Hop til indhold

Max vægt for en Labbe...


Agnete87
 Share

Hvor stor må en labrador være efter din mening?  

44 stemmer

  1. 1. Hvor stor må en labrador være efter din mening?

    • Max 30 kg
      10
    • Max 35 kg
      15
    • Max 40 kg
      5
    • Aner det ikke, kommer an på hunden...
      14


Recommended Posts

Ja, det er faktisk ganske simpelt, hvor stor må en labrador være efter jeres mening:confused:

 

Grunden til at jeg spørger er at jeg syntes at de er blevet frygteligt store på meget kort tid (og her mener jeg ikke bare fedme)...

 

Jeg vil selv ikke se hanhundene større end 33-35 kg, og de største ville jeg ikke gå efter hvis det var en avlshund, tæverne lidt mindre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har valgt 4. mulighed, for det er svært at sige.

 

Men jeg synes nu ikke de er så store.. De er jo sunket en del i højden i løbet af de sidste mange år:???:

 

Jeg synes jo Luna er for lille.. Men hun må ikke være højere iflg standarden:lol:

 

Jeg kan naturligvis ikke finde det link, jeg leder efter:lol: Men jeg har engang på et amerikansk lab-forum fået et link til en side, hvor man ser en række billeder over labbens ændring af udseende over de sidste 40-50-60 år (kan ikke huske det nøjagtige..

 

Faldt over wikipedia.. der må tæven være 60 cm høj.. Det er jo noget højere end standarden herhjemme :-)

 

Labrador Retriever - Wikipedia, the free encyclopedia

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes udstillingslabberne meget ofte er store og "lavbenede", de er for store efter min mening.

Ja det er som om at der mangler luft under dem:hmm:

Jeg har valgt 4. mulighed, for det er svært at sige.

 

Men jeg synes nu ikke de er så store.. De er jo sunket en del i højden i løbet af de sidste mange år:???:

 

Jeg synes jo Luna er for lille.. Men hun må ikke være højere iflg standarden:lol:

 

Jeg kan naturligvis ikke finde det link, jeg leder efter:lol: Men jeg har engang på et amerikansk lab-forum fået et link til en side, hvor man ser en række billeder over labbens ændring af udseende over de sidste 40-50-60 år (kan ikke huske det nøjagtige..

 

Faldt over wikipedia.. der må tæven være 60 cm høj.. Det er jo noget højere end standarden herhjemme :-)

 

Labrador Retriever - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Shit fik læst i linet at hannerne må være max. 70 høje:shock:

 

Men det kunne være meget intra. at finde den billedserie igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig i, at de er frygtelig store efterhånden.. Og når man står med en hanhund der er 55-56 cm, ser han altså tit meget petit ud i forhold til de andre.

 

Cody er rimelig slank og veltrimmet, og vejede sidst 35.

Men tager nok et par kg mere på, når han får lidt større muskler. Han er stadig en anelse klejn.

Cody's ene hundeven er dansk-svensk champion og han vejer lige et par kg mere og er et par cm højere..

 

Jeg vil selv ikke se hanhundene større end 33-35 kg, og de største ville jeg ikke gå efter hvis det var en avlshund, tæverne lidt mindre...

 

Med 33-35 kg må man gå ud fra at det er markprøvehunde, du mener..

 

Jeg syntes at hanhunde skal veje max. 40 kg. Men det er så udstillingshunde, jeg mener..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst aka-fo

Puha... min Baldur vejer nu lige knap 31 kg. som 8 mdr. gammel, og han er alt andet end tyk og rund. Faktisk er han så slank, at jeg næsten er bekymret for om han nu får nok mad. Jeg forventer ikke at han som fuldvoksen, kommer til at veje under 40 kg.

 

Han er en flot fyr, der får anerkendende blikke og bemærkninger hvor end vi kommer.

 

Så jeg har valgt sidste svarmulighed ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er faktisk ganske simpelt, hvor stor må en labrador være efter jeres mening:confused:

 

Grunden til at jeg spørger er at jeg syntes at de er blevet frygteligt store på meget kort tid (og her mener jeg ikke bare fedme)...

 

Jeg vil selv ikke se hanhundene større end 33-35 kg, og de største ville jeg ikke gå efter hvis det var en avlshund, tæverne lidt mindre...

 

Jeg kan godt lide at labberne er af en hvis størrelse, men selve størrelsen betyder faktisk mindre for mig. Det som betyder noget for mig er selve bygningen, hvor jeg ikke bryder mig om hvis kroppen er for stor og benene for korte. Der skal være lidt luft under maven efter min mening. Men samtidig skal hundene være kraftigt bygget med kraftige benstammer og det giver en del vægt ind imellem.

 

For hanhunde ser jeg idealvægten på ca. 35-42 kg (jeg har endnu til gode at se en hanhund over 42 kg (som min egen Chalmer vejer) som ikke var overvægtig).

 

For tæverne er min idealvægt 28-32 kg, altså markant mindre.

 

En anden meget, meget vigtig ting for mig er at der skal være stor forskel på hanner og tæver. Jeg ønsker tydeligt kønspræg på hundene. Jeg synes ikke man bør være i tvivl når man står overfor en hund om det er en han eller en tæve.

 

Jeg synes derfor bestemt ikke at hanner og tæver skal være tæt på hinanden vægtmæssigt (og selvom f.eks. min egen hanhund er en rigtig stor hanhund, avler han jo stadig f.eks. tæver som vejer under 30 kg, fordi grunden til at han er stor er et markant kønspræg).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst mette14

Min labrador er lige omkring de 25 kg men er også en formel 1 labrador.

Vi var i tvivl om han vejede for lidt og søgte til dyrelægen.. Han sagde det var normalt vægtig for den type labrador. og at Alt for mange nærmest fedede labradorene op`?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

For hanhunde ser jeg idealvægten på ca. 35-42 kg (jeg har endnu til gode at se en hanhund over 42 kg (som min egen Chalmer vejer) som ikke var overvægtig).

 

Så er det fordi du ikke set min Funky, for han ligger på omkring 43kg og han er bestemt ikke tyk. Har bare den, for en lab så racetypiske tøndeformede brystkasse, hvorfor mange tror at han er tyk! Funky er også en stor hanhund og har det markante kønspræg:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...
Gæst Chocolate Labrador

Hej. Kan jeg ikke se et billede af din hund? Jeg har en måske formel 1 lab, som jeg har fået som unghund - dog uden papirer, og jeg er lidt i tvivl om hun er helt eller delvis formel 1 eller bare en "lille" standard lab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Kan jeg ikke se et billede af din hund? Jeg har en måske formel 1 lab, som jeg har fået som unghund - dog uden papirer, og jeg er lidt i tvivl om hun er helt eller delvis formel 1 eller bare en "lille" standard lab.

 

Du har IKKE en formel 1'er. Hverken helt eller delvist, når du ikke har en tavle på hunden.

Det har ikke noget med tavlesnobberi at gøre, eller andet i dén dur, men slet og ret følgende:

At en lab er formel 1'er betyder at hunden er avlet på rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

 

Uden tavlen, har du ikke en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, der kan bruges til jagt- og markprøver.

Derudover så er der næppe nogen der bruger en formue på at finde og at importere jagt- og markprøvepræmierede hunde hjem fra england, for derefter at avle tavleløst på dem. Dertil er der ganske enkelt lagt for meget arbejde i anskaffelsen af hundene.

 

Det har iøvrigt intet med størrelse at gøre, om en lab er formel 1'er eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Bamse er en lille standard lab og han vejer 25.6 og er 54 cm...

Han er i en meget fin stand nu og må ikke blive fed til det jeg bruger ham til da han så bliver ødelagt i benene og det er jo ikke meningen..:banan:

 

Ja i må have mig meget undskyldt men mange af de udstillings labber jeg har set rundt omkring er altså efter min mening direkte fede og ulækre..:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199
Du har IKKE en formel 1'er. Hverken helt eller delvist, når du ikke har en tavle på hunden.

Det har ikke noget med tavlesnobberi at gøre, eller andet i dén dur, men slet og ret følgende:

At en lab er formel 1'er betyder at hunden er avlet på rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

 

Uden tavlen, har du ikke en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, der kan bruges til jagt- og markprøver.

Derudover så er der næppe nogen der bruger en formue på at finde og at importere jagt- og markprøvepræmierede hunde hjem fra england, for derefter at avle tavleløst på dem. Dertil er der ganske enkelt lagt for meget arbejde i anskaffelsen af hundene.

 

Det har iøvrigt intet med størrelse at gøre, om en lab er formel 1'er eller ej.

 

Taaaark! :blink:

Så blev jeg SÅ meget klogere!

Har nemlig tit haft den tanke om der evt. kunne være formel1 i Chilli, da hun jo er hyperaktiv og nærmest løber som en Greyhound når hun får lov at "strække ud"....

Men kan nu se, at som blandingshund er det nok ikke tilfældet - så igen tak for info. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Taaaark! :blink:

Så blev jeg SÅ meget klogere!

Har nemlig tit haft den tanke om der evt. kunne være formel1 i Chilli, da hun jo er hyperaktiv og nærmest løber som en Greyhound når hun får lov at "strække ud"....

Men kan nu se, at som blandingshund er det nok ikke tilfældet - så igen tak for info. :5up:

 

Det er nok nærmere schæferen (som jeg så du skrev andetsteds, at der er i hende). Min veninde's schæfer kan ihvertfald løbe stærkt og som 7½ år gammel kan hun stadig smide lillesøster (labrador 4 år) af efter en kort strækning;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Godaften, jeg synes lige at jeg ville være med her ! :vinken:

 

Jeg, synes ikke at man kan sætte en standard på vægten af en Labrador, det er bare min mening.

Selvfølgelig, skal de ikke være for tykke, da det jo absolut ikke er godt for dem eller deres led, men de må altså heller ikke være for tynde, såå er det slet ikke en lab !!

Nu, min egen Ricko, vejer 36,6 sidste gang han blev vejet, dyrlægen sagde til mig at, han skulle smide måske 2 kg. men ellers var han fuldstændig perfekt ! Mange, ville måske mene, at han er alt for tyk, men....det synes jeg ikke. Han, er bare den lidt kraftigere af racen, og efter min mening, er det også den pæneste!! Den, lidt gammeldaws type :-D.

Jeg, synes bare ikke at, sådan en tynd lab er det jeg forbinder med racen, det er måske bare mig men, nu har jeg kun haft lab i nogen år, og alle mine hunde har været den type, og de har alle haft det godt, og det er dejligt.

Nåh, men det jeg bare vil sige til sidst er..... En Labrador, er simpelthen den bedste hund man kan få !! :banan:

Mange hilsner fra Ricko og hans ejerinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...