siger mig jo at det er 'kom når jeg 'kalder' på dig'?

 

Men som sagt - jeg er nok lidt tumpet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan godt være jeg skal gøre linen gradvist længere i denne periode :-) God idé!

 

Jeg tænker at jeg kan gå et stykke bag hende og smide guf hist og pist for så at pege på dem/sætte mig ind over dem, uden at sige noget - sådan at hun selv lærer at holde sig til og give mig opmærksomhed uden at jeg skal sige eller gøre noget for det.

Og så kombinere det med at træne noget sjovt 4-5 gange i løbet af turen - det har jeg været rigtigt slem til at huske :oops:

 

Hvis hun løber linen ud stopper jeg og og går den modsatte vej...

 

Andet jeg har glemt at tænke på? :hmm:

 

du har sikkert tænkt på det, men jeg nævner det lige alligevel :-D

 

Husk at hver evig eneste gang hun vender sig og kigger på dig, eller på anden måde giver kontakt, så kalder du på hende (fordi du er 110% sikker på at hun vil komme), og så starter sejrsfesten ellers når hun kommer.

 

Indkaldet skal gerne øves så mange gange som muligt på hver tur, og altid med ubetinget succes, og rigelig belønning.

 

Personligt ville jeg ikke bruge så meget tid på at smide godbidder på jorden, men det er bare mig :oops:

Jeg kan sagten se formålet i at sørge for hun holder øje med hvor du er, men er det ikke mere et spørgsmål om kontakt og at undlade at trække i snoren, end det er et spørgsmål om indkald?

Men selvfølgelig er det godt at gøre, og det kan kun gøre tingene bedre, det er bare ikke noget jeg som sådan forbinder med planen om at øve indkald. Måske fordi jeg selv er dårlig til det, jeg elsker nemlig at gå og kigge på Luna når vi går tur, og jeg har slet ikke behovet for at hun hele tiden kontakter mig, så længe jeg bare kan gå og nyde synet af hende og hendes umiddelbare glæde over at undersøge alt i hendes nærhed :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke ekspert eller noget (mere tumpe..) - men hvordan træner man 'indkald' hvis man ikke siger noget?

 

Min hjerne siger mig jo at det er 'kom når jeg 'kalder' på dig'?

 

Men som sagt - jeg er nok lidt tumpet :oops:

 

Du er ikke tumpet :ae:

 

Det har ikke noget med indkaldet som sådan at gøre. Det er en øvelse der gør at hunden lærer at være opmærksom på dig, da den jo skal holde med hvornår du finder noget lækkert på jorden. Derfor skal du ikke kalde på den, da der jo så ikke er nogen grund til at den skal holde øje med dig :blink:

 

Men det har ikke noget med selve indkaldsøvelsen at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke tumpet :ae:

 

Det har ikke noget med indkaldet som sådan at gøre. Det er en øvelse der gør at hunden lærer at være opmærksom på dig, da den jo skal holde med hvornår du finder noget lækkert på jorden. Derfor skal du ikke kalde på den, da der jo så ikke er nogen grund til at den skal holde øje med dig :blink:

 

Men det har ikke noget med selve indkaldsøvelsen at gøre.

 

Tak for forklaringen :5up:

 

Jeg er lidt firkantet, så indkaldstræning starter jo med at man kalder. Men kan jo godt se fidusen når I andre forklarer mig det sådan lidt mere delt op i etaper. Jeg har bare svært ved selv at 'tænke tanken'

 

Det tyder på at det her klikkertræning fra næste uge nok gør noget ved min 'hjerne' (forhåbentlig da :genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

du har sikkert tænkt på det, men jeg nævner det lige alligevel :-D

 

Husk at hver evig eneste gang hun vender sig og kigger på dig, eller på anden måde giver kontakt, så kalder du på hende (fordi du er 110% sikker på at hun vil komme), og så starter sejrsfesten ellers når hun kommer.

 

Indkaldet skal gerne øves så mange gange som muligt på hver tur, og altid med ubetinget succes, og rigelig belønning.

 

Personligt ville jeg ikke bruge så meget tid på at smide godbidder på jorden, men det er bare mig :oops:

Jeg kan sagten se formålet i at sørge for hun holder øje med hvor du er, men er det ikke mere et spørgsmål om kontakt og at undlade at trække i snoren, end det er et spørgsmål om indkald?

Men selvfølgelig er det godt at gøre, og det kan kun gøre tingene bedre, det er bare ikke noget jeg som sådan forbinder med planen om at øve indkald. Måske fordi jeg selv er dårlig til det, jeg elsker nemlig at gå og kigge på Luna når vi går tur, og jeg har slet ikke behovet for at hun hele tiden kontakter mig, så længe jeg bare kan gå og nyde synet af hende og hendes umiddelbare glæde over at undersøge alt i hendes nærhed :lun:

Jeg kan godt se hvad du mener :-D

 

Grunden til at jeg tager denne tilgangsvinkel til det er, at jeg ofte med Asta føler at vi går tur "hver for sig" - et problem jeg selv har skabt, da jeg har været meget doven mht. at gøre ting (andet end bare at gå) sammen med hende - faktisk fra hun var hvalp :genert: På denne måde håber jeg på at komme derhen, hvor vi er sammen om at gå tur :-)

 

En anden ting er, at jeg ønsker at mindske hendes aktionsradius betydeligt, og jeg tænker at det vil hjælpe en del, at lære hende at det betaler sig at holde sig tæt på moar.

 

Det ville hjælpe mig meget og give mig modet på igen at slippe hende fri, hvis hun ikke løb så pokkers langt og kun ved at slippe hende mange forskellige steder og ofte, kan jeg jo få trænet indkaldet helt optimalt - sådan på sigt.

 

Så.. det er tanken bag dét :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se hvad du mener :-D

 

Grunden til at jeg tager denne tilgangsvinkel til det er, at jeg ofte med Asta føler at vi går tur "hver for sig" - et problem jeg selv har skabt, da jeg har været meget doven mht. at gøre ting (andet end bare at gå) sammen med hende - faktisk fra hun var hvalp :genert: På denne måde håber jeg på at komme derhen, hvor vi er sammen om at gå tur :-)

 

En anden ting er, at jeg ønsker at mindske hendes aktionsradius betydeligt, og jeg tænker at det vil hjælpe en del, at lære hende at det betaler sig at holde sig tæt på moar.

 

Det ville hjælpe mig meget og give mig modet på igen at slippe hende fri, hvis hun ikke løb så pokkers langt og kun ved at slippe hende mange forskellige steder og ofte, kan jeg jo få trænet indkaldet helt optimalt - sådan på sigt.

 

Så.. det er tanken bag dét :mrgreen:

 

Jamen idéen er rigtig god, og jeg ville også gøre det, hvis altså ikke det var fordi at jeg også er for doven :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for forklaringen :5up:

 

Jeg er lidt firkantet, så indkaldstræning starter jo med at man kalder. Men kan jo godt se fidusen når I andre forklarer mig det sådan lidt mere delt op i etaper. Jeg har bare svært ved selv at 'tænke tanken'

 

Det tyder på at det her klikkertræning fra næste uge nok gør noget ved min 'hjerne' (forhåbentlig da :genert:)

 

Især til klikkertræning vil du lære at indkaldstræning bestemt IKKE starter med at man kalder, ingen øvelser indlæres med at man som det første giver signalet, da hunden jo ikke aner hvad signalet betyder, det skal først læres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ekaterina

 

Har du overvejet at lære hende et stopsignal ? Ofte vil det være lettere at stoppe en hund end kalde den hjem.

Du kan også lære hende et vende signal, så du kan styre hendes for store aktionsradius (søg) i den retning du ønsker.

Personligt har jeg ikke meget fidus til at bruge lang line. Den virker som regel kun når den er på og det er jo ikke det som er hensigten.

Du skal snarere vælge dit træningsområde med omhu så du ikke stiller hende for store fristelser, som gør det mindre interessant at være sammen med dig !

 

:vinken:venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Vendesignslet er faktisk en rigtigt god ide! Men hvordan Søren griber jeg det an??

 

Her ville jeg fange adfærd - have hende på kort afstand og så selv vende - når hun så vender afgiver du signalet. Evt. starte på træningsbanen eller hjemme i haven? Det er i hvert fald den måde jeg har lært Kimmi omkring på i forbindelse med rundering.

 

Forestil dig en midterlinie, du går frem ad - hunden laver så udslag til først den ene og så den anden side. Når du vil sende hende ud vender du front den vej, du vil sende hende og når du så ønsker hun skal vende igen vender du front den anden vej. I starten ville jeg vende hende efter 5 - 10 meter - altså mens du stadig føler hun har kontakt til dig (mens hun er inden for "træningsradiussen"). Signal når hun vender, klik og beløn, når hun kommer til dig og så bare ud med hende igen - evt. kan belønningen være, at hun bare får lov at løbe ud til den anden side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er sheila jo ret meget som asta på det punkt...

 

 

Her har fløjteindkald virket bedst og meget grundig afstandslydighed, så hun kunne sættes af på meget, meget stor afstand. For så er det nemlig nemmere at kalde ind bagefter.

 

På et tidspunkt var hun da rimelig stabil, hun kunne endda dækkes af i hareflugt:shock: Meeen, så blev moren doven og tog det for givet og så kunne hun ikke mere:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...