Hop til indhold

Hund på kirkegård

Umulia
 Share

Må hunden komme med på kirkegården?  

66 stemmer

1. 1. Må hunden komme med på kirkegården?

• Nej, aldrig!
      3
    • Ja selvfølgelig
      23
    • Ja - hvis den bliver på stierne og ikke tisser på gravsteder
      40

Recommended Posts

Ja, hvis den er i snor, og det er tilladt på kirkegården. Så kan jeg ikke se, at der er noget galt med det.

Har boet klods op af Vestre Kirkegård, hvor der ved hver indgang stod "Alle er velkomne på kirkegården. Derfor må hunde gerne medbringes, hvis de er i snor".

Sjovt nok læste alle det som "Hunde har førsteprioritet på vores kirkegård. Lad snoren blive hjemme". Jeg må ærligt indrømme, at jeg syntes det var så respektløst på en kirkegård, hvor mormor Ella ikke har brug for en lort på gravstenen eller moster Anne måske er bange for hunde, men gerne vil have lov til at sørge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes, det er helt i orden at tage sin hund med på kirkegården :-D hvis man vel at mærke har et ærinde der ;-) sålænge man viser passende hensyn, dvs. den skal blive på stierne, og absolut IKKE rende ind på fremmeds gravsteder - og så samler man selvfølgelig op efter sig ....

Jeg må indrømme, at jeg har et problem med, at man lufter sin hund på kirkegården, hvis man ikke har et reelt ærinde der :genert: ligesom den ikke skal rende løs eller have play dates på en kirkegård - det finder jeg respektløst ............

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tager af princip ikke Bamse med på kirkegården.

Når vi er der, er det for at pusle om gravene og mindes dem vi har mistet - Og så orker jeg ikke at skulle holde styr på om min hund nu pisser på et gravsted, eller synes at en af lysene ligner et legetøj....

Jeg ville blive stikhamrende tosset, hvis jeg så en hund pisse eller skide, på min kærestes brødres gravsteder, eller pludselig havde en hund i fjæset, fordi ejeren ikke havde styr på den.

Der er gravstederne bare hellige for mig, og er det eneste sted jeg kan komme tæt på dem jeg har mistet,

Så der må hundefolkene, såvel som alle andre, bare udvise ekstra meget hensyn, for på det punkt er min tolerence noget nær lig nul, hvis folk ikke udviser hensyn.

Omvendt, så har jeg ikke noget problem med, at folk har deres hunde med, hvis de har fuldstændig styr på dem, og de er i snor.

Kirkegårde kan være skønne steder at gå tur, og det kan for nogens vedkommende være en trøst at have hunden med, når man skal besøge en nætståendes grav - Og det synes jeg der skal være plads til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Vi går næsten dagligt på vores kirkegård. Kirkegården er meget park-agtig med store græsarealer (ikke fællesgrave/ukendtes grav osv.) og en masse træer og gode stier. Dette gør, at der er utrolig mange børnefamilier (om sommeren har jeg endda set familier på picnic), løbere og hundejere dagligt + at mange bruger kirkegården når de går/cykler hjem fra centrum (en gåtur på 10-15 min). Men vi tager ALTID hensyn til dem, der er der for at besøge gravstederne. Jeg har altid Pero i snor, samler (selvfølgelig) altid op og går generelt en stor bue udenom dem, der besøger gravstederne.

Mange hunde render dog løs på kirkegården (som er indhegnet, nok derfor), men det virker som om, at alle respekterer gravstederne. Tror hundene lærer, at de ikke må gå ind på selve gravsteder...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske jeg har et andet forhold til kirkegårde en "normale" mennesker :hmm: Min bedstefar er/var graver og jeg er vokset op på kirkegården, sådan ca ;-) Min søster og jeg brugte mange timer på at forestille os hvordan de liv havde været, som var endt her. Og på at regne ud hvor gamle folk var blevet ved at se på hvornår de var født og hvornår de var døde...

Jeg elsker kirkegårde og kommer der jævnligt for at nyde roen i "de dødes have".... Karla er ofte med - hun har for længst lært, at man ikke må gå ind på gravstederne...

Og jeg må være ærlig at sige, at kommer jeg der sent om aftenen - så får hun også lov at løbe løs...

Jeg synes ikke der er noget respektløst i at komme på kirkegården uden et ærinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt ja!

Men det forudsætter imø, at man har i snor hvis der ikke også er park anlæg i forbindelse med kirkegården. Er der tilgengæld også en park, som fx der hvor min mor ligger, kan jeg ikke se det forkerte i at hundene også er løse (hvis tilladt, som det er på "min mors" kirkegård) og at man selvfølgelig ikke lader sin hund fise ind på gravstederne og besørger - gør de, SÅ skal der dæleme også samles op!

Men hvor min mor ligger er det ikke noget problem, parken/de grønne områder, ligger ikke op til enkeltgravene men til fællesgravene og folk er flinke til at samle op og vise hensyn - det ER trods alt en kirkegård og det tror jeg alle tænker over når de lufter hund der (jeg selv incl.).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går næsten dagligt på vores kirkegård. Kirkegården er meget park-agtig med store græsarealer (ikke fællesgrave/ukendtes grav osv.) og en masse træer og gode stier. Dette gør, at der er utrolig mange børnefamilier (om sommeren har jeg endda set familier på picnic), løbere og hundejere dagligt + at mange bruger kirkegården når de går/cykler hjem fra centrum (en gåtur på 10-15 min). Men vi tager ALTID hensyn til dem, der er der for at besøge gravstederne. Jeg har altid Pero i snor, samler (selvfølgelig) altid op og går generelt en stor bue udenom dem, der besøger gravstederne.

Mange hunde render dog løs på kirkegården (som er indhegnet, nok derfor), men det virker som om, at alle respekterer gravstederne. Tror hundene lærer, at de ikke må gå ind på selve gravsteder...?

Er det Vestre kirkegård?

Jeg synes også man gerne må tage sin hund med :blink:

Min far er bisat på Vestre og tror ikke rigtigt der nogensinde kommer nogen og lægger blomster eller for at mindes ham, men en i familen krævede at stedet blev forlænget nok fordi det så bedst ud overfor omgangskredsen :roll:

Så hvis der kom en lille spurtefrans af en hund og legede ved, og på stenen, så var det nok heller ikke nogen stor tragedie :blink: (tror måske at min far ville nyde komikken i at facade-fræset faldt helt til jorden :lol:)

Minderne om ham har jeg jo med mig uanset hvad :hjerte: jeg føler ikke at jeg behøver et gravsted som holdepunkt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero
Er det Vestre kirkegård?

Jeg synes også man gerne må tage sin hund med :blink:

Min far er bisat på Vestre og tror ikke rigtigt der nogensinde kommer nogen og lægger blomster eller for at mindes ham, men en i familen krævede at stedet blev forlænget nok fordi det så bedst ud overfor omgangskredsen :roll:

Så hvis der kom en lille spurtefrans af en hund og legede ved, og på stenen, så var det nok heller ikke nogen stor tragedie :blink: (tror måske at min far ville nyde komikken i at facade-fræset faldt helt til jorden :lol:)

Minderne om ham har jeg jo med mig uanset hvad :hjerte: jeg føler ikke at jeg behøver et gravsted som holdepunkt...

Nordre Kirkegård :mrgreen:

Men har også gået nogle gange på Vestre - den er også rimelig park-agtig og så er der virkelig altid tomt:-D

Når jeg engang dør og kommer til at ligge på en kirkegård ville jeg synes det var rart, at det var et sted hvor folk nød at komme - ikke kun for at sørge, men også bare fordi der er smukt og stille :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nordre Kirkegård :mrgreen:

Men har også gået nogle gange på Vestre - den er også rimelig park-agtig og så er der virkelig altid tomt:-D

Når jeg engang dør og kommer til at ligge på en kirkegård ville jeg synes det var rart, at det var et sted hvor folk nød at komme - ikke kun for at sørge, men også bare fordi der er smukt og stille :-)

Lige præcis :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Altså jeg har kun ét gravsted jeg besøger fast....og Victoria er med hver gang...Pablo tisser på alting, så det vil jeg ikke være bekendt...

Men det er ved min bedste venindes mor(som kom herfra alt for tidligt)...tager derud på hendes dødsdag og til jul...Jeg ville føle at det var respektløst ikke at tage en af vufferne med....for hvis hun havde været her i dag ville hun sige til mig at selvfølgelig skulle de være der...:engel:...Victoria sætter sig pænt ved siden af, mens jeg sætter mig på knæ og siger et par ord...så jeg tror ikke at nogen tager anstød af det...tværtimod var der et ældre ægtepar der smilede til mig sidst vi var derude...

MEN...jeg ville synes det var decideret..ja det findes der ikke ord for...at lade sin hund rende løs på kirkegården og tisse/skide på gravene og tage blomster og lys med sig...som der vist var en anden der skrev, så har sørgende jo ikke ligefrem brug for den slags, og selvom de fleste danskere vist nærmere er ateister end kristne(mig selv inkl.), må man jo godt lige tænke sig lidt om og vise den respekt ikke at skænde gravene...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes, det er helt i orden at tage sin hund med på kirkegården :-D hvis man vel at mærke har et ærinde der ;-) sålænge man viser passende hensyn, dvs. den skal blive på stierne, og absolut IKKE rende ind på fremmeds gravsteder - og så samler man selvfølgelig op efter sig ....

Jeg må indrømme, at jeg har et problem med, at man lufter sin hund på kirkegården, hvis man ikke har et reelt ærinde der :genert: ligesom den ikke skal rende løs eller have play dates på en kirkegård - det finder jeg respektløst ............

:5up:

Sådan har jeg det også. For kort tid siden havde jeg en diskution med en dame som lod sin hund rende og gøre både dit og dat på plænen hvor urnerne er gravet ned. Blev f*ndeme så harm :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Mimi har været med mig oppe og besøge min storebrors grav - Det ser jeg intet problem i, men hun (jeg) må selvfølgelig ikke efterlade en lort på gravstederne, men det må hun (jeg) jo heller ikke andre steder. Jeg kan ikke se problemet i at hun tisser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mimi har været med mig oppe og besøge min storebrors grav - Det ser jeg intet problem i, men hun (jeg) må selvfølgelig ikke efterlade en lort på gravstederne, men det må hun (jeg) jo heller ikke andre steder. Jeg kan ikke se problemet i at hun tisser.

Muligt, men jeg ville blive gal hvis nogen lod sin hund tisse på min svigerfars gravsted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine har lavet både stort og småt på mine bedsteforældre, jeg kan ikke se det store galt i det - men som jeg gerne ser, at fremmede ikke tramper rundt på dem, så tisser Petrine heller ikke på fremmede :engel:

Sådan er vi jo forskellige. Hverken Groa eller fremmede hunde har noget at gøre på det gravsted. Groa er altid i kort snor, jeg vil være sikker på hun ikke gør noget på andres gravsteder.

at man lader sin hund gøre noget på ens egen families gravsted kan jeg være ligeglad med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maustique

Nemlig! ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen problemer med hunde på kirkegårde, men det er måske også fordi at den kirkegård jeg nogen gange lufter hund på er lige så meget bliver brugt som en park.

Det er det bedste grønne område på indre Nørrebro og områdets beboere tager solbad, holder picnic og leger derovre - og masser af hunde bliver også luftet der.

Det er mest historiske gravsteder, selvom der også er en lille lokal 'afdeling' hvor der stadig kommer folk og lægger blomster etc.

Der står at hunde skal holdes i snor, så det gør jeg selvfølgelig (ligesom jeg altid samler op efter min hund). Men jeg lufter altså gerne hund derovre uden andet ærinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen problemer med hunde på kirkegårde, men det er måske også fordi at den kirkegård jeg nogen gange lufter hund på er lige så meget bliver brugt som en park.

Det er det bedste grønne område på indre Nørrebro og områdets beboere tager solbad, holder picnic og leger derovre - og masser af hunde bliver også luftet der.

Det er mest historiske gravsteder, selvom der også er en lille lokal 'afdeling' hvor der stadig kommer folk og lægger blomster etc.

Der står at hunde skal holdes i snor, så det gør jeg selvfølgelig (ligesom jeg altid samler op efter min hund). Men jeg lufter altså gerne hund derovre uden andet ærinde.

Jeg tror nemlig også, at det afhænger meget af, hvilke typer kirkegårde, vi snakker om. Begge de kirkegårde, hvor jeg går tur med Tyson, er "parkkirkegårde", hvor både hundeluftere, mødre med barnevogne, ældre mennesker der trænger til at få strukket benene og familier på picnic bruger kirkegården som et "almindeligt" grønt område. :-)

Men selvfølgelig ville jeg da aldrig lade Tyson pølle på gravstedene eller grave i deres jord, hugge blomster og lys e.l. - men det gør han så heller ikke. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites