Hop til indhold

Hvordan forholder din hund sig i haven eksempelvis?


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Jeg gad godt at vide hvordan alle jeres hunde forholder sig når de er ude i haven/altanen... Altså set i forhold til om de brokker sig og gøer når der går nogen forbi haven?

 

Vi har nemlig fået en helårsaltan, og nu er folk for alvor begyndt at komme ud i fælleshaven, hvilket jo er lige ude foran vores altan, såååå vi har været meget meget spændt på at se hvordan Chili og (især) Caia ville tage at folk går forbi osv osv.

 

Igår var vel nok den helt store eksamen - For der rendte to rundt og hyggede med blomsterbed.. Jeg gik og gjorde mig klar til at skulle ud af døren, og ser så at Caia er ude på altanen.... Hun siger INTET. Hun ligger bare og rå hygger, og nyder at vores ene dør er trukket hen så hun kan få luft. Tror i lige at mor her var stolt?! :banan::banan::banan::banan: Min lille blå tøs gjorde mig PAVE stolt, ja sku!

 

Det var alletiders at se at hun accepterede at der var nogen lige udenfor, for Aussien er jo en vogtende race...... Chili tumlede mest rundt indenfor, men hun var også ude på altanen en gang imellem, og hun sagde heller ikke noget... Og hun kan altså godt finde på at gø for at advare... Men næ nej hun var også virkelig super dygtig.

 

Ligeså snart kæresten kom hjem, fortalte jeg ham det, og han var bare et stort smil...

 

Vi har egentlig ikke som sådan trænet det, andet end at vi selvf. ikke har accepterede det hvis de endelig har stået og gøet.. Ligeså snart en af dem har sagt vov af noget de ikke skulle sige vov af, er de blevet kaldt ind igen... Sååå måske det har givet pote.... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid haft et princip om at mine hunde ikke må gø af forbipasserende mennesker, og det gør de heller ikke.

Forbipasserende hunde må de gerne sige vov til, blot de holder det på et rimeligt niveau.

 

Asta gøer ikke af forbipasserende mennesker, og heller ikke af forbipasserende hunde som hun kender. Fremmede hunde og usædvalige fænomener bliver skældt ud, og det synes jeg faktisk er helt okay :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har arbejdet rigtigt meget for at få min lille gømaskine til at forstå, at man ikke må gø i haven - og 7-9-13 så er hun faktisk rigtigt dygtig... Der er dog en enkelt ting der kan få hende til at glemme alt om manerer og det er den stride frække kat, som af og til også går på besøg inde i vores hus...

 

Den er så kold overfor hende og sætter sig på hegnet og nedstirrer hende i haven, så kan hun altså ikke holde mund :rolleyes: men på en eller anden måde er det jo også fair nok...

 

selvom jeg kommer ud og siger til den, at den skal skride og til Karla at jeg faktisk ikke gider høre på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Adfærdsrådgiverens hund har et problem! :-D

 

Dette problem bliver næppe løst så længe vi bor her, så derfor er Pelle ikke alene i haven.

 

På dårlige dage (smerter) er han opfarende overfor forbipasserende hvis de kommer bag på ham, altså pludselig er der uden han har set dem på afstand.

 

Ser han dem på afstand er der ikke noget.

Ofte er det den adfærd der fortæller mig, at han har ondt.

 

Han bliver dødforskrækket og reagerer voldsomt hvis naboens datter på vel 6 år har siddet skjult bag den store affaldscontainer og pludselig viser sig. Så vil han automatisk løbe hen og gø og det vil jeg ikke have.

 

Derfor er han ikke alene i haven. Når vi er sammen derude er jeg hele tiden på forkant og kan nå at dysse ham ned og aflede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som regel så opfører Luna sig stille og behersket, men vi bor jo også midt ude i ingenting, så hvis folk af uransagelige årsager skulle bevæge sig forbi mit hus, så kan det kun være fordi de skal ind på min grund, og her må hun godt fortælle at der kommer gæster.

 

Men ellers gør hun kun hvis hun får øje på den hvide spand, som af en eller anden forunderlig grund ikke må være i vores have :lol:

 

Eller hvis en fasan formaster sig ind i hendes have og derefter stikker af igen, her nøjes hun så ikke med at gø, hun kammer helt over og gør/skriger, så det er en af de ting vi træner i øjeblikket, og hun er heldigvis allerede blevet meget bedre :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

cujo er en engel i haven :engel:

 

han er ikke en hund der normalt gør, så hvis han gør i haven er det enten fordi der render 3 hanhunde rundt inde i nabo haven og leger og gør af ham (hvilket ingen siger noget til)

så hvis han gør og skaber sig, ryger han ind basta.

Han gør og knurre kun af visse hunde når vi går tur, det mås han ikke, da det er aggressivt hvergang, han kommunikere kun med lyde når han er sur..

 

Ellers gør han hvis han hører lyde om aften, vi ikke kan høre :hmm:

 

Der går så hellere ikke nogen forbi vores have, det kan de ikke :mrgreen: naboer til begge sider og haven er cuttet af halvvejs ned mod bagstien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Victor han fortæller hvis der kommer nogen fremmede forbi, med få høje gø.

 

Er det nogen han kender, så løber han logrende hen til havelågen, og så fyrer han hans ulvehyl af wouwww...wouuuuuwwwwwwww med nakken helt tilbage :lol: og så bjæffehvisker han sådan uffff ufffff et par gange, imens de siger hej til ham, igennem lågen (vores låge er låst og 180 høj).

 

Ellers så gør han ikke, mm. der er ukendte lyde, eller noget han finder skræmmende. F.eks militæret i nærheden, hvis der er øvelse om dagen, så skal han holdes inde. Det kan han ikke kapere, det er for nytårs-aften-agtigt for ham, så står han af. Det er noget vi skal have trænet, og vi skal i gang med nytår-forberedelser.

 

Sidste år gøede han dog helt vildt, da der var vildt mange gøge :???:, det var ved at drive os til vanvid :eek: Både kukkeriet, der begyndte tidlig morgen og fortsatte hele dagen lang, og stod på til sen aften :evil: og så Victor's gøen...Der overvejede jeg at få de fugle skudt til sidst :oops: Vi prøvede alle mulige afledningsmanøvrer, men nope...Victor blev totalt uden for rækkevidde, når de startede med at kukke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at Flica skaber sig og gør som en åndsvag, hvis nogen vover sig forbi hækken ude ved vejen, hun bliver kaldt ind hver gang, fordi jeg ikke vil høre på det, men det forhindre hende nu ikke i at skabe sig lige så andsvagt næste gang der kommer nogen forbi :roll:

Heldigvis er det ikke så tit der kommer nogen forbi ude på vejen her :mrgreen:

 

Chivas bliver nogen gange trukket delvist med af Flica og andre gange står han bare og kigger. Cody reagere aldrig.

 

Der er dog ikke nogen af dem der reagere på at naboen går rundt og larmer og snakker i sin egen have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor i en opgang på 1. sal og har 6 lejligheder på etagerne ovenover, samt to på vores egen etage. Og så naturligvis 3 nedenunder.

 

Luna gøer aldrig, når jeg ikke er hjemme (jo, hvis jeg kommer hjem på et "forkert" tidspunkt og låser døren op)

 

Hun kan godt gø, hvis der er en fremmed lyd, når jeg er hjemme. Men det er max 3 vov, så er det slut. Og jeg tolker det som beskyttelse af mig. Og hvis det ringer på dørtelefonen kommer der også et enkelt gø

 

Der er intet når hoveddøren nede i opgangen bliver åbnet/lukket eller når folk går på trapperne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jacki er - næsten (hun er vel Jacki :lol:) - eksemplarisk i haven :cool: når der vel at mærke er lyst :rolleyes:

 

Jeg bor ret befærdet (for den flække jeg nu bor i ;-)) Alle mennesker kan passere haven, uden hun giver lyd, langt de fleste hunde kan også :cool: Enkelte hunde får lige et vov med på vejen, men hun bliver ikke ved :-D Er naboernes hunde ude, kan hun pive/"hyle" i ren iver og glæde, men hun gør det lavmælt, så det er ikke til gene.

 

Er det mørkt eller vil folk til at gå ind ad lågen, er hun til gengæld i fuldt alarmberedskab :rolleyes:

 

Nå ja, så gør hun selvfølgelig også, når vi leger :mrgreen: men det gør vi alt for sjældent :megaked: fordi hun er totalt prinsesse :roll: og IKKE vil betræde den plænen i andet ærinde end at gå på toilettet :stupid:

 

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Daisy er jo en hund med meget lyd på, specielt hvis hun vil lege! Vores have er meget lukket så der går ikke så mange forbi, til gengæld har naboen to hanhunde, og Daisy kan altså godt finde ud af at lege med hunde der er på den anden side af hegnet:hmm:Det kommer der noget lyd ud af. Naboen på den anden side har en skotsk terrier den siger hun intet til, men til gengæld synes dens ejer at det er skønt Daisy står op af hegnet og bliver kælet og får godbidder, og det har resulteret lidt i at Daisy er "naboens" hund, hun kan stå og gø bare for at få ham til at komme over og kæle hende:shock: Den virker hver gang. Og ja det irriterer mig et eller andet sted at han har lært hende at hoppe op af hegnet, og at hun altid får opmærksomhed.

Når det så er sagt får hun ikke lov til stå at gø ude i haven, og hun kan rende rundt derude og snuse og lege med sit legetøj i en time uden at vi hører noget fra hende...!:-D

Sofus er noget anderledes, han er meget opfarende, og der er intet der kan få ham til at overhøre det han har hørt/set, det er specielt om aftenen, men det er sjældent han vil ud alene, så det giver ikke så meget larm i haven.:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bor på en ret stor hjørnegrund hvor der kommer en del forbi hver dag - så det er måske ikke det mest passende når man har hunde. Dog er haven lukket godt til af hæk og hegn.

 

Vi har haft en del problemer med folk som absolut skulle stille sig op og glo på vores hunde for af en eller anden grund er det altså helt fantatisk at vi har to beagler (jeg tør ikke tænke på når jeg får en mere snart) Da Oscar var hvalp oplevede jeg at dagplejemødre parkerere deres "børn" i vores garage indkørsel så de kunne se vores hunde, Charlie skældte dem selvfølgelig hæder og ære fra - og 3. gang det skete gik jeg ud og sagde at de skulle betale 5 kr. pr. hoved for at se "forestillingen" :slem: - så holdt de selvfølgelig op med at gøre det :lol:

 

Begge hunde går bare rundt ude i haven og kigger lidt på tingene - en gang i mellem tager de den helt store legetur og vi er faktisk i haven når de er ude i længere tid af gangen. Folk som de kender og hunde som de kender bliver "bare" fulgt ned til hjørnet hvor de så står og glor efter dem.

Men vi har også hade hunde som kommer forbi og det får altså skæld ud med på vejen. Vi har også haft nogle børn som har syntes det var sjovt at drille gennem hegnet , så de børn får også en serenade med på vejen og det syntes jeg faktisk er i orden.

Skulle der ske et eller andet som ophidser dem - hvilket kan forekomme - ja så kommer de ind med det samme. Jeg kalder dem ind med hundefløjte - det er noget som virker i sær når så "mor" har en godbid :mrgreen:

 

Hvis der er udrykning - bandbil mv. så ser beaglerne og hyler op i luften - man er vel en hound !

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Pablo og Victoria er de rene engle i min mormors have...der bliver kun gøet ad andre hunde...andre mennesker følger de bare nysgerrigt...:engel:

 

jeg har ikke hegn i min egen have, den ligger åndssvagt, og vi bruger hovedsageligt vores udendørstid i skoven og ved åen...så jeg har 1stk løftestrop viklet om æbletræet, og så kan de bindes der...men igen er de ligeglade med folk der går forbi, men ve den der vover at bevæge sig ind i haven, det vil Pablo sgu ikke ha...hehe...så er det godt at løftestroppen er beregnet til at løfte meget tunge ting...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Uha... Jeg har to gø-monstre, hvis de får lov. :oops:

 

De gør af alt der kommer forbi eller røre sig på den anden side af hækken, hvis jeg ikke er over dem.

Som regel er det bare et enkelt vuf eller to, for at advare, men forsvinder folk så ikke, så fortsætter de.

 

Bamse er ret god til at stoppe lige med det samme jeg beder ham om det, og det er kun når naboerne rækker hænderne over hækken, for at hilse på Kaia, han ikke stopper med det sammen.

 

Kaia derimod har ikke helt lært det endnu, men det går fremad - Mors godbidder er trods alt mere lokkende, end det er at gø af folk :mrgreen:

 

Det bliver da heldigvis også sjældnere og sjældnere de gør, efterhånden som de vænner sig til at være i haven i længere tid, og at folk altså nu engang skal have lov at gå forbi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Vi bor på en ret stor hjørnegrund hvor der kommer en del forbi hver dag - så det er måske ikke det mest passende når man har hunde. Dog er haven lukket godt til af hæk og hegn.

 

Vi har haft en del problemer med folk som absolut skulle stille sig op og glo på vores hunde for af en eller anden grund er det altså helt fantatisk at vi har to beagler (jeg tør ikke tænke på når jeg får en mere snart) Da Oscar var hvalp oplevede jeg at dagplejemødre parkerere deres "børn" i vores garage indkørsel så de kunne se vores hunde, Charlie skældte dem selvfølgelig hæder og ære fra - og 3. gang det skete gik jeg ud og sagde at de skulle betale 5 kr. pr. hoved for at se "forestillingen" :slem: - så holdt de selvfølgelig op med at gøre det :lol:

 

Begge hunde går bare rundt ude i haven og kigger lidt på tingene - en gang i mellem tager de den helt store legetur og vi er faktisk i haven når de er ude i længere tid af gangen. Folk som de kender og hunde som de kender bliver "bare" fulgt ned til hjørnet hvor de så står og glor efter dem.

Men vi har også hade hunde som kommer forbi og det får altså skæld ud med på vejen. Vi har også haft nogle børn som har syntes det var sjovt at drille gennem hegnet , så de børn får også en serenade med på vejen og det syntes jeg faktisk er i orden.

Skulle der ske et eller andet som ophidser dem - hvilket kan forekomme - ja så kommer de ind med det samme. Jeg kalder dem ind med hundefløjte - det er noget som virker i sær når så "mor" har en godbid :mrgreen:

 

Hvis der er udrykning - bandbil mv. så ser beaglerne og hyler op i luften - man er vel en hound !

 

Smart med hundefløjten:5up: Det kunne være vi skulle prøve det når vi er oppe hos mine svigerforældre - For her er begge hunde lidt mere på mærkerne, den havde jeg slet slet ikke tænkt på...

Link til indlæg
Del på andre sites

Smart med hundefløjten:5up: Det kunne være vi skulle prøve det når vi er oppe hos mine svigerforældre - For her er begge hunde lidt mere på mærkerne, den havde jeg slet slet ikke tænkt på...

 

 

Ja - den er god fløjten. Jeg bruger en såkaldt lydløs fløjte - hundene kan jo høre den og så forstyrrer det ikke naboerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luca gøede meget af vores naboer da vi fik ham, men vi tog ham ind til dem så han kunne lære dem at kende, derefter blev de udstyret men en godbid kasse, så hver gang han gøede, snakkede de med han, roste ham når han ikke sagde noget, og gav en godbid.

 

Så nu regere han ikke, på dem, eller hvis de får gæster, han kigger igennem hækken:genert: det ku jo være der faldt en godbid ind, han fister bare rundt og logrer:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanett

Begge to er forholdsvis rolige... Vi har naboer til begge sider af vores have og Mickey brummer lidt, hvis han ikke lige har opdaget naboen og deres unger er i haven. Når han ved at de er der, er han egentlig ret ligeglad med dem...

 

Til trods for at vi har en meget gøende border collie overfor, så er mine to ligeglade, selvom de kan se hinanden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhhh Carina, hvor er det lækkert!.. Dygtige Caia :)

 

 

Basse er ikke en gøhund, så hun siger absolut intet.. Hun gør kun i leg, eller hvis hun blir bedt om det..

 

Når vi er hos mine forældre, er hun i snor i haven, da hegnet er rimelig dårligt der..

Og hun elsker når deres nabo render og laver ting i haven, for så trisser hun rundt sammen med ham, frem og tilbage... hehe... Så hygger de sig lidt..

 

Jeg ved ikke hvor interesseret han er i hunde, for han snakker ikke med hende, men han virker heller ikke irriteret.. Og hun siger som sagt intet til ham, hun følger bare med hvor han går..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...