Hop til indhold

Min hanhund bliver misforstået...


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo en dejlig lab hanhund som bliver 3 år til sommer...

 

Han er vokset op med grand danois tæven Nala :lun: og som en typisk gd'er "snakker" hun når hun tumler og leger med andre hunde...

 

Dette har Paco (hanhunden) lært af og "snakker" med dyb hanhundestemme (giver det mening??) når han leger med andre hunde.

 

 

Han er ikke suuuuper dominerende, men man er vel hanhund :slem:

 

Det misforstår mange hunde og ejere, for den sags skyld... Jeg prøver at forklarer ejer at han bare snakker, men det er jo ikke nemt at forklare den anden hund. Paco bliver derfor misforstået og de andre hunde bliver gnavne på ham og kan godt finde på at snappe lidt efter ham...

 

Paco står så tilbage med et helt uskyldigt udtryk og det er tydeligt at han ikke forstår hvorfor hundene bliver sure på ham...

 

 

Er der nogle der har nogle gode råd, eller tips??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det giver mening :-D

 

Kender godt et par af sådanne hunde, inklusiv min egen, som gerne leger med stor lyd på. Synes nogle gange det hjælper hvis jeg hjælper hundene i gang med at lege, så den der ikke snakker så meget forstår at det ikke er farligt. Det eller lige lave noget andet med dem først, gå lidt rundt, finde en pind, spise godbidder. Så det ikke er lege med det samme, men de lige når at slappe lidt af sammen.

 

En masse "jaaaaaahhhh nuuu skaaaa vi da leeege, ihhh hvor er det sjovt, hvem er deeeet, nuuuihh den søøøde hunde - skal vi fange den, fang den fang den - skal jeg ta' den - døøøøjtii" ja og så videre :mrgreen:

Altså jeg opfører mig dybt mærkeligt, og så plejer det at hjælpe, i hvert fald på hundene, ved ikke med ejerne :vedikke:

 

Motor brummer, knurrer, gør og ser vild ud og har allerede fået et par ejere til at se vældigt bekymrede ud allerede, det skal nok blive sjovt når han bliver stor :lol:

IMG_8785.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det giver mening :-D

 

Kender godt et par af sådanne hunde, inklusiv min egen, som gerne leger med stor lyd på. Synes nogle gange det hjælper hvis jeg hjælper hundene i gang med at lege, så den der ikke snakker så meget forstår at det ikke er farligt. Det eller lige lave noget andet med dem først, gå lidt rundt, finde en pind, spise godbidder. Så det ikke er lege med det samme, men de lige når at slappe lidt af sammen.

 

En masse "jaaaaaahhhh nuuu skaaaa vi da leeege, ihhh hvor er det sjovt, hvem er deeeet, nuuuihh den søøøde hunde - skal vi fange den, fang den fang den - skal jeg ta' den - døøøøjtii" ja og så videre :mrgreen:

Altså jeg opfører mig dybt mærkeligt, og så plejer det at hjælpe, i hvert fald på hundene, ved ikke med ejerne :vedikke:

 

Motor brummer, knurrer, gør og ser vild ud og har allerede fået et par ejere til at se vældigt bekymrede ud allerede, det skal nok blive sjovt når han bliver stor :lol:

 

 

rart at høre, at det ikke er helt ude i skoven... Synes bare det er lidt svært, hvis vi fx. er i hundeskoven og man bare lige krydser en anden fam der er på gåtur med Fido og hundene bare lige hilser og så videre... Der kan Paco stadig godt komme med et par sjove lyde...

Link til indlæg
Del på andre sites

rart at høre, at det ikke er helt ude i skoven... Synes bare det er lidt svært, hvis vi fx. er i hundeskoven og man bare lige krydser en anden fam der er på gåtur med Fido og hundene bare lige hilser og så videre... Der kan Paco stadig godt komme med et par sjove lyde...

 

Jeg ved godt at folk kan være lidt trætte af, at folk råber "den gør ikke noget" hvis en hund kommer løbende hen og man ikke er interesseret i at ens egen hund skal møde den.

Men når folk råber sådan til mig, så tænker jeg bare super - så gør den ikke noget, men er så også vant til larmende legehunde. Men altså, jeg er bare glad hvis folk råber sådan, men det er selvf kun ejerne der forstår den besked..

 

Hvis du vil have lyden af hunden, har du vist et ordentligt stykke arbejde foran dig :lol: Sådan noget stoppe legen hver gang der kommer lyd på - men mon du er interesseret i det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en sådan hanhund, nu 2 år.

Han kan virke voldsom med højt knur og brum, og faktisk er han en tøsedreng, der let bliver bange.

Han er opvokset på græsk internat og kom til mig som 5 mdr´s, hvor jeg have 4 tæver, hvoraf de 3 hviler pzykisk godt i sig selv. Den 4de er mere højtflyvende.

Men de forgudede ham og deres leg var ofte noget højrystet og når han så leger med fremmede tror især ofte ejerene, at han kan kappe over og blive gal.

Jeg tror ikke, vi kan afkode dette legemønster , de er svært, fordi de jo er løse og væk fra en.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan snakkede også meget, og jeg fortalte altid ejern i starten af legen at aslan snakkede og med de store lunger så var det jo en dyb brummen.

 

Det godtog folk - eller lod som om :mrgreen:

 

 

Det er jo nemlig det jeg tit kan se på folk, at de siger "eeejjj hvor sjovt" men det lyser ud af øjnene på dem, at de er lidt bange for at han gør noget...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør mange labber iøvrigt så det er ikke ualmindeligt

 

Cody har også sin dybe brummestemme.. Ikke så meget når han leger, men når han hilser på folk..

 

Vi har så problemer med stå-pels..

Cody rejser pels hele vejen ned af ryggen, når han blir ophidset og det blir også misforstået. Det er noget han har gjort siden vi fik ham. Og han gør det af spænding. Folk misforstår det og tror det er arrigskab. Noget Cody ikke ejer skyggen af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Cody har også sin dybe brummestemme.. Ikke så meget når han leger, men når han hilser på folk..

 

Vi har så problemer med stå-pels..

Cody rejser pels hele vejen ned af ryggen, når han blir ophidset og det blir også misforstået. Det er noget han har gjort siden vi fik ham. Og han gør det af spænding. Folk misforstår det og tror det er arrigskab. Noget Cody ikke ejer skyggen af..

 

Rejste børster har gennem mange år været synonym for aggressivitet og den misforståele lever fint endnu.

 

Men man kan så sige at når en hund rejser børster og er i denne intense spænding kan det gå begge veje og det er vel deraf tanken om aggresivitet stammer...

 

Pelle kan også rejse hele parykken og man kan tænke lidt over hvorfor en hund bliver anspændt af et ganske almindeligt møde, det burde den jo ikke :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men er det ikke noget med at når hunden rejser børser hele vejen ned, så er det fordi den er lidt usikker?

 

Jo det siger man.

Rejste børste omkring halsen skulle tyde på selvsikkerhed. Omkring bagparten det modsatte.

 

Hele svineriet = lidt overdrevet og dette tyder på usikkerhed

 

Jeg er selv sådan lidt pas på vurdering af det høje hår, ser på hele hunden og situationen.

 

Pelle rejser hår hele vejen fra nakke til hale og jeg VED, at han er usikker og i stor spænding i visse situationer og i disse situationer får han ikke lov til at tage nærkontakt, når jeg kan undgå det.

Ro på først så der ikke sker noget møg i en ophedet stemning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla snakker meget og hun brummer meget når hun leger... desto bedre hun kender hunden desto mere lyd er der på...

 

Når hun leger med bedstevennen Jackpot, så lyder hun som om hun er i et reelt slagsmål :shock: men alt andet kropssprog er kun leg... der er ingen rejste børster, halen er blødt logrende og venlig, ørerne er venlige... og Jackpot ser også lykkelig ud... så alt er i skønneste orden - hun synes bare det er så sjovt at hun bliver NØDT til at få det ud på denne måde...

 

edit. hun har faktisk også enormt meget lyd på når hun leger med Freudikas piger - for Tulle er det intet problem... Bella bliver dog nogen gange lidt usikker på den megen larm... men dette kan også skyldes, at hende og Karla af og til ender med at kamme over når de leger vildt....

 

Når hun leger med hunde hun kender knap så godt, larmer hun ikke ret meget... leger hun med mennesker larmer hun også - især ved trækkeleg! Det eneste tidspunkt hun ikke brummer på, er hvis hun leger trækkeleg med børn... dette skyldes ikke - som min svigermor eller foreslog - at hun ved at børnene ville blive bange - men at hun er meget usikker på om det hun har gang i er en god ide ;-)

 

Jeg var meget i tvivl om det var en god ide med det brummeri før i tiden, men det er kun gået "galt" en gang i leg... og der er jeg ikke engang sikker på, at det var knurreriets skyld... tror nærmere det skyldtes en fjollet hundeejer (af den anden hund) som valgte at bringe en bold ind i legen... uden at tænke på, at hans tæve har ressourceforsvar... Karla var (selvfølgelig) hurtigst på bolden og havde derefter en Mille i kinden...

 

Men ellers oplever jeg, at hundene sagtens kan læse hvad der er leg og hvad der er alvor - når hun leger med lyd på....

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine beagler leger og snakker nogle gange med en Berner Sennen dame på 1 år og hun bruger også alle mulige brumme/knurre lyde - så det er vist et meget normalt fænomen, i hvert fald tager mine hunde sig ikke af det. I øvrigt blev jeg "fældet" af denne store dame den anden dag under leg - hvor både hund og jeg langede oveni hinanden i en stor pærevælling :D - der skete ikke noget med hunden!!

 

Min egen Charlie er også en "snakker" - han både piber, brummer, hyler/skriger, i alle mulige nuancer i sær når han leger med Oscar i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rejste børste omkring halsen skulle tyde på selvsikkerhed. Omkring bagparten det modsatte.

 

Hele svineriet = lidt overdrevet og dette tyder på usikkerhed

 

Så er Cody usikker når vi spiller bold i haven

Så står hele ryggen op i hanekam

 

Og forleden mødte vi en ung corgi i skoven.

Den var han så også usikker på..:hmm:

 

Tror min hund falder ud fra normalen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Så er Cody usikker når vi spiller bold i haven

Så står hele ryggen op i hanekam

 

Jeg har ikke set ham så det kan jeg ikke svare på.

 

Smerter kan også få hunde til at rejse børster

 

 

Og forleden mødte vi en ung corgi i skoven.

Den var han så også usikker på..:hmm:

 

Er det helt utænkeligt at han kan være usikker?

 

Tror min hund falder ud fra normalen :blink:

 

At rejse børster er en fysiologisk reaktion hunde ikke selv har kontrol over.

 

Børsterejsningen sker som svar på det autonome nervesystems reaktion der er at aktiverere det sympatiske nervesystem som sættes i gang ved opkørthed/stress og omvendt.

Opkørthed/stress ved f.eks. møder med andre hunde kommer fra hundens sindsstemning, dens forbehold/forventning til hvad der nu skal ske. Det er derfor hundens stemning der starter det hele og usikkerhed er en af de tilstande der sætter det i gang.

 

Hvorfor Cody skulle være anderledes end andre hunde på dette punkt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Min første tanke er, at der er mere i det end bare "lege brummen".

 

Jeg har selv en hund der nogle gange vælger at lege med brummen eller dyb knurren. Men jeg lagde mærke til, at du skrev at de andre hunde også reagerer på det og fjerner sig eller lign. Derfor tror jeg, at der er mere i det end bare lege brummen.

 

Når min egen hund bruger dyb knurren i leg, så kan de andre hunde godt sortere det fra. Også nogle hun netop har mødt. Jeg tror simpelthen at de kan se det på hendes afslappede og til tider fjollede kropssprog der ligger op til leg. Og derfor gør det ikke noget, at hun har lyd på.

 

Det samme burde jo egentligt ske for din hund. De fleste hunde burde se at han er afslappet og legesyg...hvis det kun er det han er.

 

Hvis de fleste hunde reagerer ved at fjerne sig. Så er jeg sikker på, at de har en grund til det. Hvad end det er fordi de fornemmer, at han er usikker, at det er for meget for ham, eller andet. De giver ham i hvert fald plads og ikke uden grund, tror jeg.

 

Jeg brugte meget tid, og nogle gange en time eller to ad gangen, i hundeparker en gang. Min hund kunne nogle gange finde på at begynde at hoppe op ad mig. Legende. Det tog mig lang tid at finde ud af, at det faktisk betød at hun ville videre. Det var for meget (for mange hunde, for vilde hunde, eller andet). Der er bare så mange ting der kan ligne en adfærd, hvor det er noget helt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...