Hop til indhold

Reklamer og lydniveau


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke om der er andre end mig, der lader sig irritere af at lydniveauet i reklameblokke tilsyneladende er højere end i de almindelige programmer?

 

I starten troede jeg at det bare var noget jeg bildte mig ind, men nu har jeg fundet en forklaring på det: Al lyd i en reklame bliver afspillet på max volumen, fordi det svarer til f. eks. en avisannonce hvor alt står med store bogstaver, for at få folk til at lægge mærke til det.

Dvs. at der godt kan være lige så høje lyde i en film, men så varer de typisk kun få sekunder, hvorimod i en reklame varer de hele reklamens længde.

Forklaring her:

 

Most advertisersdon’t want nuance. They want to grab your attention. To do that, the audio track is electronically processed to make every part of it as loud as possible within legal limits. “Nothing is allowed to be subtle,” says Brian Dooley, Editor-At-Large for CNET.com. “Everything is loud – the voices, the music and the sound effects.”

 

Spencer Critchley, writing in Digital Audio last month, explained it this way: “The peak levels of commercials are no higher than the peak levels of program content. But the average level is way, way higher, and that’s the level your ears care about. If someone sets off a camera flash every now and then it’s one thing; if they aim a steady spot light into your eyes it’s another, even if the peak brightness is no higher.”

Fra Why are TV commercials so loud? - ConsumerMan- msnbc.com

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Men det kan da ikke altid have den gode effekt reklamefolkene tror, herhjemme skynder jeg mig f.eks. at skifte kanal når der kommer en højlydt reklame, da jeg ikke kan holde ud at høre på den høje lyd, og ikke gider skrue ned, for lydniveauet passede jo glimrende til den film jeg så...

 

Så zapper jeg ellers bare rundt til reklamerne er overstået, og på denne måde slipper jeg for den irriterende lyd, og jeg undersøger om der er noget bedre i tv end det jeg lige sidder og ser :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kan da ikke altid have den gode effekt reklamefolkene tror, herhjemme skynder jeg mig f.eks. at skifte kanal når der kommer en højlydt reklame, da jeg ikke kan holde ud at høre på den høje lyd, og ikke gider skrue ned, for lydniveauet passede jo glimrende til den film jeg så...

 

Så zapper jeg ellers bare rundt til reklamerne er overstået, og på denne måde slipper jeg for den irriterende lyd, og jeg undersøger om der er noget bedre i tv end det jeg lige sidder og ser :mrgreen:

 

Jeg bruger reklamepauserne til lige at få f.eks. tømt opvaskemaskinen, sat en vask over m.v.

 

Så er det en fordel, at de er lidt højere, så kan jeg nemlig høre, når de er færdige, og det er på tide at komme tilbage ind i stuen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Jeg hiver lige denne gamle tråd frem igen. USAs senat har nemlig vedtaget et forbud mod at afspille reklamer i højere lydniveau end det øvrige program. Så mangler vi lige at få noget tilsvarende herhjemme :5up:

 

En kommentar (starter ca. 1 1/2 minut inde i klippet, men starten er også værd at se ;-)): Tip/Wag - Tea Party Coloring Book & CALM Legislation - The Colbert Report - 10/4/10 - Video Clip | Comedy Central

Link til indlæg
Del på andre sites

Er jeg den eneste der har en flimmerkasse med en helt genial fjernbetjening?

 

Oppe øverst har den en knap med en lille højtaler og en streg igennem. Trykker man på den er der slet ingen lyd længere.

Det er ikke fordi højttaleren er blevet skåret igennem eller er blevet til antimaterie.

Hvis man trykker en gang til larmer den ligesom før.

Men hvis man er rigtig genial venter man bare med at trykke igen indtil reklamen er slut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hiver lige denne gamle tråd frem igen. USAs senat har nemlig vedtaget et forbud mod at afspille reklamer i højere lydniveau end det øvrige program. Så mangler vi lige at få noget tilsvarende herhjemme :5up:

 

En kommentar (starter ca. 1 1/2 minut inde i klippet, men starten er også værd at se ;-)): Tip/Wag - Tea Party Coloring Book & CALM Legislation - The Colbert Report - 10/4/10 - Video Clip | Comedy Central

 

 

Yes!! :klap::klap:

 

Og tak for linket, æælsker The Colbert Report.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...