Hop til indhold

Der er noget galt med katten :(


Tonks
 Share

Recommended Posts

Der er noget galt med Chaplins tænder i øverste højre side af munden :cry:

 

Det er som om tænderne aldrig er kommet ud, og idag da han lå reeet tæt på mig bemærkede jeg (svært at undgå :genert: ) at han har U T R O L I G T dårlig ånde :badr: tjekkede så lige hans tandkød og det er helt violet og ser ret ømt ud :cry:

 

Hvad tror i det er? Er der nogen af jer der har oplevet tænder på den måde? :vedikke:

 

Tager ham selvfølgelig til dyrlægen, men overvejer om det kan vente til mandag :hmm: han har gået med det længe, men vil gerne lige snakke med min mormor angående finanserne :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Undskyld jeg bliver lidt harm når du skriver - så må han lide til mandag :confused:

 

Hvis du havde brækket armen og den var violet og så øm ud, ville det da også være "dyreplageri" at sige til dig, måske kan du blive behandlet imorgen, men ellers må du vente til mandag :engel:

 

Jeg ville som Petrine skriver - SKYNDE mig til dyrlægen :blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville også få en akut dyrlæge tid i morgen...

men det lyder som en DYR omgang der kræver operation, hvis tænderne er så dårlige at de næsten ikke er der...

 

tandproblemer er bestemt en "typisk" sygdom hos katte, nogle racer er mere udsat end andre, og foder gør en kæmpe forskel også...

 

Jeg ville allerede nu tage en "beslutning" om hvad du reelt vil udsætte katten for ift. operationer, fodertyper, osv... Det kan sjældent "fikses" fuldstændigt, men vil være en stor omgang nu her, og derefter løbende tandrensninger... jeg synes det er sjældent at katte slipper for løbende tandrensninger, når de først har fået tandproblemerne.

Nogle katte har et langt og godt liv foran sig, hvis de får fjernet to tænder og derefter foderskifte og tandrensninger hver 6. måned... men nogle katte vil gå og have konstant problemer uanset hvor meget man behandler det. så jeg synes du meget alvorligt skal overveje hvor langt du vil gå/hvor meget du vil trække katten igennem alt efter hvad dyrlægen mener om tænderne.

 

For mig lyder det som en større "omgang" tandrensning og fjernelse af rådnetænder desværre - smertefuldt for den lille miv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han øm??

 

Nogle katte har dårlige tænder...

 

Da jeg fik min Mitte kastreret i december, var han ca 6 mdr. Fik dyllen til at undersøge hans mund når han alligevel var væk, da han havde sindssygt dårlig ånde..

Hun sagde at hans tandkød var lidt irriteret, men ellers kunne hun ikke finde en årsag til det..

 

Når jeg kigger på hans tænder, er hjørnetænderne "stribede" og alle hans tænder er generelt lidt misfarvede.. han har altså ikke så gode tænder som han burde have for sin alder, og får nemt irriteret tandkød...

 

Hvis min hund havde tendens til irritation i munden, ville jeg give hende flere ben og ting at abrejde med for at pleje tænderne, men det var svært med missen.. Kan ikke rigtig finde ben i hans størrelse jo :P

 

Men at give ham daggamle kyllinger har hjulpet enormt!!! Det er jo bare brusk, men det giver ham en mulighed for at bruge sine tænder og det har hjulpet på ånden og irritationen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld jeg bliver lidt harm når du skriver - så må han lide til mandag :confused:

 

Hvis du havde brækket armen og den var violet og så øm ud, ville det da også være "dyreplageri" at sige til dig, måske kan du blive behandlet imorgen, men ellers må du vente til mandag :engel:

 

Jeg ville som Petrine skriver - SKYNDE mig til dyrlægen :blink:

 

Altså...nu er det jo ikke fordi han lige er faldet og har brækket et ben, han har haft dårlig ånde i et stykke tid. Lyset gik bare først lige op for mig i eftermiddag hvor jeg tjekkede ham :???: Det var jo ikke ment som om at han "lider" men at han må vente lidt hvis jeg ikke kan finde finanserne i løbet af i morgen engang. DET kan jeg desværre ikke gøre noget ved.

 

kan du evt aftale med dyrlægen at du betaler af over nogle uger? Det har jeg altid kunne hos mine dyrlæger.

 

Det plejer jeg at kunne :genert: men min dyrlæge er blevet streng :roll: der er for mange der ikke betaler deres regninger, så han er blevet streng. Men ringer til ham imorgen og snakker lidt, og ser hvad han siger når nu jeg ikke har noget udestående hos ham. og sådan :blink:

 

Er han øm??

 

Nogle katte har dårlige tænder...

 

Da jeg fik min Mitte kastreret i december, var han ca 6 mdr. Fik dyllen til at undersøge hans mund når han alligevel var væk, da han havde sindssygt dårlig ånde..

Hun sagde at hans tandkød var lidt irriteret, men ellers kunne hun ikke finde en årsag til det..

 

Når jeg kigger på hans tænder, er hjørnetænderne "stribede" og alle hans tænder er generelt lidt misfarvede.. han har altså ikke så gode tænder som han burde have for sin alder, og får nemt irriteret tandkød...

 

Hvis min hund havde tendens til irritation i munden, ville jeg give hende flere ben og ting at abrejde med for at pleje tænderne, men det var svært med missen.. Kan ikke rigtig finde ben i hans størrelse jo :P

 

Men at give ham daggamle kyllinger har hjulpet enormt!!! Det er jo bare brusk, men det giver ham en mulighed for at bruge sine tænder og det har hjulpet på ånden og irritationen..

 

Nej han er ikke øm :vedikke: men bryder sig ikke om at jeg røre ham i munden, men han kan generelt ikke lidt at blive berørt andre steder end lige i ansigtet :engel: Har trykket lidt på det og det virker ikke som om han har smerter eller noget :vedikke: Tror faktisk bare at han ER mit lille misfoster og mangler en række tænder :stupid: ligesom han har aaalt for korte ben og skæv krop :rolleyes:

 

Jeg lader selvfølgelig ikke min kat lide :roll: helt ærligt altså! I kender mig squ da efterhånden :genert:

 

Jeg er bare nødt til at have tjek på at jeg ikke står ved dyrlægen og han forlanger alle de penge jeg ikke står og har jo :megaked:

 

Det er helt klart med i tankerne at hvis der skal større operationer til, og han skal igennem en masse smerte, og jeg skal opbygge en endnu større gæld end jeg har, så blir det en aflivning. Jeg vil ikke ende i Luksus Fælden pga Chaplin hvor meget jeg end elsker den møg kat :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad fodrer du ham med, og spiser han normalt?

 

Han får kitekat og Izzies Olivers, om aftenen får han kitekat vådfoder og om morgenen det tørre. Det er det eneste han vil røre :stupid:

Har ikke ville give ham whiskas da det skulle være vanedannende, og han spiser HELT vildt meget :shock: så har ikke råd til at fodre ham på "fuld" tid med Olivers :cry:

 

og jo...han spiser helt som han plejer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

katte viser generelt ikke smerte ret meget - de skal ofte have MEGET ondt før de viser det (overraskelses smerter som at blive trådt på halen er noget andet :lol: )

Det er et overlevelsesinstinkt...

 

så at han ikke viser smerter pga tænderne undrer mig ikke.

 

Jeg forstår udemærket det med økonomien ift. mange operationer og derfor synes jeg også du skal have en vurdering af dyrlægen af, hvad der helt reelt er af "fremtidsudsigter" for ham i form af flere smerter, operationer, tandudtrækninger, rensninger osv. osv. - INDEN dyrlægen ligger miv i narkose og begynder på at rense tænder ;-)

Nogle dyrlæger er meget hurtige til at sige "tandrensning" og så kommer shocket først bagefter med regning og videre behandling, uden at man har kunne tage stilling til, om det overhovedet var "nødvendigt" at ligge ham i narkose første gang...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna

Ifgl min kattebog, så er det nok tandsten/betændte gummer (han har ikke problemer med at spise, rystende kæber eller savler vel? for det er tegn på inficeret/brækket tand)

 

Der står at man skal bringe katten til dyrlæge, men ikke straks, dog synes 4 dage at være lidt lang tid hvis det er betændelse.. :(

 

Tror du ikke at din dyrlæge vil være flink at tjekke misser uden beregning, så du kan få en afklaring på en cirka pris for behandling og om det skal være akut (det plejer vores at gøre)?

 

Du kan evt. selv forsøge at rense området lidt med en blød tandbørste med vand på (ved ikke om katte må få hundetandpasta?) :vedikke:

 

:x: herfra

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifgl min kattebog, så er det nok tandsten/betændte gummer (han har ikke problemer med at spise, rystende kæber eller savler vel? for det er tegn på inficeret/brækket tand)

 

Der står at man skal bringe katten til dyrlæge, men ikke straks, dog synes 4 dage at være lidt lang tid hvis det er betændelse.. :(

 

Tror du ikke at din dyrlæge vil være flink at tjekke misser uden beregning, så du kan få en afklaring på en cirka pris for behandling og om det skal være akut (det plejer vores at gøre)?

 

Du kan evt. selv forsøge at rense området lidt med en blød tandbørste med vand på (ved ikke om katte må få hundetandpasta?) :vedikke:

 

:x: herfra

 

Nej han spiser fint, ryster ikke og savler heller ikke...han er chapper som han plejer :vedikke:

 

Det håber jeg han er :genert: han har før tjekket gnavere jeg har haft for ingenting, såå vi må se. Han har jo åben konsultation så man betaler faktisk bare for behandlingen (næsten :blink: )

 

ehm....tør jeg squ ikke :genert: den kat er syg i bolden...bare jeg skal flytte ham fra sofaen eller fra mit skød så bider han og river og klamrer sig fast til mine hænder med næb og kløer :scared: elsker møgkatten men sætter squ ikke mit liv på spild for ham :genert::lol:

Jeg har altså heller ikke hundetandpasta :blink::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Der står at man skal bringe katten til dyrlæge, men ikke straks, dog synes 4 dage at være lidt lang tid hvis det er betændelse.. :(

 

Ja, betændelse skal man vogte sig for. Ubehandlet kan det blive fatalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det er alvorlig pardentose, men jeg har hørt om katte, der lever uden tænder på tørkost fordi dyrlægen har været nødt til at fjerne dem. Jeg ville straks tage ham til dyrlægen i morgen, så må du snakke med ham om evt at dele regningen op.

 

Synes du skal tage et kig på foderet også. En kat kan ikke leve af hundemad (det indeholder ikke taurin, som katten behøver + der er ikke nok proteiner i). Desuden er vådkost ikke godt for opretholdelse af sunde tænder/ tandkød.

 

Stakkels lille fyr, god bedring med ham :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det er alvorlig pardentose, men jeg har hørt om katte, der lever uden tænder på tørkost fordi dyrlægen har været nødt til at fjerne dem. Jeg ville straks tage ham til dyrlægen i morgen, så må du snakke med ham om evt at dele regningen op.

 

Synes du skal tage et kig på foderet også. En kat kan ikke leve af hundemad (det indeholder ikke taurin, som katten behøver + der er ikke nok proteiner i). Desuden er vådkost ikke godt for opretholdelse af sunde tænder/ tandkød.

 

Stakkels lille fyr, god bedring med ham :ae:

HELT korrekt, han skal have kattemad, ikke hundemad :5up: der ER forskel.. en hund kan leve af kattemad men en kat kan ikke leve af hundemad, af den grund som Frk. Smilla giver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
HELT korrekt, han skal have kattemad, ikke hundemad :5up: der ER forskel.. en hund kan leve af kattemad men en kat kan ikke leve af hundemad, af den grund som Frk. Smilla giver.

 

Men så vidt jeg har ladet mig fortælle, kan en hund da heller ikke leve af kattemad, netop af samme grund, fordi hunden dermed får for mange proteiner? Troede faktisk også, at eftersom hunden selv danner taurin, og dermed får ekstra af det hvis den fodres med kattemad, ville det være potentielt farligt, men har så lige læst mig til noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

HELT korrekt, han skal have kattemad, ikke hundemad :5up: der ER forskel.. en hund kan leve af kattemad men en kat kan ikke leve af hundemad, af den grund som Frk. Smilla giver.

 

Men så vidt jeg har ladet mig fortælle, kan en hund da heller ikke leve af kattemad, netop af samme grund, fordi hunden dermed får for mange proteiner? Troede faktisk også, at eftersom hunden selv danner taurin, og dermed får ekstra af det hvis den fodres med kattemad, ville det være potentielt farligt, men har så lige læst mig til noget andet.

 

Jeg har så hørt det samme som mk101 :hmm: at hunde ALDRIG må få kattemad, men at katte godt kan leve af hundemad. Og det er ikke fordi jeg har et valg, han æder det der står til izzie jo :genert:

 

Og han får jo også kattemad bare ikke det dyre, fordi finanserne ikke lige er til at fodre 2 møgdyr med Olivers. Det er jo altså en aaanelse pebret :genert:

 

Men jeg ringer om lidt til dyrlægen og hører om vi kan lave en aftale...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror også det er alvorlig pardentose, men jeg har hørt om katte, der lever uden tænder på tørkost fordi dyrlægen har været nødt til at fjerne dem. Jeg ville straks tage ham til dyrlægen i morgen, så må du snakke med ham om evt at dele regningen op.

 

Synes du skal tage et kig på foderet også. En kat kan ikke leve af hundemad (det indeholder ikke taurin, som katten behøver + der er ikke nok proteiner i). Desuden er vådkost ikke godt for opretholdelse af sunde tænder/ tandkød.

 

Stakkels lille fyr, god bedring med ham :ae:

 

Se det er jo netop lige det at han ikke HAR nogen tænder der hvor det ser grimt ud :vedikke: det er bare gummer, så jeg tænker det nok er en del nemmere at "tygge" vådkosten :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Af sti afsted til dyrlægen med dig! Du har altså et ansvar overfor dine kæledyr, og Chapper kan ikke vente på at du får styr på din økonomi.

Tænk hvis du skulle rende rundt med en betændt tand henover weekenden? Det er jo meget smertefuldt...

 

Selvfølgeligt er det træls at du har gæld og muligvis må stifte mere for at få ham på højkant igen, men det er jo bare sådan livet er :vedikke: du havde ikke noget problem med at stifte yderligere gæld for at få din Mac.

 

Fremadrettet vil jeg foreslå at du laver en lille opsparing til dine dyr? Da jeg var studerende og ikke havde råd til større uforudsete udgifter, havde mine kæledyr deres egen opsparing som de kunne trække fra. 500 kr om måneden kan række langt hvis man pludseligt står med et problem :-)

 

Jeg skriver altså slet ikke det her for at være efter dig, men fordi jeg har oprigtigt ondt af Chaplin. Så jeg håber du læser det jeg har skrevet med et åbent sind og ikke bare går i forsvarsposition.

 

Synes du skal tage et kig på foderet også. En kat kan ikke leve af hundemad (det indeholder ikke taurin, som katten behøver + der er ikke nok proteiner i). Desuden er vådkost ikke godt for opretholdelse af sunde tænder/ tandkød.

Jeg synes ligeledes du skal tage et alvorligt kig på foderet! Kitkat er altså junk og han kan ikke leve af hundemad.

Han ender med at mangle vitale vitaminer og mineraler, og når du står med en kat med nyresvigt (hvilket ikke er ualmindeligt selv for katte der bliver fodret på top-foder) så har du først et økonomisk problem.

 

Men så vidt jeg har ladet mig fortælle, kan en hund da heller ikke leve af kattemad, netop af samme grund, fordi hunden dermed får for mange proteiner? Troede faktisk også, at eftersom hunden selv danner taurin, og dermed får ekstra af det hvis den fodres med kattemad, ville det være potentielt farligt, men har så lige læst mig til noget andet.

Dette er også hvad jeg har læst mig frem til.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Af sti afsted til dyrlægen med dig! Du har altså et ansvar overfor dine kæledyr, og Chapper kan ikke vente på at du får styr på din økonomi.

Tænk hvis du skulle rende rundt med en betændt tand henover weekenden? Det er jo meget smertefuldt...

 

Selvfølgeligt er det træls at du har gæld og muligvis må stifte mere for at få ham på højkant igen, men det er jo bare sådan livet er :vedikke: du havde ikke noget problem med at stifte yderligere gæld for at få din Mac.

 

Fremadrettet vil jeg foreslå at du laver en lille opsparing til dine dyr? Da jeg var studerende og ikke havde råd til større uforudsete udgifter, havde mine kæledyr deres egen opsparing som de kunne trække fra. 500 kr om måneden kan række langt hvis man pludseligt står med et problem :-)

 

Jeg skriver altså slet ikke det her for at være efter dig, men fordi jeg har oprigtigt ondt af Chaplin. Så jeg håber du læser det jeg har skrevet med et åbent sind og ikke bare går i forsvarsposition.

 

 

Jeg synes ligeledes du skal tage et alvorligt kig på foderet! Kitkat er altså junk og han kan ikke leve af hundemad.

Han ender med at mangle vitale vitaminer og mineraler, og når du står med en kat med nyresvigt (hvilket ikke er ualmindeligt selv for katte der bliver fodret på top-foder) så har du først et økonomisk problem.

 

 

Dette er også hvad jeg har læst mig frem til.

 

Jeg har faktisk levet med en knækket tand det sidste halve år :blink::lol: ikke videre behageligt men gider ikke punge ud for at få den lavet :engel:

 

Selvfølgelig skal Chapper nok komme til dyrlægen, men nytter jo for faen da ikke noget at jeg står hos ham og han vil have penge som jeg bare ikke har med vel. Altså lidt logisk må man godt tænke engang imellem. Dyrene først og alt det dér, men kan jo ikke hive månen ned.

 

Ja den mac er grunden til at jeg betaler sindsygt meget af på mit lån nu, da jeg har en vanvittig gæld nu og gerne vil af med den hurtigst muligt. Mit eget valg, men absolut ikke spor skægt. Så jeg kan ikke optage mere gæld nu fordi så skal afdraget sættes yderligere op og det har jeg ikke råd til hvis jeg gerne vil have noget at spise :genert:

Snakker med dyrlægen og ser hvad der sker, ellers må jeg tale med min mormor. Jeg plejer at finde ud af det. Helt ærligt plejer jeg at lade mine dyr gå og være syge?? :???:

 

Det er også min plan med en opsparing men kan ikke undvære 500 kr om måneden som det ser ud lige nu :genert:

 

Han skal nok få et ordentligt foder når jeg får et job der betaler lidt mere end det jeg har nu, men kan jo ikke bruge de penge der ikke er der. Er ligesom nødt til at tjene dem først :vedikke:

Men jeg har så hørt at kitekat ikke er nær så slemt som whiskas og godt kan bruges i en periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Lyder også som noget du bør få tjekket hos dyrlægen!

Har du ikke sygeforsikring på ham? Afsted skal han, det er man jo nødt til når man har dyr - at kunne betale uforudsete udgifter..

 

Og tror som de andre også du bør kigge på fodret - Kitekat er ikke et godt foder. Og du skriver du ikke har noget valg, fordi han spiser Izzies.. et valg har du, du må bare lade vær med at have Izzies foder til at stå fremme - giv hende mad 2-3 gange om dagen, hold katten væk i de 15-20 minutter maden står fremme - så spiser han ikke hendes mad.

Men derfor synes jeg stadig du bør finde et ordentlig kattefoder til ham, ikke Olivers hundemad, tror ikke hans tænder bliver bedre på et dårligt foder..

 

Det er ikke for at være efter dig, men synes også det er synd at han skal gå rundt og have ondt over weekenden :ae: - når du også skriver det har været der længe..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Jeg har faktisk levet med en knækket tand det sidste halve år :blink::lol: ikke videre behageligt men gider ikke punge ud for at få den lavet :engel:

 

Selvfølgelig skal Chapper nok komme til dyrlægen, men nytter jo for faen da ikke noget at jeg står hos ham og han vil have penge som jeg bare ikke har med vel. Altså lidt logisk må man godt tænke engang imellem. Dyrene først og alt det dér, men kan jo ikke hive månen ned.

 

 

At leve med en knækket tand i et halvt år, er noget du selv vælger - katten vælger ikke selv at gå rundt og have ondt, det vælger du for den, ved ikke at tage den til dyrlæge i dag..

 

Undskyld, men bliver lidt forarget.. Man bør have råd til de dyr man har.. så de kan få et ordentlig foder og komme til dyrlæge.

Håber virkelig du kan skaffe de penge, så Chapper kan komme til dyrlæge..

 

Det lyder måske lidt surt det her - og det er egentlig ikke meningen. Forstår bare ikke man vælger at have flere dyr end man har råd til.. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så vidt jeg har ladet mig fortælle, kan en hund da heller ikke leve af kattemad, netop af samme grund, fordi hunden dermed får for mange proteiner? Troede faktisk også, at eftersom hunden selv danner taurin, og dermed får ekstra af det hvis den fodres med kattemad, ville det være potentielt farligt, men har så lige læst mig til noget andet.

kattemad for hunde er ikke sundt, men de dør ikke af det. En kat der lever af hundemad, dør af det, til sidst.

 

Som hundetossen siger, lad være med at have Izzies foder stående fremme, hvis han spiser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...